Kind (6 jaar) leren spelen?

13-01-2018 17:55 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is 6 jaar, en speelt amper. Na schooltijd gaat ze het liefst naar huis, en dan na het eten en drinken gaat ze of eindeloos koprollen maken, of hangen... Om 17.00 mag ze namelijk op een apparaat, en ze gaat dan wachten tot het zover is. Ondertussen wordt ze hangerig of wil ze het liefst samen wat doen. Ik word er zo langzamerhand geírriteerd van. Ik wil best geregeld een spel doen, maar niet elke dag!
Wat helpt is naar een speeltuintje in de buurt, maar soms wil ik ook gewoon dat ze zichzelf gaat vermaken. En dat laatste gebeurt dus niet.
Het ligt niet aan het aanbod van speelgoed. Ze kan er gewoon amper iets mee verzinnen. Ze is dol op Lego maar alleen het nabouwen uit het boekje is boeiend genoeg, verder doet ze er helemaal niets mee. Geen eigen bouwsels, ze heeft gewoon geen creatieve input denk ik wel eens.
Ze is dol op sport, en dat doet ze ook 3x per week inmiddels. Volgens mij ook vooral omdat iemand anders dan zegt wat ze moet doen en ze dat dan alleen maar op hoeft te volgen.
Ze wordt op allerlei feestjes uitgenodigd dus ik heb niet het idee dat ze niet sociaal is. Maar wat kan ik doen? Nu ook, zit ze op de bank vooral filmpjes te kijken... Zucht. Herkenbaar? Zijn hier oplossingen voor?
Waarom móet ze spelen? Ze is waarschijnlijk gewoon moe na een lange schooldag?
Haar uit twee dingen laten kiezen en met een kookwekker erbij langzaam opbouwen.
Accepteren dat ze niet creatief is?
Toch regelmatig mee spelletjes doen?
Vaker naar 't speeltuintje in de buurt?
Nog meer laten sporten als ze dat graag doet?
Vriendinnetjes mee naar huis slepen na school onder het motto "dan moet ik niet elke keer meespelen"?
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
13-01-2018 17:58
Waarom móet ze spelen? Ze is waarschijnlijk gewoon moe na een lange schooldag?
Tja... goede vraag! Ze is niet bepaald moe, ze is vrij slim en school gaat haar erg makkelijk af. Ik ben wel eens bang dat ze té gericht is op de Ipad/tablet.
Ik dacht altijd dat spelen goed was voor een kind, dat het ontspant en de zinnen verzet.
cha schreef:
13-01-2018 18:02
Tja... goede vraag! Ze is niet bepaald moe, ze is vrij slim en school gaat haar erg makkelijk af. Ik ben wel eens bang dat ze té gericht is op de Ipad/tablet.
Ik dacht altijd dat spelen goed was voor een kind, dat het ontspant en de zinnen verzet.
Sommige kinderen houden er niet van.

Ik zat als kind vastgeplakt aan mijn boeken, speelde eigenlijk niet. Wat me wel kon boeien (en nog steeds): spelletjes. Het liefst met mijn ouders, dan konden we de moeilijkere spellen doen. Zou daar eens naar kijken. Er zijn ook Smartgames, voor 1 persoon. Hartstikke leuk, zeker voor de wat slimmere kinderen.
cha schreef:
13-01-2018 18:02
Tja... goede vraag! Ze is niet bepaald moe, ze is vrij slim en school gaat haar erg makkelijk af. Ik ben wel eens bang dat ze té gericht is op de Ipad/tablet.
Ik dacht altijd dat spelen goed was voor een kind, dat het ontspant en de zinnen verzet.

Gamen is ook spelen natuurlijk.
Lastig zeg! Heb je enig idee wat de oorzaak is? Behalve dan dat ze eigenlijk liever filmpjes wil kijken... Want dat willen heel veel kinderen denk ik wel, maar die kiezen dan toch liever voor de tijd doden met spelen dan door maar te blijven hangen.

Hoe reageert ze als je bijvoorbeeld 5 minuutjes met haar speelt en dat ze dan daarna zelf verder moet spelen? Gaat ze dan ook gelijk hangen zodra jij ermee stopt?

Je zou ook kunnnen zeggen: niet meer klokslag 5 uur televisie kijken, maar er wordt pas TV gekeken als er eerst een half uur is gespeeld. Zo doe ik dat bij mijn zoontje, alleen dan met opruimen (geen TV voordat zijn speelhoek is opgeruimd). En dat werkt goed.
Alle reacties Link kopieren
“Om 17:00 mag ze op een apparaat, en ze gaat dan wachten tot het zover is”

Ik neem aan dat het apparaat een tablet of spelcomputer of iets dergelijks is?
Ik zou haar daar niet meer standaard elke dag op een bepaald tijdstip op laten, want zoals je zelf aangeeft ze gaat daar op zitten wachten. Niet op een vast tijdstip op dat apparaat laten, maar soms een keertje (en regelmatig dagen niet). Neemt de druk weg van erop gaan zitten wachten tot een bepaald tijdstip.
Alle reacties Link kopieren
Uitdagende spelletjes doen..leerspelletjes. iig haar schermtijd beperken. Is niet goed voor haar ogen en ontwikkeling.

Zodra ze goed kan lezen leuke boeken uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen spelen ook niet, niet met speelgoed in ieder geval. Ook niet op apparaten, want ik vergeet ze meestal op te laden. Ze zijn gewoon. Ze tekenen, koken of bakken, ze lezen. Soms knutselen ze. Maar met speelgoed spelen ze nooit.
Louise70 schreef:
13-01-2018 18:12
Uitdagende spelletjes doen..leerspelletjes. iig haar schermtijd beperken. Is niet goed voor haar ogen en ontwikkeling.

Zodra ze goed kan lezen leuke boeken uitzoeken.

Boeken schijnen voor de ogen net zo slecht te zijn als tablets...
Bumba1985 schreef:
13-01-2018 18:15
Boeken schijnen voor de ogen net zo slecht te zijn als tablets...

Niet waar. Grote onzin.

Pas nog groots in het nieuws geweest, kinderen worden tegenwoordig echt langzaam 'blind' ( slechtziend) van de schermen. Dat gebeurt niet van boeken lezen.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 18:24
36.13% gewijzigd
stripverhaal schreef:
13-01-2018 18:10
“Om 17:00 mag ze op een apparaat, en ze gaat dan wachten tot het zover is”

Ik neem aan dat het apparaat een tablet of spelcomputer of iets dergelijks is?
Ik zou haar daar niet meer standaard elke dag op een bepaald tijdstip op laten, want zoals je zelf aangeeft ze gaat daar op zitten wachten. Niet op een vast tijdstip op dat apparaat laten, maar soms een keertje (en regelmatig dagen niet). Neemt de druk weg van erop gaan zitten wachten tot een bepaald tijdstip.
Dit.

Maar misschien ipv dagen niet, soms ineens wel extra en dan zijn er zat schoolse apps en spellen die bets de moeite waard zijn, gewoon niet elke dag vaste tijd en/of heel lang. Tenmninste dat zou ik niet willen.
Ik zie het wel es gebeuren dat kind dan gewoon hélemaal dagenlang niets meer doet. Al helemaal als onduidelijk is "wanneer ze nu op dat ding mag".

Is het een optie om de schermtijd die ze heeft in te lassen direct na school?
Even een uurtje op computer / tablet / ... en daarna iets anders gaan doen?
Lucifermiauww schreef:
13-01-2018 18:21
Niet waar. Grote onzin.

Pas nog groots in het nieuws geweest, kinderen worden tegenwoordig echt langzaam 'blind' ( slechtziend) van de schermen. Dat gebeurt niet van boeken lezen.

http://www.consumed.nl/dagnieuwtjes/112 ... r_schermen

Ik denk dat Bumba op deze zin doelt:

Ook lezen kan bijdragen aan bijziendheid op jonge leeftijd.

En ook hier worden boeken genoemd:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/12/nu ... 3195673104
Speelde ze vroeger wél alleen?

Sommige kinderen hebben het nodig om te leren wat leuk kan zijn met speelgoed, dus toch de tijd nemen om samen met haar te spelen (als jij er geen zin in hebt, waarom vind je dat zij er zin in moet hebben?) Als je een tijd met haar gespeeld hebt, een klokje erbij en beginnen met een paar minuten zelf spelen.

Neem ook de tijd om goed uit te zoeken wat je dochter aanspreekt in spel en speelgoed, wat wekt haar interesse? Kunnen ook andere activiteiten zijn zoals boekjes lezen, knutselen, kleien, met water spelen, puzzels maken. Soms weet je dit niet zomaar, maar als je samen met je dochter dingen onderneemt, samen speelt zul je haar hierin ook beter leren kennen. Om je kind te leren spelen vraagt toch ook enig inzet van jezelf als ouder, en niet 'er staat genoeg speelgoed, dus ga het maar doen'.

Als ze een actief kind is ook gewoon echt afwisselen met actieve bezigheden zoals je noemt in je OP, op sport, naar de speeltuin.

Hoe lang mag ze per dag 'op een apparaat'? Sommige kinderen worden erg passief van te veel 'op een apparaat' spelen. Is dit ook inclusief TV?
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 18:48
9.12% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
13-01-2018 18:21
Niet waar. Grote onzin.

Pas nog groots in het nieuws geweest, kinderen worden tegenwoordig echt langzaam 'blind' ( slechtziend) van de schermen. Dat gebeurt niet van boeken lezen.

In dat artikel stond dus dat kinderen steeds slechtziender worden, omdat ze alleen nog maar naar dingen dichtbij kijken. Waardoor de oogbol 'misvormt'. Dit geldt zowel voor telefoons, tablets als boeken, helaas.
Lucifermiauww schreef:
13-01-2018 18:21
Niet waar. Grote onzin.

Pas nog groots in het nieuws geweest, kinderen worden tegenwoordig echt langzaam 'blind' ( slechtziend) van de schermen. Dat gebeurt niet van boeken lezen.


Geen grote onzin.

Ik zou afspreken dat ze gelijk uit school even op de iPad mag, lekker duidelijk en geen gewacht en gehang tot het zover is.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
13-01-2018 18:47
In dat artikel stond dus dat kinderen steeds slechtziender worden, omdat ze alleen nog maar naar dingen dichtbij kijken. Waardoor de oogbol 'misvormt'. Dit geldt zowel voor telefoons, tablets als boeken, helaas.
En het geldt ook voor tekenen, kleuren, knutselen etc. Alles wat je doet door dichtbij te kijken. Het enige dat helpt is buiten spelen.
Alle reacties Link kopieren
cha schreef:
13-01-2018 18:02
Tja... goede vraag! Ze is niet bepaald moe, ze is vrij slim en school gaat haar erg makkelijk af. Ik ben wel eens bang dat ze té gericht is op de Ipad/tablet.
Ik dacht altijd dat spelen goed was voor een kind, dat het ontspant en de zinnen verzet.
Ontspannen doe je door iets te doen dat je leuk vind , niet door verplicht te moeten spelen.
Btw waarom pas om 17 uur op de tablet? Klinkt wat rigide eigenlijk Zo een van precies 3 uur fluit de ketel van het theewater :D
Laat haar uit school gewoon lekker op de tablet En daar heb je ook lego hoor Misschien prikkelt dat haar fantasie wat meer dan echte blokjes.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
13-01-2018 18:12
Uitdagende spelletjes doen..leerspelletjes. iig haar schermtijd beperken. Is niet goed voor haar ogen en ontwikkeling.
Gut hoe oud ben jij? Mijn oma van 98 wist zelfs al dat dat onzin is.
Slecht voor de ogen .... net als die kasten van tv's vroeger, daar zou straling uitkomen en dat was slecht voor je ogen :rofl:
nina1966 schreef:
13-01-2018 20:41
Gut hoe oud ben jij? Mijn oma van 98 wist zelfs al dat dat onzin is.
Slecht voor de ogen .... net als die kasten van tv's vroeger, daar zou straling uitkomen en dat was slecht voor je ogen :rofl:
Nieuws niet gevolgd zeker?
Lizzy75 schreef:
13-01-2018 20:17
En het geldt ook voor tekenen, kleuren, knutselen etc. Alles wat je doet door dichtbij te kijken. Het enige dat helpt is buiten spelen.

Dit. Het gaat erom dat kinderen te weinig ‘ver weg’ kijken. Dat kunnen ze alleen buiten.
Of ze nou knutselen of Ipad kijken is om het even, ze moeten meer naar buiten.
Speelde je kind al peuter en kleuter ook niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven