Hervormde Kerk

13-01-2018 20:32 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames :nerd:

Ik weet wel wat van religie maar ik ben zelf niet gelovig en soms zie ik door de bomen het bos niet meer met al die afsplitsingen hier in NL :'-(
Kan me in praktische zin weinig voorstellen bij al die theoretische info op internet.

Ik ben sinds kort aan het daten met een leuke man en ik weet inmiddels dat hij qua achtergrond Hervormd is (bestaat nu officieel niet meer, weet ik). Hij vindt religie een moeilijk onderwerp dus ik ga hem niet bombarderen met vragen maar ik ben toch wel nieuwsgierig... Vraag me af hoe streng het eraan toe ging in zijn jeugd bijvoorbeeld. Zelf geeft hij aan zich losgemaakt te hebben van het geloof maar wel normaal contact te hebben met z'n ouders.

Kan iemand iets vertellen hierover? Ik ken niemand met deze specifieke achtergrond. Sommigen zeggen dat Hervormd strenger is/was dan Christelijk Gereformeerd, anderen zeggen weer heel wat anders... :|

Bonus info: vader en moeder zijn vrij fanatiek en hij is geboren in 1976. Regio Purmerend-Volendam-Edam.
(De laatste info graag niet quoten want die ga ik weghalen!)
anoniem_358613 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 20:37
19.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hervormd heb je van heel streng tot heel los
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
13-01-2018 20:36
Hervormd heb je van heel streng tot heel los
Maakt de locatie daar nog wat uit?
Ik heb de regio waar hij is opgegroeid toegevoegd aan de OP.
Wij kunnen nu van alles gaan speculeren maar dat slaat toch nergens op? Vraag het hem gewoon.
FraiseA schreef:
13-01-2018 20:32


Bonus info: vader en moeder zijn vrij fanatiek en hij is geboren in 1976.
Fanatiek.............sporters?

nee, in alle eerlijkheid hier is werkelijk niets zinnigs over te zeggen als buitenstaanders.
Er zijn bijna zoveel verschillende richtingen in "Hervormd" als dat er hervormde kerken staan.
Elke dominee heeft zijn eigen zienswijze en verkondigd die ook vanaf de kansel.

Tip: vraag het je man, hij zou je het kunnen vertellen hoe hij het heeft ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Zeeuwsmeisje en ouwewijsneus,

Bedankt voor jullie reacties. Hij geeft zelf aan moeite te hebben met praten over het geloof en omdat het nog pril is ga ik hem zeker geen vragen daarover stellen. Als hij zich daar niet goed bij voelt dan respecteer ik dat.
Dat neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben over zijn afkomst, maar ik merk dat het moeilijk is om daar op een andere manier achter te komen :$
Alle reacties Link kopieren
Hervormd is een verzamelbegrip. Binnen de Hervormde kerk had je 5 a 6 stromingen. Om je te kunnen vertellen hoe 'zwaar' hij was cq opgevoed is, zou je er achter moeten zien te komen bij welke kerk hij hoorde (als in: welke specifieke gemeente).

Andere indicatoren zijn:
- Oude berijming of 'rode' liedboek voor de kerken? (en na 2013: 'Nieuwe' liedboek) evt. andere bundels waaruit gezongen werd
- Werden er gezangen gezongen?
- NBG of Statenvertaling? (en na 2004: Nieuwe Bijbelvertaling)
- Ook vrouwen in het ambt? En als ja, dan alleen als diaken of ook als ouderling?
anoniem_269867 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 20:45
10.72% gewijzigd
Ik ben nog steeds officieel Hervormd, maar de manier waarop ik mijn geloof vormgeef (en de kerk die ik bezoek) is mijlenver verwijderd van het Hervormd-gereformeerde geloof van mijn oma (en de kerk die zij bezocht).

Je kunt er geen zinnig woord over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
naoma schreef:
13-01-2018 20:43
Hervormd is een verzamelbegrip. Binnen de Hervormde kerk had je 5 a 6 stromingen. Om je te kunnen vertellen hoe 'zwaar' hij was cq opgevoed is, zou je er achter moeten zien te komen bij welke kerk hij hoorde (als in: welke specifieke gemeente).

Andere indicatoren zijn:
- Oude berijming of 'rode' liedboek voor de kerken?
- Werden er gezangen gezongen?
- NBG of Statenvertaling?
- Ook vrouwen in het ambt? En als ja, dan alleen als diaken of ook als ouderling?
Dank je wel, dit werkt verhelderend! :) Ik kan niet op alle indicatoren een zinnig antwoord geven.
Ik weet wel dat er gezangen werden gezongen en dat vrouwen dominee mochten zijn. De zus van zijn vader was namelijk de dominee bij zijn gemeente toen hij een kind was.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat Hersteld Hervormde gemeente weer wat zwaarder is. Als je weet on welke plaats zijn ouders wonen, zou ik op internet zoeken welke Hervormde kerken daar zijn. Veel kerken hebben een site waarop ze vermelden waar ze voor staan. Vaak kun je er ook naar hun kerkdiensten luisteren. En wellicht hebben een Facebook-pagina. Zo krijg je een kijkje in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Geduld hebben dus.

Hervormd is eigenlijk ook weer een verzamelnaam voor een aantal protestante kerkrichtingen.

Bepaalde kerken waren strenger in de leer dan anderen. En hoe zijn jeugd is, dat kan alleen hij vertellen.

Waarom wil je dit gaan invullen voor hem? Wacht gewoon eens af.

Fanatiek kan ook op verschillende manieren zijn. Geloof kan heel belangrijk zijn, maar dit betekent niet automatisch dat ook heel conservatief zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
13-01-2018 20:44
Ik ben nog steeds officieel Hervormd, maar de manier waarop ik mijn geloof vormgeef (en de kerk die ik bezoek) is mijlenver verwijderd van het Hervormd-gereformeerde geloof van mijn oma (en de kerk die zij bezocht).

Je kunt er geen zinnig woord over zeggen.
Oké, ja, vergeleken met je oma is het verschil wel erg groot inderdaad, dat kan ik me goed voorstellen!
Maar dit gaat over eind jaren 70 en de jaren 80, dat is wel minder ver terug.
Misschien zitten er nog dames op Viva met dezelfde achtergrond, die kunnen wel iets bijdragen neem ik aan (zeker aangezien ik de locatie in de OP heb vermeld)?
Waarom wil je er zo graag induiken als hij zelf aangeeft dat het geen groot deel van zijn leven is?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
13-01-2018 20:48
Geduld hebben dus.

Hervormd is eigenlijk ook weer een verzamelnaam voor een aantal protestante kerkrichtingen.

Bepaalde kerken waren strenger in de leer dan anderen. En hoe zijn jeugd is, dat kan alleen hij vertellen.

Waarom wil je dit gaan invullen voor hem? Wacht gewoon eens af.

Fanatiek kan ook op verschillende manieren zijn. Geloof kan heel belangrijk zijn, maar dit betekent niet automatisch dat ook heel conservatief zijn.
Jazeker, ik ga er tegen hem niet over beginnen hoor.
Ik ben gewoon nieuwsgierig geraakt door zijn verhaal. Ik vind hem erg leuk en ben geïnteresseerd in hem, en dus ook wat meer geïnteresseerd in zaken zoals zijn hobby's en jeugd etc.
Tuurljk weet ik niet hoe zijn specifieke jeugd was maar het is altijd handig om vantevoren wat globale dingen te weten.
En inderdaad, fanatiek is niet altijd conservatief. Daarom is het ook moeilijk in te schatten voor mij.
Hij noemde zelf wel de term fanatiek en zei dat in zjn familie iedereen heel erg nauw betrokken was bij de parochie.
Dus ze waren niet "op rolletjes" zoals voor veel Katholieken in mijn omgeving wel geldt haha
zeeuwsmeisje1981 schreef:
13-01-2018 20:49
Waarom wil je er zo graag induiken als hij zelf aangeeft dat het geen groot deel van zijn leven is?
Ik zou toch ook wel willen weten hoe ik in de (verre) toekomst moet omgaan met mijn schoonouders.
En of ik er uberhaupt wel binnen mag / gewenst ben zonder dat we getrouwd zijn.

Dan kan het voor hem niet uitmaken, maar er is na een tijd waarschijnlijk meer dan hij alleen.
Alle reacties Link kopieren
lieverdanlief schreef:
13-01-2018 20:48
Ik weet dat Hersteld Hervormde gemeente weer wat zwaarder is. Als je weet on welke plaats zijn ouders wonen, zou ik op internet zoeken welke Hervormde kerken daar zijn. Veel kerken hebben een site waarop ze vermelden waar ze voor staan. Vaak kun je er ook naar hun kerkdiensten luisteren. En wellicht hebben een Facebook-pagina. Zo krijg je een kijkje in de keuken.
Oef, ik weet niet of het om Hersteld Hervormd gaat hier..
In zijn jeugd bestond Hervormd gewoon nog in elk geval dus het is lastig om na te gaan of de huidige kerken in zijn plaats nog enigzins overeenkomen met de situatie in de jaren 70 en 80.
Waarschijnlijk niet. Er waren vroeger sowieso veel meer Hervormde kerken daar dan nu.
Facebook is wel een goed idee trouwens, daar had ik helemaal neit aan gedacht.
Ga die gast eerst maar eens rustig leren kennen voor je allerlei wilde dingen in je hoofd te halen over zijn achtergrond. Tegen de tijd dat het relevant is komt hij er zelf wel mee.

En als je interesse in het geloof zelf hebt (maar daar gaat het je zo te lezen niet om) dan loop je een keer bij een kerk binnen.
anoniem_182948 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 20:54
26.72% gewijzigd
Tornacense schreef:
13-01-2018 20:52
Ik zou toch ook wel willen weten hoe ik in de (verre) toekomst moet omgaan met mijn schoonouders.
En of ik er uberhaupt wel binnen mag / gewenst ben zonder dat we getrouwd zijn.

Dan kan het voor hem niet uitmaken, maar er is na een tijd waarschijnlijk meer dan hij alleen.
Of hoe je schoonouder met jou moeten omgaan.
En als je door je schoonouders niet gewenst bet omdat je niet getrouwd ben ga je snel trouwen........?
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
13-01-2018 20:49
Waarom wil je er zo graag induiken als hij zelf aangeeft dat het geen groot deel van zijn leven is?
Voor hem is het geen groot deel van zijn leven meer omdat hij niet gelovig is maar voor zijn familie nog steeds wel.
Met hen heeft hij nog contact. Mocht ik hen ooit ontmoeten dan krijg ik er ook mee te maken (dat is wel ver weg nog).
Als hij ooit met mij over zijn achtergrond wil praten dan wil ik hem kunnen steunen en niet compleet onvoorbereid daarnaar luisteren en alles verkeerd interpreteren bijvoorbeeld.
De Hervormde Kerk heeft wel een grote invloed gehad op zijn leven.
FraiseA schreef:
13-01-2018 20:53
Oef, ik weet niet of het om Hersteld Hervormd gaat hier..
In zijn jeugd bestond Hervormd gewoon nog in elk geval dus het is lastig om na te gaan of de huidige kerken in zijn plaats nog enigzins overeenkomen met de situatie in de jaren 70 en 80.
Waarschijnlijk niet. Er waren vroeger sowieso veel meer Hervormde kerken daar dan nu.
Facebook is wel een goed idee trouwens, daar had ik helemaal neit aan gedacht.
Als vrouwen dominee zijn, is het echt geen Hersteld Hervormd. En de HHK bestaat pas sinds de PKN bestaat, dus sinds 2004. Als er vrouwen dominee zijn, als zijn eigen tante dominee is, dan zou ik me geen zorgen maken over orthodoxie. In de orthodoxe kerken is een vrouwelijke voorganger echt niet mogelijk. Dat wil niet zeggen dat een kerk met een vrouwelijke dominee losbandig is, absoluut niet, maar het zegt absoluut iets over de ligging.
ouwewijsneus schreef:
13-01-2018 20:54
Of hoe je schoonouder met jou moeten omgaan.
En als je door je schoonouders niet gewenst bet omdat je niet getrouwd ben ga je snel trouwen........?
Nee, als jij dénkt dat je niet gewenst bent bij je schoonouders omdat je op internet informatie hebt gezocht maar niet met je scharrel hebt gepraat maar je wel allerlei indianenverhaal in je hoofd gehaald hebt.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
13-01-2018 20:52
Ik zou toch ook wel willen weten hoe ik in de (verre) toekomst moet omgaan met mijn schoonouders.
En of ik er uberhaupt wel binnen mag / gewenst ben zonder dat we getrouwd zijn.

Dan kan het voor hem niet uitmaken, maar er is na een tijd waarschijnlijk meer dan hij alleen.
Ja precies, dat vind ik ook.
Ik wil een zinnig gesprek erover kunnen voeren als hij er ooit over wil praten.
Het lijkt me erg vervelend voor hem als hij alles in Jip en Janneketaal moet uitleggen omdat ik er niks van begrijp.
Ik behandel mensen neit anders op basis van hun geloof maar ik houd er altijd wel rekening mee!
Alle reacties Link kopieren
FraiseA schreef:
13-01-2018 20:51
Jazeker, ik ga er tegen hem niet over beginnen hoor.
Ik ben gewoon nieuwsgierig geraakt door zijn verhaal. Ik vind hem erg leuk en ben geïnteresseerd in hem, en dus ook wat meer geïnteresseerd in zaken zoals zijn hobby's en jeugd etc.
Tuurljk weet ik niet hoe zijn specifieke jeugd was maar het is altijd handig om vantevoren wat globale dingen te weten.
En inderdaad, fanatiek is niet altijd conservatief. Daarom is het ook moeilijk in te schatten voor mij.
Hij noemde zelf wel de term fanatiek en zei dat in zjn familie iedereen heel erg nauw betrokken was bij de parochie.
Dus ze waren niet "op rolletjes" zoals voor veel Katholieken in mijn omgeving wel geldt haha
Dat klopt al niet. Want de protestante kerk kent de term parochie niet.

Ik zou hee heel vervelend vinden wanneer een nieuw vriend(innetje) gaat graven in mijn verleden. En allerlei zaken gaat invullen. Zeker wanneer je vriend afstand heeft gedaan van dat deel van zijn opvoeding.

Concentreer je op het nu. Oo de man die hij nu is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
13-01-2018 20:54
Of hoe je schoonouder met jou moeten omgaan.
En als je door je schoonouders niet gewenst bet omdat je niet getrouwd ben ga je snel trouwen........?
Ik maak mijn beslissingen zelf en laat me niet beïnvloeden door anderen maar ik vind het wel fijn om te weten wat voor achtergrond hij heeft.
Als hij uit een land zou komen waar ik niks van zou weten dan zou ik ook dat even opzoeken. Zonder rare aannames enzovoorts, maar het is toch fijn om meer te weten?
En maak je verder geen zorgen. Mijn man heeft een compleet andere religieuze achtergrond dan ik (wel christelijk, maar echt heel anders) en wederzijds begrip en humor hebben altijd geholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven