Hervormde Kerk

13-01-2018 20:32 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames :nerd:

Ik weet wel wat van religie maar ik ben zelf niet gelovig en soms zie ik door de bomen het bos niet meer met al die afsplitsingen hier in NL :'-(
Kan me in praktische zin weinig voorstellen bij al die theoretische info op internet.

Ik ben sinds kort aan het daten met een leuke man en ik weet inmiddels dat hij qua achtergrond Hervormd is (bestaat nu officieel niet meer, weet ik). Hij vindt religie een moeilijk onderwerp dus ik ga hem niet bombarderen met vragen maar ik ben toch wel nieuwsgierig... Vraag me af hoe streng het eraan toe ging in zijn jeugd bijvoorbeeld. Zelf geeft hij aan zich losgemaakt te hebben van het geloof maar wel normaal contact te hebben met z'n ouders.

Kan iemand iets vertellen hierover? Ik ken niemand met deze specifieke achtergrond. Sommigen zeggen dat Hervormd strenger is/was dan Christelijk Gereformeerd, anderen zeggen weer heel wat anders... :|

Bonus info: vader en moeder zijn vrij fanatiek en hij is geboren in 1976. Regio Purmerend-Volendam-Edam.
(De laatste info graag niet quoten want die ga ik weghalen!)
anoniem_358613 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 20:37
19.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
13-01-2018 20:53
Ga die gast eerst maar eens rustig leren kennen voor je allerlei wilde dingen in je hoofd te halen over zijn achtergrond. Tegen de tijd dat het relevant is komt hij er zelf wel mee.

En als je interesse in het geloof zelf hebt (maar daar gaat het je zo te lezen niet om) dan loop je een keer bij een kerk binnen.
Ik wil helemaal niets wilds in mijn hoofd halen, ik ben gewoon geïnteresseerd!
Mijn vorige vriend deed aan geocachen, daar heb ik me toen ook even in verdiept omdat ik me afvroeg of het iets voor mij was. Kende het niet.
Hierbij denk ik niet dat het iets voor mij is maar het kan toch nooit kwaad om meer te weten over een dergelijk onderwerp?
Zeker in een wereld waar zoveel religies bij elkaar leven.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
13-01-2018 20:57
Dat klopt al niet. Want de protestante kerk kent de term parochie niet.

Ik zou hee heel vervelend vinden wanneer een nieuw vriend(innetje) gaat graven in mijn verleden. En allerlei zaken gaat invullen. Zeker wanneer je vriend afstand heeft gedaan van dat deel van zijn opvoeding.

Concentreer je op het nu. Oo de man die hij nu is.
Dan was het een ander woord, sorry.
Zo zie je maar hoe weinig ik weet. Ik wil mijn achtergrondkennis verbreden en die kunnen gebruiken als iemand tegen me praat over dergelijke onderwerpen en niet allemaal dingen invullen voor iemand.
Meer info opzoeken over een bepaalde stroming vind ik niet graven in zijn verleden.
Stel hij heeft een ziekte ofzo dan zoek ik ook op wat dat is, dan is dat toch ook geen stalken..
FraiseA schreef:
13-01-2018 20:58
Ik maak mijn beslissingen zelf en laat me niet beïnvloeden door anderen maar ik vind het wel fijn om te weten wat voor achtergrond hij heeft.
Als hij uit een land zou komen waar ik niks van zou weten dan zou ik ook dat even opzoeken. Zonder rare aannames enzovoorts, maar het is toch fijn om meer te weten?
En juist over zijn opvoeding met het geloof Hervormd valt er geen zinnig woord over te zeggen, behalve door hem of zijn ouders.
Fanatiek zegt niet alles. Ik ken een vrouw die ouderling is bij haar kerk en met wie ik al regelmatig katjelam ben geworden in de kroeg. Ze neemt haar geloof wel serieus, maar is daarnaast of daarmee nog steeds ook gewoon een hele leuke vrouw die ook wel van een biertje houdt.
Sympathiek van je dat je je erin wil verdiepen, TO. Al begrijp ik niet hoe je via een relatie/huwelijk gebonden wilt zijn aan volwassen mensen die nog steeds in sprookjes geloven. Je moet het maar willen. Ik bedoel; je zult wel met deze mensen om moeten gaan hè.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
13-01-2018 20:56
Als vrouwen dominee zijn, is het echt geen Hersteld Hervormd. En de HHK bestaat pas sinds de PKN bestaat, dus sinds 2004. Als er vrouwen dominee zijn, als zijn eigen tante dominee is, dan zou ik me geen zorgen maken over orthodoxie. In de orthodoxe kerken is een vrouwelijke voorganger echt niet mogelijk. Dat wil niet zeggen dat een kerk met een vrouwelijke dominee losbandig is, absoluut niet, maar het zegt absoluut iets over de ligging.
Duidelijk geen Hersteld Hervormd, zoiets dacht ik al omdat hij in de 70s en 80s is opgegroeid.
Zeer orthodox was het allemaal dus niet, maar toch heeft hij er een naar gevoel aan overgehouden en een enorme afkeer van religie (dat zei hij zelf).
Bij zijn ouders is hij nog gewoon welkom ondanks die afkeer dus dat vind ik ook wel positief.
Ik vind het erg zielig wanneer kinderen 'verstoten' worden door hun ouders omdat ze andere denkbeelden hebben..
Onze vorige buurman (een oude man) mocht geen contact meer met zijn familie omdat hij homo was, dat is me altijd bijgebleven.
Amant schreef:
13-01-2018 21:06
Sympathiek van je dat je je erin wil verdiepen, TO. Al begrijp ik niet hoe je via een relatie/huwelijk gebonden wilt zijn aan volwassen mensen die nog steeds in sprookjes geloven. Je moet het maar willen. Ik bedoel; je zult wel met deze mensen om moeten gaan hè.
Misschien bekeren ze haar wel. Dat is wat wij eigenlijk het liefste doen, namelijk.
Alle reacties Link kopieren
miems schreef:
13-01-2018 21:04
Fanatiek zegt niet alles. Ik ken een vrouw die ouderling is bij haar kerk en met wie ik al regelmatig katjelam ben geworden in de kroeg. Ze neemt haar geloof wel serieus, maar is daarnaast of daarmee nog steeds ook gewoon een hele leuke vrouw die ook wel van een biertje houdt.
Haha wat beschrijf je dit leuk, moest wel even lachen
Ik wist helemaal niet dat ouderlingen ook katjelam werden. Weer wat geleerd!
Zo te lezen is me inlezen echt onbegonnen werk.. Zoveel diversiteit.
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
13-01-2018 21:06
Sympathiek van je dat je je erin wil verdiepen, TO. Al begrijp ik niet hoe je via een relatie/huwelijk gebonden wilt zijn aan volwassen mensen die nog steeds in sprookjes geloven. Je moet het maar willen. Ik bedoel; je zult wel met deze mensen om moeten gaan hè.
Ik ga om met zat mensen die gelovig zijn, van allerlei nationaliteiten.
Dat zijn gewoon heel normale mensen. Niet leuker of minder leuk dan ongelovigen.
Wat maakt het nou uit?
Ik hou rekening met hun gewoontes en regels waar nodig en verder boeit het me niet.
vrouwjagersma schreef:
13-01-2018 21:07
Misschien bekeren ze haar wel. Dat is wat wij eigenlijk het liefste doen, namelijk.
Dat bedoel ik.

Je zult altijd een minder mens zijn omdat je niet gelooft, TO. Hoeveel concessies wil je precies gaan doen? Ga je inde kerk trouwen om ‘gedoe’ te voorkomen? Hoe vaak wil je precies je mond gaan houden omdat er dingen gezegd worden die -ondanks dat ze geen enkele grond hebben- als absolute waarheid worden verkondigd?

Ik gun het niemand.
FraiseA schreef:
13-01-2018 21:12
Ik ga om met zat mensen die gelovig zijn, van allerlei nationaliteiten.
Dat zijn gewoon heel normale mensen. Niet leuker of minder leuk dan ongelovigen.
Wat maakt het nou uit?
Ik hou rekening met hun gewoontes en regels waar nodig en verder boeit het me niet.
‘Omgaan met’ is iets heel anders dan ermee samenwonen, trouwen, kinderen mee krijgen en/of familiale bemoeienis van hebben. Ik kan prima een biertje drinken met iemand die gelooft, maar ik vind het heel fijn dat we dan weer allebei naar ons eigen huis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
13-01-2018 21:15
Dat bedoel ik.

Je zult altijd een minder mens zijn omdat je niet gelooft, TO. Hoeveel concessies wil je precies gaan doen? Ga je inde kerk trouwen om ‘gedoe’ te voorkomen? Hoe vaak wil je precies je mond gaan houden omdat er dingen gezegd worden die -ondanks dat ze geen enkele grond hebben- als absolute waarheid worden verkondigd?

Ik gun het niemand.
Amant schreef:
13-01-2018 21:19
‘Omgaan met’ is iets heel anders dan ermee samenwonen, trouwen, kinderen mee krijgen en/of familiale bemoeienis van hebben. Ik kan prima een biertje drinken met iemand die gelooft, maar ik vind het heel fijn dat we dan weer allebei naar ons eigen huis gaan.
Amant, we zijn nog heel pril aan het daten dus van een huwelijk is nog totaaal geen sprake!
In de kerk trouwen vind ik geen probleem trouwens.
Ik trek niet de hele tijd mijn mond open als ik het met iemand oneens ben. Heel vermoeiend vind ik dat.
Als ik een relatie krijg met deze man dan is het een relatie met hem en niet met zijn familie.
Ik ga niet samenwonen met zijn familie...
En misschien zijn het wel hele leuke gezellige mensen.
Dat weet jij toch niet?
FraiseA schreef:
13-01-2018 21:23
Amant, we zijn nog heel pril aan het daten dus van een huwelijk is nog totaaal geen sprake!
In de kerk trouwen vind ik geen probleem trouwens.
Ik trek niet de hele tijd mijn mond open als ik het met iemand oneens ben. Heel vermoeiend vind ik dat.
Als ik een relatie krijg met deze man dan is het een relatie met hem en niet met zijn familie.
Ik ga niet samenwonen met zijn familie...
En misschien zijn het wel hele leuke gezellige mensen.
Dat weet jij toch niet?
Je roze bril is nu aan het praten. Zo komt het op mij over iig. Je vindt het als atheïst dus geen probleem om tegenover een niet-bestaande god trouw te beloven aan je partner? Je gaat gewoon je mond houden wanneer je schoonouders je iets vertellen over hoe dingen moeten (over de opvoeding van je kind, om maar eens iets te noemen) uit naam van diezelfde niet-bestaande god? Hoe ga je je daar in godesnaam (grapje) ooit comfortabel bij voelen?
Amant schreef:
13-01-2018 21:06
Sympathiek van je dat je je erin wil verdiepen, TO. Al begrijp ik niet hoe je via een relatie/huwelijk gebonden wilt zijn aan volwassen mensen die nog steeds in sprookjes geloven. Je moet het maar willen. Ik bedoel; je zult wel met deze mensen om moeten gaan hè.
Misschien geloof je zelf wel in sprookjes. Wie zal het zeggen?
Je hebt de waarheid niet in pacht. En zover ik het ik zie zal niemand die ooit hebben.
Allemaal geloven we in wat ons het meest logisch lijkt.
LoiseauVélo schreef:
13-01-2018 21:27
Misschien geloof je zelf wel in sprookjes. Wie zal het zeggen?
Je hebt de waarheid niet in pacht. En zover ik het ik zie zal niemand die ooit hebben.
Allemaal geloven we in wat ons het meest logisch lijkt.
Leuk gevonden, volstrekt irrelevant echter. Dit gaat over geloven. Dat is een discussie waarin één partij van iets overtuigd is waar geen bewijs mogelijk voor is.
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
13-01-2018 21:27
Je roze bril is nu aan het praten. Zo komt het op mij over iig. Je vindt het als atheïst dus geen probleem om tegenover een niet-bestaande god trouw te beloven aan je partner? Je gaat gewoon je mond houden wanneer je schoonouders je iets vertellen over hoe dingen moeten (over de opvoeding van je kind, om maar eens iets te noemen) uit naam van diezelfde niet-bestaande god? Hoe ga je je daar in godesnaam (grapje) ooit comfortabel bij voelen?
Nee dat vind ik geen probleem.
Schoonfamilie is nooit echt ideaal. Zij kunnen mij niet vertellen hoe ik mjn kinderen moet opvoeden.
Bovendien is mijn date zelf niet eens gelovig dus ik betwijfel of hij daarnaar zal luisteren.
Ik heb het trouwens helemaal niet over kinderen gehad.
Het beeld dat Amant van gelovigen heeft, is een grove veralgemenisering.
Alle reacties Link kopieren
FraiseA schreef:
13-01-2018 20:47
Dank je wel, dit werkt verhelderend! :) Ik kan niet op alle indicatoren een zinnig antwoord geven.
Ik weet wel dat er gezangen werden gezongen en dat vrouwen dominee mochten zijn. De zus van zijn vader was namelijk de dominee bij zijn gemeente toen hij een kind was.
Dan zit je niet in de zwaarste hoek, maar in de 'gezelligere' hoek. Niet heel streng.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
13-01-2018 21:32
Het beeld dat Amant van gelovigen heeft, is een grove veralgemenisering.
Ik weet het. Ik vind het onzin om alle gelovigen over één kam te scheren.
Zelf ben ik niet gelovig maar ik heb helemaal niks tegen het geloof.
Het heeft helemaal geen zin om slecht te gaan lopen praten over gelovigen in een topic van iemand die aan het daten is met iemand met een gelovige achtergrond en totaal geen problemen heeft met het geloof...
Sowieso hou ik helemaal niet van discussies.
Alle reacties Link kopieren
naoma schreef:
13-01-2018 21:32
Dan zit je niet in de zwaarste hoek, maar in de 'gezelligere' hoek. Niet heel streng.
Dank je wel! :)
vrouwjagersma schreef:
13-01-2018 21:32
Het beeld dat Amant van gelovigen heeft, is een grove veralgemenisering.
Je kunt Hem zelf aanspreken hoor. Hij leest en schrijft Zelf mee.
FraiseA schreef:
13-01-2018 21:35
Ik weet het. Ik vind het onzin om alle gelovigen over één kam te scheren.
Zelf ben ik niet gelovig maar ik heb helemaal niks tegen het geloof.
Het heeft helemaal geen zin om slecht te gaan lopen praten over gelovigen in een topic van iemand die aan het daten is met iemand met een gelovige achtergrond en totaal geen problemen heeft met het geloof...
Sowieso hou ik helemaal niet van discussies.
Opgelost dan.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
13-01-2018 20:49
Waarom wil je er zo graag induiken als hij zelf aangeeft dat het geen groot deel van zijn leven is?
Als iemand niet wil praten over zijn geloof (dat geweest is) zou ik juist denken dat het ergens nog wel een groot deel van zijn leven is, misschien zelfs een onverwerkt deel. Ik vind het raar dat iemand daar niet over wil praten en zou me afvragen wat dit betekent voor zijn huidige gemoedstoestand (ken genoeg mensen die zeggen 'niet gelovig' te zijn of zich hebben afgekeerd van de kerk van hun ouders, maar daar behoorlijk last van hebben).
Amant schreef:
13-01-2018 21:30
Leuk gevonden, volstrekt irrelevant echter. Dit gaat over geloven. Dat is een discussie waarin één partij van iets overtuigd is waar geen bewijs mogelijk voor is.
Bewijs aan mij dan maar eens hoe het heelal is ontstaan en waar dat ooit is begonnen.
En hoe verklaar je dat wij van kind af aan al onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad?
Ik geloof dat daar een goddelijke macht achter zit.
Maar waar het om gaat: het is behoorlijk arrogant om te beweren dat jij gelijk hebt, terwijl je daarvoor ook geen enkel bewijs hebt.
Jouw wereldbeeld is voor het overgrote deel ook maar gewoon door mensen bedacht, en slechts één van de vele manieren om het leven te verklaren.
Amant schreef:
13-01-2018 21:38
Je kunt Hem zelf aanspreken hoor. Hij leest en schrijft Zelf mee.
Ja, maar goed, ik neem aan dat je je door mij niet laat overtuigen.
Ik wil je echter niet buitensluiten.
Hee, Amant! Je generaliseert!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven