Werk & Studie alle pijlers

VWO diploma in bezit, maar MBO denkniveau

13-01-2018 21:44 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

2 jaar terug heb ik mijn VWO diploma behaald en 2 weken geleden besloot ik te studeren aan de universiteit. Uit een test bleek dat ik het niet aankon, iik bleek namelijk een mbo denkniveau te hebben. Nu mag ik alsnog aan de uni. studeren omdat ik mijn VWO diploma in mijn bezit heb. Maar alsnog vind ik dit vrij vreemd.

Heeft iemand een soortgelijk probleem meegemaakt?
Wat voor test was dat?
En wie heeft je dat vertelt? En aan de hand van welke test?
En wat heb je de afgelopen 2 jaar gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
13-01-2018 21:45
Wat voor test was dat?
De opleiding wat ik wil volgen heeft extra instroomeisen. Daarvoor moest ik een colloquium doctum test maken (aangeboden door de uni) om te weten of ik wel over de benodigde niveau beschik.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
13-01-2018 21:47
En wat heb je de afgelopen 2 jaar gedaan?
De afgelopen 2 jaar heb ik gewerkt in een bedrijf.
Zegt de uitslag iets over de waarschijnlijkheid dat jij zult afstuderen in deze richting? Het lijkt me erg naar om zo'n uitslag te horen :hug:
Alle reacties Link kopieren
myrte4353 schreef:
13-01-2018 21:57
De opleiding wat ik wil volgen heeft extra instroomeisen. Daarvoor moest ik een colloquium doctum test maken (aangeboden door de uni) om te weten of ik wel over de benodigde niveau beschik.
Je Nederlands is in ieder geval niet op niveau.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat is precies het probleem?

Je hebt je VWO diploma, maar één testje dat zegt MBO denkniveau en je gaat twijfelen aan....je kunnen? Je intelligentie? VWO is gehaald. Punt. Waarom doe je 'een test'?

Ik moet zeggen dat je schrijfstijl niet erg VWO-waardig is, geen touw aan vast te knopen!
Alle reacties Link kopieren
Die testen zijn ook maar een momentopnamen. Vroeger kwam uit bepaalde testen naar voren dat ik het laagste vmbo-niveau niet aan zou kunnen en nu zit ik op de universiteit. Ik denk dat een vwo-diploma toch veelzeggender is omdat je daar toch 6 jaar les voor hebt moeten zwoegen.
violetskies wijzigde dit bericht op 13-01-2018 22:10
2.58% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt mbo-denkniveau zou hebben, had je het vwo nooit gehaald natuurlijk. Dat heb je vast niet 'op goed geluk' gehaald. Was je wel fit tijdens de test? Had je veel stress? Het is een momentopname natuurlijk.
Ik weet het niet. Een vwo-diploma is geen garantie op een geslaagd academisch avontuur, maar het zou natuurlijk wel een duidelijke indicatie moeten zijn. Kun je nog iets inzien van die test?
Ken je andere mensen die de opleiding doen of gedaan hebben?
Misschien daar es horen of zij voordien die test hebben gedaan?
En hoe zwaar de opleiding écht is?
Alle reacties Link kopieren
myrte4353 schreef:
13-01-2018 21:57
De opleiding wat ik wil volgen heeft extra instroomeisen. Daarvoor moest ik een colloquium doctum test maken (aangeboden door de uni) om te weten of ik wel over de benodigde niveau beschik.

Maar een colloquium doctum is toch alleen nodig als je geen VWO hebt of niet het juiste vakkenpakket had? Waarom had je die benodigde vakken niet tijdens je VWO? Misschien omdat je er toen al niet goed in was?
bethweeter wijzigde dit bericht op 13-01-2018 22:17
5.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is het probleem dan precies als je wel gewoon aan de universiteit mag beginnen?
Je schrijfstijl is trouwens niet echt op niveau. Misschien heeft dat er mee te maken?
Het maakt ook nogal uit of je technische natuurkunde gaat studeren of rechten/psychologie. In dat laatste geval zou MBO denkniveau voldoende moeten zijn ;-) .
Dat zegt niks.

Ga er voor!
Mijn wiskundevaardigheden liggen ook rond vmbo / mbo niveau, en toch heb ik geen problemen op de universiteit. Ik ben dan ook geen wiskunde (of iets gerelateerd aan wiskunde) gaan studeren, want uiteindelijk met een 4 slagen was al lastig genoeg op het VWO. Maar als jouw test zich toevallig bijvoorbeeld op wiskunde focust (ik weet niet voor welke studie je de test moest doen?), dan had ik daar ook op laag niveau gescoord terwijl ik op de uni echt prima op mijn plek ben.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik vraag maar heb jij of hebben je ouders een allochtonen dan wel niet Nederlandse achtergrond? Het kan voorkomen dat de wijze waarop de test is opgezet je intelligentie en vaardigheden onderschat. Al blijft het natuurlijk gissen.

Had je een slechte dag op het moment van de test?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het zou wellicht ook kunnen liggen aan de studierichting?
Ik denk dat het inderdaad aan de studierichting ligt. Studies als sociale wetenschappen gingen me prima af (tot er een scriptie in beeld kwam die ik niet durfde te schrijven. De malligheid!), maar ik heb ooit een inleidend boek van de studie aardwetenschappen gezien en dat had net zo goed Chinees kunnen zijn. Ik snapte er he-le-maal niets van.

Weet je, je kan iets nog zo graag willen doen. Soms ligt alleen je talent er gewoon niet en zal je of keihard moeten werken, of een opleiding gaan doen die je beter ligt.

Ik neem mezelf als voorbeeld: ik ben een alpha. Echt een ontzettende, waanzinnige alpha. Studies als talen, geschiedenis en sociale wetenschappen liggen binnen mijn kunnen. Zou ik echter naar de TU willen, dan zou ik het wat betreft denkniveau totaal niet redden. Mijn wiskundige inzicht is waardeloos en ik kan niets met cijfers. Mocht ik daar toelatingsexamen voor gaan doen, dan zou ik waarschijnlijk een aai over mijn bol krijgen met het advies om een mbo niveau 2 opleiding te gaan volgen.
Y
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:14
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In het ergste geval doe je gewoon dat colloqium doctum, dan weet je meteen wat het verwachte niveau is. Dan kan ook zien of je nog ter voorbereiding eerst wat aanvullende vakken zou moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
sueann schreef:
14-01-2018 08:50
In het ergste geval doe je gewoon dat colloqium doctum, dan weet je meteen wat het verwachte niveau is. Dan kan ook zien of je nog ter voorbereiding eerst wat aanvullende vakken zou moeten doen.
Dat heeft ze toch al gedaan, waaruit bleek dat ze MBO-niveau heeft?
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
13-01-2018 22:07
Die testen zijn ook maar een momentopnamen.
Ik denk dat ze op een universiteit best wel een relevante test kunnen ontwikkelen. Ja, een test is een momentopname maar door de juiste vragen te stellen krijg je best wel een heel betrouwbaar resultaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven