Hervormde Kerk

13-01-2018 20:32 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames :nerd:

Ik weet wel wat van religie maar ik ben zelf niet gelovig en soms zie ik door de bomen het bos niet meer met al die afsplitsingen hier in NL :'-(
Kan me in praktische zin weinig voorstellen bij al die theoretische info op internet.

Ik ben sinds kort aan het daten met een leuke man en ik weet inmiddels dat hij qua achtergrond Hervormd is (bestaat nu officieel niet meer, weet ik). Hij vindt religie een moeilijk onderwerp dus ik ga hem niet bombarderen met vragen maar ik ben toch wel nieuwsgierig... Vraag me af hoe streng het eraan toe ging in zijn jeugd bijvoorbeeld. Zelf geeft hij aan zich losgemaakt te hebben van het geloof maar wel normaal contact te hebben met z'n ouders.

Kan iemand iets vertellen hierover? Ik ken niemand met deze specifieke achtergrond. Sommigen zeggen dat Hervormd strenger is/was dan Christelijk Gereformeerd, anderen zeggen weer heel wat anders... :|

Bonus info: vader en moeder zijn vrij fanatiek en hij is geboren in 1976. Regio Purmerend-Volendam-Edam.
(De laatste info graag niet quoten want die ga ik weghalen!)
anoniem_358613 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 20:37
19.92% gewijzigd
Ik ga geen discussie over geloof aan (want zinloos). Ik wijs TO op een fundamenteel verschil in levensovertuiging. Maar TO heeft al aangegeven niet van discussies te houden, dus er is geen probleem. Ze gaat gewoon ja en amen zeggen tegen dingen waar ze niet achter staat en gaat zich aanpassen aan gebruiken waar ze niet achter staat.
Nou, ik zal je nog eens direct aanspreken. Mijn punt was ook niet geloofstechnisch, maar puur generalisatietechnisch. Je moet een knappe kerel zijn wil je bijvoorbeeld een vrijzinnig hervormde of een remonstrant zover krijgen dat hij/zij jou zijn mening op wil dringen. We hebben niet eens een mening, daarom hebben de orthodoxen ook zo'n hekel aan ons.
vrouwjagersma schreef:
13-01-2018 22:00
Nou, ik zal je nog eens direct aanspreken.
Dat deed je niet hoor. Je adresseerde opeens de bühne over mij.
Amant schreef:
13-01-2018 21:56
Ik ga geen discussie over geloof aan (want zinloos). Ik wijs TO op een fundamenteel verschil in levensovertuiging. Maar TO heeft al aangegeven niet van discussies te houden, dus er is geen probleem. Ze gaat gewoon ja en amen zeggen tegen dingen waar ze niet achter staat en gaat zich aanpassen aan gebruiken waar ze niet achter staat.
Oja, zo doe je dat. Gewoon je ogen dicht, vingers in je oren en maar roepen dat je gelijk hebt :blabla:
Nee, met jou is zeker geen discussie mogelijk.
Amant schreef:
13-01-2018 22:03
Dat deed je niet hoor. Je adresseerde opeens de bühne over mij.
Ja, maar na jouw terechtwijzing deed ik het wel en toen reageerde je nogal mauwerig. Dus.
Kastanjez schreef:
13-01-2018 21:47
Als iemand niet wil praten over zijn geloof (dat geweest is) zou ik juist denken dat het ergens nog wel een groot deel van zijn leven is, misschien zelfs een onverwerkt deel. Ik vind het raar dat iemand daar niet over wil praten en zou me afvragen wat dit betekent voor zijn huidige gemoedstoestand (ken genoeg mensen die zeggen 'niet gelovig' te zijn of zich hebben afgekeerd van de kerk van hun ouders, maar daar behoorlijk last van hebben).
Dat is totáál niet je plaats als je pril aan het daten bent!
Mijn schoonouders zijn nogal heftig orthodox maar hebben mij van harte geaccepteerd hoor. Dus vul niks in voordat het aan de orde is.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
13-01-2018 23:21
Dat is totáál niet je plaats als je pril aan het daten bent!
Ik begrijp niet wat je nu precies bedoelt. Welke plaats heb ik het over?

En ik vermoed dat mijn visie op pril daten dan anders is dan de jouwe (misschien de gangbare, ik weet het niet). Ik heb nog nooit 'pril gedate' zonder vrij snel over vrij essentiele levensvragen te praten. Sterker, dat doe ik soms al tijdens een 'oppervlakkige' borrel, gewoon omdat ik het leuk vind en een manier waarop je mensen pas echt kunt leren kennen.
.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 20:57
Reden: kansloos
99.73% gewijzigd
Kastanjez schreef:
14-01-2018 20:38
Ik begrijp niet wat je nu precies bedoelt. Welke plaats heb ik het over?

En ik vermoed dat mijn visie op pril daten dan anders is dan de jouwe (misschien de gangbare, ik weet het niet). Ik heb nog nooit 'pril gedate' zonder vrij snel over vrij essentiele levensvragen te praten. Sterker, dat doe ik soms al tijdens een 'oppervlakkige' borrel, gewoon omdat ik het leuk vind en een manier waarop je mensen pas echt kunt leren kennen.
Precies. Zo weet je meteen of je wel of niet met iemand door één deur kunt buiten de setting van een borrel waarbij je na afloop niet samen verplicht naar huis hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is hervormd. En dat is een soort van gereformeerd zijn, en weer anders dan gereformeerd vrijgemaakt want dat is meer streng en rigide.
Zelf ben ik katholiek van huis uit, maar niet gelovig meer. Mijn man is dat nog wel. We zijn dan ook in zijn kerk getrouwd omdat hij dat belangrijk vond. Was voor mij geen punt.

Hij heeft wat activiteiten in de kerk, is om de zoveel weken koster, en bezoekt de kerk frequent. Ik niet want ik ben niet gelovig.

De regio waar wij wonen is vrij liberaal ingesteld. De gelovigen passen zich daarbij aan. Je vindt hier weinig streng gelovigen ze zijn allemaal gelovig maar gematigd. Ik zal je een voorbeeld geven: in ons boerengat is 50% hervormd, en de andere helft is katholiek. Maar daar is niemand mee bezig, er is geen gescheiden omgang. Sterker nog, je vindt hier vaker 2 geloven op één kussen.

En het sterkste staaltje is toch wel de carnavalsvereniging in dit boerengat. Heel veel hervormden die daar óok lid van zijn. En carnaval is toch echt een katholiek feest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven