Zwemles:zoon al 2 jaar bezig en ineens bang

11-01-2018 11:38 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mijn zoon is inmiddels 7,5 jaar oud en is bijna 2 jaar geleden begonnen met zwemles eerst bij een kleine zwemschool die nog ouderwets alles met de hand noteert in een schriftje daar schoot het voor geen meter op en 1.5 jaar later was ik het zat
Hij had nog bandjes en kurkjes om en nog niet volledig watervrij
En daar waren we ook onderhand bijna 800 euro armer met maar half uur zwemmen per week
Wel moet worden vermeld dat zoonlief meermaals buisjes heeft gekregen zodat hij ook weleens paar weken niet heeft kunnen zwemmen maar goed uiteindelijk overgestapt naar andere zwemschool waar je leert zwemmen met zwempak dat is dus vest en broekje ze werken daar met gekleurde bandjes 1 tot 10 bij 8 heb je je A 9 B en 10 C nu ging hij als n speer van 1 naar 5 en nu komt het hij moest 3 weken terug oefenen in het diepe wedstrijdbad en sinds vorige week is hij dus ontzettend bang en gisteren was het een uur lang huilen huilen erg naar nu oefenen we steeds daar op zondagmorgen
Ik weet echt niet waar die angst vandaan komt hij is verder supergoed heeft alle zwemslagen goed onder de knie
Iemand soortgelijke ervaring? Of tips?
Tijdelijk stoppen is geen optie voor ons aangezien hij in juli al 8 jaar wordt
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-01-2018 14:51
Dat hangt dus van je referentiekader af.
Zowel ik als mijn kinderen komen nooit in de buurt van water.
Nou ja, we hebben een sloot aan de overkant van de straat.
Jammer, zaken uitsluiten. Ik bied mijn kinderen het liefst zo breed mogelijk van alles aan. Kunnen ze kijken wat bevalt. Nederland is maar klein, dus met goede wil kun je met alle landschappen met al hun mogelijkheden in aanraking komen. Het buitenland maakt dat nog gevarieerder.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-01-2018 13:37
Dit is dus het irritante: dat mensen woorden herhalen, maar dan net de essentie veranderen.
Ik zeg namelijk juist niet dat de kans nihil is, ik zeg dat de kans klein is.
En ook ik heb het meegemaakt, waarbij het godzijdank goed afliep, maar dat heeft mijn mening eigenlijk alleen nog maar versterkt.
Hoi solomio, dank je wel dat je op mijn post reageert.. spijtig dat ik je irritatie opwek en jammer dat je vanuit dat gevoel mijn post reduceert tot het verschil tussen 'nihil' en 'klein'. Maar fijn dat jij zo tevreden bent over hoe jij het hebt aangepakt (overigens niet sarcastisch bedoeld)!

Sterkte To!
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
12-01-2018 14:19
Dat is dus de easyswimmethode, die Whomi ook bedoeld. https://www.easyswim.com/nl/ouders/easyswim-diploma/

Overigens leert mijn kind wel nog de schoolslag
Dat is een leuke methode, erg nuttig vind ik ook. Ik vind vooral de manier waarop ze kantelslagen (eerst op de ene lichaamskant, dan op de andere lichaamskant) aanleren heel goed gevonden, zoals bijvoorbeeld op de ene kant naar het vlotje toe, daar iets doen en op de andere kant terug. Zo worden de kinderen behendig en vrij in het water, meer dan van: ene baantje zus, andere baantje zo.
Je kinderen hebben zeker niet een lesgevoel, maar meer een pretgevoel?
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 16:05
Dat is een leuke methode, erg nuttig vind ik ook. Ik vind vooral de manier waarop ze kantelslagen (eerst op de ene lichaamskant, dan op de andere lichaamskant) aanleren heel goed gevonden, zoals bijvoorbeeld op de ene kant naar het vlotje toe, daar iets doen en op de andere kant terug. Zo worden de kinderen behendig en vrij in het water, meer dan van: ene baantje zus, andere baantje zo.
Je kinderen hebben zeker niet een lesgevoel, maar meer een pretgevoel?
Dat laatste zeker ja! De eerste paar lessen voor haar b-diploma was het steeds huilen. De laatste paar lessen voor haar a-diploma was nl wel baantjes zwemmen en de zwemslagen enz oefenen, want ze heeft haar gewone a-diploma gehaald (de rest van de lessen was wel al de easyswim methode, maar ze leverden nog niet die diploma’s) en moest dus doen wat daarvoor de eisen zijn. Ze vond er niks aan en dacht dat het voor haar b ook steeds zulke lessen waren. Nu de 4e les gehad en ze had nu door dat het dus weer echt easyswim is en dus leuk :) ze gaat nu ook het abc-easyswim diploma halen. A heeft ze straks dus eigenlijk 2 keer. Beetje onhandig, ze zit precies in de overgangsperiode.
Alle reacties Link kopieren
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 16:05
Dat is een leuke methode, erg nuttig vind ik ook. Ik vind vooral de manier waarop ze kantelslagen (eerst op de ene lichaamskant, dan op de andere lichaamskant) aanleren heel goed gevonden, zoals bijvoorbeeld op de ene kant naar het vlotje toe, daar iets doen en op de andere kant terug. Zo worden de kinderen behendig en vrij in het water, meer dan van: ene baantje zus, andere baantje zo.
Je kinderen hebben zeker niet een lesgevoel, maar meer een pretgevoel?
klopt, veel meer in spelvorm.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
12-01-2018 16:29
Dat laatste zeker ja! De eerste paar lessen voor haar b-diploma was het steeds huilen. De laatste paar lessen voor haar a-diploma was nl wel baantjes zwemmen en de zwemslagen enz oefenen, want ze heeft haar gewone a-diploma gehaald (de rest van de lessen was wel al de easyswim methode, maar ze leverden nog niet die diploma’s) en moest dus doen wat daarvoor de eisen zijn. Ze vond er niks aan en dacht dat het voor haar b ook steeds zulke lessen waren. Nu de 4e les gehad en ze had nu door dat het dus weer echt easyswim is en dus leuk :) ze gaat nu ook het abc-easyswim diploma halen. A heeft ze straks dus eigenlijk 2 keer. Beetje onhandig, ze zit precies in de overgangsperiode.
Hier ook nog overgangsperiode, maar ik heb juist begrepen dat ze bij easyswim maar 1 keer diplomazwemmen hebben en dan gelijk het niveau van C hebben.
wilma36 schreef:
12-01-2018 16:59
Hier ook nog overgangsperiode, maar ik heb juist begrepen dat ze bij easyswim maar 1 keer diplomazwemmen hebben en dan gelijk het niveau van C hebben.
Klopt, ze hebben een abc-diploma. Alles bij elkaar dus :) en ons zwembad is daar sinds begin dit jaar dus op over. Ze zwemt nu dus voor dat diploma door, en heeft het “oude” a-diploma al.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
12-01-2018 15:11
Jammer, zaken uitsluiten. Ik bied mijn kinderen het liefst zo breed mogelijk van alles aan. Kunnen ze kijken wat bevalt. Nederland is maar klein, dus met goede wil kun je met alle landschappen met al hun mogelijkheden in aanraking komen. Het buitenland maakt dat nog gevarieerder.
Jammer, zaken invullen.
Waarom toch sneren omdat ik een andere mening heb?
Ik hou mijn kinderen niet weg van water, gebleken is dat ze er niks mee hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
12-01-2018 17:58
Klopt, ze hebben een abc-diploma. Alles bij elkaar dus :) en ons zwembad is daar sinds begin dit jaar dus op over. Ze zwemt nu dus voor dat diploma door, en heeft het “oude” a-diploma al.
Ook prettig, afzwemstress beperken en alles in 1 keer.
Nog wel een vraag: ik las dat er ook een oefening is waarbij de kinderen elkaar (op gecontroleerde manier) onder mogen duwen. Hebben julie dat al meegemaakt? Ik neem aan dat er veel toezicht/instructie op de rand staat?
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 18:57
Ook prettig, afzwemstress beperken en alles in 1 keer.
Nog wel een vraag: ik las dat er ook een oefening is waarbij de kinderen elkaar (op gecontroleerde manier) onder mogen duwen. Hebben julie dat al meegemaakt? Ik neem aan dat er veel toezicht/instructie op de rand staat?
Heb ik inderdaad ook gehoord, maar is hier nog niet geweest. Neem aan dat dat ook meer richting het eind pas gaat komen, als ze al redelijk goed kunnen zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-01-2018 18:56
Jammer, zaken invullen.
Waarom toch sneren omdat ik een andere mening heb?
Ik hou mijn kinderen niet weg van water, gebleken is dat ze er niks mee hebben.
Nu, niets zo veranderlijk als een kind! Je blijft niet van je 5e tot je 25e dezelfde persoon.
Ik zou zeggen, probeer het nog eens. Anders zou het toch wel uitsluiten zijn, jammer hoor.
Geef het nog een kans en hoop dat ze dan ook echt goed leren zwemmen. Nog 70 jaar plezier van!
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
12-01-2018 20:22
Nu, niets zo veranderlijk als een kind! Je blijft niet van je 5e tot je 25e dezelfde persoon.
Ik zou zeggen, probeer het nog eens. Anders zou het toch wel uitsluiten zijn, jammer hoor.
Geef het nog een kans en hoop dat ze dan ook echt goed leren zwemmen. Nog 70 jaar plezier van!
Ik zou zeggen: dank voor de tip.

Waarom zo badinerend?
Mijn oudste is 19, die hoef ik niet meer mee te nemen naar een zwembad.
Mijn jongste was er juist dol op, maar van de ene op de andere dag vond ie het niks meer. Heeft inmiddels wel 2 diploma's maar is met geen 10 paarden meer naar een zwembad te krijgen.

En hoezo zouden ze de rest van hun leven plezier ervan hebben als ze echt goed leerden zwemmen?
Het bestaat niet dat mensen zwemmen niet leuk vinden ofzo?

Maar idd: stel dat één van mijn kinderen de aanleg zou hebben om de nieuwe Michael Phelps te worden dan komen we daar niet meer achter.
Helaas.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-01-2018 20:35
Ik zou zeggen: dank voor de tip.

Waarom zo badinerend?
Mijn oudste is 19, die hoef ik niet meer mee te nemen naar een zwembad.
Mijn jongste was er juist dol op, maar van de ene op de andere dag vond ie het niks meer. Heeft inmiddels wel 2 diploma's maar is met geen 10 paarden meer naar een zwembad te krijgen.

En hoezo zouden ze de rest van hun leven plezier ervan hebben als ze echt goed leerden zwemmen?
Het bestaat niet dat mensen zwemmen niet leuk vinden ofzo?

Maar idd: stel dat één van mijn kinderen de aanleg zou hebben om de nieuwe Michael Phelps te worden dan komen we daar niet meer achter.
Helaas.
Graag gedaan.
Maar je zei letterlijk: mijn kinderen en ik komen nooit in de buurt van water.
19, dat is een volwassene. Die gaat alleen naar het buitenland enzo. Die is toch lis van jou?!

Hoe kun je daar op die manier over schrijven? Kreeg de indruk dat ze vijf en zeven waren, eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
13-01-2018 10:33
Graag gedaan.
Maar je zei letterlijk: mijn kinderen en ik komen nooit in de buurt van water.
19, dat is een volwassene. Die gaat alleen naar het buitenland enzo. Die is toch lis van jou?!

Hoe kun je daar op die manier over schrijven? Kreeg de indruk dat ze vijf en zeven waren, eerlijk gezegd.
Haha, naar het buitenland..... :nope:

Mijn kinderen hebben autisme en wonen beschermd. En zijn mede daardoor helaas voorlopig niet los van mij.
Maarre..... ooit waren ze 5 en 7 en dat hebben ze toch maar mooi overleefd. Zonder zwemdiploma's.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-01-2018 10:54
Haha, naar het buitenland..... :nope:

Mijn kinderen hebben autisme en wonen beschermd. En zijn mede daardoor helaas voorlopig niet los van mij.
Maarre..... ooit waren ze 5 en 7 en dat hebben ze toch maar mooi overleefd. Zonder zwemdiploma's.
Maar dit is toch sowieso al een hele andere situatie dan de meeste mensen hier. Niet zo raar dan om met zwemles een andere keus te maken.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
13-01-2018 11:43
Maar dit is toch sowieso al een hele andere situatie dan de meeste mensen hier. Niet zo raar dan om met zwemles een andere keus te maken.
Kijk, en daarom benoem ik het vaak niet, want de situatie is helemaal niet anders.
Toen ik besloot dat mijn kind niet op zwemles hoefde (na een proefles) wist ik helemaal nog niet dat hij autisme had.
Ik zag echter wel dat zwemles niet bij hem paste.
De meeste kinderen gaan op zwemles, ongeacht diagnoses of wat dan ook.
Maar ook zonder diagnose vind ik het gewoon sneu als ik het verhaal in de OP lees en ik blijf erbij dat zwemdiploma's overrated zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-01-2018 11:49
Kijk, en daarom benoem ik het vaak niet, want de situatie is helemaal niet anders.
Toen ik besloot dat mijn kind niet op zwemles hoefde (na een proefles) wist ik helemaal nog niet dat hij autisme had.
Ik zag echter wel dat zwemles niet bij hem paste.
De meeste kinderen gaan op zwemles, ongeacht diagnoses of wat dan ook.
Maar ook zonder diagnose vind ik het gewoon sneu als ik het verhaal in de OP lees en ik blijf erbij dat zwemdiploma's overrated zijn.
de situatie is daarna toch anders? Als dat niet zo was, had je mogelijk wel een andere keus gemaakt. Onze dochter woont niet beschermd, gaat hopelijk met vriendinnen op vakantie later (en daar dus zwemmen in zee enz), gaat naar kinderfeestjes en speelt alleen buiten. Gaat met de bso naar een plek aan het water en straks ook zwemmen met de bso. Als ik het zo lees is dat toch wel een andere situatie. Tenminste, wel bij wat ik versta onder beschermd wonen. Maar misschien heb ik het fout hoor.
En had het feit dat zwemles niks voor hem was, niets te maken met de autisme?
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
13-01-2018 12:01
de situatie is daarna toch anders? Als dat niet zo was, had je mogelijk wel een andere keus gemaakt. Onze dochter woont niet beschermd, gaat hopelijk met vriendinnen op vakantie later (en daar dus zwemmen in zee enz), gaat naar kinderfeestjes en speelt alleen buiten. Gaat met de bso naar een plek aan het water en straks ook zwemmen met de bso. Als ik het zo lees is dat toch wel een andere situatie. Tenminste, wel bij wat ik versta onder beschermd wonen. Maar misschien heb ik het fout hoor.
Mijn kinderen gingen ook naar de bso, maar kan me niet herinneren dat ze daarmee gingen zwemmen.

Toevallig vertelde ik mijn oudste gisteren over dit topic en hoe vreselijk gevaarlijk het is dat hij geen zwemdiploma's heeft.
Bleek dat het toevallig eerder die dag ter sprake was geweest omdat een aantal anderen ging zwemmen en vroeg of mijn zoon meeging.
Hij was blij dat ie kon zeggen dat ie niet meeging omdat ie niet kan zwemmen.
Gewoon zeggen dat ie geen zin in dat soort dingen heeft leek hem ingewikkelder.

De situatie met mijn zoon is echt niet fundamenteel anders dan bij een kind zonder etiket. Mijn jongste wilde op zijn 12e zelf zijn zwemdiploma's gaan halen en toen heb ik gezorgd dat dat kon.
Mocht mijn oudste dat alsnog willen is dat ook te regelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ten tijde van de zwemlessen van zoon, heb ik menig uur gespendeerd in een zo'n bloedhete kantine en luisterde naar de verhalen van veelal moeders naast me en heb me best verbaasd.
Een moeder die letterlijk dampend van woede naast mij zat, omdat haar dochter niet door het gat durfde. Woedend sprong ze na afloop op en speerde naar de kleedkamer. Als haar kind zijnde had ik mijn diploma op mijn 84e nog niet! Wat een druk wordt er uitgeoefend.
Ieder vrij moment oefenen, ook een keer meegemaakt: tekeer gaan tegen de badmeester, sjonge...Het is maar zwemles.
Whomi schreef:
13-01-2018 11:43
Maar dit is toch sowieso al een hele andere situatie dan de meeste mensen hier. Niet zo raar dan om met zwemles een andere keus te maken.


Ik vind dat kunnen zwemmen of jezelf kunnen redden in water (of dat nu met of zonder diploma is) juist bij kinderen en volwassenen met ASS een pre is. Het zoveel mogelijk leren van allerlei vaardigheden is voor hen belangrijk om zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. Niet ten koste van alles uiteraard maar dat weet je niet na één les.
Alle reacties Link kopieren
Geef hem privéles bij een docent met wie het klikt. Bij mij ging het echt ontzettend langzaam en moeilijk en daardoor heb ik mijn zwemdiploma A pas toen ik 10 jaar was gehaald. Mijn zwemdocenten kleineerden me steeds omdat ik zo achterliep op mijn leeftijdsgenoten, waardoor het steeds slechter ging.. Ik kreeg toen bij hetzelfde zwembad privéles van een andere zwemleraar en hij voelde mij veel beter aan en liet me niet sneller dingen doen voordat ik eraan toe was zegmaar, en bij hem heb ik alsnog mijn A diploma gehaald. Ik zal nooit een ster worden in zwemmen maar hij heeft er wel voor gezorgd dat ik de basics ken. Ik zwem nu ook op vakantie met plezier maar serieus duiken kan ik bijvoorbeeld niet. Mijn ouders zeiden trouwens dat die privéles in verhouding veel goedkoper was dan die groepsles omdat ik sneller klaar was door alle persoonlijke aandacht :)
Mijn zoon heeft les gehad in groepjes van max 5 kinderen in een kleiner zwembad, altijd met een of twee leraren ín het water.
Er waren geen 'badjes', men gebruikte het hele zwembad en het was meteen 'diep'. Ook het gat maakte van dag 1 deel uit van de les (uiteraard op een speelse manier en zonder druk).

Op deze manier worden dat soort enge onderdelen geen 'ding'. Het is een stuk duurder dan reguliere zwemles maar mijn angstige zoon (met ass) heeft in een gemiddelde tijd a,b en c gehaald (bewust wel op iets latere leeftijd gestart: 6)
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
13-01-2018 14:27
Ik vind dat kunnen zwemmen of jezelf kunnen redden in water (of dat nu met of zonder diploma is) juist bij kinderen en volwassenen met ASS een pre is. Het zoveel mogelijk leren van allerlei vaardigheden is voor hen belangrijk om zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. Niet ten koste van alles uiteraard maar dat weet je niet na één les.
Want kunnen zwemmen is belangrijk voor je zelfstandigheid?
Mijn kind heeft zijn handen altijd vol gehad aan die dingen die echt moeten, zwemles vind ik dan geen prioriteit.
En hoezo weet je dat niet na één les?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-01-2018 19:53
Want kunnen zwemmen is belangrijk voor je zelfstandigheid?
Mijn kind heeft zijn handen altijd vol gehad aan die dingen die echt moeten, zwemles vind ik dan geen prioriteit.
En hoezo weet je dat niet na één les?

Ik meen dat kunnen zwemmen je onafhankelijker maakt en je mogelijkheden vergroot.
Dat kun je niet belangrijk genoeg vinden voor je eigen kind, dat is een tweede.

Je weet enkel dat het kind nu bang is voor het diepe en concludeert om kind dan maar niet te laten leren zwemmen.
Omdat jij het niet nodig vindt. Volgens mij ga je teveel uit van je eigen situatie/kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
14-01-2018 11:43
Ik meen dat kunnen zwemmen je onafhankelijker maakt en je mogelijkheden vergroot.
Dat kun je niet belangrijk genoeg vinden voor je eigen kind, dat is een tweede.

Je weet enkel dat het kind nu bang is voor het diepe en concludeert om kind dan maar niet te laten leren zwemmen.
Omdat jij het niet nodig vindt. Volgens mij ga je teveel uit van je eigen situatie/kinderen.
Natuurlijk ga ik uit van mijn eigen kinderen, dat doen we allemaal.
Mijn kind is trouwens niet bang voor het diepe hoor, hij heeft er wel gepaste eerbied voor.
En het kind van TO is wel bang voor het diepe. Als hij graag zou willen zwemmen is het natuurlijk fijn als hij van die angst af kan komen, maar ik ben wel van mening dat angst voor het diepe ook zeker de kans op bijv in de sloot vallen vermindert.
Kind kent de risico's en zal dus extra voorzichtig zijn.

De vraag is dan wat doorzetten je gaat opleveren. En daar komt mijn onderschrift om de hoek kijken.......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven