Ik ben blank / wit / RAL9016 en ik ben het zat!

12-01-2018 14:45 867 berichten
... Ik ben het zat dat wij blanke / witte / RAL9016 mensen altijd maar over een kam geschoren worden en per definitie weggezet worden als racisten door een club verzuurde mensen met tijd teveel die op deze manier juist haat en verdeeldheid zaaien, terwijl ze doen alsof ze oh zo politiek correct bezig zijn door van alles maar racistisch te noemen.

Ik ben het zat om altijd maar geconfronteerd te moeten worden met een slavernijverleden waar ik zelf niet bij was en waar ik al helemaal niets aan kan doen.

Zwarte piet, negerzoenen, de H&M trui, allemaal racistisch... Maar intussen zijn blanke vla en jodenkoeken dan wel weer oké, daar hoor je niemand over. Racisme gaat tenslotte altijd maar een kant op.

Op een of andere manier stelt men zich massaal nederig op en luistert men vaak ook nog naar de groep racismeroepers, want ja we moeten ons toch wel kapotschamen voor ons slavernijverleden en wij hebben het tenslotte altijd maar makkelijk met onze bleke huidjes.

Het zal mij jeuken welke huidskleur iemand heeft, ik ben helemaal niet racistisch, ik haat alle mensen even veel :P maar ik word er zo moe van dat te pas en te onpas de racismekaart getrokken wordt! Het kan toch niet anders dan dat nog meer mensen dit spuugzat zijn? Zo wek je toch juist racisme in de hand?
fashionvictim schreef:
14-01-2018 11:33
Als je dan toch niet EEN vorm in het bijzonder kiest, hou dan gewoon je mond in discussies die over EEN vorm in het bijzonder gaan, in plaats van door dit soort postings discussie over ALLE vormen onmogelijk te maken.

Echt walgelijk vind ik dat. Als discriminatie van zwarte mensen voor JOU geen issue is, geef zwarte mensen en andere mensen voor wie het WEL een issue is dan in ieder geval de kans dat onderling met elkaar te bespreken in plaats van als een drammend kind er door heen te bleren waarom we het niet over Tokkies of gehandicapten hebben.
Dit topic gaat over witte mensen die het zat zijn gediscrimineerd te worden. Jij maakt er een topic over donkere mensen van. Ik snap dat (logisch dat je dat doet) en vind dat prima, maar dan is dat van mij net zomin off-topic als dat van jou.

Nogmaals, zoals ik op het andere topic zei: we liggen te ver uit elkaar om bij elkaar te komen. Ik vind je weinig respectvol. Dus laten we het hier gewoon bij laten. Jij jouw mening, ik die van mij. Prima, toch? :)
fashionvictim schreef:
14-01-2018 11:11
Toevallig zeg ik daar net iets over tegen Theamuts: zelfs als je wit bent en voor een wit persoon een achterstandspositie hebt (bijvoorbeeld een strafblad, om maar iets te noemen), dan nog heb je met die achterstandspositie een betere positie dan iemand met een "moslimnaam" of een "donkergekleurde neger"-huid.


Dat is niet waar, kan ik zeggen als ervaringsdeskundige, maar je moet wel mee willen doen. Dus de taal leren in plaats van wat is deze? Op tijd kunnen komen. Iemand aankijken als je met hem praat en een hand geven. Lijkt me vrij normaal dat je je enigszins aan de omgangscultuur aanpast. Mijn neef neemt in zijn horecagelegenheid trouwens geen blanken aan. Als er een Kevin solliciteert doet hij alsof hij alleen Arabisch praat en heel gelovig is.
PattyJupiter schreef:
14-01-2018 11:37
Dat is niet waar, kan ik zeggen als ervaringsdeskundige, maar je moet wel mee willen doen. Dus de taal leren in plaats van wat is deze? Op tijd kunnen komen. Iemand aankijken als je met hem praat en een hand geven. Lijkt me vrij normaal dat je je enigszins aan de omgangscultuur aanpast. Mijn neef neemt in zijn horecagelegenheid trouwens geen blanken aan. Als er een Kevin solliciteert doet hij alsof hij alleen Arabisch praat en heel gelovig is.
Een oprechte vraag: Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Nav__ schreef:
14-01-2018 11:36
Dit topic gaat over witte mensen die het zat zijn gediscrimineerd te worden. Jij maakt er een topic over donkere mensen van. Ik snap dat (logisch dat je dat doet) en vind dat prima, maar dan is dat van mij net zomin off-topic als dat van jou.

Nogmaals, zoals ik op het andere topic zei: we liggen te ver uit elkaar om bij elkaar te komen. Ik vind je weinig respectvol. Dus laten we het hier gewoon bij laten. Jij jouw mening, ik die van mij. Prima, toch? :)
Nee, dit topic is een beschuldiging aan het adres van zwarte mensen en daar reageer ik op.

Maar inderdaad, lijkt me een goed plan om het hier bij te laten. Vriendelijk verzoek dan ook om niet meer op mijn postings te reageren want dan moet ik weer terug reageren enzo.
Am Yisrael Chai!
Amber-Sophie schreef:
14-01-2018 11:28
Niet bij de politie in Rotterdam. Daar ben je als allochtoon koning te rijk:
"Het 'puntenbeleid' kwam erop neer dat een autochtone man vooraf één punt kreeg toegekend. Een blanke vrouwelijke sollicitant kreeg twee punten extra. Een allochtone man kreeg er drie, en een allochtone vrouw vier"
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/agen ... -meer-kans

Zelfde verhaal bij de gemeente Den Haag waar autochtone sollicitanten openlijk worden gediscrimineerd.
https://www.ad.nl/den-haag/allochtoon-k ... ~aaca5ea6/
Oh hou toch op. Er is een groot probleem bij de politie met racisme en discriminatie. Zo groot dat er een speciale werkgroep is opgezet. Er is laatst nog een boek over uitgekomen.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/po ... ~a4541592/

Dit is dus zo typisch. Als het gaat over structureel institutioneel racisme beginnen bepaalde mensen meteen te piepen dat racisme óók bij witte mensen voorkomt hoor! En dan komen ze met een meestal incorrect verhaal dat een incident betreft. Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat racisme een maatschappelijk probleem is, iets dat niet jouzelf betreft, en waarvoor je je dus een heel klein beetje moet inleven in een ander?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-01-2018 11:25
Mijn ervaring is dat witte mensen niet gediscrimineerd worden maar zeggen dat ze gediscrimineerd worden om zo echt racisme onder het tapijt te kunnen vegen
Mee eens.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
14-01-2018 11:46
Nee, dit topic is een beschuldiging aan het adres van zwarte mensen en daar reageer ik op.

Maar inderdaad, lijkt me een goed plan om het hier bij te laten. Vriendelijk verzoek dan ook om niet meer op mijn postings te reageren want dan moet ik weer terug reageren enzo.
Hahaha. Helemaal goed... :p

Dit is de laatste dan ;).
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
14-01-2018 11:25
Kun je een paar concrete voorbeelden geven van dingen waarvoor jij harder moest knokken om ze te krijgen?
Ik kan vanzelfsprekend niet voor FV praten. Op het gevaar af van alle kanten ondergepist te worden kan ik wel iets vertellen over mijn eigen neiging tot racistisch discrimineren. Ik denk (!) dat ik die neiging onder controle heb, en ik denk (!) dat ik nooit een sollicitant op racistische gronden een voordeel of nadeel heb bezorgd, maar zeker ben ik daar niet van. En oh ja, ik kan nog op basis van talloze ervaringen verklaren waar mijn vooroordelen vandaan komen ook.

Hoe dan ook, ik wéét van mezelf dat mijn eerste gedachte bij een sollicitant mede ingevuld wordt door etniciteit/culturele achtergrond. Een Arabische of Marokkaanse achtergrond zorgt daarbij voor een licht negatieve kleuring, een “Nederlandse” of Surinaamse blijft neutraal, en een Turkse achtergrond zorgt voor een duidelijk positieve kleuring.

Dat kan ik verklaren en ik kan zeggen dat ik me daar bewust van ben en er daardoor overheen stap. Maar ik moet toch zo eerlijk zijn dat ik vermoed dat een Marokkaanse kandidaat, als verder alles exact hetzelfde is, bij mij harder zou moeten werken om aangenomen te worden dan bijvoorbeeld een “Nederlandse”.

Ik kan mij heel eerlijk gezegd niet voorstellen dat FV niet precies dat soort ervaringen heeft, vanaf de gediscrimineerde kant.

Ik voel me daar niet schuldig over, en ik weiger te delen in een collectieve schuld. Maar ik ga het ook niet ontkennen. Ik heb toevallig in mijn leven voor tientallen mensen nogal invloed gehad op het krijgen of niet krijgen van een baan die ze ambieerden en daar heb ik de verantwoordelijkheid voor te nemen. Inclusief het steeds weer doen vsn zelfonderzoek: ben ik echt eerlijk? Laat ik me echt alleen door geldige argumenten leiden?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
syvon schreef:
14-01-2018 11:47
Oh hou toch op. Er is een groot probleem bij de politie met racisme en discriminatie. Zo groot dat er een speciale werkgroep is opgezet. Er is laatst nog een boek over uitgekomen.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/po ... ~a4541592/

Dit is dus zo typisch. Als het gaat over structureel institutioneel racisme beginnen bepaalde mensen meteen te piepen dat racisme óók bij witte mensen voorkomt hoor! En dan komen ze met een meestal incorrect verhaal dat een incident betreft. Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat racisme een maatschappelijk probleem is, iets dat niet jouzelf betreft, en waarvoor je je dus een heel klein beetje moet inleven in een ander?
En de oplossing is dat de politie zelf maar gaat discrimineren jegens autochtonen?
Alle reacties Link kopieren
dubbel
anoniem_352477 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 11:53
95.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thanks JollyRider, fijn om ook zulke geluiden in dit soort topics te lezen.
Am Yisrael Chai!
Maar wat Jollyrider zegt zeggen we toch (bijna) allemaal?
Ik zeg ook dat ik ongewild wellicht toch discrimineer hoe hard ik ook roep dit niet bewust te willen of te doen.
Er schuilt in ons allemaal een racist.
Als daar nou eens wat meer begrip in plaats van vijandigheid zou komen, dan lijdt dat tenminste nog eens ergens toe.
We zijn het er eigenlijk allemaal wel over eens dat discrimineren niet de bedoeling is.
Van daaruit kunnen we verder lijkt me....
Ik denk dat het inherent is aan bepaalde bevolkingsgroepen die zich bij alles gediscrimineerd voelen. Heb je tenslotte weer iets aan te merken op het (gast) land waar je verblijft.
Er zijn hier miljoenen chinezen, heb je die weleens gehoord over discriminatie? Nee, die werken en weten dat ze zich hier moeten aanpassen. Net als ieder ander die in het buitenland gaat wonen.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
14-01-2018 11:25
Kun je een paar concrete voorbeelden geven van dingen waarvoor jij harder moest knokken om ze te krijgen?
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik zo gewend ben aan het feit dat ik nu eenmaal vrijwel overal de enige zwarte persoon in een zee van witte mensen ben, dat ik het meeste waarschijnlijk niet eens meer registreer. Dus ik hou zeker geen lijstje bij van concrete voorvallen ofzo. Wel gebeurt me regelmatig dat iemand anders dan iets zegt bijvoorbeeld waaruit ik opmaak dat die ander dus kennelijk voor mij een andere standaard had dan voor de andere mensen in die situatie.

Maar aangezien je dit waarschijnlijk te vaag zal vinden heb ik in ieder geval 1 concreet voorbeeld dat zowel voor mij als mijn broertje gold: ik had een 100% score op de Cito toets in groep 8 maar moest desondanks toch een aparte toelatingstoets doen op de middelbare school. Argument destijds was dat ik het merendeel van de basisschool niet in Nederland had gedaan.

Ettelijke jaren later moest ook mijn broertje dat aparte toelatingsexamen doen, ondanks dat ook hij een 0 fout score op de eindtoets van zijn basisschool had. Voor hem was toen het argument dat hij geen Citotoets had gedaan (zijn school hanteerde een andere toets) en dat hij door een klas overgeslagen te hebben nog jong was. Het feit dat zijn zus op diezelfde school in 5 gymnasium zat was geen argument.
Am Yisrael Chai!
Mieshka schreef:
14-01-2018 10:41
Wat een rare post. 'Jij bent zo iemand die denkt'... en vervolgens een hele post waaruit blijkt dat je totaal NIET weet hoe ik denk, wie ik ben of wat voor leven ik had / heb. :facepalm:
Ach als ze er maar een draai aan kan geven :hyper: :hyper:
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 10:51
Lul toch niet zo slap, alsof je dagelijks meemaakt dat moslims niet door je geholpen willen worden omdat je geen moslim bent. Yeah sure.

En mag ik voor de zoveelste keer opmerken dat ik het echt ongelooflijk irritant vind dat er weer moslims aan de haren bijgesleept worden?
Dagelijks niet, wekelijks waarschijnlijk wel. Ik hou het niet precies bij.

En dan heb ik het niet over de mannen/vrouwen die in gebrekkig Nederlands proberen duidelijk te maken dat ze graag een Turkse/Marokkaanse vrouw willen spreken vanwege de taalbarrière.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:01
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik zo gewend ben aan het feit dat ik nu eenmaal vrijwel overal de enige zwarte persoon in een zee van witte mensen ben, dat ik het meeste waarschijnlijk niet eens meer registreer. Dus ik hou zeker geen lijstje bij van concrete voorvallen ofzo. Wel gebeurt me regelmatig dat iemand anders dan iets zegt bijvoorbeeld waaruit ik opmaak dat die ander dus kennelijk voor mij een andere standaard had dan voor de andere mensen in die situatie.

Maar aangezien je dit waarschijnlijk te vaag zal vinden heb ik in ieder geval 1 concreet voorbeeld dat zowel voor mij als mijn broertje gold: ik had een 100% score op de Cito toets in groep 8 maar moest desondanks toch een aparte toelatingstoets doen op de middelbare school. Argument destijds was dat ik het merendeel van de basisschool niet in Nederland had gedaan.

Ettelijke jaren later moest ook mijn broertje dat aparte toelatingsexamen doen, ondanks dat ook hij een 0 fout score op de eindtoets van zijn basisschool had. Voor hem was toen het argument dat hij geen Citotoets had gedaan (zijn school hanteerde een andere toets) en dat hij door een klas overgeslagen te hebben nog jong was. Het feit dat zijn zus op diezelfde school in 5 gymnasium zat was geen argument.
Ik wil echt niet zeiken maar voor mij gold hetzelfde. Ik woonde in een arabisch land als blanke en moest ook een aparte toets doen bovenop een 550 score cito.
Mijn zoon idem. Maar dan omdat hij, net zoals jouw broer, een andere toets had gedaan en een klas had overgeslagen. Ook zijn zussen zaten al lang en breed op (hetzelfde)gymnasium.
We zijn beiden hartstikke blank.
Kan het heel misschien zo zijn dat dit helemaal geen racisme was?
Just wondering hoor.
Bedoel er verder niks mee.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 12:11
2.16% gewijzigd
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:01
Maar aangezien je dit waarschijnlijk te vaag zal vinden heb ik in ieder geval 1 concreet voorbeeld dat zowel voor mij als mijn broertje gold: ik had een 100% score op de Cito toets in groep 8 maar moest desondanks toch een aparte toelatingstoets doen op de middelbare school. Argument destijds was dat ik het merendeel van de basisschool niet in Nederland had gedaan.
Een 100% score; really?
Weet je fash, als jij het niet kent bestaat het niet.
Misschien het bord voor je kop effe weghalen?
Wat u niet wilt dat u geschiedt enzo....
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 12:10
Een 100% score; really?
ja, ik had destijds een 550 was het toch? Ik weet niet meer precies welk getal daarbij hoort maar had 0 fout.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
14-01-2018 12:13
Weet je fash, als jij het niet kent bestaat het niet.
Misschien het bord voor je kop effe weghalen?
Wat u niet wilt dat u geschiedt enzo....
Ik heb je al gezegd net dat ik geen oeverloze discussie met je wil. Ik ken je bovendien langer dan vandaag, dit soort discussies met jou gaan onherroepelijk ontsporen. Er zijn meer mensen in dit topic, reageer lekker op hen en zet mij onder de negeer, alsjeblieft.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:15
Ik heb je al gezegd net dat ik geen oeverloze discussie met je wil. Ik ken je bovendien langer dan vandaag, dit soort discussies met jou gaan onherroepelijk ontsporen. Er zijn meer mensen in dit topic, reageer lekker op hen en zet mij onder de negeer, alsjeblieft.
doei
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:15
Ik heb je al gezegd net dat ik geen oeverloze discussie met je wil. Ik ken je bovendien langer dan vandaag, dit soort discussies met jou gaan onherroepelijk ontsporen. Er zijn meer mensen in dit topic, reageer lekker op hen en zet mij onder de negeer, alsjeblieft.
Dus jij wil bepalen wie waarop reageert? Zo werkt het niet hoor!
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:13
ja, ik had destijds een 550 was het toch? Ik weet niet meer precies welk getal daarbij hoort maar had 0 fout.
Dan zou ik niet "het merendeel van de basisschool" schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Mieshka schreef:
12-01-2018 14:45
... Ik ben het zat dat wij blanke / witte / RAL9016 mensen altijd maar over een kam geschoren worden en per definitie weggezet worden als racisten door een club verzuurde mensen met tijd teveel die op deze manier juist haat en verdeeldheid zaaien, terwijl ze doen alsof ze oh zo politiek correct bezig zijn door van alles maar racistisch te noemen.

Ik ben het zat om altijd maar geconfronteerd te moeten worden met een slavernijverleden waar ik zelf niet bij was en waar ik al helemaal niets aan kan doen.
Grappig overigens, ik zit me af te vragen hoevaak mij dat overkomen is de afgelopen halve eeuw. Voor racist uitgemaakt? Nog nooit. Met slavernij-verleden geconfronteerd? Nog nooit.

Door andere “witten” voorgeschreven dat ik er genoeg van moet hebben? Regelmatig.

Lieve TO, ik ben blank, kom uit wat je een patriciersfamilie mag noemen. Geen slavernij verleden, maar de familie heeft goed verdiend in een maatschappij waarin slavernij toch tot vrij recent prima werd gevonden. Onze familie kende vrij veel missionarissen die echt prima zorg hebben verleend in onze kolonies en daar buiten, maar er zijn exact nul voorbeelden van enig moedig verzet tegen het slavernijsysteem.

Ook al heeft onze familie enorm “geleden” onder de grote gelijkschakeling van na 1968, ik heb nog steeds profijt van de voorrechten van opvoeding, milieu, etcetera.

Eerlijk gezegd denk ik dat “jouw soort witten” vooral recht en reden heeft boos te zijn op “mijn soort witten”. Je sociaal-economische positie is wellicht verbeterd, relatief, als “arbeider witte” of “middenstander witte”, maar de belofte van 1968 is niet ingelost. Er is een grote verschuiving geweest in de elite, studie is zwaarder gaan wegen dan familie, maar de elite is er nog steeds en voor veel van de “wij boze witten” blijft die ontoegankelijk.

Dat is klote. Maar het wordt niet opgelost door dan maar tekeer gaan tegen niet-witten, of te klagen over vermeend racisme. En zelfs niet door achter elitair klinkende quasi-intellectuele rattenvangers aan te lopen overigens.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven