Ik ben blank / wit / RAL9016 en ik ben het zat!

12-01-2018 14:45 867 berichten
... Ik ben het zat dat wij blanke / witte / RAL9016 mensen altijd maar over een kam geschoren worden en per definitie weggezet worden als racisten door een club verzuurde mensen met tijd teveel die op deze manier juist haat en verdeeldheid zaaien, terwijl ze doen alsof ze oh zo politiek correct bezig zijn door van alles maar racistisch te noemen.

Ik ben het zat om altijd maar geconfronteerd te moeten worden met een slavernijverleden waar ik zelf niet bij was en waar ik al helemaal niets aan kan doen.

Zwarte piet, negerzoenen, de H&M trui, allemaal racistisch... Maar intussen zijn blanke vla en jodenkoeken dan wel weer oké, daar hoor je niemand over. Racisme gaat tenslotte altijd maar een kant op.

Op een of andere manier stelt men zich massaal nederig op en luistert men vaak ook nog naar de groep racismeroepers, want ja we moeten ons toch wel kapotschamen voor ons slavernijverleden en wij hebben het tenslotte altijd maar makkelijk met onze bleke huidjes.

Het zal mij jeuken welke huidskleur iemand heeft, ik ben helemaal niet racistisch, ik haat alle mensen even veel :P maar ik word er zo moe van dat te pas en te onpas de racismekaart getrokken wordt! Het kan toch niet anders dan dat nog meer mensen dit spuugzat zijn? Zo wek je toch juist racisme in de hand?
Mieshka schreef:
14-01-2018 12:41
Nee hoor, niet alleen aan het adres van zwarte mensen. Vanwege een of andere doorgeslagen politieke correctheid, zie ik de laatste tijd juist vooral ook heel veel blanke mensen doorslaan in van alles racisme vinden. Ik meen me te herinneren dat een gozer op Facebook die zwarte piet snoepgoed in een winkel kapotkneep, ook blank was, bijvoorbeeld. Zo zie je maar weer, ik heb het nergens over dat alleen / alle zwarte mensen de racismeroepers zijn, maar het wordt wel weer zo gedraaid.
Het is tegenwoordig bon ton om xenofoob te zijn, de populistische partijen groeien en groeien, en zelfs de premier doet lekker mee.

Als er íets politiek correct is, is het dus wel roepen dat je als witte Nederlander ooooook gediscrimineerd wordt.

Dat ik daar helemaal klaar mee ben, ben ik dan weer wel met je eens.
Ik ben overigens nog nooit voor racist uitgemaakt.

Ik zie dat ook nooit gebeuren in dergelijke discussies. Hoe komt het dan dat al die andere mensen dat wel zo zien?

Heel bijzonder vind ik dat.
"maar ik, en mijn ouders"

Niet echt fout.

Maar mooier is toch:
"mijn ouders, en ik"

Ik ga maar gauw koffie zetten.
Succes met de discussie!
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
14-01-2018 13:01
Het is tegenwoordig bon ton om xenofoob te zijn, de populistische partijen groeien en groeien, en zelfs de premier doet lekker mee.

Als er íets politiek correct is, is het dus wel roepen dat je als witte Nederlander ooooook gediscrimineerd wordt.

Dat ik daar helemaal klaar mee ben, ben ik dan weer wel met je eens.
Mee eens. Ben daar ook klaar mee en ben vooral klaar met het feit dat je als zwart persoon er dan ook nog eens de schuld van krijgt. Hou je braaf je mond omdat je vooral niet in een Zwarte Pietendiscussie verzeild wil raken, staat er ineens iemand nog net niet schuimbekkend dat vingertje naar je te priemen dat "door mensen zoals jij word ik juist racistisch!"
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 13:04
"maar ik, en mijn ouders"

Niet echt fout.

Maar mooier is toch:
"mijn ouders, en ik"

Ik ga maar gauw koffie zetten.
Succes met de discussie!
Als je echt alle fouten ziet, dan weet je vast ook welke komma weg moet :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
14-01-2018 13:04
"maar ik, en mijn ouders"

Niet echt fout.

Maar mooier is toch:
"mijn ouders, en ik"

Ik ga maar gauw koffie zetten.
Succes met de discussie!

Nu weten we het wel, Jejoue. Vind je het zelf niet ongelooflijk sneu om me op die manier monddood te proberen te maken?

Al schreef ik net zo belabberd als vele anderen op dit forum (zal geen namen noemen), dan nog mag ik toch gewoon over racisme praten, of niet soms?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-01-2018 13:00
FV, welk voorbeeld ne ook noemt, je weet toch dat de reactie zal zijn “maar was het wel vanwege kleur?”

Je zal niet geloofd worden door wie je toch al niet geloofden
Ja, dat weet ik wel. Feit is wel dat door stelselmatig te impliceren dat ik een leugenaar ben, degenen die nog geen oordeel hadden gevormd wellicht gaan denken dat ook dergelijke voorbeelden gelogen zijn.

Het is niet toevallig dat ELK zwart persoon dat racisme aankaart geframet wordt als leugenaar, agressief en labiel.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:08
Ja, dat weet ik wel. Feit is wel dat door stelselmatig te impliceren dat ik een leugenaar ben, degenen die nog geen oordeel hadden gevormd wellicht gaan denken dat ook dergelijke voorbeelden gelogen zijn.

Het is niet toevallig dat ELK zwart persoon dat racisme aankaart geframet wordt als leugenaar, agressief en labiel.
Ik vrees dat je gelijk hebt en ik heb eerlijk gezegd ook geen begin van een oplossing. Ik probeer in mijn leven eerlijk te observeren en mijn eigen gedrag betamelijk te houden, maar dit soort grote problemen gaan mij boven de pet. Vroeger, toen het leven nog leuk en nieuw was, had ik idealen en oplossingen. Dat is lang geleden :)
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 13:12
0.14% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ach ik weet hoe je je voelt zeg maar. Als ik iets zeg over mijn kinderen die studeren dan is er altijd wel een grapjassendejurk die mij op mijn spel-stijlfouten moet wijzen. Als er niks meer te zeggen valt, dan gaat men op de details zitten. Rete irritant maar stiekem moet ik wel een beetje grinniken ;-)
Ik ben nog nooit racist genoemd. Maar ik vrees dat ik wel discrimineer. Ik heb een enorm zwak voor mensen met een achtergrond vergelijkbaar met de mijne, ongeacht hun huidskleur of geloof. Ik ben me hier wel bewust van, overigens.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-01-2018 11:25
Mijn ervaring is dat witte mensen niet gediscrimineerd worden maar zeggen dat ze gediscrimineerd worden om zo echt racisme onder het tapijt te kunnen vegen
Ik ben het hier absoluut niet mee eens en ik spreek uit ervaring.
Zelf ben ik zo wit als maar kan, maar ben ik geboren in het buitenland en heb dan ook een buitenlandse naam. Met sollicitaties heb ik altijd moeten bellen of langsgaan om maar te laten zien dat ik ABN spreek en heb ik toch echt meer mijn best moeten doen dan mijn Nederlandse studiegenootjes (met vergelijkbare ervaring, uiterlijk e.d.). En nu dat ik zelf een aantal jaar in de zorg werk merk ik dat buitenlanders ook daarin anders behandeld worden, echter heeft dit weinig te maken met huidskleur maar eerder met waar je vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
14-01-2018 13:12
Ach ik weet hoe je je voelt zeg maar. Als ik iets zeg over mijn kinderen die studeren dan is er altijd wel een grapjassendejurk die mij op mijn spel-stijlfouten moet wijzen. Als er niks meer te zeggen valt, dan gaat men op de details zitten. Rete irritant maar stiekem moet ik wel een beetje grinniken ;-)
Als je iets zegt?

Jij hebt het over niks anders dan je kinderen die studeren. Op het gymnasium. Of nee, een categoráál gymnasium.
Of de universiteit. Of weet ik veel wat.

En dat je zelf veel taalfouten maakt is niet erg. Maar pretendeer dan niet dat je foutloos schrijft.
Zeg ik weet dat ik niet op een bepaald persoon moet reageren omdat ik niet persoonlijk mag worden. Maar mag ik zeggen dat ik een patroon herken en me heel goed voor kan stellen hoe deze persoon zich nu in een hoek gedreven voelt.
Als leugenaar weg te worden gezet is vrij uitzichtloos. Daar kan je echt niks mee.

Oh ja: ik zet niemand onder de negeer trouwens. De persoon die dit impliceerde zou het zelf kunnen overwegen. Dat wel.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
14-01-2018 13:13
Ik ben nog nooit racist genoemd. Maar ik vrees dat ik wel discrimineer. Ik heb een enorm zwak voor mensen met een achtergrond vergelijkbaar met de mijne, ongeacht hun huidskleur of geloof. Ik ben me hier wel bewust van, overigens.
Ben je ook negatief over mensen met een andere achtergrond? ( gewoon benieuwd)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-01-2018 13:12
Ik vrees dat je gelijk hebt en ik heb eerlijk gezegd ook geen begin van een oplossing. Ik probeer in mijn leven eerlijk te observeren en mijn eigen gedrag betamelijk te houden, maar dit soort grote problemen gaan mij boven de pet. Vroeger, toen het leven nog leuk en nieuw was, had ik idealen en oplossingen. Dat is lang geleden :)
Ja, dat is erg herkenbaar. Ik weet ook geen oplossing, mijn persoonlijke oplossing is om irl gewoon niet meer in discussie te gaan en hier op het forum zet ik mensen die ervoor zorgen dat ik me ga opwinden tegenwoordig direct onder de negeerknop. De kop in het zand-strategie dus. En verder net als jij gewoon zorgen dat mijn eigen gedrag door de beugel kan.
Am Yisrael Chai!
Yasna schreef:
14-01-2018 13:14
Als je iets zegt?

Jij hebt het over niks anders dan je kinderen die studeren. Op het gymnasium. Of nee, een categoráál gymnasium.
Of de universiteit. Of weet ik veel wat.

En dat je zelf veel taalfouten maakt is niet erg. Maar pretendeer dan niet dat je foutloos schrijft.
Hahaha dat doe ik ook echt niet. Ik ben een enorme nitwit op taalgebied. Maar grappig genoeg haal ik de fouten er bij een ander wel vaak uit.
Hoe noemen ze dat ook alweer?
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
14-01-2018 13:13
Ik ben nog nooit racist genoemd. Maar ik vrees dat ik wel discrimineer. Ik heb een enorm zwak voor mensen met een achtergrond vergelijkbaar met de mijne, ongeacht hun huidskleur of geloof. Ik ben me hier wel bewust van, overigens.
Dit heb ik ook wel, trouwens.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:15
Ja, dat is erg herkenbaar. Ik weet ook geen oplossing, mijn persoonlijke oplossing is om irl gewoon niet meer in discussie te gaan en hier op het forum zet ik mensen die ervoor zorgen dat ik me ga opwinden tegenwoordig direct onder de negeerknop. De kop in het zand-strategie dus. En verder net als jij gewoon zorgen dat mijn eigen gedrag door de beugel kan.
:) fijn dat ik niet onder de negeer sta, ook al botsen we wel eens. Ik weet dat ik op dit forum niet tot de favorieten behoor, maar ik vind jou nu net iemand door wie ik graag serieus genomen wordt. (Ja, rare vorm maar bedoel mijn waardering uit te spreken)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-01-2018 13:15
Ben je ook negatief over mensen met een andere achtergrond? ( gewoon benieuwd)
Mwah. Ik trek opschepperij over aangeboren voordeel slecht (dat is waarschijnlijk gedeeltelijk jaloezie) en ik kan echt heel weinig met mensen die neerkijken op anderen. Zodra ik dat merk van mensen, is het wel klaar, daar kan ik heel rigoureus in zijn.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-01-2018 13:15
Ben je ook negatief over mensen met een andere achtergrond? ( gewoon benieuwd)
Ik ben VrouwJagersma niet, maar voor mij geldt dat die mensen wel minder credits hebben. Ik zal ze niet benadelen (die macht heb ik ook niet, en waar ik het wel heb, in werk, wegen andere factoren dusdanig veel zwaarder dat achtergrond meer een extra bonus of een "hmm, jammer" dan een selectiecriterium vormt), maar waar ik bij mensen met een underdogpositie milder ben, ben ik dat bij de privileged totaal niet.

Er is slechts 1 uitzondering: voor de mensen uit mijn eigen etnische groep ben ik tot op het hysterisch onredelijke af veel strenger dan voor wie dan ook. Maar dat schijnt vrij normaal te zijn onder minderheden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-01-2018 13:20
:) fijn dat ik niet onder de negeer sta, ook al botsen we wel eens. Ik weet dat ik op dit forum niet tot de favorieten behoor, maar ik vind jou nu net iemand door wie ik graag serieus genomen wordt. (Ja, rare vorm maar bedoel mijn waardering uit te spreken)
Dat is wederzijds :) .
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
14-01-2018 13:21
Mwah. Ik trek opschepperij over aangeboren voordeel slecht (dat is waarschijnlijk gedeeltelijk jaloezie) en ik kan echt heel weinig met mensen die neerkijken op anderen. Zodra ik dat merk van mensen, is het wel klaar, daar kan ik heel rigoureus in zijn.
Hm, even aftasten: vind je het benoemen van dergelijk voordeel opschepperij? Ik merk namelijk dat ik het zelden benoem en dan altijd meer als een soort “sorry, kan ik ook niks aan doen” en je hebt al eens verteld dat ik laten we zeggen niet echt je sympathie heb. Komt dat daardoor?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:24
Ik ben VrouwJagersma niet, maar voor mij geldt dat die mensen wel minder credits hebben. Ik zal ze niet benadelen (die macht heb ik ook niet, en waar ik het wel heb, in werk, wegen andere factoren dusdanig veel zwaarder dat achtergrond meer een extra bonus of een "hmm, jammer" dan een selectiecriterium vormt), maar waar ik bij mensen met een underdogpositie milder ben, ben ik dat bij de privileged totaal niet.

Er is slechts 1 uitzondering: voor de mensen uit mijn eigen etnische groep ben ik tot op het hysterisch onredelijke af veel strenger dan voor wie dan ook. Maar dat schijnt vrij normaal te zijn onder minderheden.
:) hoor je vaak ja. Begrijpelijk en tegelijk ook wel jammer denk ik
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:24
Ik ben VrouwJagersma niet, maar voor mij geldt dat die mensen wel minder credits hebben. Ik zal ze niet benadelen (die macht heb ik ook niet, en waar ik het wel heb, in werk, wegen andere factoren dusdanig veel zwaarder dat achtergrond meer een extra bonus of een "hmm, jammer" dan een selectiecriterium vormt), maar waar ik bij mensen met een underdogpositie milder ben, ben ik dat bij de privileged totaal niet.

Er is slechts 1 uitzondering: voor de mensen uit mijn eigen etnische groep ben ik tot op het hysterisch onredelijke af veel strenger dan voor wie dan ook. Maar dat schijnt vrij normaal te zijn onder minderheden.

En waarom is het bij anderen dan meteen discriminatie?

Als iemand meer feeling heeft met mensen met dezelfde achtergrond, waarom zijn dat dan meteen racisten of discrimineren ze?
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
14-01-2018 13:29
En waarom is het bij anderen dan meteen discriminatie?

Als iemand meer feeling heeft met mensen met dezelfde achtergrond, waarom zijn dat dan meteen racisten of discrimineren ze?
Wellicht omdat “achtergrond” en “etniciteit” niet hetzelfde zijn? Ik roep maar wat hoor
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven