Zwemles:zoon al 2 jaar bezig en ineens bang

11-01-2018 11:38 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mijn zoon is inmiddels 7,5 jaar oud en is bijna 2 jaar geleden begonnen met zwemles eerst bij een kleine zwemschool die nog ouderwets alles met de hand noteert in een schriftje daar schoot het voor geen meter op en 1.5 jaar later was ik het zat
Hij had nog bandjes en kurkjes om en nog niet volledig watervrij
En daar waren we ook onderhand bijna 800 euro armer met maar half uur zwemmen per week
Wel moet worden vermeld dat zoonlief meermaals buisjes heeft gekregen zodat hij ook weleens paar weken niet heeft kunnen zwemmen maar goed uiteindelijk overgestapt naar andere zwemschool waar je leert zwemmen met zwempak dat is dus vest en broekje ze werken daar met gekleurde bandjes 1 tot 10 bij 8 heb je je A 9 B en 10 C nu ging hij als n speer van 1 naar 5 en nu komt het hij moest 3 weken terug oefenen in het diepe wedstrijdbad en sinds vorige week is hij dus ontzettend bang en gisteren was het een uur lang huilen huilen erg naar nu oefenen we steeds daar op zondagmorgen
Ik weet echt niet waar die angst vandaan komt hij is verder supergoed heeft alle zwemslagen goed onder de knie
Iemand soortgelijke ervaring? Of tips?
Tijdelijk stoppen is geen optie voor ons aangezien hij in juli al 8 jaar wordt
Alle reacties Link kopieren
Lief hoor dat onderschrift. Hebben ouders van verdronken kinderen ook echt iets aan.

Water is geen zachte kracht en wel degelijk aanwezig in het leven.

Ach, dit alles heeft niet veel met hard of een negatieve wijze van doorzetten te maken, het gewoon realistisch en praktisch en verstandig om te kunnen zwemmen. En daar moet je iets voor doen. Op de korte termijn niet altijd leuk, op de lange termijn wel.
Hetvrijewoord schreef:
14-01-2018 11:43
Ik meen dat kunnen zwemmen je onafhankelijker maakt en je mogelijkheden vergroot.
Dat kun je niet belangrijk genoeg vinden voor je eigen kind, dat is een tweede.

Je weet enkel dat het kind nu bang is voor het diepe en concludeert om kind dan maar niet te laten leren zwemmen.
Omdat jij het niet nodig vindt. Volgens mij ga je teveel uit van je eigen situatie/kinderen.
Altijd. En dat is dan ook de norm voor iedereen en die zal per se opgelegd worden.
Solomio schreef:
14-01-2018 12:31
Natuurlijk ga ik uit van mijn eigen kinderen, dat doen we allemaal.
Mijn kind is trouwens niet bang voor het diepe hoor, hij heeft er wel gepaste eerbied voor.
En het kind van TO is wel bang voor het diepe. Als hij graag zou willen zwemmen is het natuurlijk fijn als hij van die angst af kan komen, maar ik ben wel van mening dat angst voor het diepe ook zeker de kans op bijv in de sloot vallen vermindert.
Kind kent de risico's en zal dus extra voorzichtig zijn.

De vraag is dan wat doorzetten je gaat opleveren. En daar komt mijn onderschrift om de hoek kijken.......

Dat is ‘t m nou net, dat doet niet iedereen. Bovendien heeft to er niets aan door te roepen dat ze haar zoon gewoon van zwemles moet halen. Er zijn nog veel meer mogelijkheden.
Ik zou hem op privéles doen. Erg zonde van de tijd om zo lang bezig te zijn met zwemles! En sneu voor je kind, aangezien dit me niet goed lijkt voor zijn zelfvertrouwen. De groepen waren bij ons zwembad zo groot dat een kind dat er om wat voor reden dan ook geen zin in had, gemakkelijk in de groep kon wegvallen.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
14-01-2018 13:13
Lief hoor dat onderschrift. Hebben ouders van verdronken kinderen ook echt iets aan.

Water is geen zachte kracht en wel degelijk aanwezig in het leven.

Ach, dit alles heeft niet veel met hard of een negatieve wijze van doorzetten te maken, het gewoon realistisch en praktisch en verstandig om te kunnen zwemmen. En daar moet je iets voor doen. Op de korte termijn niet altijd leuk, op de lange termijn wel.
Water is wat mij betreft iets wat je kunt vermijden.
Er wordt net gedaan alsof de keuze is: ofwel leren zwemmen, ofwel verdrinken. En daar verzet ik me tegen. Want daarmee sla je het gesprek dood.
De keuze is: de kans op (de hele kleine kans op) verdrinken verkleinen door een kind zwemles te laten volgen waar ie dood- en doodongelukkig van wordt.
Of die kleine kans op verdrinken accepteren, andere maatregelen nemen om dat te voorkomen en je kind die vreselijke zwemlessen besparen.

De meeste verdrinkingen komen voor bij heel jonge kinderen, voor de zwemlesleeftijd.
Dat oudere kinderen minder vaak verdrinken kan door zwemles komen, maar zeker ook doordat kinderen zich bewuster worden van de gevaren en sowieso beter leren opletten.
Ik denk dat zwemles maar een heel klein beetje helpt (als het al helpt).
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
14-01-2018 13:42
Dat is ‘t m nou net, dat doet niet iedereen. Bovendien heeft to er niets aan door te roepen dat ze haar zoon gewoon van zwemles moet halen. Er zijn nog veel meer mogelijkheden.
Precies, er zijn legio mogelijkheden.
Hem van zwemles halen is een mogelijkheid, maar in Nederland krijg je de kans niet eens om dat te bedenken.
En daar ben ik dus voor.
Komen jullie fijn met alternatieven waardoor kind van TO toch nog een zwemdiploma gaat halen.
Voeg ik de mogelijkheid toe om kind van zwemles te halen.
Kan TO vervolgens kijken wat het beste bij haar en haar kind en hun situatie past.
Maar eens horen dat geen zwemdiploma niet automatisch de verdrinkingsdood betekent kan een enorme eye-opener zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hier op de basisschool val je wel een beetje buiten de boot zonder zwemdiploma. Vanaf groep 4/5 zijn partijtjes best vaak in het zwembad (zwemdiploma verplicht) en er wordt door basisschoolkinderen ook heel veel recreatief gezwommen.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
14-01-2018 13:54
Hier op de basisschool val je wel een beetje buiten de boot zonder zwemdiploma. Vanaf groep 4/5 zijn partijtjes best vaak in het zwembad (zwemdiploma verplicht) en er wordt door basisschoolkinderen ook heel veel recreatief gezwommen.
Tja, wat dat betreft vielen mijn kinderen toch al buiten de boot, die werden niet uitgenodigd op partijtjes.
En als er al eens een keer gezwommen moest worden meldde ik dat ze geen diploma's hadden. Nooit een punt geweest.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hoi ff kleine update mn vriend is gisteren weer wezen oefenen met hem in het diepe en nu sprong die meermale het diepe in zonder gehuil :-D dus hoop dat het a.s woensdag nu goed gaat horen jullie nog
Vind t wel raar dat er n hoop zouden stoppen .. het bad is idd stuk groter en kouder en langere baantjes afleggen wat flink wat uithoudingsvermogen vergt van een kind overgang is gewoon ff pittig
Maar dit doorzetten is goed voor zn zelfvertrouwen dus hier geven we het echt niet op
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter moet dit jaar ook beginnen met zwemlessen
Staat wachtlijst ze is 5 jaar
Hier betaal je eerst 1 termjjn plus inschrijfgeld en dan moet je wachten
In dit geval waarschijnlijk tot juni of juli
Hoop dat onze zoon dan inmiddels zn A wel binnen heeft😉
Angst is voor mij wel een van de laatste redenen om te stoppen. Mijn zoontje is ook wel bang geweest, niet teveel aandacht aan geven en zijn zelfvertrouwen opkrikken werkt (bij hem) het beste. En het geeft ook weer zelfvertrouwen als hij merkt dat het lukt en meevalt, dus in die zin sta ik wel achter het 'doorzetten'. Niet om hem te leren zijn gevoel te onderdrukken, maar om hem te leren dat hij ondanks angst toch meer kan dan hij van tevoren denkt/dacht. Angst voelen en toch datgene doen waar je bang voor bent gaan best samen.
(misschien gaat het er nog meer om dat ik dan mijn éigen gevoel moet onderdrukken: het liefst wil hem dan mee naar huis nemen en hem niet bang laten zijn).
Dus goed dat jullie het hebben doorgezet TO!

En diploma... inmiddels heeft mijn zoontje ook al zo'n 2 jaar zwemles, en vind ik dat hij zich al goed kan redden in het water. Maar juist omdat hij al zo lang bezig is, gun ik het hem de afsluiting in de vorm van een diploma ook. Afhaken zo vlak voor het eind zie ik niet zitten, wat voor boodschap geef je je kind dan mee? Ook al ben ik het zelf inmiddels zat, elke week die lessen. Jammer dan, hoort erbij. Ook dat gevoel onderdruk ik maar bij mijzelf ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nou vorige week met fe les was hij ff nog wat angstig maar daarna sprong hij erin en heeft de rest van de les goed meegezwommen en zelfs koprollen im het diepe hier dus een erg trotse mama
Hij mocht dan ook door naar bandje 6 waar hij dus morgen in begint
In deze stap leren ze pas om echt te zwemmen zonder drijfmiddelen dus hij is er nog niet maar was dus kwestie van doorzetten las ook hier veel verzet tegen zwemles
Tja ieder zn mening en keus maar wij vinden het wel belangrijk
Onze dochter mag in juni beginnen
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het beter ging!! Gaat helemaal goed komen als ik het zo lees :)
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
11-01-2018 23:00
Ik zou een paar maanden stoppen. En over een maand of 3 à 4 (of zelfs na de zomer) kijken hoe hij reageert en wat hij wil.

Eventueel tussendoor wel es zonder lessen of stress met zijn twee naar 't zwembad trekken. Of naar een subtropisch zwembad.

Eerst maar es terug wat plezier krijgen in water en zwemmen.
En hij misschien zin in zwemles als vriendjes naar zwemfeestjes gaan, wel kunnen zwemmen, ... en hij mee wil doen.



Ik zou ook even stoppen.
Hoewel ik het wél heel belangrijk vind dat kinderen kunnen zwemmen. Ongelofelijk dat iemand hier promoot dat zwemdiploma onzin is.

Maar op de leeftijd van jouw kind is het niet meer zó gevaarlijk als er een vijvertje is bij mensen waar je op bezoek bent en kan hij zelf tegen mensen zeggen dat hij geen diploma heeft.
Een van de buurmeisjes waar mijn kinderen graag mee spelen komt uit de UK en kan ook niet zwemmen. Ik neem haar wel mee naar bos/stad/film/museum als dat zo uitkomt maar echt nooit naar het zwembad.
Ik weet dat ze laatst met verjaardagsfeestje van school mee ging naar zwembad maar ik durf dat echt niet, ook al is ze tien.

Maar goed, voor jouw zoon, en voor jezelf, zou ik dus even stoppen, lekker zoveel mogelijk vrij gaan zwemmen in het weekend en in de vakanties en dan op bepaald moment als je zoon er weer plezier in heeft zo'n turbocursus volgen, als je zwembad dat aanbiedt.
Solomio schreef:
11-01-2018 14:52
Ik ben forumbreed berucht om mijn anti-zwemdiploma-mening. Dus die moest ik even weer komen verkondigen.
Kind heeft al 2 jaar zwemles, die kan heus al aardig wat hoor. Dat zwemdiploma vind ik in dat geval nogal overrated.
Nee hoor kinderen die al 2 jaar zwemmen hoeven niet veel te kunnen.
Wij hadden vroeger zwemles op school en alle kinderen die alleen daar les kregen konden na 5 jaar nog niet zwemmen.
Waarom? Omdat het bezigheidstherapie was zodat de leraren lekker aan de kant even konden kletsen en de kinderen met kurkjes om in een 1.10 meter bad “zwommen” in groep 6.
En dat was in een bepaald zwembad in Kralingen-Crooswijk, mijn God ik hoop dat ze inmiddels betere instructeurs daar hebben. (Al is schoolzwemmen inmiddels teruggedraaid tot groep 5/6 geloof ik en niet vanaf de kleuterklas)

Het zwemdiploma is wel overrated ja, maar dat vind ik omdat van een zwemschool hier bij C ze even goed/slecht zwemmen als elders net bij A.
Dat diploma is alleen maar voor de leuk en zegt niet zoveel.
anoniem_350474 wijzigde dit bericht op 24-01-2018 12:59
11.58% gewijzigd
Solomio schreef:
14-01-2018 14:12
Tja, wat dat betreft vielen mijn kinderen toch al buiten de boot, die werden niet uitgenodigd op partijtjes.
En als er al eens een keer gezwommen moest worden meldde ik dat ze geen diploma's hadden. Nooit een punt geweest.
Dat soort dingen hangen van je omgeving af.
Hier werden nooit feestjes in het zwembad gegeven. Wel dingen als het Archeon. Nou daar is geen zwemdiploma voor nodig.
Op school gingen uitjes in groep 7 nog naar de speeltuin (Haha)

Op de middelbare zou je wel echt moeten kunnen zwemmen maar je kan ook niks zeggen en je kind een dagje thuis houden ;)

Dus opzich heb je wel gelijk met dat het niet hebben van een diploma geen big deal hoeft te zijn maar dat hangt weer samen met je omgeving.
Solomio schreef:
14-01-2018 13:49
Precies, er zijn legio mogelijkheden.
Hem van zwemles halen is een mogelijkheid, maar in Nederland krijg je de kans niet eens om dat te bedenken.
En daar ben ik dus voor.
Komen jullie fijn met alternatieven waardoor kind van TO toch nog een zwemdiploma gaat halen.
Voeg ik de mogelijkheid toe om kind van zwemles te halen.
Kan TO vervolgens kijken wat het beste bij haar en haar kind en hun situatie past.
Maar eens horen dat geen zwemdiploma niet automatisch de verdrinkingsdood betekent kan een enorme eye-opener zijn.
Daar heb je gelijk in. We gaan teveel uit van dat een zwemdiploma hebben iets is wat zo hoort en als je die niet hebt zal er geestelijk wel iets mis met je zijn.

Ik heb zoveel klasgenoten die gepest werden op de middelbare school door LERAREN omdat ze eerlijk vertelden dat ze niet kunnen zwemmen. En dat was door belabberde zwemlessen op de basisschool. (Behalve zinloos ook nog eens ontzettend vernederend)

“Jij niet kunnen zwemmen jij psychologische problemen hebben en naar speciale onderwijs moeten” - leraar en afdelingsleider van een bepaalde school in Rotterdam Noord waar veel oud-klasgenoten gepest zijn en nooit hebben uitgelegd (geen gelegenheid gehad ook) waarom ze geen zwemdiploma hadden en waarom nooit leren zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
@MohammedHoi: waarom reageer je alleen op mij?

@Gelderka: :-?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
gelderka schreef:
24-01-2018 13:08
Wat?!?!

Vorig jaar nog, een kind van 9 mét zwemdiploma, verdronken op vakantie in Frankrijk.
Reden: Zwemdiploma niet meegenomen op vakantie. 'Het zal wel goed zijn'.
Huh? Als je je zwemdiploma niet bij je hebt verdrink je? Ik snap het niet..
Alle reacties Link kopieren
Luna-Lovegood schreef:
25-01-2018 09:45
Huh? Als je je zwemdiploma niet bij je hebt verdrink je? Ik snap het niet..
Ik vermoed dat die post grappig/sarcastisch bedoeld is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker doorzetten. Wij hebben de kinderen van baby af aan bijna elk weekend meegenomen naar het zwembad. Vonden we zelf leuk en dat de kinderen daardoor geen angst hadden was dus mooi meegenomen. Dus dat zou mijn tip nog zijn om een tijdlang elk weekend lekker te gaan vrijzwemmen. En dan niet oefenen maar gewoon lekker speler in het water.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde gehad, na 2 privélesjes (particulier gedaan) was het over.
Als je in de omgeving van provincie Utrecht woont laat maar weten, dan weet ik een badmeester die voor een klein prijsje hem kan helpen.

Wat je ook kan proberen, als het misschien de buisjes zijn wat druk geeft op de oren, is een badmuts op doen. Ook al heeft hij oordopjes, het kan nog druk geven. Hier had ons zoontje een leuke badmuts uitgezocht en heeft hij hier een paar keer meegezwommen. Dit nam de druk van het water wat weg bij het duiken etc.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-01-2018 10:58
Ik vermoed dat die post grappig/sarcastisch bedoeld is.
Oh Hmm mijn humor stond nog uit denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Luna-Lovegood schreef:
25-01-2018 23:02
Oh Hmm mijn humor stond nog uit denk ik..
Die van de betreffende poster ook.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-01-2018 13:45
Water is wat mij betreft iets wat je kunt vermijden.
Er wordt net gedaan alsof de keuze is: ofwel leren zwemmen, ofwel verdrinken. En daar verzet ik me tegen. Want daarmee sla je het gesprek dood.
De keuze is: de kans op (de hele kleine kans op) verdrinken verkleinen door een kind zwemles te laten volgen waar ie dood- en doodongelukkig van wordt.
Of die kleine kans op verdrinken accepteren, andere maatregelen nemen om dat te voorkomen en je kind die vreselijke zwemlessen besparen.

De meeste verdrinkingen komen voor bij heel jonge kinderen, voor de zwemlesleeftijd.
Dat oudere kinderen minder vaak verdrinken kan door zwemles komen, maar zeker ook doordat kinderen zich bewuster worden van de gevaren en sowieso beter leren opletten.
Ik denk dat zwemles maar een heel klein beetje helpt (als het al helpt).
Sterker nog, ik heb geen bron, maar durf haast wel te stellen dat verdrinking vooral bij volwassen mensen voorkomt, met zwemdiploma. Geen angst hebben, geen gevaar kennen, jezelf onsterfelijk wanen komt bij veel jong volwassenen voor. Met diploma en al

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven