De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
14-01-2018 12:58
Best bijzonder dat je de post van iemand kunt lezen die je onder de negeerknop hebt.

Kijk eens boven mijn post: daar staat ie gewoon gequote.

En als je mensen onder de negeer hebt kun je handmatig de posts toch lezen als je daar behoefte aan hebt en soms doe ik dat omdat dan uit de gequote posts blijkt dat degene mij aansprak of iets zegt waar ik tóch op wil reageren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Niemand is heiliger dan de paus ( als die het al is)
Aan welke kant je ook staat, of uit welke hoek je aan komt waaien.
Oordelen doen we allemaal, alleen zijn de oordelen verschillend.
consuelabananahammok schreef:
14-01-2018 13:04
Niemand is heiliger dan de paus ( als die het al is)
Aan welke kant je ook staat, of uit welke hoek je aan komt waaien.
Oordelen doen we allemaal, alleen zijn de oordelen verschillend.
Exact. En als dat nou eens ons startpunt zou zijn, misschien komen we dan nog eens ergens.
Ik vind het wel storend dat er mensen zijn die vinden dat heel vaak en heel snibbig zeggen dat iemand anders niet coherent redeneert bewijst dat ze dat zelf dus wel doen. Dat vind ik heel vervelend, omdat er dan van een open vizier geen sprake is.

Ik kan echt alleen voor mezelf spreken, maar ik probeer altijd inhoudelijk te reageren op wat iemand zegt in dit soort discussies. Met mensen die alleen maar rofl-reacties geven, is het lastig inhoudelijk reaguren.
Alle reacties Link kopieren
tarataz schreef:
14-01-2018 12:53
H&M had geen excuses aan moeten bieden. Daarmee zeggen ze dat een donker jochie deze trui nooit had mogen dragen en werken ze rascisme in de hand. Dat H&M dat wel gedaan heeft is een gevolg van de dictatuur van de minderheid en het eeuwige misplaatste schuldgevoel waar men aan leidt.

Ygg, je hoeft je naar mijn mening niet te verontschuldigen, te verdedigen of te verklaren. Jij mag net zo goed jou mening hebben als FV of wie dan ook. Wanneer jij voor jezelf weet dat je geen rascist bent dan hoef je je door een ander niet wijs te laten maken dat je dat wel bent, kom nou. Te gek voor woorden.


Eens.

H&M had helemaal niet de bedoeling om een racistisch beeld neer te zetten door een donker jongetje in die trui te fotograferen. Dat ze hun excuses hebben aangeboden voor iets wat helemaal niet zo bedoeld was, is niet slim geweest.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:01
Kijk eens boven mijn post: daar staat ie gewoon gequote.

En als je mensen onder de negeer hebt kun je handmatig de posts toch lezen als je daar behoefte aan hebt en soms doe ik dat omdat dan uit de gequote posts blijkt dat degene mij aansprak of iets zegt waar ik tóch op wil reageren.

Zal best.
Ik heb niemand onder de negeer, vind dat zo childish.

Als je echt niet op hem wilt reageren, doe dat dan ook niet. Beetje kinderachtig dit.
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
14-01-2018 13:08
Eens.

H&M had helemaal niet de bedoeling om een racistisch beeld neer te zetten door een donker jongetje in die trui te fotograferen. Dat ze hun excuses hebben aangeboden voor iets wat helemaal niet zo bedoeld was, is niet slim geweest.

Die gedachte volg ik wel idd.
Je excuses aanbieden voor iets wat je nooit zo had bedacht neer te zetten, is ook niet handig.
Eigenlijk is de reactie van de moeder van het jochie wat het had moeten zijn.
Hetvrijewoord schreef:
14-01-2018 12:27
:cat:
Thnx.
Maar dat geld ook voor jou, lees ik net.
Dus ook een welgemeende :hug: voor jou.

Overigens: de discussie over een zwart jochie met een apentrui vind ik idd te sneu voor woorden. De effecten die dat kennelijk heeft op mensen en de maatschappelijke impact (van die discussie) gaat mij wel degelijk aan. En, oh horror, ik vind er iets van.
consuelabananahammok schreef:
14-01-2018 13:13
Die gedachte volg ik wel idd.
Je excuses aanbieden voor iets wat je nooit zo had bedacht neer te zetten, is ook niet handig.
Eigenlijk is de reactie van de moeder van het jochie wat het had moeten zijn.
Daarom schreef ik ook dat ik helemaal niets geloof van het 'statement' van H&M.
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
14-01-2018 13:08
Eens.

H&M had helemaal niet de bedoeling om een racistisch beeld neer te zetten door een donker jongetje in die trui te fotograferen. Dat ze hun excuses hebben aangeboden voor iets wat helemaal niet zo bedoeld was, is niet slim geweest.
Vind excuses wel op zijn plaats , zal zeker niet racisitich bedoelt zijn maar ook als je het zo niet bedoelt hebt is het gepast om excuses te maken.
ALs ik in de supermarkt per ongeluk iemand aanstoot zeg ik ook sorry. Het feit dat je excuses aanbied is geen schuld bekentenis .
consuelabananahammok schreef:
14-01-2018 13:13
Die gedachte volg ik wel idd.
Je excuses aanbieden voor iets wat je nooit zo had bedacht neer te zetten, is ook niet handig.
Eigenlijk is de reactie van de moeder van het jochie wat het had moeten zijn.
Maar zo werkt dat niet. Dat het nooit zo bedoeld is, kom je pas achter ná excuses.
En als de halve wereld ervan op zijn kop staat, moet je daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
snoopp17 schreef:
14-01-2018 13:17
Vind excuses wel op zijn plaats , zal zeker niet racisitich bedoelt zijn maar ook als je het zo niet bedoelt hebt is het gepast om excuses te maken.
ALs ik in de supermarkt per ongeluk iemand aanstoot zeg ik ook sorry. Het feit dat je excuses aanbied is geen schuld bekentenis .

Ja, dat doe ik ook als ik iemand aanstoot in de supermarkt. Maar als iemand jou van racisme beschuldigt terwijl je het niet zo hebt bedoeld, ga je dan publiekelijk excuses maken?

Ik niet. Ik ben niet racistisch en maak geen racistische opmerkingen. Als iemand tegen mij zegt dat ik een racist ben, terwijl ik dat dus niet ben, dan ga ik geen excuses maken. Ik vind dat je daarmee dus eigenlijk zegt dat je fout zit.
Dus:
blanken opeens 'wit' noemen is een teken van fatsoen en anti-discriminatie en mensen uit Noord-Afrika 'lichtgetintiers' noemen is dom GeenStijlracisme om te ridiculiseren.

Jaja. Ik begrijp het bijna.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ook ik onderdeel uitmaak van deze maatschappij:
Triest. Erg triest.
Ik zie het al gebeuren dat een donker jongetje of meisje, of een donkere jongen/man of een donkere vrouw de discussie gemist heeft en in elkaar geslagen wordt omdat hij of zij een kledingstuk draagt met een print waar hij of zij zelf niets racistisch in ziet (een aapje/ apekop in dit geval), maar dat voor hem/haar bepaald wordt dat men dat niet kan dragen. Of uitgescholden, zoals de moeder van het model.
En ik persoonlijk gebruik aapje/klauteraapje regelmatig, samen met muisje/kleine muis.
En mocht ik een keer klauteraapje gebruiken tegen een kind wat donker is, mag je er gevoeglijk van uit gaan dat ik het liefkozend/gekscherend bedoel.
Heb geen slechte intenties. En wil ook niet voorgehouden worden dat het 17-winkels-slopen-waardig is.
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat zoals het nu escaleert, het mij niet zou verbazen als mensen daadwerkelijk uitgescholden en misschien geslagen zouden worden omdat zij iets met een aap dragen.
Daar wil je toch niet naar toe?
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
ThunderassMan schreef:
14-01-2018 13:28
Dus:
blanken opeens 'wit' noemen is een teken van fatsoen en anti-discriminatie en mensen uit Noord-Afrika 'lichtgetintiers' noemen is dom GeenStijlracisme om te ridiculiseren.

Jaja. Ik begrijp het bijna.


Ja precies. Ik ben niet wit, maar blank. Dus ik vind het prima als mensen mij wit noemen, maar raar is het natuurlijk wel.

Ik ken niemand die wit is en ik ken niemand die zwart is. Ik noem dus niemand wit en ik noem niemand zwart.

Zo raar vind ik dat.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 12:11
ik vind inderdaad vaak de mensen in dit soort topics enorm onwetend. Niet per se omdat ze wit zijn, hoor, gewoon omdat ze duidelijk weinig achtergrondkennis over het topic hebben. En het vervelende is - maar dat is meer iets typisch Nederlands, dan iets typisch "wits" - dat Nederlanders altijd denken dat ze overal verstand van hebben, ook als ze het aantoonbaar niet hebben. Geldt voor mij net zo goed, overigens.

In topics waar het onderwerp me aan het hart gaat stoort me dat echter enorm, en dat is inderdaad niet bevorderend voor de toon die ik bezig, daar heb je gelijk in.

Aan de andere kant: ik heb het idee dat iemand als Thunderassman bijvoorbeeld in dit soort topics vooral komt reageren omdat hij gewoon de schurft heeft aan mij, niet omdat het onderwerp hem nou zo boeit. Hij laat in ieder geval duidelijk blijken dat hij dit soort discussies dom gezeur vindt. En ik doe juist mee aan dit soort discussies omdat ik wel degelijk de naïeve hoop heb dat ze de wereld waarin ik leef zullen verbeteren.

Dat verschil in motivatie zal ongetwijfeld ook schuren, ik merk in ieder geval aan mezelf dat ik daardoor bij sommige posters harder uit mijn slof schiet dan wellicht nodig is.
Je idee is fout.
Ik reageer op jou, omdat jij hier veelvuldig reageert. Lijkt me logisch toch? En dat ik het absoluut niet met je eens ben, dat lijkt me duidelijk.
Maar ik begrijp dat je alleen wenst te reageren of discussieren met mensen die het met je eens zijn. Lekker makkelijk.
Beetje triest ook wel, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kreeg gisteren zijn eerste examenuitslag van dit schooljaar. Ik had hem een petje beloofd van zijn favo merk (ja, die met een apekop erop) als zijn cijfers goed zouden zijn. En toen twijfelde ik, of ik dat wel moest geven. Om me 5 seconden later te bedenken, mijn kind is belangrijk. Hij wil dit hebben, klaar. Als dat mij een onnadenkende, racistische blanke moeder maakt, jammer dan. Nog geen week geleden zou ik geen moment twijfel gevoeld hebben. En dat vind ik het erge van dit soort discussies. Dat normale dingen opeens beladen worden.
Alle reacties Link kopieren
ThunderassMan schreef:
14-01-2018 13:42
Je idee is fout.
Ik reageer op jou, omdat jij hier veelvuldig reageert. Lijkt me logisch toch? En dat ik het absoluut niet met je eens ben, dat lijkt me duidelijk.
Maar ik begrijp dat je alleen wenst te reageren of discussieren met mensen die het met je eens zijn. Lekker makkelijk.
Beetje triest ook wel, trouwens.
Nee hoor, ik wens alleen niet te reageren op mensen die me uitschelden of beledigen en alleen maar op me reageren om me te kunnen beledigen.

Ik ben regelmatig op dit forum in gesprek met mensen die het totaal niet met me eens zijn maar die gewoon normaal tegen me praten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
snoopp17 schreef:
14-01-2018 13:17
Vind excuses wel op zijn plaats , zal zeker niet racisitich bedoelt zijn maar ook als je het zo niet bedoelt hebt is het gepast om excuses te maken.
ALs ik in de supermarkt per ongeluk iemand aanstoot zeg ik ook sorry. Het feit dat je excuses aanbied is geen schuld bekentenis .
Vind je dat de moeder ook haar excuses had moeten aanbieden IPV hetgeen ze nu getwitterd heeft?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
14-01-2018 13:46
Vind je dat de moeder ook haar excuses had moeten aanbieden IPV hetgeen ze nu getwitterd heeft?
Waarom zou ze? Ze heeft toch recht op haar mening? En dat zij er geen moeite mee had was toch al duidelijk uit het feit dat ze haar kind daarvoor geleend had?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:49
Waarom zou ze? Ze heeft toch recht op haar mening? En dat zij er geen moeite mee had was toch al duidelijk uit het feit dat ze haar kind daarvoor geleend had?
Het zou kunnen omdat degenen die vinden dat H & M hiermee ontzettend in de fout is gegaan (geen ontwerper, geen stylist,geen fotograaf, geen enz. die doorhad hoe die foto uit zou kunnen pakken) vinden dat de moeder hier net zoals H & M, de fout is ingegaan en net zoals H & M beter excuses zou moeten aanbieden. Zoiets als: gelijke monniken gelijke kappen.

En nee, persoonlijk vind ik niet dat ze haar excuses zou moeten aanbieden, maar ik vind de hele foto dan ook niet de heisa waard en zag ook het punt niet wat ermee bedoeld zou kunnen worden. Totdat ik " begreep" dat het stigmatiserend, racistisch e.d. uitgelegd diende te worden.
simbalabimba wijzigde dit bericht op 14-01-2018 14:01
0.06% gewijzigd
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, de moeder moet excuses aanbieden? Waarvoor?

Dat ze racistisch is?

Dit slaat echt ALLES.
Alle reacties Link kopieren
H&M heeft gister 17 winkels in Zuid-Afrika gesloten om verdere vernielingen te voorkomen.

Dit gaat toch echt veel en veel te ver.

Waar zijn die mensen mee bezig?
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:46
Nee hoor, ik wens alleen niet te reageren op mensen die me uitschelden of beledigen en alleen maar op me reageren om me te kunnen beledigen.

Ik ben regelmatig op dit forum in gesprek met mensen die het totaal niet met me eens zijn maar die gewoon normaal tegen me praten.
Uitschelden? Beledigen? Niet normaal tegen je praten?


Nou nou, ik ben me er eentje.


Het is een zwaktebod van je FV, en dat weet je heel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven