Geld & Recht alle pijlers

Evi, Binck, Robeco, Knab? Waaraan geld toevertrouwen?

14-01-2018 12:55 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

na een lang ziekbed is mijn moeder overleden. Een heftige tijd uiteraard. We gaan nu binnenkort een vrij grote erfenis krijgen. Enerzijds fijn vanwege de extra financiële zekerheid die we hebben, maar het voelt ook gelijk als een druk. Voor mijn gevoel zijn we het aan mijn moeder verplicht goed met haar centen om te gaan.

Onze eigen inkomsten zijn vrij laag (beneden modaal) en natuurlijk nooit helemaal zeker. Dus we willen het geld vooral voor zekerheid gebruiken.

Het eerste wat we gaan doen is een stuk van de hypotheek afbetalen. Heel veilig en het levert gelijk per maand wat op. Een gedeelte dat aan ons kind was toegekend gaat veilig in een deposito.

Maar dan blijft er nog een bedrag over, dat we achter de hand willen houden voor eventuele nood. Gewoon laten staan zorgt alleen dat het steeds minder waard wordt. Ik ben me daarom aan het oriënteren op beleggingsfondsen om het geld weg te zetten. Een zeker risico kunnen we ons veroorloven, maar het is zeker niet de bedoeling om keihard te speculeren. Goede informatie over de verschillende clubs vind ik echter moeilijk te vinden. Vandaar hier de vraag wie er ervaring heeft en een club kan aan of af-raden. Nogmaals ik hoef er niet rijk van te worden, ik hoop vooral dat het waardevast blijft met soms een extraatje.
Waarom gebruik je dat extra geld niet ook gewoon om de hypotheek af te betalen?
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Madre schreef:
14-01-2018 13:00
Waarom gebruik je dat extra geld niet ook gewoon om de hypotheek af te betalen?
Goede kans dat we dat doen, het hangt ook af van wat de bank wil hebben (hebben al een vraag gesteld daar). Maar dan blijft er nog steeds geld over, dus dan blijft de vraag staan ;).
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-01-2018 13:03
Gecondoleerd.
Dankjewel, het is inmiddels wat maanden geleden, maar leuk is anders. Mogelijk voelt het daarom ook deels als een (luxe)probleem. Een bonus van mijn werk geef ik makkelijker uit zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn jullie zelf en aan welke hoeveelheid geld moeten we denken, wat er overblijft?
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
14-01-2018 12:55

Maar dan blijft er nog een bedrag over, dat we achter de hand willen houden voor eventuele nood. Gewoon laten staan zorgt alleen dat het steeds minder waard wordt. Ik ben me daarom aan het oriënteren op beleggingsfondsen om het geld weg te zetten. Een zeker risico kunnen we ons veroorloven, maar het is zeker niet de bedoeling om keihard te speculeren. Goede informatie over de verschillende clubs vind ik echter moeilijk te vinden. Vandaar hier de vraag wie er ervaring heeft en een club kan aan of af-raden. Nogmaals ik hoef er niet rijk van te worden, ik hoop vooral dat het waardevast blijft met soms een extraatje.
Als het gaat om geld achter de hand te hebben voor noodgevallen, moet je in ieder niet beleggen met dat geld. Nood komt namelijk altijd onverwacht, als je dan gedwongen je aandelen moet verzilveren, kan het best zijn dat ze dan juist laag staan en je dus geld verliest.

Deposito's leveren ook weinig op, bovendien betaal je misschien ook nog vermogensbelasting, waardoor de opbrengt helemaal verdampt. Twee suggesties die bij mij opkomen: 1. aanvullende oudedagsvoorziening (kan fiscaal gunstig zijn, maar vereist wel een studie van tevoren) 2. waardecreatie in je eigen woning. Denk dan niet aan een nieuwe keuken (levert niets op bij verkoop) maar wel aan het creëren van extra vierkante meters (aanbouw, zolder) of het reduceren van je energierekening (isolatie, warmtepomp, zonnepanelen). De eerste keuze levert je geld bij verkoop, de tweede keuze levert iedere maand een besparing.
Alle reacties Link kopieren
Sns heeft een zilvervloot rekening voor kind. Kan ook nog interessant zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn tussen de 40 en 45.

Met nood bedoel ik als we lang zonder inkomen zitten, dus niet acuut nodig. Daarvoor houden we sowieso een bedrag achter de hand.

Het bedrag om weg te zetten zal tussen de 70 en 140 duizend zijn afhankelijk van overige keuzes.

Iets voor de oude dag is zeker een goed idee. Ik las ergens dat dat gunstig kan qua belasting ook? Heb het nog niet ver uitgezocht, ben nog aan het oriënteren.

Een uitbreiding aan het huis zou zomaar kunnen. Hangt wel af van de gemeente qua vergunningen. Zonnepanelen vind ik altijd wat dubbel omdat ik eigenlijk al niet veel aan stroom betaal.
yyy schreef:
14-01-2018 13:05
Goede kans dat we dat doen, het hangt ook af van wat de bank wil hebben (hebben al een vraag gesteld daar). Maar dan blijft er nog steeds geld over, dus dan blijft de vraag staan ;).
Wat de bank wil hebben?
De vraag is altijd hoeveel je werkelijk nodig hebt voor nood. Wat is de ergste nood die je kan overkomen? Heftige ziekenhuisrekeningen lopen in Nederland niet in de tonnen. Verlies van je baan is eigenlijk het meest ingrijpende.

Ik zou zelf dus eens uitrekenen hoeveel je nodig hebt om 2 jaar te overbruggen in aanvulling op ww. Dat zet je weg op een manier dat je er wel bij kunt. Deposito’s hebben vaak een regeling dat je onder bepaalde voorwaarden, waaronder baanverlies boetevrij kunt opnemen. Ik zou zelf een deposito kiezen voor 5 jaar: het levert meer rente op dan een gewone spaarrekening en die rente gaat wel weer een keer stijgen dus je wilt kunnen herijken.

Waarschijnlijk heb je daar niet je hele bedrag voor nodig.

De rest zou je kunnen beleggen in EFT’s. Je volgt dan de index van de markt. Zie www.indexbeleggen.nl

Volledig hypotheekvrij wonen is ook prettig, maar dan zit het geld wel in de stenen en moet je je huis verkopen om het liquide te maken.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
14-01-2018 14:41
Wat de bank wil hebben?
Aan boete-rente bedoel ik.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
14-01-2018 14:49
De vraag is altijd hoeveel je werkelijk nodig hebt voor nood. Wat is de ergste nood die je kan overkomen? Heftige ziekenhuisrekeningen lopen in Nederland niet in de tonnen. Verlies van je baan is eigenlijk het meest ingrijpende.

Ik zou zelf dus eens uitrekenen hoeveel je nodig hebt om 2 jaar te overbruggen in aanvulling op ww. Dat zet je weg op een manier dat je er wel bij kunt. Deposito’s hebben vaak een regeling dat je onder bepaalde voorwaarden, waaronder baanverlies boetevrij kunt opnemen. Ik zou zelf een deposito kiezen voor 5 jaar: het levert meer rente op dan een gewone spaarrekening en die rente gaat wel weer een keer stijgen dus je wilt kunnen herijken.

Waarschijnlijk heb je daar niet je hele bedrag voor nodig.

De rest zou je kunnen beleggen in EFT’s. Je volgt dan de index van de markt. Zie www.indexbeleggen.nl

Volledig hypotheekvrij wonen is ook prettig, maar dan zit het geld wel in de stenen en moet je je huis verkopen om het liquide te maken.
Wat het scheelt elke maand aan hypotheek lasten is iets wat je dan elke maand merkt. Dus dat is niet helemaal waar.
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk houdt ik voor nu iets te veel over voor die mogelijke nood ja, dat is deels ook omdat uitgeven nog niet heel goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraag, als je in een fonds ofzo hebt belegd en de bank erachter gaat failliet, wat gebeurt er dan eigenlijk. Eerste wat er sowieso moet gebeuren is zorgen dat ik qua banken altijd voor het garantiestelsel in aanmerking kom.

Heeft iemand ervaring met yapi kredi of hoe die ploeg heet. Dat lijkt de enige met wat betere deposito's binnen het Nederlands garantiestelsel.
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
14-01-2018 14:53
Aan boete-rente bedoel ik.
Niet alles tegelijk aflossen. Elk jaar tot je maximale vrijstelling. Op het moment dat de rentevastperiode afloopt, kun je zonder boete aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Als je de beleggingen spreid over verschillende fondsen, die op verschillende sectoren beleggen, dus wereldwijd. en je koopt op verschillende momenten aan, dan kan er niet zoveel mis gaan.

Een deel in Rabobank ledencertificaten kan ook interessant zijn, rendement is minimaal 6%, wel heb je iets koersrisico, laatste tijd stijgt dat, maar is geen garantie. Daarbij ie het een achtergestelde lening, dus gaan ze failliet, dan ben je de klos.

Maar hoe groot is de kans dat de RABO kapot gaat?

Robeco heb ik zelf geen goede ervaring mee. Jaren geleden geld in gestopt, en zit nog altijd onder aanschafwaarde van toen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn fondsen van ASN Bank iets voor je? Van defensief tot offensief, afhankelijk van het risico en te potentiële rendement dat je wilt. En duurzaam, dus je belegt niet in wapenhandel, milieuvervuiling etc. Zie hier voor info: https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-doelbeleggen.html
Alle reacties Link kopieren
Lijkt erop dat je nog niet zoveel verstand van beleggen. Geeft niet natuurlijk. Eens moet de eerste keer zijn. Echter, als je een waardevast extraatje wil dat je achter de hand wil houden voor nood dan moet je dus juist niet gaan beleggen.

Voordat je gaat beleggen moet je het risico accepteren dat je beleggingen minder waard kunnen worden en dat je dus verlies kan leiden.

Ben je niet bereid om dat risico te nemen dan kun je beter gaan sparen. Vrijwel geen rente en last van inflatie en wellicht vermogensrendementsheffing, maar je houd wel wat je hebt.

Ben je bereid om het risico te nemen dat je beleggingen minder waard worden, dan zou je bij wijze van voorzichtig begin bij voorbeeld kunnen beleggen in een brede beleggingsfondsen. Dit kan via je eigen bank. Spreiden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
14-01-2018 17:26
Een deel in Rabobank ledencertificaten kan ook interessant zijn, rendement is minimaal 6%, wel heb je iets koersrisico, laatste tijd stijgt dat, maar is geen garantie. Daarbij ie het een achtergestelde lening, dus gaan ze failliet, dan ben je de klos.
Rendement minimaal 6% zou fantastisch zijn, maar dat is niet zo. Rendement is 6 procent, of de rente op een 10-jaarlijkse staatslening + 1,5 procent. Mag jij raden welke van de twee het wordt.

Zou ook niet logisch zijn: betekent dat RABO geld aantrekt tegen 6 procent, en daarna als hypotheek verstrekt voor de helft.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10, ik ga ervan uit dat de meeste beleggers uiteindelijk ook uit zijn op enige waardegroei :). Volgens mij kan je grofweg stellen: de meer rendement, de meer risico. Zoals ik al zei gaan we sowieso wat geld achterhouden.

Het geld wat nu naar de fondsen gaat kunnen we in beginsel gewoon missen (voor de erfenis konden we ook gewoon eten enzo), maar liever niet natuurlijk. Wat risico is daarom ook gewoon acceptabel. Ik zat zelf te denken het intern weer te spreiden tussen defensief en neutrale fondsen en misschien een klein deel te pakken om mee te 'spelen' (60:30:10 zoiets). Echt zelf beleggen ambieer ik trouwens niet, dat volgen van de markt mogen ze voor me doen.

De vraag is dus vooral waar het te doen (kunnen natuurlijk ook 2 of 3 partijen zijn, maar ik wil het voor mezelf ook nog een beetje snappen). Het viel me op dat Robeco bijvoorbeeld een stevige provisie vraagt waar Knab voordelig is. Het is voor mij echter heel moeilijk in te schatten wat je voor dat geld meer krijgt. Of zitten er bij de ander gewoon weer meer verborgen kosten?
Alle reacties Link kopieren
Goed antwoord!

Welke bank betere beleggingsfondsen heeft, kun je nazoeken. Zal per jaar verschillen misschien. Gaat niet alleen om provisie maar vooral ook om beleggingsresultaten. Hogere provisie betalen is niet erg als er betere resultaten zijn.

Knab staat bekend als prijsvechter dus zal voordeliger zijn dan het bekende Robeco en Evi (onderdeel van van Lanschot, een bank met elitair imago).

Via je eigen bank kun je uiteraard ook beleggen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
14-01-2018 14:53
Wat het scheelt elke maand aan hypotheek lasten is iets wat je dan elke maand merkt. Dus dat is niet helemaal waar.
Maar het duurt wel even voordat je weer een leuk bedrag bij elkaar hebt. Simpel voorbeeld: je hebt 50k en lost daarmee een deel van je hypotheek af. Spaargeld is dan 0 (theoretisch, in de praktijk zal je natuurlijk niet het hele bedrag gebruiken). Bij 2,5% rente betaal je per maand ca. 100 euro minder. Dan ben je dus 500 maanden verder voor je het weer als liquide middelen hebt.
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
14-01-2018 14:11
Wij zijn tussen de 40 en 45.

Met nood bedoel ik als we lang zonder inkomen zitten, dus niet acuut nodig. Daarvoor houden we sowieso een bedrag achter de hand.

Het bedrag om weg te zetten zal tussen de 70 en 140 duizend zijn afhankelijk van overige keuzes.

Iets voor de oude dag is zeker een goed idee. Ik las ergens dat dat gunstig kan qua belasting ook? Heb het nog niet ver uitgezocht, ben nog aan het oriënteren.

Een uitbreiding aan het huis zou zomaar kunnen. Hangt wel af van de gemeente qua vergunningen. Zonnepanelen vind ik altijd wat dubbel omdat ik eigenlijk al niet veel aan stroom betaal.
Te weinig om van te leven, te veel om zelf mee aan te rommelen. Laat je adviseren door een gecertificeerde financieel planner!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-01-2018 21:27
Te weinig om van te leven, te veel om zelf mee aan te rommelen. Laat je adviseren door een gecertificeerde financieel planner!
+1. En het belangrijkste: teken niks en doe niks met het geld wat je niet begrijpt!
En als het nu 'gewoon' op je spaarrekening staat: let even op de depositogarantiegrens en spreidt het dus eventueel over meerdere banken (bankvergunningen! Dit is niet altijd hetzelfde als banken/merken).
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven