Thuisonderwijs?

12-01-2018 14:46 132 berichten
Kennissen van ons uit de straat gaan blijkbaar verhuizen naar België, omdat ze besloten hebben hun kinderen van school te halen en thuisonderwijs te gaan geven.
In België schijnt dat gewoon te mogen en is Nederland daar (gelukkig!) strenger in en mag dat niet zomaar.

Nu ken ik thuisonderwijs alleen van extreem gelovige familie's in Amerika, zoals de Duggars daar, maar blijkbaar komt dat hier (en in België) ook voor.
Ik vind het ook wel extreem om er meteen voor te gaan verhuizen naar een ander land, al is het België. Dat gezin is blijkbaar wel Evangelisch, maar ik wist niet dat die dat ook doen.
Ik woon verder op de bible belt dus genoeg reformatorische scholen, dus dat lijkt het me niet.

Wat vind jij van thuisonderwijs? Moet dat (zomaar) toegestaan worden? En zou jij het kunnen?

Ik denk niet dat ik zou weten waar ik moest beginnen, en ik denk ook niet dat mijn kinderen dan blij met mij zouden zijn :@@:

Wat zijn jullie gedachten?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
13-01-2018 21:09


Veel van die ouders verliezen uit het oog dat ze met hun opvoedingswijze niet altijd in het belang van de kinderen handelen. Vaak is het in het eigen belang. Dat je zelf namelijk onderwijs kunt geven in alle verschillende vakken en beter dan docenten die daarvoor opgeleid zijn is natuurlijk al behoorlijk arrogant. Je hebt uiteraard wat meer speling omdat je minder leerlingen hebt, maar de vraag is hoe goed het onderwijs daadwerkelijk is.
Je zal mij nooit horen zeggen dat ik in alle verschillende vakken beter onderwijs kan geven dan docenten. Maar ik kan wel maatwerk leveren voor mijn kinderen. Ik leer namelijk zelf ook keihard met ze mee.
Wist bijvoorbeeld niets over vogels. Toen mijn zoon zich ging interesseren in vogels zijn we er samen helemaal ingedoken. We hebben de tuinvogeltelling gedaan, filmpjes bekeken over vogels, vogelboeken gehaald bij de bieb.... We hebben vogels geknutseld, zijn meerdere ochtenden voor dag en dauw opgestaan om samen met een vogelaar en een groepje geinteresseerden in de duinen vogels te spotten en ze te leren herkennen aan hun geluid.


En daarnaast leren ze niet alleen van mij of van mijn partner. Ze leren van iedereen die ze in het leven tegenkomen. Van de één wat meer dan van de ander. Zoals in het geval van de vogels hierboven: ik weet niet zoveel van vogels. Mijn kind wilde leren over vogels. Dus gingen we op zoek naar manieren om hierover te leren. In dit geval kwamen we in aanraking met een vogelaar. Deze man kon denk ik veel meer vertellen over vogels dan een gemiddelde biologiedocent...
anoniem_64484 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 23:23
Reden: aanvulling
16.85% gewijzigd
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Ik ben geen juf maar ik geef thuis les in Nederlands en Nederlandse geschiedenis naast de reguliere school. Voor de Nederlandse "lessen" (2x per week een uur) heb ik de methode van Veilig Leren Lezen aangeschaft en voor mijn oudste werken we voor een groot deel aan StaalTaal. De lessen geef ik op vrijdag en extra lezen op dinsdag. Het gaat eigenlijk al jaren zo en het is nu routine geworden. De Russische les wordt op school gegeven, 2x per week door iemand die ook lerares is. Dit is tijdens de normale schooluren want 2x in de week hebben ze een 'vrij' blok voor Mothertongue onderwijs. Het is dus niet echt thuisonderwijs, maar ik volg wel het Nederlands curriculum.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
13-01-2018 21:59
Als je kind verder geen afwijkende dingen heeft kan ze toch gewoon lekker spelen op school, zich op het sociale en creatieve richten? Ik was ook hb maar ik heb me nooit verveeld op school. Las boekjes achterin de klas. Zo ging dat vroeger. En volgens mij zijn er tegenwoordig genoeg scholen die zich richten op hbers?

Ik zou dat écht geen reden vinden voor thuisonderwijs... wat ga jij haar dan in hemelsnaam leren, behalve dat ze een bijzonder sneeuwvlokje is die niet in de gewone wereld mee hoeft te doen?
Ja, dat is mijn doel inderdaad, maar dat ga ik nu bijstellen omdat een een zelfuitgeroepen hoogbegaafde reageerder op een forum stelt dat zij haar hele schooltijd in haar eentje achterin boekjes las en zich nooit verveelde. Of had je een serieuze reactie verwacht?
G
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:57
0.00% gewijzigd
U
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is de afgelopen twee jaar depressief geweest. Ze kon alleen nog maar voor zich uit staren, ze speelde niet meer, ze had iedere nacht nachtmerries. School maakt haar ziek. En ja, mijn kind is een van de velen, maar dat vind ik geen reden om dit te accepteren. Prima dat jij dat voor je kinderen okee vindt, iedere ouder moet dat voor zichzelf uitmaken. Maar het is volkomen irrelevant wat jij van de mening van andere ouders vindt.
[quote=sophiax post_id=28014765 time=1515766203 user_id=108057

Overigens vind ik wel dat tijdelijk thuisonderwijs ivm een wereldreis oid wel makkelijker zou moeten zijn. Kinderen bv één keer in hun schooltijd de kans geven om maximaal 6 maanden thuisonderwijs te krijgen lijkt me prima. De achterstand blijft beperkt en tijdens een lange reis leren kinderen ook ontzettend veel.
[/quote]

Helemaal mee eens. Zo jammer dat hier in Nederland zo kortzichtig over gedaan wordt. En dat je je in allerlei (juridische) bochten moet wringen en rare constructies moet bedenken om het voor elkaar te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hb'er heeft nul aansluiting op school. De laatste keer dat er een klasgenoot hier thuis kwam zal twee jaar geleden zijn. De interesses liggen gewoon anders.

Hij socializet wel, fietst af en toe een stuk met een klasgenoot mee en weet zich te gedragen, maar "vrienden voor het leven" op school, niet dus.
De basisschool was al lastig genoeg, met alle jongetjes die naar voetbal gingen en waar mijn zoon absoluut niets mee heeft.

Gelukkig bieden scouting en dansen een uitlaatklep en gezelligheid.En af en toe meeting met andere hb'ers. Helaas komen er dan 25 uit het hele land, en zit er vrijwel nooit een plaatsgenoot bij. Degenen die we hier in het dorp kennen zijn allemaal meiden. Leuke, lieve meiden, dat wel, maar zoon vindt het gezellig om te stoeien.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
In onze straat in Nederland woont een gezin waarbij de kinderen niet naar school gaan en thuis onderwijs krijgen. Ze leren alles: rekenen, taal, muziek, etc... ik had in het begin zo mijn bedenkingen maar toen ik later hoorde hoe zij thuis onderwijs geven en dat de kinderen veel meer leren en weten dan hun leeftijdsgenoten die wel naar school gaan was ik positief verrast.
De kinderen spreken vloeiend enkele talen, zitten op een of meerdere sporten, krijgen les van een muziekleraar, zijn verder sociaal vaardig en zijn erg beleefd. Spelen ook gewoon met de kinderen ook de buurt.
Al met al erg positief, respect ook voor de ouders die hun hele leven erin stoppen , want ik geloof best dat er heel veel tijd, energie en discipline erin is gestopt om dit te bereiken.
Zo lezen zij veel boeken over hoe je het beste kinderen iets kan leren , hiervoor zijn verschillende technieken en methodes voor.

Ik heb zelf ook kinderen die naar school gaan, ik probeer ze dingen mee te geven die ze op school (nog) niet leren. Ik merk wel positief resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de resultaten vaak goed zijn omdat de ouders die hiervoor kiezen vaak hoog opgeleid zijn. En er bewust voor kiezen. Die ouders steken veel tijd en moeite in het onderwijs en ondernemen veel uitstapjes met hun kinderen. Niet iedere ouder kan en wil dat. Zo zal er altijd iemand thuis moeten zijn. En kost het natuurlijk ook geld. Dat kan niet iedereen betalen (ook het thuisblijven ipv werken).

Ik denk wel dat er controle zou moeten zijn.

Maar ook dat scholen de mogelijkheid moeten krijgen om kinderen vaker vrij te geven voor leerzame gebeurtenissen of bijvoorbeeld een lange reis.

Het enige waar ik mij zorgen over zou maken is vervolgonderwijs/studeren/vakopleiding en werk.Hoe gaat een kind wennen aan een klas als het altijd thuis alle aandacht heeft gehad. En alles op zijn behoefte is afgestemd? Hoe leert het om later ook vervelende dingen te moeten doen of samenwerken met vervelende mensen als dat nu niet hoeft?
Koffiekop schreef:
14-01-2018 08:45
Ik vind de wens voor thuisonderwijs om de simpele en enige reden dat je kind hb is anders ook niet erg serieus te nemen.
Dat is dan ook de reden meestal niet.
G
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:57
0.00% gewijzigd
K
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
14-01-2018 16:02
Maar dat zei jij niet. Je zei dat ze hoogbegaafd is. Verder niets.

Typisch Viva forum. Een stelling erin gooien over je kind, mensen reageren alsof het dus over een ‘normaal’ kind gaat (‘gewoon hb’ is vrij normaal..)
en dan pagina’s later verontwaardigd melden dat het kind allerlei diagnoses heeft waarom de ‘normale’ oplossingen niet kunnen... en dan liefst met een sneer alsof je dat had moeten weten als reageerder.

Tja, vermeld dan gelijk de belangrijke ‘details’ dan krijg je ook geen misplaatste adviezen.
Mijn zoon is ook 'gewoon hoogbegaafd', en toch kwam het op school niet goed met hem. Het is niet omdat het bij jou vroeger wel lukte, dat het voor ieder hoogbegaafd kind lukt, ook al zijn er geen andere diagnoses. Het percentage hoogbegaafden dat geen diploma haalt, is niet voor niets vrij hoog.

De problemen die de dochter van Frox heeft, zijn voor mij herkenbaar. Bij mijn zoon zijn ze een rechtstreeks gevolg van een verkeerde aanpak op school/het gebrek aan aansluiting bij de andere kinderen. Er is niets mis met de dochter van Frox (of met mijn zoon); ze wijken alleen te veel af van het gemiddelde.
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:57
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Vlaanderen en hier zijn er enkel dure privéscholen die zich richten op meer- en hoogbegaafde kinderen, en dan nog maar een handvol. Er is 1 gesubsidieerde school, maar dat is voor ons ruim een uur rijden enkele reis (en dat vinden we geen optie).

Geen aansluiting vinden bij klasgenoten is bij hoogbegaafde kinderen wél vaak een probleem, omdat het ontwikkelingsniveau niet gelijk ligt en omdat de interesses vaak anders zijn. Mijn zoon had heel veel last van het niet vinden van een echt vriendje. Oppervlakkige contacten gingen prima en hij was zelfs een graag gezien kind in de klas. Op zijn rapport werd hij geprezen omdat hij prima met iedereen overweg kon. Hij kwam alleen zelf niet aan zijn trekken. Sociaal is er niets mis met hem.

Mijn zoon had ook een depressie en die was zeer zeker een gevolg van zijn hoogbegaafdheid. Hij heeft geen andere 'afwijkingen'. Voor mijn kind is alleen hoogbegaafd zijn dus wel een goede reden om aan thuisonderwijs te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
14-01-2018 16:05
Je schrijft nota bene dit....
Zoals jij dit schrijft komt het echt raar over dat je haar zo graag thuis zou willen houden hoor... een 2-jarige depressie bij een basisschoolleerling vind ik een behoorlijk ‘afwijkend ding’, waardoor je gevoel voor thuishouden wat beter te begrijpen is. Al een andere school geprobeerd?
Ze ís normaal. Ze heeft geen ADHD, ADD, ASS, is niet hoogsensitief, heeft geen moeite met sociale contacten of situaties, ze is niet snel overprikkeld. Ze is in alle opzichten een normaal kind, behalve dat ze hoogbegaafd is en dodelijk ongelukkig wordt van school omdat ze zich iedere dag tot tranen toe verveelt. Iedere dag, zonder uitzondering. Ze heeft geen afwijkende dingen, behalve dat ze heel erg slim is en iedere dag letterlijk geestdodend werk moet doen, enkel omdat het moet. Ze is niet depressief geworden omdat ze afwijkt, ze is depressief geworden omdat school afwijkt van wat zij als kind nodig heeft, namelijk iets om te leren. En uiteraard hebben we al een andere school geprobeerd. Passend onderwijs is echter geen optie, dus wij zitten onze tijd uit. En als thuisonderwijs een optie was zou ik hem met beide handen aangrijpen, tot die tijd meld ik haar gewoon vaak ziek. Om haar gezond te houden.
Koffiekop schreef:
14-01-2018 16:18

Alleen hb is daarom een beetje apart argument voor thuisonderwijs.
God allemachtig, lees nou toch eens. Je hebt toch goed genoeg kunnen oefenen daar achterin de klas.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
14-01-2018 16:18
Als je kind een gediagnosticeerde depressie heeft op die leeftijd dan is er dus wél meer aan de hand met je kind. De meeste hbers hebben dat niet, het is geen kenmerk dat bij hb hoort. Ook geen aansluiting vinden of sociaal niet meekomen is dat niet, hbers zonder verdere diagnoses zijn vaak juist heel sociaal.

Alleen hb is daarom een beetje apart argument voor thuisonderwijs. Er zijn hbers die tegen problemen aanlopen, er zijn er ook heel veel die het met een klas overslaan of een plusklasje helemaal prima doen.
Dus als je thuisonderwijs wil moet je de specifieke bijzonderheden van je kind erbij vermelden.

Er zijn tegenwoordig veel scholen die wel iets kunnen met hbers, neem aan dat je daar naar gezocht hebt?
Misschien moet je je vakliteratuur eens bijhouden. De meeste hb-ers met niet-passend onderwijs worden of gemisdiagnosticeerd met een stoornis of worden depressief.
Alle reacties Link kopieren
Het is dat ik wen baan heb en dat het in Nederland niet gewoon is...
Voor mijn jongste zou het ideaal zijn geweest. Groep 1 en 2 waren nog wel leuk, maar daarna.
Jongste had uit zichzelf leren lezen en rekenen. Las toen ze groep 3 binnen kwam de Donald Duck, Tina, Pluk van de Petteflat, Roald Dahl enz. Aan het eind van groep 3 werd ze fan van de Grijze jager serie en Broederband en van geschiedenisboeken voor kinderen. Zonder dat ze op school les op haar niveau kreeg, leerde ze veel...
Inderdaad uit haar boeken, museumbezoek, door het spelen en kletsen met een vriendje met een vergelijkbare ontwikkeling enz. In groep 3 was ze praktisch overspannen van het zich vervelen. Later had ze 2 jaar een toffe meester die voor uitdaging zorgde... Huppelend naar school... Daarna was het weer zo zo...

Ik had het haar zo gegund om lekker in haar eigen tempo te leren en werken. Fijn de tijd te hebben voor haar instrument, voor musea en zich daarvoor en daarna te verdiepen in het onderwerp.

School was nu meestal een noodzakelijk kwaad en erg zonde van haar tijd.

Voor scholen zijn dit soort kinderen ook vaak lastig. Ze bleef wel proberen mee te doen, maar mocht vaak het antwoord niet geven op gestelde vragen.
"Zo irritant mam! Vraagt de juf voor de les wat we al weten van het tropisch regenwoud. Krijg ik niet de beurt. Als de les is afgelopen, geeft de juf mij als nog de beurt... Maar ja, toen had de juf alles al verteld wat ik had willen vertellen..."

Sociaal gezien vond ik school prima voor haar, maar veel geleerd heeft ze er niet. Ik denk juist dat ze veel minder heeft geleerd, doordat ze naar school moest...

Nu in de brugklas moest ze eerst leren, dat iets wat de docent vertelt interessant of nieuw kan zijn... nieuwe ervaring voor haar...

Thuisonderwijs vanwege geloof vind ik persoonlijk onzin. Er zijn zoveel verschillende bijzondere scholen, dat je er toch al snel 1 moet kunnen vinden die past en anders geef je thuis maar bijbelonderricht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb autisme en zou graag parttime school hebben gehad. Dus wel het curriculum van school volgen. Een paar dagen naar school en een paar dagen thuis om daar te werken en bij te komen van alle drukte.
Heanig an
Koffiekop schreef:
14-01-2018 16:18
Als je kind een gediagnosticeerde depressie heeft op die leeftijd dan is er dus wél meer aan de hand met je kind. De meeste hbers hebben dat niet, het is geen kenmerk dat bij hb hoort. Ook geen aansluiting vinden of sociaal niet meekomen is dat niet, hbers zonder verdere diagnoses zijn vaak juist heel sociaal.

Alleen hb is daarom een beetje apart argument voor thuisonderwijs. Er zijn hbers die tegen problemen aanlopen, er zijn er ook heel veel die het met een klas overslaan of een plusklasje helemaal prima doen.
Dus als je thuisonderwijs wil moet je de specifieke bijzonderheden van je kind erbij vermelden.

Er zijn tegenwoordig veel scholen die wel iets kunnen met hbers, neem aan dat je daar naar gezocht hebt?

Dat hoogbegaafde weet je goed te camoufleren.
Begrijpend lezen kun je in elk geval niet.
Frox schreef:
14-01-2018 18:55
Ze ís normaal. Ze heeft geen ADHD, ADD, ASS, is niet hoogsensitief, heeft geen moeite met sociale contacten of situaties, ze is niet snel overprikkeld. Ze is in alle opzichten een normaal kind, behalve dat ze hoogbegaafd is en dodelijk ongelukkig wordt van school omdat ze zich iedere dag tot tranen toe verveelt. Iedere dag, zonder uitzondering. Ze heeft geen afwijkende dingen, behalve dat ze heel erg slim is en iedere dag letterlijk geestdodend werk moet doen, enkel omdat het moet. Ze is niet depressief geworden omdat ze afwijkt, ze is depressief geworden omdat school afwijkt van wat zij als kind nodig heeft, namelijk iets om te leren. En uiteraard hebben we al een andere school geprobeerd. Passend onderwijs is echter geen optie, dus wij zitten onze tijd uit. En als thuisonderwijs een optie was zou ik hem met beide handen aangrijpen, tot die tijd meld ik haar gewoon vaak ziek. Om haar gezond te houden.
Dit is zo ontzettend herkenbaar.
Inmiddels 3x een gediagnosticeerde depressie en laatst opnieuw helemaal door de molen en geen enkele DSM gevonden, maar wel een heel erg hoog iq.
Met regelmatig ziekmelding is hij de basisschool doorgeworsteld.
Helaas geeft het middelbaar niet heel veel verbetering.

Zeer weinig scholen kunnen wat met kinderen die fiks hoogbegaafd zijn.
Thuisonderwijs is al 10 jaar mijn kinds grootste wens.
Alle reacties Link kopieren
In Amerika heb je trouwens ook nog online schooling (dus je hebt een tutor waar je vragen aan kunt stellen etc) en co-op school (1x in de week naar school) en een tutor. Best goed geregeld, vind ik.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf nog geen kinderen, maar vind het wel interessant om deze discussie te lezen.
Er zijn zoveel landen waarin thuisonderwijs legaal is, en effectief, dat ik mij afvraag waarom er hier in Nederland zo moeilijk over gedaan wordt.
Het Nederlandse onderwijssysteem is verre van ideaal. Er zijn veel scholen waar kinderen ver achterlopen of die niet in 'ons' systeem passen.

Wat ik opvallend vind binnen deze discussie is dat velen die tegen thuisonderwijs zijn schermen met het sociale aspect.
Is het niemand opgevallen hoeveel kinderen er gepest worden op school?
Hoeveel kinderen zelfmoord plegen vanwege het vele gepest, of zwaar depressief raken? Hoeveel jaren pesten nog van invloed is op hun leven...
Dus nee, ik vind het sociale aspect binnen het onderwijs zeker geen groot goed. Uiteraard valt er veel te leren binnen de sociale omgang in het onderwijs, maar jeetje wat gaat er ook een hoop fout. Dus alsjeblieft laten we het niet veridealiseren, dat sociale aspect op school. Ik denk namelijk dat er heel veel andere situaties in het dagelijks leven zijn om dat sociale aspect als kind (of mens op zich) te leren. En dat je daar het primaire of secundaire onderwijs niet per se voor nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven