Thuisonderwijs?

12-01-2018 14:46 132 berichten
Kennissen van ons uit de straat gaan blijkbaar verhuizen naar België, omdat ze besloten hebben hun kinderen van school te halen en thuisonderwijs te gaan geven.
In België schijnt dat gewoon te mogen en is Nederland daar (gelukkig!) strenger in en mag dat niet zomaar.

Nu ken ik thuisonderwijs alleen van extreem gelovige familie's in Amerika, zoals de Duggars daar, maar blijkbaar komt dat hier (en in België) ook voor.
Ik vind het ook wel extreem om er meteen voor te gaan verhuizen naar een ander land, al is het België. Dat gezin is blijkbaar wel Evangelisch, maar ik wist niet dat die dat ook doen.
Ik woon verder op de bible belt dus genoeg reformatorische scholen, dus dat lijkt het me niet.

Wat vind jij van thuisonderwijs? Moet dat (zomaar) toegestaan worden? En zou jij het kunnen?

Ik denk niet dat ik zou weten waar ik moest beginnen, en ik denk ook niet dat mijn kinderen dan blij met mij zouden zijn :@@:

Wat zijn jullie gedachten?
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
14-01-2018 16:18

Er zijn tegenwoordig veel scholen die wel iets kunnen met hbers, neem aan dat je daar naar gezocht hebt?

Gel*l van de meeste scholen.

Leuke praatjes voor de bühne, maar toen zoons basisschool met een plusklas begon ging ik samen met een hb-coach naar de voorlichting en we wisten binnen twee minuten dat deze plusklas niet bood wat veel hb'ers nodig hebben. Dat werd ons nog eens bevestigd tijdens het vragenrondje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Plusklassen zijn leuk voor de vwo’ers, maar niet voor de fiks hoogbegaafden.
Alle reacties Link kopieren
Hoogbegaafden als mijn zoon presteren het ook nog om met een cito-score bb/kader en een havo/vwo-advies van school gaan.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 21:42
48.02% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
14-01-2018 21:22
Die ook nog met een cito-score bb/kader en een havo/vwo-advies van school gaan.
Wat bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had een beroerde eindcito (door dyslexie), maar heeft gymnasiumdenkniveau.

Ik zie nu dat mijn opmerking in een quote van jou staat, dat klopt niet helemaal, ik pas het aan. Waarschijnlijk een verkeerd hokje aangetikt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
14-01-2018 21:41
Mijn zoon had een beroerde eindcito (door dyslexie), maar heeft gymnasiumdenkniveau.

Ik zie nu dat mijn opmerking in een quote van jou staat, dat klopt niet helemaal, ik pas het aan. Waarschijnlijk een verkeerd hokje aangetikt.
Ah, daarom begreep ik het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
14-01-2018 19:27

Thuisonderwijs vanwege geloof vind ik persoonlijk onzin. Er zijn zoveel verschillende bijzondere scholen, dat je er toch al snel 1 moet kunnen vinden die past en anders geef je thuis maar bijbelonderricht.
Als je kind geen 'labeltje' heeft, is je levensovertuiging momenteel de enige grond om een beroep te kunnen doen op vrijstelling van leerplicht. Zo is het nou eenmaal in de wet. (die dus wel gaat veranderen binnen enkele jaren)
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
14-01-2018 14:07
(...)
Ik denk wel dat er controle zou moeten zijn.

(...)

Het enige waar ik mij zorgen over zou maken is vervolgonderwijs/studeren/vakopleiding en werk.Hoe gaat een kind wennen aan een klas als het altijd thuis alle aandacht heeft gehad. En alles op zijn behoefte is afgestemd? Hoe leert het om later ook vervelende dingen te moeten doen of samenwerken met vervelende mensen als dat nu niet hoeft?

-De controle gaat er (hoogstwaarschijnlijk) komen als de leerplichtwet wijzigt, wat binnen nu en enkele jaren gaat gebeuren.

- uit onderzoek is gebleken dat thuisonderwijskinderen op vervolgonderwijs niet onderdoen voor kinderen die vanaf hun vierde jaar naar school zijn geweest.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Gaat de wet in Nederland wijzigen, Troela? (Ik las toch dat jij in BE woont?)


Heel interessant, kun je daar meer over vertellen? Mijn dochter loopt, zoals gezegd, enorm vast. Heel slim, maar presteert op school maar minimaal. Is met haar bovengemiddelde IQ nu gekoppeld aan een klasgenoot met IQ van 84. Kunnen ze elkaar 'helpen'. Om te huilen, maar school snapt er dus helemaal niks van. :'(
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Er zijn plannen voor een wetswijziging, maar volgens mij ligt er nog geen concept.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
14-01-2018 23:13
Er zijn plannen voor een wetswijziging, maar volgens mij ligt er nog geen concept.
Dat kan dan dus nog best een kabinet duren zo te horen.

Tegen die tijd zit mijn oudste (hopelijk) al op middelbaar onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
14-01-2018 22:53
Gaat de wet in Nederland wijzigen, Troela? (Ik las toch dat jij in BE woont?)


Heel interessant, kun je daar meer over vertellen? Mijn dochter loopt, zoals gezegd, enorm vast. Heel slim, maar presteert op school maar minimaal. Is met haar bovengemiddelde IQ nu gekoppeld aan een klasgenoot met IQ van 84. Kunnen ze elkaar 'helpen'. Om te huilen, maar school snapt er dus helemaal niks van. :'(

Nee ik woon in Nederland. En ja, de wet gaat wijzigen. Hoe en wat precies is nog afwachten. En hoe lang dat afwachten zal moeten duren...geen idee. Voor zover ik weet was dit het laatste nieuws op dat gebied: http://www.thuisonderwijs.nl/regeerakkoord/


Wellicht duurt die wetswijziging voor jouw dochter te lang, inderdaad... Ben je bekend met artikel 5A van de leerplichtwet? (vrijstelling op lichamelijke of psychische gronden) Wellicht iets om je in te verdiepen?
Als je wilt kan ik je meer vertellen/je de goede richting in helpen, maar liever via privébericht.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
VlammendeTroela schreef:
14-01-2018 23:24

Wellicht duurt die wetswijziging voor jouw dochter te lang, inderdaad... Ben je bekend met artikel 5A van de leerplichtwet? (vrijstelling op lichamelijke of psychische gronden) Wellicht iets om je in te verdiepen?
Als je wilt kan ik je meer vertellen/je de goede richting in helpen, maar liever via privébericht.
Nee, niet mee bekend. Ben wel bang voor een depressie bij haar, ze is ook heel fatalistisch ingesteld. Ze is pas 8 overigens.

Dochter is nu weer ziek sinds dinsdag, de toetsen beginnen en hier krijgt ze stress van. Gewoon echt lichamelijk ziek, want juf doet aan toetstraining in de klas. Kinderen zijn heel druk na de vakantie. Kind is de hele week misselijk geweest, last van haar darmen. Pure stress. :|
evelien2010 schreef:
12-01-2018 15:35
Er zit een soort uitzonderingen in de wet... Je moet je kind dan nooit voor zijn 4e jaar ergens inschrijven en geeft bij de gemeente aan dat geen enkele school voldoet aan jouw visie. ze niets leren ziet ook niemand dat.

Dit heb ik ook als zodanig begrepen. Dat het dus in Nederland vrij makkelijk kan. En dat er ook steeds vaker gebruik van wordt gemaakt.

Ik zou willen dat ik er - buiten de wettelijke kant (want dat kan dus) - voor kon kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
14-01-2018 21:07
Plusklassen zijn leuk voor de vwo’ers, maar niet voor de fiks hoogbegaafden.
Dat hangt ontzettend af van de plusklas natuurlijk.
Op de school van mijn kinderen zijn ‘gewone’ vwo-ets de grootste groep, en die krijgen dus prima wat ze nodig hebben in de reguliere klas. Die zitten niet in de plusklas.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
14-01-2018 23:35
Dit heb ik ook als zodanig begrepen. Dat het dus in Nederland vrij makkelijk kan. En dat er ook steeds vaker gebruik van wordt gemaakt.

Ik zou willen dat ik er - buiten de wettelijke kant (want dat kan dus) - voor kon kiezen.

Je kunt (in Nederland) vrij makkelijk een vrijstelling krijgen, (hoewel, de ene gemeente doet moeilijker dan de andere) als je kind nog geen 4 jaar is en nog nooit op een school ingeschreven heeft gestaan.
Zodra je kind in 'het systeem' zit wordt het stukken lastiger.



@ElizabethThatcher: ik heb je een privébericht gestuurd.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
VlammendeTroela schreef:
14-01-2018 23:51

@ElizabethThatcher: ik heb je een privébericht gestuurd.
Bericht weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Op grond van artikel 5a wordt een kind toch volledig uitgesloten van het RECHT op onderwijs?

Is in geval van ziekte artikel 11 dan niet verstandiger? Bijvoorbeeld in deeltijd naar school vanwege ziekte.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Leerpl ... 69/11.html
De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn vrijgesteld van de verplichting te zorgen dat de jongere de school waarop hij staat ingeschreven, geregeld bezoekt, en de leerplichtige jongere die de leeftijd van 12 jaren heeft bereikt alsmede de jongere die kwalificatieplichtig is, zijn vrijgesteld van de verplichting de school of de instelling geregeld te bezoeken, indien
ade school onderscheidenlijk de instelling is gesloten of het onderwijs is geschorst;
bbij of op grond van algemeen verbindende voorschriften het bezoeken van de school onderscheidenlijk de instelling is verboden;
cde jongere bij wijze van tuchtmaatregel tijdelijk de toegang tot de school onderscheidenlijk de instelling is ontzegd;
dde jongere wegens ziekte verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken;
ede jongere wegens vervulling van plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken;
fde jongere vanwege de specifieke aard van het beroep van één van de in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen slechts buiten de schoolvakanties met hen op vakantie kan gaan;
gde jongere door andere gewichtige omstandigheden verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Geen thuisonderwijs toestaan.
Er is momenteel totaal geen zicht op hoe en op welke manier die ouders het thuisonderwijs vorm geven.
Dus zolang die controle ontbreekt, zou het niet moeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Niet toestaan???

De regering en de scholen werken er enthousiast aan mee om kinderen uit te sluiten van onderwijs. Dit is al jaren bekend. Het gaat om duizenden kinderen, soms nog maar 6 of 7 jaar oud.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/onderzoeken/onderwijs
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Toch bijzonder: wel accepteren dat er bijna 5.500 kinderen in '15-'16 leerplichtontheffing hadden (daar zijn dus in feite de handen van afgetrokken) en nog eens ruim 4.000 kinderen langdurig verzuimd met medeweten van leerplichtambtenaar. Hebben we het nog niet over de kinderen die verzuimen maar waar de leerplichtambtenaar niet op de hoogte is.

Allemaal geaccepteerd maar owee als ouders toch eens zelf initiatieven gaan ontplooien.
Alle reacties Link kopieren
Het is beter dat kinderen niets leren dan dat ze iets leren waar geen controle op is. Want stel dat ze dan iets verkeerds leren. Anarchie!
Alle reacties Link kopieren
Ja, schandalig, een dagje eerder op vakantie of zo. Pek en veren!!!

Mijn zoon heeft de laatste 13 dagen van het schooljaar vrij en MOET op de dag vóór de officiële vakantie begint nog zijn rapport ophalen. Zo niet, dan de leerplichtambtenaar er op, want dat kán natuurlijk niet. Wat denken die ouders nou eigenlijk, zomaar vrij nemen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zelf niet doen, omdat ik ze de interactie met leeftijdsgenoten niet wil ontzeggen en ik zelf niet voldoende onderlegd ben op dat gebied. Ik snap de overweging wel, want scholen verwachten dat ieder kind hetzelfde onderwijs volgt en daar hetzelfde uit komt. Vanuit persoonlijke ervaringen merk ik dat er weinig tijd is voor de individuele interesses van kinderen.
Don't waste your time or time will waste you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven