Werk & Studie alle pijlers

VWO diploma in bezit, maar MBO denkniveau

13-01-2018 21:44 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

2 jaar terug heb ik mijn VWO diploma behaald en 2 weken geleden besloot ik te studeren aan de universiteit. Uit een test bleek dat ik het niet aankon, iik bleek namelijk een mbo denkniveau te hebben. Nu mag ik alsnog aan de uni. studeren omdat ik mijn VWO diploma in mijn bezit heb. Maar alsnog vind ik dit vrij vreemd.

Heeft iemand een soortgelijk probleem meegemaakt?
Ik hecht 0, 0 waarde aan dat soort tests. Psychologen doen maar wat. En dat zegt ik met alle respect naar psychologen toe. Hun tests hebben, zo schat ik, alleen maar enig nut om de allerslimsten van de allerdomsten te onderscheiden. Daartussenin: nutteloos.

Ik heb in het verleden ook zoiets meegemaakt als in de OP. Ik kreeg een test voorgeschoteld maar snapte niet precies wat er verwacht werd, met als gevolg een twijfelachtig advies. Een paar jaar later weer dezelfde test, avond van tevoren even geoefend met wat opgaven op het internet....et voila, 100% scores.
Alle reacties Link kopieren
Maar VWO is toch ook gelukt? Ik zou hier niet zo veel waarde aan hechten. Zo’n test is ook maar een momentopname.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-01-2018 22:43
Het maakt ook nogal uit of je technische natuurkunde gaat studeren of rechten/psychologie. In dat laatste geval zou MBO denkniveau voldoende moeten zijn ;-) .
Hoe dat zo?!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
16-01-2018 11:00
Hoe dat zo?!
Nou als je dat niet begrijpt.. ;-)
Misschien politiek incorrect maar hij heeft wel een punt.
Maar wat is er precies vreemd? Er zal een groot deel van de groep met VWO-diploma met de groep met VWO-denkniveau overlappen, maar er zijn er natuurlijk genoeg die wel het diploma halen en het denkniveau niet. Hard werken doet een hoop. (En van de groep zonder VWO-diploma zullen er velen zeggen dat níet werken ook een hoop doet, want anders hadden zij het ook wel gehaald ;-))
Alle reacties Link kopieren
Sophles schreef:
16-01-2018 11:27
Nou als je dat niet begrijpt.. ;-)
Misschien politiek incorrect maar hij heeft wel een punt.
Nee, leg eens uit; ik heb wiskunde en rechten gestudeerd maar vond rechten niet per se makkelijker.
Een van jullie vergelijkingsmateriaal?
En vanwaar al die ;-) ? Ik vind het nogal een flauwe opmerking, maar als je overal een smiley achter zet dan is het ineens OK?!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
16-01-2018 13:52
Nee, leg eens uit; ik heb wiskunde en rechten gestudeerd maar vond rechten niet per se makkelijker.
Een van jullie vergelijkingsmateriaal?
En vanwaar al die ;-) ? Ik vind het nogal een flauwe opmerking, maar als je overal een smiley achter zet dan is het ineens OK?!
Inderdaad. Het is nogal ouderwets om te denken dat de studie rechten alleen maar stampen is.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
16-01-2018 13:52
Nee, leg eens uit; ik heb wiskunde en rechten gestudeerd maar vond rechten niet per se makkelijker.
Een van jullie vergelijkingsmateriaal?
En vanwaar al die ;-) ? Ik vind het nogal een flauwe opmerking, maar als je overal een smiley achter zet dan is het ineens OK?!
Ik vond technische natuurkunde vrij makkelijk, terwijl ik aan een studie Frans niet eens zou beginnen, veel te moeilijk. “Moeilijk” lijkt me geen objectief begrip.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik denk dat zo'n test niet per definitie kan zeggen welk "denkniveau" je hebt, maar wel of je met bepaalde vakken/colleges aan de universiteit moeite zou kunnen hebben. Soms wordt ook aanbevolen om een zomer/bijspijkercursus te doen wanneer je een bepaald vak niet in je pakket hebt gehad of met een onvoldoende bent geslaagd.

Zelf ben ik een doorstromer, van mavo via mbo naar universiteit. Eerlijk gezegd vond ik het studeren op een hoger niveau juist veel prettiger dan op een lager niveau en in zekere zin ook makkelijker. Bepaalde vakken echter heb ik nooit - zeker niet op een vwo-niveau behaald. Aan een studie met veel natuurkunde ben ik niet begonnen, hoewel dat mijn eerste voorkeur had. Bij een gamma-studie liep ik vast op de statistiek. Toen naar hbo > liep ik weer vast op praktische zaken. Daarna weer universiteit en de keuze gemaakt voor een studie waar geen enkel wiskundig (niet eens een statistisch!) vak aan te pas kwam. En deze heb ik - zelfs met een master - wel kunnen afronden.

Ga dus wel voor de universiteit maar kies wel iets waarvan je kunt inschatten dat de vakken geen belemmering gaan volgen. Succes!
JollyRider schreef:
16-01-2018 14:03
Ik vond technische natuurkunde vrij makkelijk, terwijl ik aan een studie Frans niet eens zou beginnen, veel te moeilijk. “Moeilijk” lijkt me geen objectief begrip.
haha, mijn autistische broer ook ja. maar hij heeft echt wel er voor gewerkt hoor. Er waren er maar een paar die nominaal liepen en er toch bijna niets voor hoefden te doen en ik heb het gevoel dat jij daar niet bij zat. maar misschien vergis ik me.

er waren er ook wel die rechten of zelfs geneeskunde er bij deden. met geen van beiden hadden ze veel moeite.
eckano schreef:
16-01-2018 13:52
Nee, leg eens uit; ik heb wiskunde en rechten gestudeerd maar vond rechten niet per se makkelijker.
Een van jullie vergelijkingsmateriaal?
En vanwaar al die ;-) ? Ik vind het nogal een flauwe opmerking, maar als je overal een smiley achter zet dan is het ineens OK?!
Tjezus, doe niet zo lichtgeraakt. Ik heb zelf psychologie gestudeerd en geloof me, daar hoef je geen Einstein voor te zijn. IQ-testen peilen, om het simpel te zeggen, naar probleemoplossend denken, algemeen rederingsvermogen, ... Zaken die veeleer doorwegen bij de wiskundige richtingen dan de "blok/talen richtingen". Mijn man is Bio-ingenieur en zijn IQ ligt een stuk hoger dan dat van mij. Dat is dan doorvertaald naar onze persoonlijke situatie maar ik durf te beweren dat je een hoger IQ nodig hebt voor de wiskundige richtingen dan de 'blok/talen' richtingen.

Hiermee doe ik geen uitspraak over wie slimmer, ik vind mijzelf slimmer dan mijn man maar zijn IQ ligt toch echt hoger.
anoniem_307255 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 14:39
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
16-01-2018 14:31
ik heb het gevoel dat jij daar niet bij zat.
Puur uit licht geamuseerde interesse: waarom heb je dat gevoel?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
E

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven