Ongeschreven regels kinderfeestjes

27-01-2018 00:41 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helemaal nieuw in de wereld van de basisschool, daarom graag advies van ouders die al langer daar rondlopen: wat zijn de ongeschreven regels van kinderfeestjes?
Uitnodigingen: hoe lang van te voren en in de bus steken of niet opzichtig op het schoolplein?
Timing: we gaan uit van een woensdagmiddag: neem je die bengels dan meteen mee (12u15) of start je later? En tot hoe laat is gebruikelijk?
Breng je ze zelf thuis en regel je dan voldoende kinderzitjes?...

Misschien nog wel adviezen op basis van eigen ervaringen positief of negatief?

Bedankt al voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon vierde zijn eerste feestje op een vrijdag, de laatste dag voor de vakantie.
De school ging om 12 uur uit, heb de kinderen mee naar huis genomen.
Daar hebben we taart gegeten en de kadootjes gedaan.
Na een uurtje zijn we naar Ballorig gegaan. Rond 5 uur zijn we weggegaan. Alle kinderen thuis gebracht en om 7 uur lag ik met mijn vodka cola op de bank ;-).
Alle reacties Link kopieren
Groep 4 kind. Ik plan de feestjes wanneer mij dat uitkomt. December jarig dus al druk genoeg. Kinderen worden gebracht en gehaald. Als het echt niet anders kan wil ik een kind wel naar huis brengen maar ik ga geen taxi spelen. Heb op woensdag middag en op zaterdag gehouden. Ook een keer op zondag. Niemand die afzegde omdat tijdstip onhandig was of niet gebracht of gehaald kon worden. Altijd ca. 10 kinderen.

Uitnodiging meestal week of drie van te voren. Uitdelen voor of na school.
I wanna live my life with the volume full!
Lees ook even mee. Duurt nog wel negen maanden voor zoon zijn vijfde verjaardag gaat vieren maar vind het vast handig om te lezen hoe anderen het doen.

Een groep van zes kleuters ruim 20 minuten laten lopen van school naar huis obv twee volwassenen, zou dat te doen zijn? En zou jullie kleuter dat mogen of is het beter om de kinderen met drie auto's (2 zitjes per auto) op te halen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleuter zou dat best gemogen hebben, zijn ze energie ook even kwijt. Maar je moet zelf even inschatten of het gaat. Mijn kinderen sprongen in de regel niet zomaar de straat op, maar sommige kinderen doen dat wel. En dan is twee volwassenen niet zo veel. Ik doe trouwens 4 kinderen in één auto, met zittingverhogers en één op de voorstoel past dat prima. Je zou het ook op een zaterdag kunnen vieren en de ouders de kinderen laten brengen. Zou het dan wel 's ochtends doen, anders heb je zelf een kind dat helemaal hyper is omdat het feestje maar niet begint (is mijn ervaring tenminste)
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-01-2018 11:04
Lees ook even mee. Duurt nog wel negen maanden voor zoon zijn vijfde verjaardag gaat vieren maar vind het vast handig om te lezen hoe anderen het doen.

Een groep van zes kleuters ruim 20 minuten laten lopen van school naar huis obv twee volwassenen, zou dat te doen zijn? En zou jullie kleuter dat mogen of is het beter om de kinderen met drie auto's (2 zitjes per auto) op te halen?
Ik zou geen 3 auto's gaan regelen, dan zou ik het op een zaterdag doen of mensen vragen om kind zelf naar locatie te brengen en halen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Een derde auto regelen of een derde meeloop-persoon (in beide gevallen opa) zou het punt niet zijn. Zaterdag is inderdaad ook nog wel een optie al vermoed ik dat veel kinderen dan sport of zwemles hebben. Ik denk dat ik het eerste kinderfeestje gewoon thuis zou willen vieren.

Ben benieuwd of zoon zelf nog feestjes gaat meemaken want de halve klas (iedereen die tot en met augustus jarig is) zit inmiddels niet meer bij hem in de klas en geen idee wanneer zoon gaat, dus dat is even afwachten. En na de zomervakantie is het ook zo weer herfstvakantie.
Alle reacties Link kopieren
Hoe klein zijn die auto's dan dat je er 3 nodig hebt? Een kind mag gewoon op een verhoger op de voorstel. En achterin kunnen er vaak ook zeker 2 a 3.

Ik zou lopen prima vinden. Maar je hebt kinderen die al na 5 minuten gaan zeuren en totaal niets gewend zijn.

Feestjes in het weekend lijkt mij minder handig. Dan ben ik vaak druk.
Tussen die twee autostoelen past iig geen zitverhoger. Nou ja, het zullen dan inderdaad wel hele kleine auto's zijn maar dat is dan wat het is... Een derde auto is echt geen punt om te regelen verder, maar het is lastig in te schatten hoe lang kleuters kunnen lopen, wat reëel is om te mogen verwachten.

Woensdagmiddag zou ook kunnen, om 14:00 laten brengen (voor een werkende ouder zou ik die kinderen ook van de bso kunnen halen, de rest laten brengen door de ouders) en dan tot 18:00 ofzo. Mooie tijd lijkt me.
En de kinderen die om 12:00 gewoon naar huis gaan hoeven geen boterhammen naar binnen te proppen.
NYC, kan jouw zoontje die afstand lopen? Dan weet je toch ook of andere kinderen van dezelfde leeftijd dat kunnen?
Het lijkt mij prima hoor.
Een feestje van 14 tot 18u lijkt me best lang voor thuis, en zulke jonge kinderen (5 jaar toch?).
Alle reacties Link kopieren
Maak van de weg naar huis een speurtocht, dan is 20 minuten ineens te kort voor ze.
Meteen vanuit school NYC. En dan eerder weer naar huis. Echt...tot 18.00 uur...je bent geradbraakt!
Waarschijnlijk kun je je er nog geen beeld bij vormen, echter het is een aanslag op je lichaam en je psyche hoor....een clubje kinderen.
Alle reacties Link kopieren
4 uur is echt heel lang NYC. Goed idee van die speurtocht naar huis, daarna wat eten en cadeautjes, beetje vrij spelen en naar huis.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-01-2018 12:02
Woensdagmiddag zou ook kunnen, om 14:00 laten brengen (voor een werkende ouder zou ik die kinderen ook van de bso kunnen halen, de rest laten brengen door de ouders) en dan tot 18:00 ofzo. Mooie tijd lijkt me.
En de kinderen die om 12:00 gewoon naar huis gaan hoeven geen boterhammen naar binnen te proppen.

Ik had hier dus niet aan moeten denken hoor. De meeste kleuters zijn rond een uur of vier wel op als ze een halve dag school en een paar uur spelen achter de rug hebben, als je dan nog twee uur door moet is dat voor niemand leuk. Ik weet niet beter dan dat kinderen vanuit school meegaan, later brengen is helemaal niet handig want dan moet iedereen er nog een keer extra uit en voor mensen met andere kinderen die bijvoorbeeld op sport zitten of juist een slaapje doen is dat niet praktisch. Van 12 tot 16 is echt zat voor die kleintjes, gewoon lekker uit school thuis poffertjes eten en een stukje taart en dan een activiteit, nog even spelen en het is weer vier uur. Als wij met de auto weggingen dan liet ik ze zelf een zitje meenemen, die namen de ouders 's morgens mee en die gooide ik dan meteen in de auto.

Hoe dingen veranderen he.. Vroeger was in de kofferbak van de auto (bij gebrek aan genoeg zitplaatsen) alle feestgangertjes wegbrengen een van de hoogtepunten van een feestje, tegenwoordig sleept iedereen zijn zitje mee. Niet dat ik erop tegen ben hoor of het onzin vind maar soms verbaast het me even hoe snel dingen veranderen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-01-2018 12:02
Tussen die twee autostoelen past iig geen zitverhoger. Nou ja, het zullen dan inderdaad wel hele kleine auto's zijn maar dat is dan wat het is... Een derde auto is echt geen punt om te regelen verder, maar het is lastig in te schatten hoe lang kleuters kunnen lopen, wat reëel is om te mogen verwachten.

Woensdagmiddag zou ook kunnen, om 14:00 laten brengen (voor een werkende ouder zou ik die kinderen ook van de bso kunnen halen, de rest laten brengen door de ouders) en dan tot 18:00 ofzo. Mooie tijd lijkt me.
En de kinderen die om 12:00 gewoon naar huis gaan hoeven geen boterhammen naar binnen te proppen.
Openbaar vervoer?
12:00 tot 18:00 zou mijn bedoeling niet zijn hoor.

Als ik de meute om 12:00 mee zou nemen zou ik het feestje tot 16:00 laten duren denk ik. En als ik de meute om 14:00 zou uitnodigen dan zou ik het tot 18:00 laten duren. Dus ofwel met lunch ofwel met avondeten erbij, niet allebei.

OV kan ook maar moeten we wel goed uitkienen met de vertrektijden van de bus. En het is maar 1 halte (1 straat ook).
Alle reacties Link kopieren
En denk eraan dat dan alle kinderen een OV chip moeten hebben of dat je een groepskaartje ofzo moet halen. De kinderen vinden het waarschijnlijk wel interessant, er zitten er vast tussen die nog nooit met de bus gereisd hebben.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zou meenemen vanuit school. Onderweg naar huis wandelend een spelletje doen (bijvoorbeeld hinkelend of huppelend met een liedje dat ze zingen). Thuis schoenen en jassen uit, een eenvoudige lunch en vervolgens cadeautjes uitpakken, spelletje doen zoals bijvoorbeeld spijkerpoepen, pinata slaan, auto knutselen en dan snoepje of plakje cake en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog niet heel veel ervaring met feestjes maar ook wel verschillende ervaringen.
1 keer hebben we kinderen meteen na school meegenomen. Gewoon om 14.15 uur ( continu rooster) en tegen 17.30 uur thuis gebracht.
Wij woonde toen ook niet in de buurt van school dus vinden wij wel zo netjes toen.

feestje was bij ons thuis en had zelf heel thema en activiteiten bedacht. Beginnen met " taart" kadootjes, activiteiten en eindigen met eten.
Zoon werd toen 6 jaar maar meeste kinderen waren al 1 a 2 jaar ouder die kwamen.
Geslaagd feestje maar volgende keer liever elders

Daarin tegen eerste feestje van de jongste die 5 werd ook thuis gedaan op zondagmiddag , toen woonde wel wel in de buurt van school en iedereen heeft kind zelf gebracht en gehaald. Feestje van 13.30-16.00 uur en dat was voor de kleuters precies lang genoeg.
Zelf was hij ook 2 keer op een feestje geweest op zaterdag of zondagmiddag. Ideaal.
Van alles bedacht maar ze hebben vooral lekker veel gespeeld samen. Man en ik konden zelfs regelmatig rustig op de bank zitten
zulke feestjes wil ik altijd wel :-)

Uitnodigingen mogen hier niet in de klas maar doen we in de bus.

In de bovenbouw zijn de feestjes vaak wat langer en direct naar school. Een keer op vrijdag om 12.15 uur meteen en werden toen tegen 17.00 uur thuis gebracht. Binnenkort heeft hij een feestjes dat meteen uit school om 14.15 uur begint en pas om 19.30 uur is afgelopen. Vind ik door de week persoonlijk weer best laat.
Ook thuisgebracht maar dat vind ik ook niet heel prettig, vaak bij veel kinderen niet heel veilig in de auto.
Bij mijn kleuter zou ik dat echt niet prettig vinden.

Verder vooral wat jullie zelf leuk vinden en haalbaar.
Oudste heeft dit schooljaar al 2 feestjes gehad wat qua kosten niks te gek was, ons budget is niet zo groot dus wij zullen dat niet kunnen en ook geen 10 kinderen uitnodigen....
Wij hebben vaak op een studiedag het feestje gehouden. Met ouders die werkten hielden we geen rekening; dan namen ze maar een keer vrij om het kind te brengen en op te halen.
Hier zijn feestjes vaak bij zo'n speelparadijs en dan breng en haal je zelf. Vaak carpoolen mensen wel, maar dat regelen ze dan zelf. Wij konden niet alle kinderen zelf meenemen en dat geldt voor meer ouders. Ik zou niet teveel vantevoren al gaan 'oplossen' - je hoort vanzelf wel of iets een probleem is. Het lijkt me helemaal niks om kinderen voor en na een feestje nog te gaan opvangen, dus daar zou ik niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
28-01-2018 15:07
Ik zou meenemen vanuit school. Onderweg naar huis wandelend een spelletje doen (bijvoorbeeld hinkelend of huppelend met een liedje dat ze zingen). Thuis schoenen en jassen uit, een eenvoudige lunch en vervolgens cadeautjes uitpakken, spelletje doen zoals bijvoorbeeld spijkerpoepen, pinata slaan, auto knutselen en dan snoepje of plakje cake en klaar.
Hallo allemaal.... :biggrin:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
2koffie schreef:
28-01-2018 16:13
Ik zou niet teveel vantevoren al gaan 'oplossen' - je hoort vanzelf wel of iets een probleem is.
Gouden tip!
Wij hebben er te lang over gedaan om hier achter te komen.
Man, we (wij en ouders van vriendjes) wrongen ons in allemaal bochten om het allemaal goed te regelen.

Wat een verademing toen iemand op het idee kwam om de kinderen door eigen ouders te laten brengen en halen op de feestlocatie. Het bleek geen enkel probleem! Binnen een jaar waren er overal blije opgeluchte organiserende ouders en bleek carpoolen en elkaars kinderen opvangen geen enkel probleem.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hier op school is het gebruikelijk om pas vanaf 5 jaar een kinderfeestje te geven.
Met 4 jaar vinden ze het vaak nog eng

Uitnodigingen helaas ook in de klas. Zou verboden moeten worden,
Frankly my dear, I don"t give a damn
Nouschi schreef:
28-01-2018 16:17
Hallo allemaal.... :biggrin:
:rofl:
Ik snap niet zo goed dat hier gezegd wordt dat kinderen niet "kunnen" . Hebben ze zo'n druk leven dan? Wat zou de reden moeten zijn? Mijn kinderen zijn 16 en 20 ik heb hier nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
29-01-2018 08:31
Ik snap niet zo goed dat hier gezegd wordt dat kinderen niet "kunnen" . Hebben ze zo'n druk leven dan? Wat zou de reden moeten zijn? Mijn kinderen zijn 16 en 20 ik heb hier nooit van gehoord.
Sport, bezoek aan opa en oma, verplichte wandeling met het gezin in bos/strand/supermarkt
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven