Geld & Recht alle pijlers

Buurvrouw geeft bootcamples in de tuin

05-02-2018 16:16 281 berichten
*update beschikbaar*

Gemeente zegt; gymles in de tuin geven mag niet
Overige buurtbewoners ook geklaagd bij buuf; niet gediend van 'gegluur in hun slaapkamer op een zondag, beraden zich op stappen'

Zie mijn post verderop

*Laat OP in tact ter leringe ende vermaeck*

Onze buren zijn vorig jaar gescheiden en zij is met de kinderen in het huis achtergebleven. We hebben een 'normaal'contact met elkaar, letten op elkaars huis als we op vakantie zijn, zeggen normaal gedag en houden een praatje zo nu en dan, maar we komen niet bij elkaar over de vloer/op de koffie/op de verjaardag.

Tot de scheiding stond er een loei van een trampoline in de tuin (destijds ook zonder overleg met ons geplaatst al hadden wij wel het gegil geschreeuw en de hoofdjes-boven-het-hek iedere zomer.)

Ineens was het ding weg. Boedelscheiding of wat ook, ik was blij.

Maar op een donderdag avond in november hoorde ik ineens hoop geklets gelach en daarna gesteun en gekreun in de tuin, ze bleken in de tuin te bootcampen met een man of 5.

ik heb het even gelaten voor wat het was, maar inmiddels worden er twee avonden per week les gegeven (van 20:00- 21:00) en in het weekend op zondag om 9:00. het groepje is nu ook rond een man of 8-10.

Mijn kinderen klaagden dat ze tijdens de avondlessen niet kunnen slapen door het geluid uit de tuin (ramen nog dicht ivm winter) en ik vind de zondagochtend niet zo geslaagd om met gehijg en gesteun wakker te worden.

Ik heb de buuf aangesproken en gevraagd of dit een permanent iets is, of dat ze gaat verkassen naar een park/bos/strand; iets wat geen tuin is in een drukke woonwijk.

Ze geeft aan dat dat niet kan ivm haar eigen kinderen en dat ze dit inkomen nodig heeft, het is ondertussen een officieel bedrijf (met website en al). Ik heb gezegd dat ik er zelf wel een beetje last van heb op zondag en dat de kinderen doordeweeks daardoor niet in slaap kunnen komen.

'Tja het is mijn tuin, en vorig jaar hadden we een trampoline dus burengeluiden hou je toch wel. Wij hebben ook wel eens last van jullie BBQ's met vrienden gehad'

ik BBQ echter geen 3 keer per week, 50 weken per jaar dus dit is geen argument maar aan haar hele houding merk ik al dat dit geen geen makkelijke gaat worden.

Ik wil het echter gewoon niet naast me, ga het lekker elders doen!

Hoe pak ik dit aan zonder de boel op scherp te zetten?
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:18
Reden: Update
6.11% gewijzigd
8102 schreef:
05-02-2018 17:02
Die kinderen liggen op tijd op bed.
In de zomer zitten sommigen met muziek aan nog te kletsen of te BBQen tot laat in de avond. Kun je ook niet verbieden toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je zeurt, gezien de tijdstippen van de overlast. Overigens heb je kans dat je sterk staat. Je mag niet zomaar een bedrijf in je achtertuin beginnen en overlast voor je buren veroorzaken. Op de website van je gemeente kan je zoeken op bestemmingsplan + wijk waarin je woont. In het bestemmingsplan zit vast een plattegrond met daarin de bestemmingen.

Zelf heb ik het ook aan de hand gehad met een bedrijf van de buurman. Ik was het helemaal zat om elke ochtend in het weekend om 8.00 door zijn bedrijfslawaai wakker te worden. Ik had zelf ingezet op zondag 12.00 maar er was geen enkele communicatie met hem mogelijk. Dus helaas, nu mag hij helemaal niets meer. Buurman zelf kan mijn bloed wel drinken maar de overige buren houden nu meer van mij :proud:
Habbekratz schreef:
05-02-2018 17:05
In de zomer zitten sommigen met muziek aan nog te kletsen of te BBQen tot laat in de avond. Kun je ook niet verbieden toch?
Maar dat is niet beroepsmatig. Daar zit een heel verschil in.
Alle reacties Link kopieren
Benbits schreef:
05-02-2018 17:02
Dan pas jij op haar kinderen en kan zij elders haar bootcampclubje doen. Is dat wat?
Het wordt zo makkelijk gezegd, ook door anderen, maar:

1. Waarom moet TO een oplossing bieden voor de overlast die de buurvrouw zelf veroorzaakt;
2. Echt? Twee keer per week op een doordeweekse dag op buurkinderen passen? Zou ik nou niet zo relaxed vinden eerlijk gezegd!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Heeft het huis wel een bedrijfsbestemming dan?

Oppas regelen en in het park gaan staan lijkt me reëler. Net als normale mensen die werken.
Alle reacties Link kopieren
Benbits schreef:
05-02-2018 17:02
Dan pas jij op haar kinderen en kan zij elders haar bootcampclubje doen. Is dat wat?
Waarom zou de oplossing voor buuv' oppasprobleem opeens bij TO moeten liggen? Kom zeg..
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
05-02-2018 17:07
Maar dat is niet beroepsmatig. Daar zit een heel verschil in.
En ook niet standaard meerdere malen per week!

En ik denk zomaar dat als TO denkt eens gek te doen en heel haar familie/vriendenploeg is voor de verandering om zondagochtend 9 uur voor een BBQ uitnodigt, die dat uiteraard hartstikke hip vinden, haar buren daar ook niet om staan te springen...
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
IBAOHI schreef:
05-02-2018 17:11
En ook niet standaard meerdere malen per week!

En ik denk zomaar dat als TO denkt eens gek te doen en heel haar familie/vriendenploeg is voor de verandering om zondagochtend 9 uur voor een BBQ uitnodigt, die dat uiteraard hartstikke hip vinden, haar buren daar ook niet om staan te springen...
Ghe, elke keer een paar vuurkorven en met goed rokend hout en wat ventilatoren :proud:
En elke zondagochtend alle buurtkinderen uitnodigen voor twister en andere spelletjes in de tuin.
Ik heb er geen verstand van hoe dit regeltechnisch gaat. Maar ik kan me je frustraties goed voorstellen, zou zelf ook not amused zijn. En zondagochtend 9u vind ik ook geen redelijke tijd! Pffff
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor iets dergelijks de relatie met de buren op scherp gezet.
Buurvrouw startte een webshop in grote artikelen, s ochtends kwamen de vrachtwagens op spullen at te leveren. s Middags of de dag erna kwam een andere vrachtwagen om spullen uit te leveren. Vaak 3-4 vrachtwagens per dag. Voor het beeld: woonwijk, 30 km zone, speeltuin op 50 mt, vrachtwagen moet 30 mt achteruit rijden op bij garage van buren te komen.
Gemeente gaf aan dat een kleine webshop mag, maar dat er geen overlast mag komen, Bestemmingsplan was puur en alleen wonen. Dan krijg je dus discussie over de vraag " wanneer is er overlast" . Ik ben alle bewoners in de straat gaan vragen (20 woningen). Op 1 na wilde iedereen ons helpen, want of ze er direct overlast van hadden of niet, iedereen vond het gevaarlijk en niemand wil dit naast de woning hebben.
Met 3 man met buren gaan praten, om te verzoeken om wat anders te regelen, anders gingen we aan dossier vorming voor de gemeente doen. Zij hebben uiteindelijk besloten dat ze geen ruzie met de hele straat wilde, en een loods gehuurd. In eerste instantie was hun argument:" vorig jaar is er ook een vrachtwagen voor jullie geweest" (levering babykamer), maar eenmalig is wat anders als 3 keer per dag.
De relatie met de buren is een tijdje verstoord geweest, maar na 2-3 jr trok dit weer bij.
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
05-02-2018 17:09
Het wordt zo makkelijk gezegd, ook door anderen, maar:

1. Waarom moet TO een oplossing bieden voor de overlast die de buurvrouw zelf veroorzaakt;
2. Echt? Twee keer per week op een doordeweekse dag op buurkinderen passen? Zou ik nou niet zo relaxed vinden eerlijk gezegd!
mijn buren riepen ook in het gesprek tegen mij:" dan los het maar op, maar het mag niets kosten" . Uhhh sorrry, niet mijn probleem. Ik ga het niet oplossen, dat mochten ze zelf doen. Alleen ik wilde geen overlast meer.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat als buurvrouw de avondlessen een uur vervroegt en de zondagles een uur later zet, dat er dan al heel wat ergernis vermindert.
Dan heeft zijn geen probleem met kinderopvang en kunnen jouw kinderen gewoon normaal slapen.

Kan je dat aan haar voorstellen, TO?
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
05-02-2018 17:10
Heeft het huis wel een bedrijfsbestemming dan?

Oppas regelen en in het park gaan staan lijkt me reëler. Net als normale mensen die werken.
Bedrijfsbestemming is helemaal niet nodig voor een bedrijf aan huis.
MonicaG schreef:
05-02-2018 17:24
Lijkt me dat als buurvrouw de avondlessen een uur vervroegt en de zondagles een uur later zet, dat er dan al heel wat ergernis vermindert.
Dan heeft zijn geen probleem met kinderopvang en kunnen jouw kinderen gewoon normaal slapen.

Kan je dat aan haar voorstellen, TO?
En wat als de buuf de "lessen" gaat uitbreiden?
Dahlia74 schreef:
05-02-2018 17:32
Bedrijfsbestemming is helemaal niet nodig voor een bedrijf aan huis.
Das mooi kut dan.
Dahlia74 schreef:
05-02-2018 17:32
Bedrijfsbestemming is helemaal niet nodig voor een bedrijf aan huis.
https://www.ondernemersplein.nl/regel/b ... is-melden/
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
05-02-2018 17:21
mijn buren riepen ook in het gesprek tegen mij:" dan los het maar op, maar het mag niets kosten" . Uhhh sorrry, niet mijn probleem. Ik ga het niet oplossen, dat mochten ze zelf doen. Alleen ik wilde geen overlast meer.
Ja maar jij had op 1 adres na de hele straat achter jou staan. Als TO de enige is met klachten en TO enkel wat vage omschrijvingen krijgt van overlast dan zit je ermee. Dan kan de buuv ook mooi zeggen "Luister buurvrouw, jij bent schijnbaar de enige die overlast ervaart dus jij hebt een probleem en los dat zelf maar op".

Ik weet niet hoe TO in de buurt 'ligt' en of ze ooit iets heeft laten doorschemeren over 'trampolines in overleg'. Wellicht niet. Maar ik zou echt never nooit een burenruzie riskeren omdat mijn HSP-achtige achterbuuv overlast heeft van een andere gezamenlijke buur (ik beweer niet dat TO HSP-achtig is, ik heb zelf zo'n achterbuuv die steeds komt leuren aan de deur met haar ideetjes van overlast. Over zaken waarvan ik denk "Oké, zou het zelf nooit doen maar het is mij geen conflict waard").
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
05-02-2018 17:36
En wat als de buuf de "lessen" gaat uitbreiden?

Ik denk dat buurvrouw haar lessen niet gaat stopzetten/verplaatsen omdat TO dat wil.
Als het wettelijk wel mag dan staat TO dus nergens.

Lijkt me dat overleg qua tijdstippen dan het meest haalbare is.

Ik snap de ergernis van TO trouwens wel heel goed, ben zelf wat dat betreft dolblij met mijn bejaarde buren :proud:
MonicaG schreef:
05-02-2018 17:41
Ik denk dat buurvrouw haar lessen niet gaat stopzetten/verplaatsen omdat TO dat wil.
Als het wettelijk wel mag dan staat TO dus nergens.

Lijkt me dat overleg qua tijdstippen dan het meest haalbare is.

Ik snap de ergernis van TO trouwens wel heel goed, ben zelf wat dat betreft dolblij met mijn bejaarde buren :proud:
Ik bedoel meer les geven in de achtertuin.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
05-02-2018 17:10
Waarom zou de oplossing voor buuv' oppasprobleem opeens bij TO moeten liggen? Kom zeg..
Sarcasme is niet aan jou besteed zie ik ;-)
Alle reacties Link kopieren
Buurvrouw heeft een bedrijf en daar gelden strengere regels voor qua overlast dan voor privé personen. TO heeft overlast van het bedrijf en daar kan ze misschien wel wat mee bij de gemeente. Daar staan trampoline's, kinderen, barbecues en muziek door andere buurbewoners verder los van. Als je er iets mee wil kun je het beste bij de gemeente informeren.

Het opvangprobleem van de buurvrouw is dus het probleem van de buurvrouw en niet dat van TO. Dat zou even lekker worden zeg. Andere ouders regelen ook opvang voor hun kinderen dus het is niet onredelijk dat ook van de buurvrouw van TO te verwachten.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
05-02-2018 17:40
Ja maar jij had op 1 adres na de hele straat achter jou staan. Als TO de enige is met klachten en TO enkel wat vage omschrijvingen krijgt van overlast dan zit je ermee. Dan kan de buuv ook mooi zeggen "Luister buurvrouw, jij bent schijnbaar de enige die overlast ervaart dus jij hebt een probleem en los dat zelf maar op".

Ik weet niet hoe TO in de buurt 'ligt' en of ze ooit iets heeft laten doorschemeren over 'trampolines in overleg'. Wellicht niet. Maar ik zou echt never nooit een burenruzie riskeren omdat mijn HSP-achtige achterbuuv overlast heeft van een andere gezamenlijke buur (ik beweer niet dat TO HSP-achtig is, ik heb zelf zo'n achterbuuv die steeds komt leuren aan de deur met haar ideetjes van overlast. Over zaken waarvan ik denk "Oké, zou het zelf nooit doen maar het is mij geen conflict waard").
Ik wist pas of de rest achter ons ging staan nadat ik gedurende 5 avonden alle adressen ben langs gegaan. Dus misschien moet TO ook eens gaan inventariseren hie groot het overlast door anderen ervaren wordt. Ik zou me zomaar ook parkeer problematiek er bij kunnen voorstellen.
Ik heb ook veel gebootcamped door de jaren heen. Ik heb dit nog nooit in iemands achtertuin gedaan. Wel veel in parken, bossen en op pleinen.

Maar nu komt het; zelfs op de openbare weg wordt hier over geklaagd door medegebruikers van parken, en daar wordt nu strenger op gelet https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/13/he ... 4-a1526516.

Maar ik weet niet hoe dat zit met bootcamp op eigen terrein. Ik vind het toch een beetje vreemd. Voor mij is het vergelijkbaar met iemand die bijvoorbeeld lekker in de tuin aan het klussen is met schuurmachine en boor. Tuurlijk, dat geeft zo nu en dan overlast. Dat hoort erbij.

Maar als iemand opeens een klusbedrijfje vanuit huis begint en daar wekelijks aan het schuren en boren is, is dat toch wel wat anders. Ik ben benieuwd wat de regelgevingvoor dit soort kwesties is.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
05-02-2018 16:57
Ik denk dat een trampoline niet erg is, maar constant geschreeuw en gegil van kinderen vlak naast je tuin kan best vervelend zijn (en nee, dat wil niet zeggen dat je niets van kinderen kunt hebben).

En waarom moet TO op de kinderen van de buren gaan passen? Wat een raar voorstel. Buurvrouw wil een eigen bedrijfje. Laat ze het oplossen zoals iedereen dat doet, en oppas regelen voor haar kinderen.
Omdat je ook mensen kan helpen ipv erop te zeuren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven