Geld & Recht alle pijlers

Buurvrouw geeft bootcamples in de tuin

05-02-2018 16:16 281 berichten
*update beschikbaar*

Gemeente zegt; gymles in de tuin geven mag niet
Overige buurtbewoners ook geklaagd bij buuf; niet gediend van 'gegluur in hun slaapkamer op een zondag, beraden zich op stappen'

Zie mijn post verderop

*Laat OP in tact ter leringe ende vermaeck*

Onze buren zijn vorig jaar gescheiden en zij is met de kinderen in het huis achtergebleven. We hebben een 'normaal'contact met elkaar, letten op elkaars huis als we op vakantie zijn, zeggen normaal gedag en houden een praatje zo nu en dan, maar we komen niet bij elkaar over de vloer/op de koffie/op de verjaardag.

Tot de scheiding stond er een loei van een trampoline in de tuin (destijds ook zonder overleg met ons geplaatst al hadden wij wel het gegil geschreeuw en de hoofdjes-boven-het-hek iedere zomer.)

Ineens was het ding weg. Boedelscheiding of wat ook, ik was blij.

Maar op een donderdag avond in november hoorde ik ineens hoop geklets gelach en daarna gesteun en gekreun in de tuin, ze bleken in de tuin te bootcampen met een man of 5.

ik heb het even gelaten voor wat het was, maar inmiddels worden er twee avonden per week les gegeven (van 20:00- 21:00) en in het weekend op zondag om 9:00. het groepje is nu ook rond een man of 8-10.

Mijn kinderen klaagden dat ze tijdens de avondlessen niet kunnen slapen door het geluid uit de tuin (ramen nog dicht ivm winter) en ik vind de zondagochtend niet zo geslaagd om met gehijg en gesteun wakker te worden.

Ik heb de buuf aangesproken en gevraagd of dit een permanent iets is, of dat ze gaat verkassen naar een park/bos/strand; iets wat geen tuin is in een drukke woonwijk.

Ze geeft aan dat dat niet kan ivm haar eigen kinderen en dat ze dit inkomen nodig heeft, het is ondertussen een officieel bedrijf (met website en al). Ik heb gezegd dat ik er zelf wel een beetje last van heb op zondag en dat de kinderen doordeweeks daardoor niet in slaap kunnen komen.

'Tja het is mijn tuin, en vorig jaar hadden we een trampoline dus burengeluiden hou je toch wel. Wij hebben ook wel eens last van jullie BBQ's met vrienden gehad'

ik BBQ echter geen 3 keer per week, 50 weken per jaar dus dit is geen argument maar aan haar hele houding merk ik al dat dit geen geen makkelijke gaat worden.

Ik wil het echter gewoon niet naast me, ga het lekker elders doen!

Hoe pak ik dit aan zonder de boel op scherp te zetten?
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:18
Reden: Update
6.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik vind zo'n trampoline ook vreselijk.

To, ik zou inderdaad bij de gemeente en de buren checken.
Geef ook aan dat buuv wellicht gaat uitbreiden.
En als je de buuv weer spreekt, zeg dat er als je moet werken ook betrouwbare kinderoppas bestaat :sarcastic:
Dahlia74 schreef:
05-02-2018 17:32
Bedrijfsbestemming is helemaal niet nodig voor een bedrijf aan huis.
Maar dan moet het dus wel een bedrijf aan huis zijn. Dat is een limitatieve lijst met bedrijven waar weinig overlast van te verwachten valt zoals een kapster met 1 stoel, een administratiekantoor oid. Een sportschool valt daar niet onder. Daar zijn specifieke eisen voor mbt geluidsoverlast en parkeeroverlast.
Even de gemeente bellen, die kunnen het je zo vertellen..
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
05-02-2018 19:17
Maar dan moet het dus wel een bedrijf aan huis zijn. Dat is een limitatieve lijst met bedrijven waar weinig overlast van te verwachten valt zoals een kapster met 1 stoel, een administratiekantoor oid. Een sportschool valt daar niet onder. Daar zijn specifieke eisen voor mbt geluidsoverlast en parkeeroverlast.
Even de gemeente bellen, die kunnen het je zo vertellen..
Goede post!
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
05-02-2018 18:52
Ik heb ook veel gebootcamped door de jaren heen. Ik heb dit nog nooit in iemands achtertuin gedaan. Wel veel in parken, bossen en op pleinen.

Maar nu komt het; zelfs op de openbare weg wordt hier over geklaagd door medegebruikers van parken, en daar wordt nu strenger op gelet https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/13/he ... 4-a1526516.

Maar ik weet niet hoe dat zit met bootcamp op eigen terrein. Ik vind het toch een beetje vreemd. Voor mij is het vergelijkbaar met iemand die bijvoorbeeld lekker in de tuin aan het klussen is met schuurmachine en boor. Tuurlijk, dat geeft zo nu en dan overlast. Dat hoort erbij.

Maar als iemand opeens een klusbedrijfje vanuit huis begint en daar wekelijks aan het schuren en boren is, is dat toch wel wat anders. Ik ben benieuwd wat de regelgevingvoor dit soort kwesties is.
De buurvrouw van TO geeft alleen geen bootcamp, maar circuit training. En sowieso is het NRC artikel weinig relevant, bootcampen in de publieke ruimte wordt aan banden gelegd omdat je geen park kan claimen voor je commerciele activiteiten. Niet vanwege (geluids)overlast. En de buuf staat gewoon in haar eigen tuin, niet in de publieke ruimte.
Voor vrije beroepen geldt dat je geen toestemming nodig hebt om een bedrijfje aan huis te starten. Wel mag je inderdaad geen overlast veroorzaken. Maar gezien het gemiep over een trampoline, kan het ook prima zijn dat TO niet zoveel kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dag

Ik heb, na jaren meelezen, speciaal een account aangemaakt om je een hart onder de riem te steken. Irritant, burenoverlast! Afin, mijn man is handhavingsjurist en geeft aan dat bootcamp niet valt onder geoorloofde bedrijvigheid aan huis. Je kunt bij je eigen gemeente een verzoek tot handhaving indienen.
Ik vermoed dat je overdrijft. Dat ik dat denk, komt door je opmerking over de trampoline. Mijn buren hoeven niet met mij te overleggen of ze een trampoline in hun tuin mogen plaatsen. Hun tuin, hun trampoline. Je opmerking over “ hoofdjes-boven-het-hek vind ik ronduit gezeur. Ik neem aan dat je zelf geen kinderen hebt?
(Ik heb niet alle posts gelezen.)
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
05-02-2018 19:30
Ik vermoed dat je overdrijft. Dat ik dat denk, komt door je opmerking over de trampoline. Mijn buren hoeven niet met mij te overleggen of ze een trampoline in hun tuin mogen plaatsen. Hun tuin, hun trampoline. Je opmerking over “ hoofdjes-boven-het-hek vind ik ronduit gezeur. Ik neem aan dat je zelf geen kinderen hebt?
(Ik heb niet alle posts gelezen.)
Haar eigen kinderen kunnen niet slapen door de sportlessen.
Staat in de OP.
AnAppleADay schreef:
05-02-2018 19:31
Haar eigen kinderen kunnen niet slapen door de sportlessen.
En die mogen ook geen trampoline?
Pientjexxxx schreef:
05-02-2018 19:30
Ik vermoed dat je overdrijft. Dat ik dat denk, komt door je opmerking over de trampoline. Mijn buren hoeven niet met mij te overleggen of ze een trampoline in hun tuin mogen plaatsen. Hun tuin, hun trampoline. Je opmerking over “ hoofdjes-boven-het-hek vind ik ronduit gezeur. Ik neem aan dat je zelf geen kinderen hebt?
(Ik heb niet alle posts gelezen.)
als ze het stuk van de trampoline niet in de openingspost had gezet had je er dan anders over gedacht?
Alle reacties Link kopieren
Het 'feit' dat ze wellicht zeurt over de trampoline, doet toch helemaal niets af aan de overlast van de sportlessen? Dat is van hele andere orde.

Dat ze haar ergernis daarover uit, overigens niet naar haar buren toe zegt ze, wil zeggen dat iedereen daar nu over blijft vallen en niet meer kijkt naar de overlast van de huidige situatie? Wat haar jonge kinderen wakker houdt op schooldagen?
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Pientjexxxx schreef:
05-02-2018 19:32
En die mogen ook geen trampoline?
:facepalm:
8102 schreef:
05-02-2018 19:35
:facepalm:
Kun je die facepalm even uitleggen?
Pientjexxxx schreef:
05-02-2018 19:36
Kun je die facepalm even uitleggen?
Een trampoline heeft niets te maken met een sportvereniging in je achtertuin.
8102 schreef:
05-02-2018 19:37
Een trampoline heeft niets te maken met een sportvereniging in je achtertuin.
Nou het zou wel iets kunnen zeggen over de klager over trampolines. Ik begrijp niet dat je een trampoline in de tuin van de buren een probleem vindt als je zelf ook kinderen hebt. Daarom vraag ik mij af of de kinderen van TO wel een trampoline zouden mogen.

Als je al over een trampoline valt, dan lijkt mij dat je tolerantiegrens sowieso vrij laag ligt.
Pientjexxxx schreef:
05-02-2018 19:39
Nou het zou wel iets kunnen zeggen over de klager over trampolines. Ik begrijp niet dat je een trampoline in de tuin van de buren een probleem vindt als je zelf ook kinderen hebt. Daarom vraag ik mij af of de kinderen van TO wel een trampoline zouden mogen.

Als je al over een trampoline valt, dan lijkt mij dat je tolerantiegrens sowieso vrij laag ligt.
wat jou betreft mag de buren van to straks de lessen gaan uitbreiden omdat ze over een trampoline in de openingspost begint.
Ik begrijp to wel hoor. Zowel de bootcamp als de trampoline.
8102 schreef:
05-02-2018 19:43
wat jou betreft mag de buren van to straks de lessen gaan uitbreiden omdat ze over een trampoline in de openingspost begint.
Ik begrijp to wel hoor. Zowel de bootcamp als de trampoline.
Dat zeg ik helemaal niet. Begrijpend lezen is niet je sterkste kant.
Pientjexxxx schreef:
05-02-2018 19:45
Dat zeg ik helemaal niet. Begrijpend lezen is niet je sterkste kant.
Ik kan heel goed begrijpend lezen, jij trekt alleen je conclusie omdat to zat te klagen over een trampoline.
Maar blijkbaar vind je het niet erg om op de zondagochtend om negen uur een sportploeg onder je slaapkamer raam te hebben hijgend steunend en kreunend en een lerares die de boel staat aan te moedigen.
8102 schreef:
05-02-2018 19:48
Ik kan heel goed begrijpend lezen, jij trekt alleen je conclusie omdat to zat te klagen over een trampoline.
Maar blijkbaar vind je het niet erg om op de zondagochtend om negen uur een sportploeg onder je slaapkamer raam te hebben hijgend steunend en kreunend en een lerares die de boel staat aan te moedigen.
Nee hoor, ik vind negen uur een prima tijd. Ik neem aan dat TO jonge kinderen heeft als die om 20.00 op bed liggen, dus dan is 9.00 ‘s ochtends toch niet zo vroeg?
En iemand die notabene zelf jonge kinderen heeft en klaagt over een trampoline, omdat er ‘s zomers “ hoofdjes-boven-het-hek” komen, vind ik een zeur.
To je mag ze naar pientje door sturen!!
8102 schreef:
05-02-2018 19:52
To je mag ze naar pientje door sturen!!
Ja hoor prima!
Pientjexxxx schreef:
05-02-2018 19:30
Ik vermoed dat je overdrijft. Dat ik dat denk, komt door je opmerking over de trampoline. Mijn buren hoeven niet met mij te overleggen of ze een trampoline in hun tuin mogen plaatsen. Hun tuin, hun trampoline. Je opmerking over “ hoofdjes-boven-het-hek vind ik ronduit gezeur. Ik neem aan dat je zelf geen kinderen hebt?
(Ik heb niet alle posts gelezen.)
Je hebt de OP ook niet gelezen. Wel knap dat je dan kan opmaken dat er overdreven word.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
05-02-2018 17:05
In de zomer zitten sommigen met muziek aan nog te kletsen of te BBQen tot laat in de avond. Kun je ook niet verbieden toch?
Je kunt wel rekening met een ander houden.
Lucifermiauww schreef:
05-02-2018 19:55
Je hebt de OP ook niet gelezen. Wel knap dat je dan kan opmaken dat er overdreven word.
Als je al last hebt van een trampoline dan kan dat wel een indicatie zijn dat de tolerantiegrens niet erg hoog is.
Mielimburg schreef:
05-02-2018 19:25
Dag

Ik heb, na jaren meelezen, speciaal een account aangemaakt om je een hart onder de riem te steken. Irritant, burenoverlast! Afin, mijn man is handhavingsjurist en geeft aan dat bootcamp niet valt onder geoorloofde bedrijvigheid aan huis. Je kunt bij je eigen gemeente een verzoek tot handhaving indienen.
Dit.
TO, ik zou de meningen van de meeste hier over of zij dat prima vinden bij hun buren, lekker links laten liggen en gewoon of nog een keer het gesprek aangaan.
Melden dat het eigenlijk niet mag, al is het omdat het structureel overlast veroorzaakt. En dat mag gewoon niet.
En er zijn zoals al eerder gepost in een duidelijke link ook strakke regels mbt bedrijf aan huis.

Dus of ze wat anders kan bedenken, oppas en in het park of op andere tijden, dus niet in de ochtenden en avonden ( als de kinderen slapen)...kijken of dat helpt. En anders inderdaad de gemeente morgen bellen en daar informeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven