Waarom "moeten" kinderen tegenwoordig allemaal dur

11-02-2018 14:05 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het om me heen heel veel.. ouders die de duurste en gekste dingen voor hun kroost kopen. niet omdat de kinderen nou zulke dure dingen nodig hebben, maar omdat ouders die zelf het allerleukste lijken te vinden. Ook op internet en pintrest valt het me op dat de dingen er gelijk heel mooi en lux uit moeten zien. Zo zocht ik naar wat inspiratie om voor de kids een leuk winkeltje in elkaar te zetten. Maar op internet kom ik eigenlijk alleen maar luxer winkeltjes meestal gemaakt van steigerhout tegen. Terwijl ik dit niet zocht. ik zocht meer in de richting van kartnonendozen , een tafeltje met daarop een kassa. met wat zelf geprinte briefjes en muntjes geld en lege verpakkingen. ik vind het ook gewoon veel leuker om samen creatief aan de gang te gaan. en met weinig/geen geld iets leuks in elkaar te maken waar ze dan een paar weken lol van hebben. en dat je daarna (wanneer ze erop uit gekeken zijn) weer iets nieuws kan aanbieden. ik zou niet weten wat ik met zo'n mooi lux winkeltje moet zodra ze erop uit gekeken zijn. onze opberg ruimte is niet oneindig! alleen ben ik gek genoeg binnen onze omgeving/vriendenkring de enige die er zo over denkt..

wat is er mis met ouderwets tenten bouwen en een poppenkast van achter de bank? waarom moet tegenwoordig alles lux zodra men daar ook maar een beetje het geld voor heeft?

Mijn moeder kocht vroeger ook niet allemaal luxe dingen voor ons. en ik kan me ook niet herinneren dat vriendjes en vriendinnetjes het wel allemaal hadden en wij niet. in dat opzichten zijn mijn kids nog verwend met hun bergen speelgoed + een abennoment op de speel-o-theek.
Toen ik mijn moeder laatst vroeg hoeveel geld zij vroeger aan verjaardag cadeautjes uitgaf zat ik nog verbaast te kijken. ongeveer 25 gulden per kind. wij geven dan toch al wel 60 euro per kind uit.. en binnen vrienden kring gaan ze allemaal over de 100 euro uit voor verjaardag cadeautjes aan eigen kinderen. en toch waren mijn ouders vroeger echt niet arm.. sterker nog mijn vader verdiende een stuk meer dan gemiddeld. maar hun spaarde gewoon meer. het inkomen van mij en mijn partner is samen modaal. wij proberen ook altijd goed te sparen. ook voor de kids voor later.. maar goed ik merk dat ik afdwaal. ik ben vooral heel benieuwd hoe andere ouders dit zien en ervaren? en of dit inderdaad aan andere tijden ligt? want zoals mijn oma altijd zegt hebben die kinderen van tegenwoordig alles al ;)

*toevoeging: wellicht heb ik in het bovenstaande iets verkeerd geformuleerd. waardoor het anders over komt dan bedoeld is. Iedereen mag voor zich weten wat hij zij koopt voor zijn kinderen. Alleen word er binnen mijn omgeving echt enorme bedragen uitgegeven aan speelgoed voor kleine kinderen. Dat is hun keuze. Vind ik helemaal prima. Maar het valt me gewoon op. En omdat wij dat niet doen terwijl we het wel zouden kunnen betalen, vroeg ik me even af of dat nou zo gek is. of dat meerdere mensen er zo over denken/doen. Ik lees gelukkig dat ik niet de enige ben. en ik mijn kinderen dus niet tekort doe als ik ze niet wil overladen met bergen dure cadeau's.
anoniem_362890 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 15:22
12.06% gewijzigd
Nee hoor dit heeft niets met andere tijden te maken maar met de type mensen die je in je omgeving hebt.
Vroeger was 25 gulden natuurlijk wel veel meer waard dan 50 euro nu.
Zolang mensen het niet doen om buitenstaanders te imponeren maar gewoon omdat ze het zelf heel gaaf vinden om bepaalde spullen te hebben, boeit het toch niet? Als ze er het geld voor (over) hebben, zijn ze goed bezig voor de economie in elk geval.
Sophiever schreef:
11-02-2018 14:08
Nee hoor dit heeft niets met andere tijden te maken maar met de type mensen die je in je omgeving hebt.

Dit.

En verder vind ik het gezeur eigenlijk.
Sophiever schreef:
11-02-2018 14:08
Nee hoor dit heeft niets met andere tijden te maken maar met de type mensen die je in je omgeving hebt.
Eens.
Vroegah hadden mijn buurmeisjes het duurste speelgoed. Ik niet. Wat ik wel had was een vader die zelf spelletjes bedacht.

Nu krijgen mijn kinderen ook niet het duurste van het duurste. PlayStation ed ko men van marktplaats en spelletjes sparen ze voor of krijgen ze als " duur" cadeau voor verjaardag. Kleding komt van Primark. Het enige waar wel meer geld aan uit wordt gegeven zijn goede schoenen. Die zijn gewoon belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
11-02-2018 14:08
Nee hoor dit heeft niets met andere tijden te maken maar met de type mensen die je in je omgeving hebt.

Dit dus

Is maar net wie je vrienden zijn
Waarom zoek je op Pinterest als je zelf al een goed plan hebt om het winkeltje te maken? Moet jouw winkeltje Pinterest waardig worden of is gewoon goed, al goed genoeg?

Wij doen niet aan enorme cadeau's, maar nu onze kinderen werken hebben ze wel van alles wat de moderne tijd te bieden heeft. Telefoons, tablet, hebben ze zelf betaald. Tweedehands labtop, goede tweedehands fiets krijgen ze van ons.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 14:17
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook een mooi keukentje (en best prijzig ja) geven aan mijn dochter, als ze iets ouder is, want dat vind ik mooier staan in mijn woonkamer. Voor haar maakt het vast niet uit of die groen of rood is, of van hout, plastic of karton. Daarom mag de ouder toch juist kiezen? Ik zou geen kartonnen bouwwerk in de woonkamer willen hebben staan, want als ik dat ga maken is die sowieso binnen 1 dag stuk :lol: en ik vind dat persoonlijk niet mooi staan.
Maar als jij dat wel zou hebben, dan maakt mij dat echt helemaal niks uit. Moet jij toch weten :) zolang je kindje er plezier van heeft, top.
Star² schreef:
11-02-2018 14:11
Dit.

En verder vind ik het gezeur eigenlijk.
Inderdaad.
Onze kinderen weten dat hun ouders hard werken om tot een bepaalde hoogte hen te voorzien van wat ze graag willen.
Eigenlijk vragen ze nooit ergens om. Behalve games voor de PlayStation. Ze doen niet mee met de laatste rages en zijn niet geïnteresseerd in merkkleding. Het is ook maar net wat je ze meegeeft.
Andersom schreef:
11-02-2018 14:17
Waarom zoek je op Pinterest als je zelf al een goed plan hebt om het winkeltje te maken? Moet jouw winkeltje Pinterest waardig worden of is gewoon goed, al goed genoeg?

Wij doen niet aan enorme cadeau's, maar nu onze kinderen werken hebben ze wel van alles wat de moderne tijd te bieden heeft. Telefoons, tablet, hebben ze zelf betaald. Tweedehands labtop, goede tweedehands fiets krijgen ze van ons.
I :heart: marktplaats. Beste uitvinding ooit.
Het is maar net waar jij voor kiest. Mijn kinderen hebben nooit gezeurd om merkkleding terwijl wij dat toen ze tieners waren best konden betalen. Ze hechten er geen waarde aan, nu nog steeds niet. Sowieso hechten ze, net als hun ouders, niet veel waarde aan spullen en geld.

Wat mij wel opvalt is dat mensen met heel gewone, modale inkomens, vaak dure merkkleding voor hun kinderen kopen. Ik vraag mij altijd af waarom dat is. Wil je dan iets bewijzen of zo?
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vroeger ook al voor meer dan 25 gulden cadeaus. Een fiets bijvoorbeeld. Of een combinatie van een paar cadeaus (spelletjes, grote knutselpakketten, een cd, etc) die allemaal per stuk ook wel zo'n 25-40 gulden kostten.
Mijn vriendinnen ook, die kregen vaak meerdere barbiespullen die echt niet goedkoop waren (zo'n barbiecamper ofzo). Of een lading nieuwe paardenspullen. Mijn broer kreeg een groot playmobile of lego pakket. Niet zo'n kleintje, maar echt zo'n grote doos.
Ik vraag me dus af of het vroeger echt zo anders was.

Wat is er mis met gewoon een cadeau van 25 gulden/euro? Niks.
Maar is er dan iets mis met wél een cadeau van 60 of zelfs 100 euro? Ook niet perse.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-02-2018 14:17
Waarom zoek je op Pinterest als je zelf al een goed plan hebt om het winkeltje te maken? Moet jouw winkeltje Pinterest waardig worden of is gewoon goed, al goed genoeg?
omdat het me leuk leek om wat extra inspiratie op te doen. soms kan je nog eens leuke ideetjes tegenkomen waar ik dan zelf nog helemaal niet aan had gedacht.
Als je het dan toch over pinterest hebt, daar zijn juist daar genoeg voorbeelden van knutselideeën die je met weinig kunt maken. Het staat bomvol ideeën met kartonnen winkeltjes, kastelen, treintjes, fornuisjes en wigwams etc.

Wij hadden vroeger thuis een Lego treinbaan (duur), maar we hadden ook een zelfgemaakte kartonnen autobaan met ingekleurde huisjes en boompjes (goedkoop) enzo. Van alles wat. Dat geldt voor toen en voor nu.
Alle reacties Link kopieren
Hier echt geen dure kado's, en gerust een tweedehands fiets voor de verjaardag.
Wij kijken ook niet naar anderen. Buren 2 huizen verder waarvan ik weet dat hij een heel gewone baan heeft opeens een nieuwe auto. Fijn voor hun, wellicht betaald met een lening of private lease. Wij hebben nu een tweedehands van 12 jaar oud, maar wel cash betaald.
Speelgoed vaak van marktplaats of de vrijmarkt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Pientjexxxx schreef:
11-02-2018 14:20
Het is maar net waar jij voor kiest. Mijn kinderen hebben nooit gezeurd om merkkleding terwijl wij dat toen ze tieners waren best konden betalen. Ze hechten er geen waarde aan, nu nog steeds niet. Sowieso hechten ze, net als hun ouders, niet veel waarde aan spullen en geld.

Wat mij wel opvalt is dat mensen met heel gewone, modale inkomens, vaak dure merkkleding voor hun kinderen kopen. Ik vraag mij altijd af waarom dat is. Wil je dan iets bewijzen of zo?
Ja dat is om wat te bewijzen. Die mensen hebben altijd, niemand uitgesloten, last van een grote onzekerheid. Schatten zichzelf lager in dan een gemiddeld ander persoon vandaar dat ze gaan overcompenseren.
Alle reacties Link kopieren
"wat is er mis met ouderwets tenten bouwen en een poppenkast van achter de bank? waarom moet tegenwoordig alles lux zodra men daar ook maar een beetje het geld voor heeft?"

Niks.
Waarom maak jij je hier zo druk om, dat vind ik een veel interessantere vraag.
Het klinkt een beetje alsof je je diep in je hart schuldig voelt omdat jij een goedkoper alternatief in je hoofd hebt. Anders zou het je in mijn optiek werkelijk geen bal uitmaken wat een ander aan haar kinderen uitgeeft.
...
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
11-02-2018 14:20
Het is maar net waar jij voor kiest. Mijn kinderen hebben nooit gezeurd om merkkleding terwijl wij dat toen ze tieners waren best konden betalen. Ze hechten er geen waarde aan, nu nog steeds niet. Sowieso hechten ze, net als hun ouders, niet veel waarde aan spullen en geld.

Wat mij wel opvalt is dat mensen met heel gewone, modale inkomens, vaak dure merkkleding voor hun kinderen kopen. Ik vraag mij altijd af waarom dat is. Wil je dan iets bewijzen of zo?
Precies dit. natuurlijk mag ieder voor zich weten wat ze kopen voor hun kinderen. en wat ze doen met hun geld. Maar ik zie binnen onze vrienden kring eigenlijk niet anders dan dure kleding en duur speelgoed. vaak kijken de kids er 2x naar om en beland het dure stuk speelgoed vervolgens ergens onderin de overvolle speelgoed bak. Wij doen dit als enige binnen omgeving anders. waardoor ik me bijna schuldig ga voelen tegenover mijn kinderen.. terwijl ik veder wel achter die keuze sta hoor. Ik vind dat mijn kinderen ook gewoon lekker buiten moeten kunnen spelen zonder zorgen te moeten maken om dure kleding dat kapot kan gaan.. wij hebben wel wat merk kleding maar dit is dan altijd met 50 tot 70% korting en nooit de nieuwste collectie. veder ook gewoon heel veel van de Zeeman/Wibra/Hema/H&M.
Madeliefjees schreef:
11-02-2018 14:31
Hier echt geen dure kado's, en gerust een tweedehands fiets voor de verjaardag.
Wij kijken ook niet naar anderen. Buren 2 huizen verder waarvan ik weet dat hij een heel gewone baan heeft opeens een nieuwe auto. Fijn voor hun, wellicht betaald met een lening of private lease. Wij hebben nu een tweedehands van 12 jaar oud, maar wel cash betaald.
Speelgoed vaak van marktplaats of de vrijmarkt.
Je spreekt jezelf nogal tegen. Wie weet hebben ze er wel gewoon voor gespaard, weet jij veel.
Alle reacties Link kopieren
Speelgoed hoeft voor mij ook helemaal niet duur te zijn. Dozen vol speelgoed vind ik echt verloren geld. Kinderen grijpen meestal toch altijd naar hetzelfde om mee te spelen. Een paar blokkendozen, enkele puzzels en muziekdoosjes waar ze zich kunnen mee bezighouden vind ik voorlopig al voldoende. Ik knutsel vaak met mijn dochter van twee en ook samen schilderen vindt ze fantastisch. Ze mag heus wel wat spelen op onze tablet, men moet tenslotte ook met zijn tijd mee, maar duur speelgoed, speciaal voor haar of haar broertje, daar kan ik echt geen geld aan uitgeven.
Mogen ouders aub zelf weten hoeveel ze uitgeven aan hun kinderen?

Mijn zoon had bv nieuwe schoenen voor de winter nodig. Dan kan ik kiezen uit schoenen voor 25 euro, voor 150 euro en van alles daar tussen in.
Ben gegaan voor schoenen van 130 omdat die imo de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Ik kan het betalen dus waarom niet? Die van 25 of 50 gaan toch misschien maar een halve winter mee of zijn toch net niet warm genoeg. Dan krijg je daar weer gezeik mee, dat je geen kwaliteit wenst te kopen voor je kind.

Vorige week zijn eerste scheerapparaat gekocht. Een vet dure. Waarom? Omdat hij kwaliteit verdient en omdat het kan.
Wat jij daarvan vindt boeit me eigenlijk bijzonder weinig.
Toen mijn kinderen twintig jaar geleden nog jong waren speelde deze discussie ook al. Maar het is precies zo gek als je het zelf maakt.
viva020 schreef:
11-02-2018 14:34
Maar ik zie binnen onze vrienden kring eigenlijk niet anders dan dure kleding en duur speelgoed.
Maar hoe vaak zie je die mensen dan, dat je dat allemaal weet?
Dat is echt niet iets van tegenwoordig hoor, dat alles maar duur moet zijn.

Ik loop toch al een paar decennia mee en mijn ouders (en oma) kochten dure spulletjes voor me. Mijn mijn hechtte waarde aan veel en mooi speelgoed, terwijl ik voor mijn vader en oma een levende aankleedpop was. Niets mis mee en ik heb prima leren sparen en dergelijke. Verwend? Ja. Maar niet verwaarloosd. :)

Zelf ben ik niet creatief en ik vind het leuk als mijn kinderen er leuk uitzien. We kunnen het lijen en dochter draagt bijvoorbeeld veel Jottum. Mijn zoons dragen iets goedkopere kleding en lopen vooral rond in Sissy-Boy. Ook hebben ze veel speelgoed gehad en doen ze allemaal aan muziek, dochter daarbij nog ballet en zitten ze allemaal op een sport. Dure hobby's, maar ik vind het belangrijk voor hun ontwikkeling dat ze een instrument leren spelen en aan een sport doen.

En naast al dat muzikale en gesport sjouw ik ze regelmatig mee naar musea. Gewoon, omdat ik dol ben op musea en er altijd wel ergens een leuke tentoonstelling is. Knutselen hou ik echt niet van en doe ik ook niet, dus dat doen ze met mijn moeder. Bij vriendjes bouwen ze hutten en struinen ze buiten, niet bij ons.

Zijn ze verwend? Vast. Aan de andere kant geef ik ze de dingen mee die ik belangrijk vind (netjes gekleed, muziek, ballet en musea) en daar zullen ze echt wel iets van mee krijgen. Mijn man geeft ze weer sleutelen aan auto's en een bups wiskunde mee. Dat zijn de dingen die hij leuk vindt.

En volgens mij komt het daarop neer: als ouders geef je je kinderen dingen mee die JIj belangrijk vindt; of dat nou een dure hobby is of van niets iets weten te maken.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je moet er een beetje een middenweg in vinden. met verjaardagen pak ik wel uit. ik vind het leuk om mijn kinderen blij te zien. gelukkig zijn ze dan ook oprecht blij en spelen lang met dezelfde dingen. Maar mijn dochter heeft ook een zelfgeknutseld barbiehuis in haar kamer staan. en met een potje klei zijn ze dagen zoet. kleding komt van primark, c&a, een enkele keer van h&m maar dan meestal met korting. Zeeman en wibra is ook geen uitzondering. Wij hebben ook een hoog inkomen maar veel dure dingen is gewoon onzin. Kinderen zien dat niet eens.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven