'Ik kan niet terug naar Afghanistan, ik ben te verwesterd'

09-03-2018 19:06 734 berichten
Te verwesterd om terug te keren. Dat is het argument dat twee vrouwen uit Afghanistan en een vrouw uit Somalië vandaag gaan aanvoeren bij een zitting van de Raad van State. Ze willen daarmee voorkomen dat ze worden uitgezet naar hun land van herkomst.

Een van de vrouwen wordt bijgestaan door Vluchtelingenwerk Nederland. Doordat de vrouwen naar eigen zeggen 'verwesterd' zijn, zouden ze bij terugkeer in hun land van herkomst gevaar lopen. Vluchtelingenwerk Nederland hoopt dat bij een uitspraak in het voordeel van de vrouwen er meer asielzoekers met soortgelijke zaken naar de rechter kunnen stappen.

Zelfstandig in Nederland
Mohadese Moradi (21) is een van de vrouwen. Ze vluchtte zeven jaar geleden vanuit Herat, haar voormalige woonplaats in Afghanistan. Ze woont nu in een azc in Harderwijk, zonder verblijfsvergunning. "Ik heb mijn leven in Nederland opgebouwd. Hier kan ik zelf bepalen hoe ik me kleed, wat ik wil doen en met wie ik ben. Dat kan niet in Afghanistan."

Mijn eigen familie zal mij, zoals ik nu ben, niet accepteren.
Mohadese Moradi
Mohadese kan zich niet voorstellen hoe het zou zijn om terug te moeten keren. "Ik heb geen man die voor mij zorgt, dat is in Afghanistan ondenkbaar. Mijn eigen familie zal mij, zoals ik nu ben, niet accepteren."

Journaliste en Afghanistan-deskundige Bette Dam herkent het verhaal van Mohadese. "Als je jaren in Nederland hebt gezeten en je van die vrijheid hebt geproefd, is het een gigantische stap terug om weer terug te keren naar Afghanistan", vertelt Dam in het NOS Radio 1 Journaal. "De carrièremogelijkheden zijn daar heel beperkt en de veiligheid is zeer achteruit gegaan."

De vrouwen zullen waarschijnlijk niet gestraft worden als ze terugkomen in Afghanistan, maar het leven zal wel vol beperkingen zitten, zegt Dam.

Bijzondere zaak
Dat een zaak als deze het tot een zitting bij de Raad van State haalt, is bijzonder, vinden deskundigen. Meestal worden die zaken schriftelijk afgedaan. "Dit is een belangrijke zaak", zegt hoogleraar Europees asielrecht Hemme Battjes. "Als je in aanmerking wil komen voor een verblijfsstatus moet je aantonen dat je iets te vrezen hebt dat verband houdt met een eigenschap die je niet kan of wil veranderen."

Zo maken sommige homoseksuele asielzoekers kans op een verblijfsvergunning, omdat het te gevaarlijk is om terug te keren naar het land waar ze vandaan komen. "Hier ligt de vraag hoe dat zit met de verwestersing. Deze vrouwen, met een afwijkende leefstijl, kunnen in hun herkomstland gezien worden als een sociale groep met een aparte status. Dan zouden ze in aanmerking kunnen komen voor een verblijfsvergunning", vertelt Battjes.

Niet voldoende voor asiel
Het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat gaat over de terugkeer van asielzoekers, zegt dat verwestersing niet voldoende grond biedt voor een verblijfsvergunning. In een reactie laat het ministerie weten dat "de bescherming die het Vluchtelingenverdrag biedt (...) niet is bedoeld voor deze betrokken vrouwen."

De kern van het vluchtelingenverdrag is juist dat je als mens het leven moet kunnen leiden dat je wil leiden.
Dorine Manson van Vluchtelingenwerk
Volgens het ministerie vormen "beperkingen in de mogelijkheid tot ontwikkeling of ontplooiing niet voldoende grond voor asielrechtelijke bescherming."

Daar is de directeur van Vluchtelingenwerk, Dorine Manson, het niet mee eens. "De interpretatie van deze definitie is nog nooit geconcretiseerd. Er moet meer duidelijkheid komen over deze definitie", zegt Manson in het NOS Radio 1 Journaal. "De kern van het vluchtelingenverdrag is juist dat je als mens het leven moet kunnen leiden dat je wil leiden."

Uitspraak duurt nog even
Het duurt nog minstens zes weken voordat de Raad van State uitspraak doet in de zaak. Die kan ook besluiten om de zaak door te verwijzen naar het Hof van Justitie in Luxemburg. Dan duurt het waarschijnlijk nog maanden voor er duidelijkheid komt.
Wat vinden jullie hier nu van? In de krant stond dat de dames zich best kunnen aanpassen aan de cultuur aldaar, nou ga zelf maar eens in een land proberen te wonen waar vrouwen onwijs onderdrukt worden. Ik vind dat je dat deze vrouwen echt niet aan kunt doen. Ze hebben niks met dat land en de normen en waarden. Vind het een misdaad als de vrouwen terug worden gestuurd ze zullen daar doodongelukkig zijn en hoop dan ook dat ze mogen blijven :furious:
Integreer je en dan is het wéér niet goed...
Ze hadden vanaf binnenkomst aan de regels moeten voldoen voor verblijfstatus. Als de Nederlandse staat ze na zoveel jaren alsnog officieel toestemming geeft te blijven schep je een verkeerd beeld en krijg je 'n nóg grotere aanzuigende werking van allerlei asielzoekers die hier officieel willen kunnen blijven (inclusief bijbehorende uitkeringen)
Terug gestuurd worden is het risico van het vak. Die risico's mogen wel wat beter bekend worden gemaakt in de asielindustrie door mensen ook echt terug te sturen.
Alle reacties Link kopieren
Als je hier op je 14e komt en er op je 21e nog bent dan faalt er ook iets in het beleid. En ik snap die vrouwen wel. Ben het met ze eens ook.

En merk helemaal niets van ons vluchtelingen beleid in negatieve zin. Dus wat mij betreft mogen ze blijven. Ik geloof niet dat ik daar een boterham minder om eet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn die vrouwen?
21 jaar en 7 jaar in Nederland. Dus vanaf haar puberteit.

Zij is grotendeels gevormd in Nederland.
Lijkt me hel voor zo’n vrouw om teruggestuurd te worden.

Niet zo zeiken en in het kader van rationeel denken voor de persoon in kwestie, onmiddelijk een verblijfsvergunning geven.
palanja wijzigde dit bericht op 09-03-2018 19:32
85.12% gewijzigd
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mis met een systeem waarbij mensen jarenlang aan het wachten zijn op een verblijfsvergunning. In die jaren zitten ze niet stil.... ze ontwikkelen, er komen kinderen enzovoort. Kortom ze bouwen een leven op. Dan vind ik het hard om ze na zeven jaar of langer het land uit te willen zetten.

Ik vind dat de vrouwen een punt hebben. Verschrikkelijk als je terug moet naar zo’n beperkende cultuur terwijl je voorkeur bij de westerse cultuur ligt.
palanja schreef:
09-03-2018 19:26
Hoe oud zijn die vrouwen?

Die uit Afghanistan is 21, en op haar 14e hier gekomen.

Ik vind terugsturen echt misdadig! Wat mij betreft val je met die leeftijd onder het kinderpardon.
anoniem_328235 wijzigde dit bericht op 09-03-2018 19:33
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tjezes, je zult maar vrouw zijn die gewend is aan de vrijheid die haar in het westen gegund is, en dan weer terug naar af. Lijfeigene, beperkt, geen mens mogen zijn.

Wat erg. Als dit nog geen reden is voor asiel.
En als ik dan denk aan al dat pulp dat zich niet aanpast en hier wel mag blijven. Mannen voornamelijk... Om te kotsen.

Ik vind dit echt héél erg! Dit is een zware vorm van onrecht. Ik hoop dat ze hier mogen blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ze willen niet terug omdat het hier luilekkerland is, dat snap ik wel. Ik zou daar ook niet willen leven lijkt me afschuwelijk.
Maar de Nederlandse staat moet inderdaad vanaf het begin heel duidelijk zijn. Mag je niet blijven dan ga je zonder pardon terug. Misschien dat deze mensen dan van tevoren goed bedenken of ze de stap willen maken en wat de consequenties zijn.
Dat dit 7 jaar duurt is belachelijk.
Ja en?
Ik vind dit lastig. Ik gun iedereen een vrij leven. We kunnen echter niet als Nederlanders land gaan annexeren om alle mensen die dat vrije leven hier willen te huisvesten.
Alle reacties Link kopieren
Ik gun geen vrouw een leven in zo'n onderdrukkende cultuur als in Afghanistan. Zeker niet als ze het niet gewend is.
Alle reacties Link kopieren
Ow jee, als ze terug moeten is die cultuur opeens extreem onderdrukkend en kun je vrouwen dit eigenlijk niet aandoen.

Maar als er hier in Nederland wat van die cultuur gezegd wordt, van de manier hoe mensen die al wèl een verblijfsvergunning hebben zich blijven wentelen in diezelfde cultuur en godsdienst, dan ben je racistisch.

Daar raak ik nou de weg van kwijt!

Verbazend ook iedere keer, dat die mensen die geen verblijfsvergunning krijgen, zo enorm geïntegreerd zijn. En dan in hele westerse kleding in de media komen en opeens zo dol zijn op onze vrijheid.
Dit terwijl iedere keer als je èchte erkende vluchtelingen, met verblijfsvergunning, in de media ziet, ze geen woord Nederlands kunnen en je dan zo'n ingepakt vrouwtje ergens op de achtergrond ziet.
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
09-03-2018 19:33
Ze willen niet terug omdat het hier luilekkerland is, dat snap ik wel. Ik zou daar ook niet willen leven lijkt me afschuwelijk.
Maar de Nederlandse staat moet inderdaad vanaf het begin heel duidelijk zijn. Mag je niet blijven dan ga je zonder pardon terug. Misschien dat deze mensen dan van tevoren goed bedenken of ze de stap willen maken en wat de consequenties zijn.
Dat dit 7 jaar duurt is belachelijk.
jij en Redbulletje doen net alsof een KIND dat vlucht - misschien hebben jullie het gemist, maar Afghanistan is al een jaar of 20 erg onveilig - dat uit een soort duivels opportunisme doet.

On topic: Natuurlijk zouden deze vrouwen moeten kunnen blijven. Ik vind sowieso dat mensen die als kind gekomen zijn en geïntegreerd zijn onder een speciale regeling of kinderpardon zouden moeten vallen. Het is inhumaan om jonge mensen die het grootste deel van hun leven hier hebben gewoon en hier geworteld zijn naar een land dat ze feitelijk niet kennen te sturen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dus het argument dat je het beleid in je thuisland niet prettig vindt voor jou persoonlijk, ongeacht of je man of vrouw bent, is voldoende om je hier een verblijf te garanderen?

Dus iemand uit Estland, of uit Brazilië, die zomaar vindt dat het beleid of de samenleving in zijn of haar land van herkomst niet prettig is in zijn of haar beleving, moet zonder meer asiel krijgen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
jo12345 schreef:
09-03-2018 20:08
Ow jee, als ze terug moeten is die cultuur opeens extreem onderdrukkend en kun je vrouwen dit eigenlijk niet aandoen.

Maar als er hier in Nederland wat van die cultuur gezegd wordt, van de manier hoe mensen die al wèl een verblijfsvergunning hebben zich blijven wentelen in diezelfde cultuur en godsdienst, dan ben je racistisch.

Daar raak ik nou de weg van kwijt!

Verbazend ook iedere keer, dat die mensen die geen verblijfsvergunning krijgen, zo enorm geïntegreerd zijn. En dan in hele westerse kleding in de media komen en opeens zo dol zijn op onze vrijheid.
Dit terwijl iedere keer als je èchte erkende vluchtelingen, met verblijfsvergunning, in de media ziet, ze geen woord Nederlands kunnen en je dan zo'n ingepakt vrouwtje ergens op de achtergrond ziet.
Dit!
fashionvictim schreef:
09-03-2018 20:08
jij en Redbulletje doen net alsof een KIND dat vlucht - misschien hebben jullie het gemist, maar Afghanistan is al een jaar of 20 erg onveilig - dat uit een soort duivels opportunisme doet.

On topic: Natuurlijk zouden deze vrouwen moeten kunnen blijven. Ik vind sowieso dat mensen die als kind gekomen zijn en geïntegreerd zijn onder een speciale regeling of kinderpardon zouden moeten vallen. Het is inhumaan om jonge mensen die het grootste deel van hun leven hier hebben gewoon en hier geworteld zijn naar een land dat ze feitelijk niet kennen te sturen.
Probleem is alleen dat - en ik ken het dossier niet ten gronde - als je zeven jaar procedeert, je minstens één weigering van vluchtelingenstatus/subsidiaire berschermingsstatus hebt gehad en waarschijnlijk wel meer. Ze hadden hier dus in principe niet meer mogen zijn, maar terugleiding is weer een andere kwestie.

Ben bang dat een uitspraak in het voordeel van de dames vooral een precedent schept voor vele gezinnen om maar te blijven doorprocederen om uiteindelijk de 'mijn-dochter-is-verwesterd'-kaart te trekken. En ik vind het eerlijk gezegd walgelijk dat ouders (en ook sommige advocaten) hun kinderen op zo'n manier gebruiken om toch maar te mogen blijven.

Verwestering is bovendien een erg complex gegeven, maar dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem in dezen ligt ergens anders. Die vrouwen hoeven helemaal niet zo lang op een verblijfsvergunning of afwijzing te wachten als ze A. Gewoon eerlijk zeggen wie ze zijn. Liegen over identiteit en bijvoorbeeld Met opzet vingertoppen verminken zodat ze niet terug gestuurd kunnen worden naar een economisch minder land in het Dubin-verdrag. B. Niet ontelbaar keer in beroep gaan, zodat ze na die tijd kunnen roepen dat ze te verwesterd zijn.

Deels een fout in ons systeem, maar de hebberigheid straalt vaak van ze af in de procedure.

Voor de echte vluchteling heb ik me ingezet, maar het gros wat hier asiel aanvraagt is tuig van de richel of psychisch een mogelijk gevaar en kost handenvol geld. Ik ben genezen na me zowel juridisch als medisch voor ze te hebben ingezet.

Wat Patrick hierboven zegt dus ;)
Alle reacties Link kopieren
Er wordt vaak een beeld geschetst alsof er jaren gewacht moet worden op een beslissing, maar dat is niet zo. Dat het jaren kan duren is omdat er steeds weer in beroep wordt gegaan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

ElizabethThatcher schreef:
09-03-2018 19:45
Ik vind dit lastig. Ik gun iedereen een vrij leven. We kunnen echter niet als Nederlanders land gaan annexeren om alle mensen die dat vrije leven hier willen te huisvesten.
.
Dan moet je dat eerder bedenken en niet iemand 7 jaar laten wachten, of het mogelijk maakt dat ze aan het lijntje blijven hangen, laat staan een kind dat hier opgroeit en zelfstandig wordt!
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
09-03-2018 19:15
Integreer je en dan is het wéér niet goed...
Dat heeft daar niets mee te maken.
Internationale vluchtelingen verdragen zijn er om mensen in nood een asielstatus te verlenen - zeg maar veiligheid - die verdragen zijn er niet om mensen een beter leven te geven.

Dan hadden ze gewoon een BLUECARD moeten aanvragen, vrij vertaald is dat een werkvergunning voor de EU
http://www.kroesadvocaten.nl/eubluecard ... gIMUvD_BwE
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
09-03-2018 19:25
Als je hier op je 14e komt en er op je 21e nog bent dan faalt er ook iets in het beleid. En ik snap die vrouwen wel. Ben het met ze eens ook.

En merk helemaal niets van ons vluchtelingen beleid in negatieve zin. Dus wat mij betreft mogen ze blijven. Ik geloof niet dat ik daar een boterham minder om eet.
Dat komt omdat ze proces op proces stapelen , dan krijg je eindeloze procedures.
Italië heeft de hoger beroepsmogelijkheid voor asielzoekers afgeschaft
https://nos.nl/artikel/2126629-italie-s ... re-af.html

Lekker snel maar een stuk onzorgvuldige, wat heeft je voorkeur?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-03-2018 20:08
jij en Redbulletje doen net alsof een KIND dat vlucht - misschien hebben jullie het gemist, maar Afghanistan is al een jaar of 20 erg onveilig - dat uit een soort duivels opportunisme doet.

On topic: Natuurlijk zouden deze vrouwen moeten kunnen blijven. Ik vind sowieso dat mensen die als kind gekomen zijn en geïntegreerd zijn onder een speciale regeling of kinderpardon zouden moeten vallen. Het is inhumaan om jonge mensen die het grootste deel van hun leven hier hebben gewoon en hier geworteld zijn naar een land dat ze feitelijk niet kennen te sturen.
Dat moeten we juist niet doen.
Op het moment dat kinderen standaard een asielstatus krijgen op het moment dat ze als minderjarige het land in komen stroomt Italië vol met minderjarige Afrikanen.

Mooie investering, als het kind 18 is volgt een verblijfsstatus en kan hij geld naar het thuisland sturen.

Daarom is de Eu zo zorgvuldig, van een te ruimhartig beleid gaat een aanzuigende werking uit, te streng botst met de vluchtelingen verdragen.

Migranten sturen meer geld naar de thuislanden dan er aan ontwikkelingshulp die kant op gaat.
https://fd.nl/economie-politiek/1198544 ... -naar-huis
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
09-03-2018 21:23
.
Dan moet je dat eerder bedenken en niet iemand 7 jaar laten wachten, of het mogelijk maakt dat ze aan het lijntje blijven hangen, laat staan een kind dat hier opgroeit en zelfstandig wordt!
En het voorstel is?
Snel-procedure en terug.

Deze mensen vragen asiel aan en mogen sowieso tot hun 18 niet worden terug gestuurd, tenminste dat doet Nederland niet als er geen opvang is in het thuisland.

Dan kunnen ze vanaf hun 18 nog wat procedures doorlopen - bijvoorbeeld omdat de situatie in het thuisland veranderd is - ze hebben recht op een tolk, ze mogen in hoger beroep etc. dan ben je - vanaf je 18e - gauw 3 jaar verder.

Dat is niet extreem.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het beleid moet gewoon strenger en vooral veel sneller. Binnen 'n jaar zou iedereen uitgezet moeten worden die hier niet hoort. En van alles wat er al jaren binnen zit sowieso iedereen die dan nog steeds geen Nederlands spreekt.
Wordt er bij die meiden eigenlijk gerept over hun ouders? Waar zijn die in dit verhaal? Neem niet aan dat die ouders wel mogen blijven terwijl hun dochters worden teruggestuurd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven