Werk & Studie alle pijlers

Ouders pushen

11-03-2018 16:26 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik zit op de middelbare school, m'n cijfers staan prima en als het zo doorgaat ga ik gewoon over.

Alleen er is 1 probleem, bij ELKE toets dreigen m'n ouders. Ik game nog al graag en dan een week voor de toets zeggen ze: ''Als je deze toets verpest game je de komende maand niet'' en dat dan bij ELKE toets terwijl ik amper onvoldoendes haal. Ik begrijp echt dat ze het beste voor me willen en dat ze willen dat ik hoge cijfers haal maar door dit soort dingen stress ik helemaal, begin ik te zweten, word ik onrustig en voel ik me naar...

Hoe zorg ik ervoor dat m'n ouders stoppen met dit soort dingen.
Minder gamen zodat ze daar niet meer mee hoeven te dreigen.
Waarom beginnen ze een week voor de toets al met zeuren?
Als je gewoon voldoendes blijft scoren zit je toch goed wat je gamehobby betreft?
Alle reacties Link kopieren
Gate_Keeper schreef:
11-03-2018 16:29
Minder gamen zodat ze daar niet meer mee hoeven te dreigen.
Stoppen met iets wat ik leuk vind lijkt me raar en stel ik zou stoppen met gamen zouden ze wel weer met andere dingen komen zoals m'n telefoon afpakken bijvoorbeeld...
Alle reacties Link kopieren
Ga je zweten, wordt je onrustig en naar bij het idee dat je niet meer mag gamen?
Dan heb je een serieus probleem.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom zouden je ouders dit zeggen als je goede cijfers hebt?

Ik ben een moeder van een kind op de middelbare school en ik zeg alleen iets als hij er langere tijd niets van bakt. Een keer slecht scoren is een ding, maar ouders reageren zo eigenlijk alleen als het iets is wat vaker voorkomt.

Voor jou dus de tip, zorg dat je altijd eerst je huiswerk op orde hebt, je best doet en prima cijfers haalt en begin dan eens een gesprek.

Ik heb dit en dat en zus gedaan en ik sta goed.
Kunnen jullie proberen wat meer vertrouwen in mij te hebben?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-03-2018 16:30
Waarom beginnen ze een week voor de toets al met zeuren?
Als je gewoon voldoendes blijft scoren zit je toch goed wat je gamehobby betreft?
Klopt, maar ik word meer zenuwachtig van het feit dat ik gewoon geen enkele toets kan/mag verprutsen...
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de klas, ongeveer honderd jaar geleden, zat een meisje waarvan de vader steeds dreigde met kostschool als ze niet over zou gaan. Ze is nooit blijven zitten of daar ook maar in de buurt gekomen, een beetje hetzelfde als bij jou. Sommige ouders weten niet beter, denk ik.
Ik weet niet goed hoe je je ouders hier mee kunt laten stoppen, maar als je je toetsen gewoon blijft halen, kunnen ze hun dreigementen in elk geval nooit uitvoeren.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik was zo'n dwars kind dat ik dan de handdoek in de ring zou gooien en gewoon niets meer zou doen. Dan maar 'n poosje je hobby kwijt. Maar met chantage bereik je bij mij niets.
Alle reacties Link kopieren
zweten en onrustig worden van het idee dat je iets niet meer kan doen/hebben, dat klinkt toch aardig als verslavingsgedrag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
11-03-2018 16:37
zweten en onrustig worden van het idee dat je iets niet meer kan doen/hebben, dat klinkt toch aardig als verslavingsgedrag.
Het gaat niet eens perse om het feit dat ik niet meer mag gamen, maar meer om het feit dat m'n ouders boos worden/straf geven.

Ze pakken soms ook m'n telefoon af of laten me het huis schoonmaken
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-03-2018 16:34
Ik was zo'n dwars kind dat ik dan de handdoek in de ring zou gooien en gewoon niets meer zou doen. Dan maar 'n poosje je hobby kwijt. Maar met chantage bereik je bij mij niets.
Ja adviseer het kind even om school te verpesten. Daar heeft het wat aan.

Praat met je ouders, vraag ze waarom ze hiermee dreigen als je zulke goede cijfers haalt. En bepaal samen wat je het beste kan doen. Wat helpt jou om goede cijfers te blijven halen. Begin je wel op tijd met leren? Of game ook op momenten dat je eigenlijk zou moeten leren?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Je schrijft dat je als het zo blijft je gewoon over gaat en je amper onvoldoendes haalt, maar welke cijfers haal je dan en zou het kunnen dat je ouders denken dat je beter kan?

Dat je nu steeds rond een 6 haalt en je ouders geloven dat je met meer werken ook een 8 zou kunnen halen? Dat ze daarom druk zetten op je?

Zitten ze bij alles zo dicht op je en hebben ze dat altijd al gehad?
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
11-03-2018 16:40
Ja adviseer het kind even om school te verpesten. Daar heeft het wat aan.

Praat met je ouders, vraag ze waarom ze hiermee dreigen als je zulke goede cijfers haalt. En bepaal samen wat je het beste kan doen. Wat helpt jou om goede cijfers te blijven halen. Begin je wel op tijd met leren? Of game ook op momenten dat je eigenlijk zou moeten leren?
Ik begin meestal zo'n 3/4 dagen voor de toets met leren en tijden om te leren spreken we eigenlijk niet af 'zolang m'n cijfers maar goed zijn'.
Alle reacties Link kopieren
SnelVraagje schreef:
11-03-2018 16:42
Ik begin meestal zo'n 3/4 dagen voor de toets met leren en tijden om te leren spreken we eigenlijk niet af 'zolang m'n cijfers maar goed zijn'.
Zolang je cijfers maar goed zijn? :sarcastic:

En wat zijn voor jou goede cijfers en wat zijn voor je ouders goede cijfers?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ze wel eens verteld wat het met jou doet, als ze dat zeggen? Op een rustig moment, zonder boosheid 'hé pap, mam' en dan wat je in je OP schrijft.

Ik denk dat ze geen idee hebben dat hun woorden zoveel met jou doen.

En dat jij een nare stressweek hebt, kan nooit hun intentie zijn. Ik denk dat ze het idee hebben dat ze niet tot je doordringen en daarom dreigen je hobby af te pakken.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
11-03-2018 16:41
Je schrijft dat je als het zo blijft je gewoon over gaat en je amper onvoldoendes haalt, maar welke cijfers haal je dan en zou het kunnen dat je ouders denken dat je beter kan?

Dat je nu steeds rond een 6 haalt en je ouders geloven dat je met meer werken ook een 8 zou kunnen halen? Dat ze daarom druk zetten op je?

Zitten ze bij alles zo dicht op je en hebben ze dat altijd al gehad?
Ik heb 11 vakken daarvan zijn 2 achten, 5 zevens en 4 zessen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
11-03-2018 16:45
Heb je ze wel eens verteld wat het met jou doet, als ze dat zeggen? Op een rustig moment, zonder boosheid 'hé pap, mam' en dan wat je in je OP schrijft.

Ik denk dat ze geen idee hebben dat hun woorden zoveel met jou doen.

En dat jij een nare stressweek hebt, kan nooit hun intentie zijn. Ik denk dat ze het idee hebben dat ze niet tot je doordringen en daarom dreigen je hobby af te pakken.
Vaak genoeg gedaan inderdaad maar dan krijg ik ''Stel je niet zo aan joh'' of ''Niet zo janken'' terug..
Alle reacties Link kopieren
Voor iemand die met 2 vingers in de neus negens en tienen kan halen, is bijna geen onvoldoendes, echt wat anders, dan voor iemand die steeds met heel veel moeite en inzet net overgaat.

Hebben je ouders een verkeerd verwachtingspatroon?
Zijn je cijfers de laatste tijd achteruit gegaan?
Hoe veel game je?
Heeft het gamen invloed op je leven?

Mee helpen met huishoudelijke taken vind ik voor een middelbareschool scholier echt niet zo raar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
SnelVraagje schreef:
11-03-2018 16:48
Vaak genoeg gedaan inderdaad maar dan krijg ik ''Stel je niet zo aan joh'' of ''Niet zo janken'' terug..
Je ouders zeggen "niet zo janken" als jij dit aangeeft?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
11-03-2018 16:44
Zolang je cijfers maar goed zijn? :sarcastic:

En wat zijn voor jou goede cijfers en wat zijn voor je ouders goede cijfers?
Geen idee wat mijn ouders 'goede cijfers' vinden.

Als ik m'n pa een appie stuur zo van: ''Hey pap, ik heb een 7 gehaald'' krijg ik meestal 'Ja prima' of alleen een duimpie terug gestuurd en bij een 8 of een 9 krijg ik meestal een bericht lang over hoe trots die wel niet is...
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
11-03-2018 16:50
Je ouders zeggen "niet zo janken" als jij dit aangeeft?
Ja, vooral m'n pa, m'n stiefmoeder houdt zicht er meestal buiten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen advies.

Ik herken het echter wél.
Alles waarbij ik met mijn ouders aankom is het antwoord 'je moet geen drugs doen!'.
Ik heb nooit drugs gedaan...

Maar het werkt averechts als ouder.. die het goedbedoeld.. ik vertel nu maar niks meer en sluit me af...

En als zij zo doorgaan ga jij uit frustratie op een bepaald moment JUIST meer gamen, geef je het op, ga je falen.. en komt uit waar ze zelf bang voor waren... enkel hebben ze het zelf gecreëerd.

Ik zou iemand in je omgeving zoeken waar je aan verteld wat je hebt gepost hier en die bereid is om als mediator bij een gesprek te zitten met je ouders over wat je hier post. Iemand die niet gekleurd is. Vertrouwenspersoon op school, praktijkbegeleider huisarts, een oom of tante, vriend, etc.

JIJ wilt geen toetsen falen. En op deze manier gáát dat gebeuren. Omdat zij niet begrijpen dat ze bezig zijn met een neerwaartse spiraal creëren, hoe goed ze het ook bedoelen. Gamen -> mag niet gamen want dan ga je falen -> angst en frustratie waarbij gamen je uitlaatklep is -> meer gamen -> meer zeuren dat je niet mag gamen-> meer angst en frustratie en meer gamen...etc.

Als je dat met een mediator kan uitpraten, zou je afspraken kunnen maken. Van 'zoveel uur' gamen zoveel uur studeren' tot 'ik beslis zelf hoeveel ik game en het is mijn verantwoordelijkheid en levensles, als ik daardoor faal'.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
11-03-2018 16:49
Voor iemand die met 2 vingers in de neus negens en tienen kan halen, is bijna geen onvoldoendes, echt wat anders, dan voor iemand die steeds met heel veel moeite en inzet net overgaat.

Hebben je ouders een verkeerd verwachtingspatroon?
Zijn je cijfers de laatste tijd achteruit gegaan?
Hoe veel game je?
Heeft het gamen invloed op je leven?

Mee helpen met huishoudelijke taken vind ik voor een middelbareschool scholier echt niet zo raar.
- Mijn ouders willen dat ik HAVO/HBO ga doen, terwijl ik TL/MBO net aankan.
- Mijn cijfers zijn de laaste tijd alleen maar omhoog gegaan, daarom vind ik het ook zo vreemd.
- Ik game zo'n 2/3 uur p/d.
- Ik ga gewoon nog naar buiten met vrienden, ik werk en ga af en toe is op bezoek bij familieleden, dus echt invloed heeft het niet.
- Taken vind ik ook niet raar, ik moet standaard 2x per week de tafel en de vaatwasser doen... maar met slechte cijfers moet ik het heel de week doen bijvoorbeeld.
Goh, je krijgt een goed gedaan duimpje en een trots als je goede cijfers haalt. Zolang je het goed doet, dan is er niets aan de hand. Anders moet je die 2 a 3 uur gamen om er wel wat van te maken.

Hoe traumatisch. Er is niets mis met een beetje sturing. Opvoeding heet dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven