Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek keurt bouwdepot af na ondertekende goedkeuring

12-03-2018 18:08 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vorig jaar kregen wij akkoord voor ons bouwdepot, het plan was om een uitbouw te plaatsen van zo'n 3 x 3.80. Zelf hebben wij 15.000 ingelegd en de bank de overige 15.000. We hebben dus een bouwdepot van 30.000. Nadat we de sleutel kregen bleek de uitbouw wel erg duur te zijn en hebben wij een aanvraag voor wijziging bouwplan ingediend.

Op 2 maart kreeg ik de brief (gedateerd 28 febr) binnen met de letterlijke tekst: 'Onlangs ontvingen wij een gewijzigd verbouwplan. Bij deze delen wij u het volgende mee. Wij gaan akkoord met dit gewijzigde verbouwplan.' Ondertekent door directeur en manager.
Een week later, op 9 maart wordt ik halverwege de middag gebeld door een medewerker van de bank dat ze door wilde geven dat het gewijzigde bouwplan niet akkoord is. Als ik vertel een week geleden het akkoord al schriftelijk ontvangen te hebben, verbaast dat de medewerker maar ziet de brief wel in haar systeem en ze zegt er het een en ander over:
- Administratie heeft die brief onterecht uitgedaan, administratieve fout
- Ze zal nagaan waarom die brief is uit gegaan want dat is de bedoeling niet
- Aankoop van tuingrond wordt niet goedgekeurd
- De beschreven bouwplannen zorgen niet voor de waardevermeerdering die de uitbouw zou geven, waar in eerste instantie het bouwdepot voor is afgegeven.
- En nog zo'n 3x dat ze zal uitvragen bij de administratie hoe dit kan. Als ik in wil springen, blijft ze maar praten en ik kom er niet tussen dus op een dringende toon heb ik haar verteld dat ik dit enorm fraai vindt, wij besteden duizenden euro's waarvan nu blijkt dat we dit nu niet kunnen declareren en ik dring aan op te hangen (ze blijft maar doorgaan over die administratie) en mijn tussenpersoon te bellen aangezien ik niet erg rustig wordt van haar en hang op. (zo.. dit laatste is vooral even mijn frustratie van mij af schrijven, op zich geen informatie waar jullie iets mee kunnen)

Extra info:
- In het nieuwe plan hebben wij de volgende zaken vermeld:
Egaliseren vloer met vloerverwarming, plak PVC, nieuwe plavuizen keuken, verwijderen van muur tussen woonkamer en keuken, grotere keuken, Stucwerk, alle electriciteitsdraden vervangen + nieuwe groepenkast met krachtstroom voor inductiekookplaat, ophoging stroomvoorziening door enexis, verf, 104m² tuingrond (waar op gebouwd mag worden) bijgekocht, traprenovatie, nieuw dak op dakterras, schoorsteen opnieuw voegen & hydrofoberen, dakgoten vervangen, Wc renovatie.

- In de week tijd dat het bouwdepot akkoord was hebben wij zowat het hele huis al gestript:
M.a.w. Alles wat nu gesloopt is moeten we nog wel maken..
Keuken eruit, tegels van de muren verwijderd, nieuwe leidingen gefreesd, alle electriciteit vervangen.

- De bank heeft op vrijdagmiddag nog een mijn hypotheekadviseur laten weten dat wij beter niet verder kunnen slopen in huis.


Hypotheekadviseur
- Onze hypotheekadviseur helpt ons hiermee. Komt met het idee om opnieuw te laten taxeren wat onze geplande werkzaamheden met de waarde van het huis doen.
-Ik haal uit het gesprek met mijn adviseur ook op dat hij zoekende is naar: wat hebben jullie al vastgelegd aan kosten zodat we de bank kunnen dwingen om met hun foutieve brief wel te laten boeten voor de kosten die we nu wel MOETEN maken.
Ik ben echter bang voor het volgende: de keuken hadden wij in februari al een orderbevestiging op gegeven omdat er toen 40% korting was maar de keuken is verder nog niet zozeer uitgezocht. Ons risico om al een keuken vast te leggen waar we niet onder uit kunnen, zal de bank zeggen? Verder hebben we veel offertes binnen maar nog niets toegezegd. Ik hoop niet dat de bank zegt: oh je hebt nog niets toegezegd, dan zijn we je ook niets verschuldigd.. Maar het huis ligt dus wel in puin ondertussen.

Maar mijn voornaamste vraag:

Als de bank met handtekening van directeur en manager zwart op wit ons de goedkeuring toegezonden heeft. Kunnen ze er dan überhaupt op terugkomen? Al zou er in staan dat we van het bouwdepot een nieuwe hond kopen.. Ik zeg even iets geks.

Iemand ideeën, tips, adviezen?

Groet
Enige advies wat ik je kan geven is advocaat in huren. Eerste gesprek is meestal gratis en kunnen ze je vertellen wat ze voor je kunnen betekenen
Juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
Dat je kennelijk in de verkooptrucs van een keukenboer bent getrapt werkt niet direct in je voordeel, maar dat neemt niet weg dat je verhaal de indruk wekt dat je aantoonbare schade hebt door het handelen van de bank. Inderdaad je rechtsbijstand bellen. Daar ben jr toch wel voor verzekerd?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je ook aan een advocaat in te schakelen. Dit is belachelijk, hun fout zou jou geen cent mogen kosten.
Naar een jurist, en een brief laten opstellen waarin jullie mededelen dat jullie de bank houden aan de eerder gestuurde bevestiging.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, volgens mij hebben jullie echt zo spoedig mogelijk deskundig professioneel advies nodig. Ik lees zo al een stuk of drie klassieke fouten waarvan ik mij afvraag hoe je die in hemelsnaam kunt maken.
    • Een keuken die je nog niet hebt uitgezocht maar zogenaamd al wel 40% korting. Daarvan zijn tientallen verhalen dat je daarmee opgelicht wordt.
    • Een uitbouw van slechts 11 m2 voor €30.000,-
      Denken dat zaken als vloerbedekking, een keuken en verf uit een bouwdepot betaald kunnen worden
jo12345 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 19:36
2.74% gewijzigd
jo12345 schreef:
12-03-2018 19:32
Tsja, volgens mij hebben jullie echt zo spoedig mogelijk deskundig professioneel advies nodig. Ik lees zo al een stuk of drie klassieke fouten waarvan ik mij afvraag hoe je die in hemelsnaam kunt maken.
    • Een keuken die je nog niet hebt uitgezocht maar zogenaamd al wel 40% korting. Daarvan zijn tientallen verhalen dat je daarmee opgelicht wordt.
      Een uitbouw van slechts 11 m2 voor €30.000,-
      Denken dat zaken als vloerbedekking, een keuken en verf uit een bouwdepot betaald kunnen worden
En waarom zou een keuken niet uit het bouwdepot mogen? Verf mag meestal ook wel, over vloerbedekking zou je kunnen twisten maar is bij ons ook gewoon betaald daaruit bij ons eerste huis.
Alle reacties Link kopieren
febag schreef:
12-03-2018 19:35
En waarom zou een keuken niet uit het bouwdepot mogen? Verf mag meestal ook wel, over vloerbedekking zou je kunnen twisten maar is bij ons ook gewoon betaald daaruit bij ons eerste huis.
Omdat de hypotheekregels aangepast zijn. Hypotheek mag maximaal 100% van de marktwaarde zijn. Dat betekent dat alles uit het bouwdepot 100% aantoonbaar moet bijdragen aan het verhogen van de waarde van je woning.

Dat soort dingen kan dus alleen maar als je hypotheek lager is als de marktwaarde van je woning.
Heel simpel gezegd: nadat je bouwdepot helemaal opgenomen is moet je huis genoeg waard zijn om de gehele hypotheek (dus oorspronkelijke deel + bouwdepot) te kunnen aflossen bij verkoop. Dat kan je aantonen met een taxatie. Om de schriftelijke toezegging kunnen ze niet zo maar heen met het "administratieve fout". Jullie mochten daar van uit gaan en de bank is minstens gehouden de kosten die jullie aantoonbaar hebben gemaakt na de brief te vergoeden (uiteraard als die kosten gemaakt zijn in overeenstemming met het ingeleverde gewijzigde plan).
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-03-2018 19:32
Tsja, volgens mij hebben jullie echt zo spoedig mogelijk deskundig professioneel advies nodig. Ik lees zo al een stuk of drie klassieke fouten waarvan ik mij afvraag hoe je die in hemelsnaam kunt maken.
    • Een keuken die je nog niet hebt uitgezocht maar zogenaamd al wel 40% korting. Daarvan zijn tientallen verhalen dat je daarmee opgelicht wordt.
    • Een uitbouw van slechts 11 m2 voor €30.000,-
      Denken dat zaken als vloerbedekking, een keuken en verf uit een bouwdepot betaald kunnen worden
Wij mochten vloerbedekking, keuken en verf gewoon uit het bouwdepot doen, hadden we tevoren nog specifiek naar gevraagd. Ook bij controle achteraf, toen we bonnetjes van alles moesten inleveren is alles goedgekeurd.
jo12345 schreef:
12-03-2018 19:39
Omdat de hypotheekregels aangepast zijn. Hypotheek mag maximaal 100% van de marktwaarde zijn. Dat betekent dat alles uit het bouwdepot 100% aantoonbaar moet bijdragen aan het verhogen van de waarde van je woning.

Dat soort dingen kan dus alleen maar als je hypotheek lager is als de marktwaarde van je woning.
En een keuken en verf kunnen volgens jou dus nooit bijdragen aan de waardevermeerdering van je huis? Je noemt het namelijke een klassieke fout om te denken dat dat gefinancierd zou kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
febag schreef:
12-03-2018 19:42
En een keuken en verf kunnen volgens jou dus nooit bijdragen aan de waardevermeerdering van je huis? Je noemt het namelijke een klassieke fout om te denken dat dat gefinancierd zou kunnen worden.
2,5 jaar terug heb ik dat allemaal laten financieren, dus echt klassiek is de fout niet, daar het kort geleden nog gewoon kon.
Annelleke schreef:
12-03-2018 19:41
Wij mochten vloerbedekking, keuken en verf gewoon uit het bouwdepot doen, hadden we tevoren nog specifiek naar gevraagd. Ook bij controle achteraf, toen we bonnetjes van alles moesten inleveren is alles goedgekeurd.
Wij ook. Vrij recent nog. :thumbsup:
Verder geen idee hoe sterk jij of de bank staat TO. Ik weet wel dat wij ook een aanpassing wilden voor de bestemming van ons depot, en dat er toen op opnieuw iemand een taxatie is komen doen voordat we toestemming kregen?
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt is dat jullie helemaal geen uitbouw meer doen (maar eigenlijk alleen de woning opknappen.....).

(uitbouw is vaak juist wel waarde vermeerderend...opknappen daarin tegen..lang niet altijd. Dat valt vaak onder gewoon onderhoud......en ik zie heel veel opknap dingen die echt niet waarde vermeerderend zullen zijn...
Ik vind het eigenlijk wel logisch dat je voor deze zaken geen bouwdepot krijgt, omdat het meer onder groot onderhoud van de woning valt, niet onder waardevermeerdering zoals een aanbouw. De meeste mensen sparen gewoon voor vervanging van de zaken de je noemt.

Desalniettemin vind ik ook dat als je een brief hebt van de bank dat het akkoord is, je hier wel vanuit mag gaan en de bank fout zit.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk heeft ze die brief...maar denk je nu werkelijk dat de bank dan maar even die 15.000 gaat lenen....neuh geloof ik niets van, banken zijn verre van barmhartig.

De keuken is haar eigen keus hoor om die in Feb al te "bestellen". De werkelijke schade is ontzettend moeilijk vast te stellen en zal maar een fractie zijn.
(daarnaast een stukje gezond verstand gebruiken voor de voorwaarden van een bouwdepot...........)

Hebben jullie nooit 1 moment twijfel gehad omtrend de goedkeuring van het nieuwe bouwdepot? (dus zonder uitbouw en alleen maar opknappen....) immers de hypotheek regels zijn een stuk strenger tegenwoordig en dan zit je al snel al 1+1 = 2....
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe keuken en vloer worden alleen als waardevermeerderend gezien als de oude keuken en vloer zo slecht zijn dat ze totaal niet functioneren of enorm gedateerd zijn. Zo is het mij weleens uitgelegd. Een uitbouw is (vrijwel) altijd waardevermeerderend omdat het m2 toevoegt.
Op zich valt de besissing van de bank wel te begrijpen, al lijkt het me ook niet redelijk om nu de toestemming in te trekken. Heb je al gekeken naar de algemene voorwaarden die zijn verstrekt bij het offerte traject? Kan je daar een aanknopingspunt vinden misschien?
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel benieuwd wat de bank gaat doen, echter ik zou er wel rekening mee houden dat ze die 15.000 bouwdepot gaan verlagen tot bv 5000...... (daarmee zou je de gedane schade iig moeten kunnen oplossen...) naast jullie eigen 15.000... en wil je die luxe in je huis kwa keuken/vloeren dat je dan even zelf zou moeten sparen.
Tja, ik lees ook vooral opknapwerk en onderhoud en geen echte waardevermeerdering. De uitbouw is uit het plan verdwenen en dat was de initiele aanvraag en goedkeuring. Neemt niet weg dat het vreemd is dat je die bevestiging krijgt, je vervolgens wordt gebeld dat het niet akkoord is, maar dat je de afwijzing niet op schrift hebt (of die komt nog?).

Ik zou beginnen met de voorwaarden van de bank door te nemen, die afwijzing eerst maar eens afwachten en een belletje doen naar je rechtsbijstand.
Ik vind het heel logisch dat deze wijziging niet akkoord is. Ik vind het zelfs nogal verbazingwekkend dat jullie hadden verwacht van wel. Een aanbouw is iets totaal anders dan intern opknapwerk en voor dat tweede krijg je tegenwoordig nauwelijks nog een bouwdepot.

Desalniettemin heb je wel die brief ontvangen. Wat dat waard is weet ik niet precies, daar zul je juridisch advies voor moeten inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Los van het feit dat ik het raar vind dat je eerst een uitbouw gaat doen a €30.000 euro o,m vervolgens je hele huis te renoveren en er vanuit gaat dat dit ook in een bouwdepot zit vind ik het onbegrijpelijk dat ne een keuken koopt (zonder voorbehoud van financiering) en sloopwerkzaamheden gaat uitvoeren voordat alles rond is. Over dat laatste is het me niet helemaal duidelijk of je de sloopwerkzaamheden enkel de afgelopen 11 dagen hebt gedaan (aangezien de brief op 3 maart op de mat viel) maar de keuken had je al gekocht voordat je überhaupt wist dat het werd goedgekeurd.

Uiteraard kun je een jurist benaderen want ik heb geen idee hoe dit zit met betrekking tot de toezegging van die brief maar toch denk ik dat je wat dat betreft niet sterk staat. (Ook vanwege het feit dat alles wat je opnoemt (nou ja bij a alles) een groot deel echt niet waardevermeerdering is waarbij ik het stukje tuinaankoop eigenlijk het meest naïef vind. Kortom, raadpleeg een jurist maar houdt er ernstig rekening mee dat je bot zal vangen .
Maar het aanvankelijke plan was een aanbouw. Dus had je al het andere niet gedaan neem ik aan? Hoe slecht was de keuken die erin zat dan? Vraag ik me gewoon even af..
Alle reacties Link kopieren
Allereerst ben je opgelicht door de keukenleverancier. Deze acties zijn er altijd en nu kun je dus nauwelijks meer onderhandelen (want je moet bij hen afnemen of een boete betalen).

Ik heb in 2013 een bouwdepot gehad (toen was de wetgeving nog soepeler dan nu) en mocht toen zaken als verf en pvc niet meefinancieren. Een keuken mocht wel, omdat de oude keuken letterlijk verrot was. De andere klussen die jullie willen doen zijn maar zeer beperkt waardevermeerderend. Ik snap dus wel dat de bank dat niet zomaar financiert. Gelukkig hebben jullie zelf €15.000 wat het voor de bank wellicht iets aantrekkelijker maakt.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een enorme tegenvaller zeg! Je zult je wel flink zorgen maken :hug: ? Ik denk dat het inderdaad een goede stap is om een taxateur in te zetten en met de bank in onderhandeling te gaan. Maar misschien toch ook een eerste orienterend gesprek met een advocaat.

Vorig jaar kregen wij akkoord voor ons bouwdepot, het plan was om een uitbouw te plaatsen van zo'n 3 x 3.80. Zelf hebben wij 15.000 ingelegd en de bank de overige 15.000. We hebben dus een bouwdepot van 30.000. Nadat we de sleutel kregen bleek de uitbouw wel erg duur te zijn en hebben wij een aanvraag voor wijziging bouwplan ingediend.
De laatste zin begrijp ik niet, in welke zin bleek de uitbouw erg duur te zijn? Het zou duurder worden dan de 30000 euro van het bouwdepot? Of vonden jullie bij nader inzien de geplande 30000 euro teveel geld voor de uitbouw?

In het nieuwe plan hebben wij de volgende zaken vermeld:
Egaliseren vloer met vloerverwarming, plak PVC, nieuwe plavuizen keuken, verwijderen van muur tussen woonkamer en keuken, grotere keuken, Stucwerk, alle electriciteitsdraden vervangen + nieuwe groepenkast met krachtstroom voor inductiekookplaat, ophoging stroomvoorziening door enexis, verf, 104m² tuingrond (waar op gebouwd mag worden) bijgekocht, traprenovatie, nieuw dak op dakterras, schoorsteen opnieuw voegen & hydrofoberen, dakgoten vervangen, Wc renovatie.
Ik denk dat hier aardig wat zaken tussen staan die niet tot nauwelijks waardevermeerderend zijn en vraag me net als Lemon_tree af hoe slecht of goed de bestaande keuken nog was aangezien die in eerste instantie niet vervangen zou worden. Als de keuken nog niet vreselijk slecht was is een nieuwe keuken sowieso geen waardevermeerdering lijkt me.

Ik hoop dat jullie eruit gaan komen met de bank, maar ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat hun bijdrage aan het bouwdepot flink verlaagd zal worden. Ondanks de ontzettend vervelende gang van zaken zou ik alvast gaan rekenen hoe je een (mogelijk) gat van zeg 10.000 euro op gaat vangen (extra geld inleggen en/of dingen schrappen/minder dure uitgaven). Dingen als de schoorsteen opnieuw voegen en hydrofoberen kun je bijvoorbeeld uitstellen totdat je weer gespaard hebt. Het tikt misschien niet vreselijk aan maar alle beetjes bij elkaar maken een groot bedrag, dus zoek naar dingen die je uit kunt stellen of waar je minder dure/luxe materialen kunt gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven