Bestanden nummeren zonder naam te wijzigen?

13-03-2018 10:27 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag in een map met pakweg 30 gelijkaardige bestanden met verschillende namen deze bestanden nummeren zonder hun naam te wijzigen.

Vb:

blabla.docx
zusenzo.docx
sowieso.docx
koetjesenkalfjes.docx
blabla2.docx

wordt dan

5blabla.docx
4zusenzo.docx
3sowieso.docx
2koetjesenkalfjes.docx
1blabla2.docx

waarbij 5blabla.docx het meest recente bestand in de map is.

Ik doe dit momenteel handmatig door de naam per bestand te wijzigen maar het wordt door de grote hoeveelheid een beetje omslachtig.
Kan dit sneller?

PS: ik weet dat ik alle bestanden in 1 keer van naam kan wijzigen, zodat ik vb blabla(1).docx, blabla(2).docx,... krijg maar het is de bedoeling dat de bestandsnamen zelf behouden blijven, dat er alleen een volgnummer aan wordt toegevoegd.

Alvast mijn dank :)
Ik snap je probleem niet? In de tijd dat je dit topic getypt hebt, heb je toch met gemak 30 documentjes genummerd? :proud:
Alle reacties Link kopieren
hertje89 schreef:
13-03-2018 10:30
Ik snap je probleem niet? In de tijd dat je dit topic getypt hebt, heb je toch met gemak 30 documentjes genummerd? :proud:
Dat dacht ik ook! En 30 bestandjes valt nog reuze mee! 😁

Ik heb geen idee TO of er een mogelijkheid is om dit sneller te doen ik denk dat het toch handmatig wordt..
Alle reacties Link kopieren
Het zijn er helaas meer dan 30 in een boel verschillende mappen en het gaat om bestanden die ik dagelijks binnen krijg en moet klasseren.
Dus het is niet eenmalig tanden erin en alles handmatig aanpassen, anders had ik dat al lang zo gedaan :)
MonicaG schreef:
13-03-2018 10:33
Het zijn er helaas meer dan 30 in een boel verschillende mappen en het gaat om bestanden die ik dagelijks binnen krijg en moet klasseren.
Dus het is niet eenmalig tanden erin en alles handmatig aanpassen, anders had ik dat al lang zo gedaan :)
Je schrijft "in een map met pakweg 30 gelijkaardige bestanden" maar nu zijn het er toch meer dan 30 in een boel verschillende mappen...niet heel duidelijk. Ik denk idd dat je alleen die optie hebt die je zelf noemt, met die (1) erachter etc. Misschien heeft iemand anders nog een goed idee. Succes!
Alle reacties Link kopieren
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/compu ... noemen.asp

Eerste zoek resultaat Google.

https://computertotaal.nl/artikelen/app ... men-70338/

En de tweede.
Voor Windows bestaan daar wel tooltjes voor, zoals Bulk Rename Utility. Daarmee kun je echt op alle mogelijke manieren bestandsnamen manipuleren.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Bestaande documentnamen kan je inderdaad met bulktools bewerken. Maar het gaat nog efficienter als je een goede documentnaamconventie bedenkt en (nieuwe) bestanden direct volgens die conventie een naam geeft bij het opslaan.

Bijvoorbeeld:
<datum><project><klant><versie>
Alle reacties Link kopieren
Even voor de goede orde: je wil dus wel de bestandsnaam wijzigen. Maar wat jij wil kan inderdaad met meerdere tools, zoals die hierboven genoemd worden.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
13-03-2018 12:30
Even voor de goede orde: je wil dus wel de bestandsnaam wijzigen. Maar wat jij wil kan inderdaad met meerdere tools, zoals die hierboven genoemd worden.

Ja en nee: als ik zelf zoek kom ik altijd maar uit op systemen waarbij alle bestanden dezelfde naam krijgen+nummer. Ik wil graag de oorspronkelijke naam behouden + nummer toevoegen, maar in se heb je gelijk en verander ik daarmee de naam.

Ik wil liever niet de namen an sich veranderen. Ik krijg die bestanden toegestuurd met benaming gegeven door andere partij en als daar dan later naar gerefereerd wordt is het wel erg onhandig als het bestand bij de andere partij x heet en bij mij heet het y.

Dank aan degene(n) die met bulktools kwam, daar ga ik me morgen eens in verdiepen :thumbsup:
Ik gebruik File Renamer voor zulke klusjes.
Waarom wil je de nummers er eigenlijk aan toevoegen? Je zegt dat je het meest recente bestand het hoogste nummer moet krijgen. Is het dan belangrijk dat de bestanden chronologisch geordend worden? Als dat het geval is, kun je ze met de balkjes bovenaan ook ordenen op datum in plaats van bestandnaam (moet je er niet alsnog in gaan werken, want dan verandert de datum natuurlijk).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven