Gezondheid alle pijlers

Draagmoeder

13-03-2018 12:34 43 berichten
Een van mijn gezinsleden probeert kinderen te krijgen, maar tot nu toe is het niet gelukt. Het wordt emotioneel steeds zwaarder en de kans van slagen steeds kleiner.
Nu heb ik nogal wat vruchtbare jaren voor de boeg en hoef zelf geen kinderen meer en de gedachte om me aan te bieden als draagmoeder speelt regelmatig door mijn hoofd.
Ik ben me ervan bewust dat het emotioneel een behoorlijke aanslag is en ik zal dit traject dan ook nooit starten zonder psychologische ondersteuning voor mij en mijn partner, maar wat ik me nu vooral afvraag is wat ik fysiek kan verwachten. Het zal dus om een plaatsing van een bevrucht eitje zijn, mijn eitjes worden niet gebruikt. Hoe ziet dat proces eruit tot aan de plaatsing.
En zijn er mensen met ervaring die deze willen delen?

Ik wil eerst alles weten zodat ik zelf kan besluiten of het echt, zonder twijfel wil doen, want ik wil niet iets aanbieden wat zo heftig is voor alle partijen om later terug te krabbelen omdat ik er niet goed genoeg over na heb gedacht.
Dit is dus een oriënterende vraag. Voor nu nog hypothetisch
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wat lief dat je het overweegt :hug:
Alle reacties Link kopieren
net zoals een IVF, alleen worden de eitjes bij de ene moeder gehaald. Deze worden in het lab bevrucht. En dan bij moeder 2 geplaatst. Dan volgt er een gewone zwangerschap.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Heb je het er ook voor over als je lichaam er zwaar onder te lijden krijgt? Bv hangvel, straie, bekkenbodem problemen? Dit zijn ook dingen die ik mee zou overwegen. Het is natuurlijk een prachtig gebaar, maar kinderen krijgen laat ook zijn sporen na natuurlijk.
Ik ben misschien oppervlakkig hoor ..
Zoek eens online op hoogtechnologisch draagmoederschap (want dat is dit).
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
13-03-2018 12:42
Heb je het er ook voor over als je lichaam er zwaar onder te lijden krijgt? Bv hangvel, straie, bekkenbodem problemen? Dit zijn ook dingen die ik mee zou overwegen. Het is natuurlijk een prachtig gebaar, maar kinderen krijgen laat ook zijn sporen na natuurlijk.
Ik ben misschien oppervlakkig hoor ..
Dit zou voor mij niet het grootste struikelblok zijn, zwangerschappen en bevallingen heb ik al gehad en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn. Maar een baby in je buik, die je na de geboorte af moet staan, dat lijkt me zo moeilijk, ook voor iemand die dicht bij je staat, ik weet niet of ik dat zou kunnen.
Wat je kunt verwachten is ook gezeik met familielid en partner omdat je je door de zwangerschap mede-eigenaar van het kind gaat voelen. En als je het doet voor een mannelijk familielid besef dan dat na een scheiding het kind meestal bij de moeder blijft.
@erizon, bedankt voor de tip. Ik zal een googlen

@beetjegek, ik weet dat iedere zwangerschap een bepaald risico met zich meebrengt. Voordeel is dat ik qua uitlubberen en strieae als redelijk op de max zit door mijn eigen zwangerschappen, dus dat kan allemaal niet veel erger worden ;-)
Ik zie ook hoe ongelooflijk veel pijn het hen doet, dat maakt het ook makkelijker kwaaltjes te aanvaarden. Voor iemand die verder van me af staat zou ik dit ook nooit overwegen
Gatinmijnsok schreef:
13-03-2018 12:46
Dit zou voor mij niet het grootste struikelblok zijn, zwangerschappen en bevallingen heb ik al gehad en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn. Maar een baby in je buik, die je na de geboorte af moet staan, dat lijkt me zo moeilijk, ook voor iemand die dicht bij je staat, ik weet niet of ik dat zou kunnen.
Wat helpt is dat ikzelf echt geen kinderen meer wil en dat het biologisch niet mijn kind zal zijn.
Dat wil niet zeggen dat het makkelijk zal zijn, maar vandaar de psycholoog
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
13-03-2018 12:46
Dit zou voor mij niet het grootste struikelblok zijn, zwangerschappen en bevallingen heb ik al gehad en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn. Maar een baby in je buik, die je na de geboorte af moet staan, dat lijkt me zo moeilijk, ook voor iemand die dicht bij je staat, ik weet niet of ik dat zou kunnen.
Ja dat lijkt mij ook heel moeilijk, daarom respect dat ze het overweegt.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
13-03-2018 12:49
@erizon, bedankt voor de tip. Ik zal een googlen

@beetjegek, ik weet dat iedere zwangerschap een bepaald risico met zich meebrengt. Voordeel is dat ik qua uitlubberen en strieae als redelijk op de max zit door mijn eigen zwangerschappen, dus dat kan allemaal niet veel erger worden ;-)
Ik zie ook hoe ongelooflijk veel pijn het hen doet, dat maakt het ook makkelijker kwaaltjes te aanvaarden. Voor iemand die verder van me af staat zou ik dit ook nooit overwegen
Oh ok, ja ik heb ook wel wat te lijden gehad onder mijn zwangerschappen , maar het kan altijd nog erger natuurlijk, en mijn bevallingen waren moeilijk, dus ik zou het sowieso niet doen. Het lijkt me ook zo raar om na alles de baby weg te geven, ik weet niet of ik het zou kunnen, ookal is het niet je eigen vlees en bloed. Het groeit toch in je.
Mooi idee, maar in Nederland gaat dit niet gebeuren. Eventueel wel met een eicel van jou, maar niet van een ander. Dat is ook wat Erizon bedoelt te vertellen.
beetjegek schreef:
13-03-2018 12:42
Heb je het er ook voor over als je lichaam er zwaar onder te lijden krijgt? Bv hangvel, straie, bekkenbodem problemen?
.
To, ik zou vooral nadenken over mogelijke medische complicaties en, mocht je besluiten jezelf aan te bieden,die vooraf heel goed doorspreken en zo mogelijk zelfs vastleggen. Denk aan dingen als:

Preeclampsie en andere zwangerschapscomplicaties - hoe weeg je de belangen van jou om snel te bevallen vs het kind dat nog zo lang mogelijk miet groeien? Hebben de biologische ouders inspraak in die beslissing?

Afwijkingen bij het kind - stel het kind heeft Down (of iets ergers), wie beslist dan over het wel of niet voldragen van de zwangerschap? Hoe staan zij überhaupt tegenover een kindje met een handicap?

Het is een mooi idee en lief dat je het überhaupt overweegt.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:12
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
13-03-2018 12:56
Mooi idee, maar in Nederland gaat dit niet gebeuren. Eventueel wel met een eicel van jou, maar niet van een ander. Dat is ook wat Erizon bedoelt te vertellen.
Als je op hoogtechnologisch draagmoederschap zoekt, lees je toch echt wat anders. Het VUmc doet deze vorm gewoon hoor.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
13-03-2018 12:42
Heb je het er ook voor over als je lichaam er zwaar onder te lijden krijgt? Bv hangvel, straie, bekkenbodem problemen? Dit zijn ook dingen die ik mee zou overwegen. Het is natuurlijk een prachtig gebaar, maar kinderen krijgen laat ook zijn sporen na natuurlijk.
Ik ben misschien oppervlakkig hoor ..
Vind ik ook hoor, een bevalling kan nogal schade opleveren aan geest en lijf.
@regenworm, in Nederland gebeurt dit wel. Namelijk in het vumc. Er zitten wel behoorlijk strenge eisen aan, dus je weet inderdaad nooit zeker of je door de keuring komt, maar dat is iets om te bekijken als het zover is. Eerst maar eens kijken of ik de stap überhaupt wil zetten.

@erizon, bedankt voor het meedenken. Dat zijn inderdaad de vragen waar ik naar op zoek ben om er goed over na te kunnen denken
Erizon schreef:
13-03-2018 13:06
.
To, ik zou vooral nadenken over mogelijke medische complicaties en, mocht je besluiten jezelf aan te bieden,die vooraf heel goed doorspreken en zo mogelijk zelfs vastleggen. Denk aan dingen als:

Preeclampsie en andere zwangerschapscomplicaties - hoe weeg je de belangen van jou om snel te bevallen vs het kind dat nog zo lang mogelijk miet groeien? Hebben de biologische ouders inspraak in die beslissing?

Afwijkingen bij het kind - stel het kind heeft Down (of iets ergers), wie beslist dan over het wel of niet voldragen van de zwangerschap? Hoe staan zij überhaupt tegenover een kindje met een handicap?

Het is een mooi idee en lief dat je het überhaupt overweegt.
Dit is een ervaring die ook mijn VK laatst had. Ze had een draagmoeder voor een homoseksueel stel als patiënt, en daar kwamen op een gegeven moment dingen naar boven zoals: stel je gaat over de 40 weken heen, wanneer grijp je dan in? Wanneer start je een inleiding? Want voor het kindje kan het de beste keuze zijn om met 41wk in te leiden, maar voor degene die moet baren kan het een hele legitieme keuze zijn om te wachten tot 42wk, want inleiden is niet niks. Zelfde met een moeilijke bevalling: wie kiest voor een keizersnede, en wanneer, en welk belang gaat dan voor? Het kindje of de vrouw? Dat zijn wel dingen die je vooraf moet bespreken, en waar je het over eens moet zijn, anders kan dat heel lastig worden.
Babygroot, toch heeft Regenworm gelijk. Hoogtechnologisch draagmoederschap is enkel in zeer beperkte gevallen toegestaan.
Het lijkt me best een groot impact hebben op je eigen gezin. Traject,
Hormonen bevallen, evt complicaties en er komt geen kind.
Waarom zou je dit je kinderen aandoen.
In die paar onbezorgde jaren dat ze kind kunnen zijn.
HaPu schreef:
13-03-2018 13:12
@regenworm, in Nederland gebeurt dit wel. Namelijk in het vumc. Er zitten wel behoorlijk strenge eisen aan, dus je weet inderdaad nooit zeker of je door de keuring komt, maar dat is iets om te bekijken als het zover is. Eerst maar eens kijken of ik de stap überhaupt wil zetten.
Niet op deze indicatie.
Bron: folder Freya

In het kort gelden voor hoogtechnologisch draagmoederschap de volgende criteria:

De wensmoeder heeft geen baarmoeder (meer) of deze functioneert niet meer door een medische reden. Of de wensmoeder heeft een ziekte waardoor een zwangerschap een levensbedreigende situatie oplevert. (Mislukte vruchtbaarheidsbehandelingen zijn geen geldige reden.)
.....
.....
Dus mocht je dit echt willen, zullen jullie naar het buitenland moeten, tenzij ze een baarmoeder heeft zoals bedoeld in dat stukje.
De laatste uit de folder wordt vergeten: leeftijd.
- of geen baarmoeder
- of gezondheidsrisico's
- of 40+
Dat laatste is over twee jaar

Of we gaan op vakantie. Finland lijkt me leuk
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
13-03-2018 13:20
Het lijkt me best een groot impact hebben op je eigen gezin. Traject,
Hormonen bevallen, evt complicaties en er komt geen kind.
Waarom zou je dit je kinderen aandoen.
In die paar onbezorgde jaren dat ze kind kunnen zijn.
Naastenliefde? Ik snap ook niet wat de kinderen hiermee te maken hebben. Een moeder die zwanger is houdt niet meer van hun?
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
13-03-2018 13:39
Naastenliefde? Ik snap ook niet wat de kinderen hiermee te maken hebben. Een moeder die zwanger is houdt niet meer van hun?
Jij snapt niet dat een dergelijk traject impact heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven