Geld & Recht alle pijlers

Buurvrouw geeft bootcamples in de tuin

05-02-2018 16:16 281 berichten
*update beschikbaar*

Gemeente zegt; gymles in de tuin geven mag niet
Overige buurtbewoners ook geklaagd bij buuf; niet gediend van 'gegluur in hun slaapkamer op een zondag, beraden zich op stappen'

Zie mijn post verderop

*Laat OP in tact ter leringe ende vermaeck*

Onze buren zijn vorig jaar gescheiden en zij is met de kinderen in het huis achtergebleven. We hebben een 'normaal'contact met elkaar, letten op elkaars huis als we op vakantie zijn, zeggen normaal gedag en houden een praatje zo nu en dan, maar we komen niet bij elkaar over de vloer/op de koffie/op de verjaardag.

Tot de scheiding stond er een loei van een trampoline in de tuin (destijds ook zonder overleg met ons geplaatst al hadden wij wel het gegil geschreeuw en de hoofdjes-boven-het-hek iedere zomer.)

Ineens was het ding weg. Boedelscheiding of wat ook, ik was blij.

Maar op een donderdag avond in november hoorde ik ineens hoop geklets gelach en daarna gesteun en gekreun in de tuin, ze bleken in de tuin te bootcampen met een man of 5.

ik heb het even gelaten voor wat het was, maar inmiddels worden er twee avonden per week les gegeven (van 20:00- 21:00) en in het weekend op zondag om 9:00. het groepje is nu ook rond een man of 8-10.

Mijn kinderen klaagden dat ze tijdens de avondlessen niet kunnen slapen door het geluid uit de tuin (ramen nog dicht ivm winter) en ik vind de zondagochtend niet zo geslaagd om met gehijg en gesteun wakker te worden.

Ik heb de buuf aangesproken en gevraagd of dit een permanent iets is, of dat ze gaat verkassen naar een park/bos/strand; iets wat geen tuin is in een drukke woonwijk.

Ze geeft aan dat dat niet kan ivm haar eigen kinderen en dat ze dit inkomen nodig heeft, het is ondertussen een officieel bedrijf (met website en al). Ik heb gezegd dat ik er zelf wel een beetje last van heb op zondag en dat de kinderen doordeweeks daardoor niet in slaap kunnen komen.

'Tja het is mijn tuin, en vorig jaar hadden we een trampoline dus burengeluiden hou je toch wel. Wij hebben ook wel eens last van jullie BBQ's met vrienden gehad'

ik BBQ echter geen 3 keer per week, 50 weken per jaar dus dit is geen argument maar aan haar hele houding merk ik al dat dit geen geen makkelijke gaat worden.

Ik wil het echter gewoon niet naast me, ga het lekker elders doen!

Hoe pak ik dit aan zonder de boel op scherp te zetten?
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:18
Reden: Update
6.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zijn normale leefgeluiden incl muziek, praten, lachen, huilende en schreeuwende kinderen, burengedoe, spelende kinderen, klussen etc . Dat is normaal.
Wat niet normaal is, is als je urenlang keihard muziek draait, urenlang je kinderen laat schreeuwen, dagelijks, echt ieder weekend al om 8u gaat klussen met lawaai, dan wordt het overlast veroorzaken. Iedere (!) zondagochtend al om 9u met 8-10 mensen gaan circuittrainen in je tuin met de nodige 'sportgepuf en gekreun' en geouwehoer, meerdere avonden per week tot 21u idem, dat is ook overlast veroorzaken. Dat is niet meer minimaal, dat is namelijk op AL je zondagochtenden dat moeten aanhoren...
Je maakt mij niet wijs dat degenen die het hier afdoen als geneuzel dat niet strontvervelend zouden gaan vinden na een poos. En er wat tegen willen gaan doen dan.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
nina1966 schreef:
07-02-2018 18:19
Welke wet? pagina en artikelnummer graag.
Ik ga geen gratis werk verrichten, ben jij mal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat deze buurvrouw best naar dat naburige parkje kan verkassen met haar sportlessen. Ze zit midden tussen de huizen. Omwonenden horen dit steeds weer. Het gaat om het structurele karakter. Voor 09.00 uur zullen de eerste mensen al arriveren. Dan begint het al met gebabbel natuurlijk. Dan kunnen to en omwonenden dus nooit meer uitslapen? Irritante wekservice lijkt me dat. En s'avonds is het ook storend. Het is pal naast het huis van to. Buitengeluid kan best indringend zijn met zo'n groep.

Ik denk ook niet dat de gemeente hier mee akkoord gaat als omwonenden er last van hebben. Maar dan moet je de gemeente hier wel even over informeren anders handhaven zij niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die buurvrouw zeer aso.

En als ze dit geld nodig heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, hoe groot is haar tuin dan? Huppelen al die mensen rondjes om een paardebloem?
Ik ben nog niet helemaal bijgelegen maar wil vooral even reageren op de trampoline. Wij hebben ooit vier maanden naast een gezin met trampoline in de tuin gewoond, precies naast ons terras, met alleen een coniferenhaag er tussen. Precies die vier maanden zijn er de reden van dat wij zeer waarschijnlijk nooit een trampoline in de tuin zullen nemen, omdat ik het echt een asociaal speelding vind naar buren toe. Het gaat namelijk niet alleen om spelende (schreeuwende) kinderen, maar dat vreselijke 'ieieieng-oooong' van die veren.... O.o
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
07-02-2018 14:43
Het gaat om drie uurtjes per week?
Ik heb buren gehad die meer lawaai maakten, vooral in de avond.
Zolang ze het niet uit gaat breiden.....
Wel op irritante tijdstippen. Het zou heel wat anders zijn als ze drie uurtjes op woensdag middag deed. Of drie uurtjes verspreid over drie dagen in de namiddag. Nu is het elke keer op een moment dat mensen in het huis van TO slapen. Dus dat is al 3 dagen overlast.
Hoeveel last kan je hebben van een groepje mensen dat wat oefeningen doet in een tuin? Er is geen harde muziek bij en het gaat maar om 3 uurtjes in de week.
Je doet voorkomen dat ze lopen te kreunen alsof het een parenclub is.

Je houding, je ergernis over de trampoline en je plannen om haar via facebook en google reviews kapot te maken, doen je niet bepaald sympathiek overkomen ook al vind je zelf blijkbaar dat je de meest vriendelijke buurman aller tijden bent.

Je buurvrouw is een gescheiden vrouw die een bestaan probeert op te bouwen voor haar en haar kinderen. Voor mij zou het kennen van die noodzaak, de tolerantie voor wat geluidsoverlast vergroten. Maar niet bij jou blijkbaar.

Je schampt zelf dat Cambodja onder de Rode Khmer nog gezelliger was dan het forum als mensen een mening hebben die niet in jouw straatje past, maar je denkt wel voor je buurvrouw te mogen beslissen hoe laat zij in haar eigen tuin iets mag gaan doen? Hele vreemde combinatie.
anoniem_353349 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 20:54
0.72% gewijzigd
Ik hoop dat jullie eruit komen met de buurvrouw.

Ik ben mijn buren wel meer gaan waarderen nu :-)
Paarsebloem schreef:
07-02-2018 19:58
Ik vind die buurvrouw zeer aso.

En als ze dit geld nodig heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, hoe groot is haar tuin dan? Huppelen al die mensen rondjes om een paardebloem?
Om een brandnetel natuurlijk, het is wel bootcamp hè geen yoga.
Alle reacties Link kopieren
Paarsebloem schreef:
07-02-2018 20:02
Wel op irritante tijdstippen. Het zou heel wat anders zijn als ze drie uurtjes op woensdag middag deed. Of drie uurtjes verspreid over drie dagen in de namiddag. Nu is het elke keer op een moment dat mensen in het huis van TO slapen. Dus dat is al 3 dagen overlast.
Je maakt mij niet wijs dat op zondagochtend om 09:00 de kinderen van TO echt slapen.
Op veel plaatsen heb je dan lawaai van mensen die naar de kerk gaan / zich ophouden voor / bij een kerk etc op dat tijdstip.
Daar hoor je niemand over.

Ik zou het echt geen bezwaar vinden, mits het niet flink uitgebreid gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gebootcampt (is dat een woord?) en een circuittraining was daar soms wel onderdeel van. Al je een beetje een enthousiaste trainer hebt en een actieve groep, dan brengt dat echt wel het nodige lawaai met zich mee, zeker in een achtertuin waar het verder stil is. Ik zou er dan ook niet blij mee zijn als mijn buren dat in hun tuin zouden gaan organiseren en ik kan me heel goed voorstellen dat je hier moeite mee hebt, zeker gelet op de tijdstippen.

Ik zou het zelf als sporter trouwens ook heel gek vinden om dit in een achtertuin te doen. Hoe kan ze nou én een goede, geconcentreerde les geven én op haar kinderen letten? En als die kinderen al ouder zijn, dan kunnen ze ook wel een uurtje alleen thuis zijn.

Overleg is inderdaad het sleutelwoord, maar als zij daar totaal niet voor openstaat, zou ik ook voor het grovere geschut gaan. Ik ben dan niet het type dat denkt: nou dan heb ik dat maar te accepteren. Dus inderdaad: bij de gemeente navragen, bij de andere buren polsen (hebben jullie ook achterburen waarvan de tuinen aan jullie tuin grenzen?) en desnoods de les verstoren, zodat de sporters zelf ook merken dat sporten in iemands achtertuin echt niet handig is.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
08-02-2018 13:52
Je maakt mij niet wijs dat op zondagochtend om 09:00 de kinderen van TO echt slapen.
Op veel plaatsen heb je dan lawaai van mensen die naar de kerk gaan / zich ophouden voor / bij een kerk etc op dat tijdstip.
Daar hoor je niemand over.

Ik zou het echt geen bezwaar vinden, mits het niet flink uitgebreid gaat worden.
Buiten de biblebelt lopen kerken leeg he.. Ik heb nooit overlast van mensen die naar de kerk gaan.
ach.. ik doe ook maar wat..
Flashy schreef:
08-02-2018 13:52
Je maakt mij niet wijs dat op zondagochtend om 09:00 de kinderen van TO echt slapen.
Off-topic, ik heb zelf geen kinderen, maar ik ben zelf (broers en zussen ook) mijn hele leven een laatslaper geweest, ook als baby en peuter. Dit schijnt echt niet zo vreemd te zijn hoor. Ik ken genoeg mensen die in de knel komen als ze peuter wakker moeten maken, omdat oudere broer/zus naar school gebracht moet worden.

Ik heb nog steeds een hekel aan wakker worden. Zonder wekker slaap ik rustig tot 14u door, ook naast een bootcamp-les, maar ik snap dat dat voor anderen moeilijker is.

Mensen klagen ook over kerken, maar dat is een taboe en je kunt niet verwachten dat de klokken niet worden geluid. Overigens, in een religieus gebied zou zo’n bootcamp op zondag meteen al de kop in worden gedrukt vanwege de zondagsrust.

Aan de andere kant; als de buurvrouw gewoon met een vriendenclubje een aantal dagen per week bootcampte, dus niet commercieel, dan werd het al een stuk lastiger om te klagen. Een mens mag met vrienden sporten in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Klokkengelui kan je imo wel voorspellen dat als je nabij een kerk gaat wonen je daar wat van zal horen.

Maar als je denkt in een rustige woonwijk te wonen en op een dag staat er een kerk naast je deur, dan kan ik me voorstellen dat je daar ook niet blij van wordt.
*update*

Na ruim 6 weken wachten heeft mijn gemeente mij een antwoord gestuurd op mijn vraag of je in je tuin betaalde sportlessen mag aanbieden.

Lang verhaal kort; Neen, mag niet. In strijd met de omgevingsvergunning ( zijnde 'tuin") Kans dat verzoek om aanpassing omgevingsvergunning wordt gehonoreerd nihil, want tuin.

Bedrijf aan huis mag mits het IN het pand (plus belendende panden) plaatsvindt en geen overlast veroorzaakt. Administratiekantoor aan huis=OK, tegelslijperij in huis=Niet OK. Een huis wordt bovendien niet gekenmerkt als een geschikte locatie voor sportlessen.

Sportlessen geven op straat (openbare ruimte) is niks specifieks over geregeld, het mag echter geen overlast geven of wetten overtreden. Bootcampen op een druk kruispunt mag dus niet, maar bootcampen in het park zonder dat daar overlast van wordt ervaren (stank, geluid etc) mag.

Buuf zou dus gewoon naar het park moeten met gevolg.

Mogelijk gebeurt dat ook binnenkort want onlangs stond ze voor de deur 'of ik ook een van de buurtbewoners van het briefje was'. Een aantal buren van de achterzijde (aangrenzende tuinen aan buuf) had kennelijk een briefje getikt dat 'men er niet gediend was dat er op zondag ochtend door deelnemers bij hen in de slaapkamer werd gegluurd en dat zij zich zouden beraden op stappen'. Zonder naam of afzender.

Snap ik nog dat buuf daar ontstemd over was, maak je gewoon kenbaar en geef aan wat je wil- en niet- net als ik heb gedaan.

Ik kijk het nog even aan. Mogelijk lost dit 'zichzelf'op zonder dat ik direct de boeman ben.

Laten handhaven door de gemeente kan altijd nog.
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:34
0.31% gewijzigd
Waarom wordt er nu niet gehandhaafd dan? Het is nu toch bekend bij de gemeente?
MrBurns schreef:
13-03-2018 13:29
Ik kijk het nog even aan. Mogelijk lost dit 'zichzelf'op zonder dat ik direct de boeman ben.

Laten handhaven door de gemeente kan altijd nog.
Maar begrijp ik goed dat je niks tegen de buurvrouw hebt gezegd? Ook niet toen ze kwam vragen of het briefje (ook) van jou kwam?
Daar begrijp ik niks van. Het was een mooie gelegenheid geweest en je had haar kunnen wijzen op de regels van de gemeenten.
Nu laat je het je buren of de gemeente oplossen.
Laatst zag ik bij het nieuwe programma Vet Fit dat Rene Froger naar een bekende Personal Trainer ging die zijn gym in de garage op de begane grond onder zijn woonverdieping heeft in een rijtjeswoning.Dat mag dus wel.
Nee het briefje van de buuf was voor het antwoord van de gemeente. Ik heb haar toen wederom aangegeven dat ik er ook niet blij van wordt -wat ze weet- maar dat ik niet mee doe aan anonieme briefjes.

Ik heb -nog- geen verzoek tot handhaving ingediend. Het stellen van een vraag leidt daar niet direct toe, moet je weer apart om vragen als je dat wil.

en ik weet nog niet of ik dat wil, of dat het nodig is.
Habbekratz schreef:
13-03-2018 13:36
Laatst zag ik bij het nieuwe programma Vet Fit dat Rene Froger naar een bekende Personal Trainer ging die zijn gym in de garage op de begane grond onder zijn woonverdieping heeft in een rijtjeswoning.Dat mag dus wel.
maar niet in mijn gemeente, daar zou je dan kunnen klagen tegen PT in kwestie en kan middels boetes gehandhaafd worden.
MrBurns schreef:
13-03-2018 13:38
Nee het briefje van de buuf was voor het antwoord van de gemeente. Ik heb haar toen wederom aangegeven dat ik er ook niet blij van wordt -wat ze weet- maar dat ik niet mee doe aan anonieme briefjes.
Oh oké.
Dan zou ik haar nu het antwoord dat je van de gemeente kreeg doorsturen. Dan weet ze dat het officieel gewoon niet mag wat ze doet.
Da's misschien wel een idee ijskoffie, is ze zich ook bewust van haar positie, voordat ze de halve buurt tegen zichzelf in het harnas jaagt.
Hoe hoog springen die bootcampers eigenlijk dat ze bij de buren in de slaapkamer kunnen gluren?

Wel fijn voor jou om te weten dat de rest van de buurt hier ook niet op zit te wachten. Zodat je je bij dat clubje kunt aansluiten als ze hier toch mee doorgaat.
boerinnetje-van-buuten schreef:
13-03-2018 15:13
Hoe hoog springen die bootcampers eigenlijk dat ze bij de buren in de slaapkamer kunnen gluren?
Misschien hebben die mensen een slaapkamer op de begane grond of gebruiken ze de trampoline tijdens de circuittraining :-D
IJskoffie schreef:
13-03-2018 13:42
Oh oké.
Dan zou ik haar nu het antwoord dat je van de gemeente kreeg doorsturen. Dan weet ze dat het officieel gewoon niet mag wat ze doet.
Dat zou ik inderdaad ook doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven