kachel

13-03-2018 14:18 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een nieuwe kachel. We hadden altijd een houtkachel maar laatst hoorde ik dat je ook een pelletkachel kan kopen. Heeft iemand hier ervaringen mee? En wat is het verschil met een hout kachel?
anoniem_364916 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 14:22
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
www.marktplaats.nl
Alle reacties Link kopieren
Of naar de stort.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
ze zijn milieuvriendelijker, maar er gaan een soort konijnenbrokken in ipv hout
Het effect is dus echt wel anders
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-03-2018 14:25
ze zijn milieuvriendelijker, maar er gaan een soort konijnenbrokken in ipv hout
Het effect is dus echt wel anders
Dat inderdaad. Er zit geen mooi raampje in om romantisch naar de vlammen te staren. Het is echt puur een kachel om de kamer mee te verwarmen, niet echt voor de mooi. (althans, dat laatste is mijn mening).
mijn ouders hebben er een en over de warmte zijn ze tevreden. Het is wel een aardig groot en lomp ding.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
er heeft een tijd flink subsidie opgezeten, daarom zie je ze wat meer (wij hebben er (ondanks de subsidie) niet voor gekozen.)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-03-2018 14:32
er heeft een tijd flink subsidie opgezeten, daarom zie je ze wat meer (wij hebben er (ondanks de subsidie) niet voor gekozen.)
Zijn er nog steeds subsidies voor te krijgen of nu niet meer?

Verder vindt ik het niet erg als ze niet zo romantisch of net zo mooi zijn, het belangrijkste vind ik dat hij alles goed verwarmd en het niet slepen met blokken hout klinkt ook wel goed
Alle reacties Link kopieren
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen ... ergie-isde
Het schijnt milieu vriendelijk te zijn. Wij zijn er alsnog niet voor gegaan. Die korreltjes van de kachel komen vanuit Amerika per schip hier heen. Er schijnt dat daar teveel bomen worden gekapt omdat de vraag zo hoog is.

Wij zijn voor een hoog rendement houtkachel gegaan. Is nog steeds niet milieu vriendelijk. Maar je kan ook afvalhout van dichtbij halen. Dat is hier veel want ik woon tussen 2 natuurgebieden in.
Alle reacties Link kopieren
HermioneJeanGranger schreef:
13-03-2018 14:42
Het schijnt milieu vriendelijk te zijn. Wij zijn er alsnog niet voor gegaan. Die korreltjes van de kachel komen vanuit Amerika per schip hier heen. Er schijnt dat daar teveel bomen worden gekapt omdat de vraag zo hoog is.

Wij zijn voor een hoog rendement houtkachel gegaan. Is nog steeds niet milieu vriendelijk. Maar je kan ook afvalhout van dichtbij halen. Dat is hier veel want ik woon tussen 2 natuurgebieden in.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... assaketel/
Alle reacties Link kopieren
Pelletkachel is dacht ik ook afhankelijk van elektriciteit voor de toevoer van de pellets?
HermioneJeanGranger schreef:
13-03-2018 14:42
Het schijnt milieu vriendelijk te zijn. Wij zijn er alsnog niet voor gegaan. Die korreltjes van de kachel komen vanuit Amerika per schip hier heen. Er schijnt dat daar teveel bomen worden gekapt omdat de vraag zo hoog is.

Wij zijn voor een hoog rendement houtkachel gegaan. Is nog steeds niet milieu vriendelijk. Maar je kan ook afvalhout van dichtbij halen. Dat is hier veel want ik woon tussen 2 natuurgebieden in.
Was in Zembla paar weken terug: https://www.npo.nl/zembla/22-03-2017/VARA_101382224
Vanochtend op tv dat men juist van de houtkachels en open haarden af wil. Volgens mij kun je nog het beste vloer en wandverwarming nemen,duurzaam en electra.
https://www.ecostuc.nl/wandverwarming/
Alle reacties Link kopieren
Als je voor een pelletkachel kiest ga dan naar een goede installateur. Laatst stond er een artikel in de krant waarin de brandweer alarm sloeg ivm toename branden agv pelletkachels. Inclusief foto's van hoe de afvoer naar buiten soms was gefixed op een klungelige en brandgevaarlijke manier.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een houtkachel die zuinig stookt. Een pelletkachel vind ik persoonlijk niet mooi, en ik vind het ook best duur. Moet ik wel zeggen dat wij altijd makkelijk en goedkoop aan ons hout komen.
Ik las vanmorgen ook dat er gezeur is over houtkachels/pelletkachels. Er is ook niet veel meer wat nog mag. Wij mogen geen houtkacheltje aansteken, maar als er genoeg geld valt te verdienen voor sommige lieden mag je de hele wereld vervuilen schijnbaar.
Ik werkte vroeger bij mensen die altijd liepen te zeuren op mijn houtkachel want slecht voor het milieu blabla...maar zelf wel dikke aandelenbeurs bezitten bij de Shell...ja duh..
Alle reacties Link kopieren
ririanneke schreef:
13-03-2018 15:28
Als je voor een pelletkachel kiest ga dan naar een goede installateur. Laatst stond er een artikel in de krant waarin de brandweer alarm sloeg ivm toename branden agv pelletkachels. Inclusief foto's van hoe de afvoer naar buiten soms was gefixed op een klungelige en brandgevaarlijke manier.
Dat laatste is idd een crime Ik wilde graag een schoorsteen maar een bedrijf vinden die dat doet (echt goed dan.. ) niet te vinden. Een bedrijf waar ze onderdelen verkopen gebeld om het dan maar in delen en gedeeltelijk zelf te laten doen. Op mijn vraag of hij iemand /bedrijf wist "mevrouw als ik een goede wist had ie werk zat en deden we de instalaties zelf Wij zijn er mee gestopt omdat het broddelwerk was iedere keer, we hebben het opgegeven"

Belachelijk toch eigenlijk dat er maar zo weinig professionele gasafvoerbouwers zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niets tegen houtkachels, ze geven een lekkere warmte en zijn sfeervol. Ze zijn alleen niet overal geschikt. Ik houd van een lekker frisse slaapkamer, het liefst s nachts nog een raam open. Maar als dan op de bovenverdieping alles naar rook stinkt baal ik echt van de houtkachels van buurtbewoners. Houtkachel prima zolang je ook rekening houdt met waar de rook naar toe gaat.
Ik heb wel wat tegen houtkachels. Ik hoop dat ze snel worden verboden.
kintsugi schreef:
13-03-2018 15:45
Ik heb wel wat tegen houtkachels. Ik hoop dat ze snel worden verboden.
Ik ook, of beter gezegd tegen eigenaren die er niet mee om gaan. In onze gemeente betaal je voor iedere keer dat je afval aanbiedt dus mijn overburen stoken er alles in op. Dat wij in de stank zitten is dan jammer.
RockOla schreef:
13-03-2018 15:32
Ik las vanmorgen ook dat er gezeur is over houtkachels/pelletkachels.
Je zal maar astma of bronchitis hebben.
Tegen fijnstof wordt gelukkig steeds meer opgetreden maar de godganse dag en avond in de stank van de houtkachel van de buren zitten, wordt nog gedoogd. Hopelijk niet lang meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een website gevonden van een bedrijf in de buurt die ook de installatie doet. De website ziet er iig goed uit en ook hebben ze nog wel mooie modellen ertussen zitten die een beetje klassiek lijken en niet alleen super modern lijkende :hyper:
https://www.rrpelletkachel.nl/

Of heet iemand een andere site waar die goede ervaring mee heeft? Ik ga in ieder geval een offerte aanvragen maar ik ben nog niet helemaal zeker of ik hem daar ga kopen.
nina1966 schreef:
13-03-2018 15:34
Dat laatste is idd een crime Ik wilde graag een schoorsteen maar een bedrijf vinden die dat doet (echt goed dan.. ) niet te vinden. Een bedrijf waar ze onderdelen verkopen gebeld om het dan maar in delen en gedeeltelijk zelf te laten doen. Op mijn vraag of hij iemand /bedrijf wist "mevrouw als ik een goede wist had ie werk zat en deden we de instalaties zelf Wij zijn er mee gestopt omdat het broddelwerk was iedere keer, we hebben het opgegeven"

Belachelijk toch eigenlijk dat er maar zo weinig professionele gasafvoerbouwers zijn.
Waar woon je?
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
13-03-2018 15:16
Vanochtend op tv dat men juist van de houtkachels en open haarden af wil. Volgens mij kun je nog het beste vloer en wandverwarming nemen,duurzaam en electra.
https://www.ecostuc.nl/wandverwarming/

Dit inderdaad en voor de natuur hoef je echt niet thuis hout te stoken op welke manier dan ook. Ik ga hem zelf gebruiken als bijverwarming naast de toekomstige lucht/water warmtepomp. (Indien nog nodig)

Over RR hoor ik goede dingen.
Ik heb hem zelf geinstalleerd aangezien ik ook nog oude gemetselde rookkanalen heb en dat de aanleg wat makkelijker maakt maar dan krijg je vanaf dit jaar geen subsidie meer op de kachel.

Lekker uitbesteden dus.
Alle reacties Link kopieren
RosesAreRed schreef:
13-03-2018 15:53
Je zal maar astma of bronchitis hebben.
Tegen fijnstof wordt gelukkig steeds meer opgetreden maar de godganse dag en avond in de stank van de houtkachel van de buren zitten, wordt nog gedoogd. Hopelijk niet lang meer.
Ik heb zelf astma en ben zowat mijn hele leven al aan de pufjes. Dus ik weet wat een slecht werkende houtkachel kan doen voor astma patienten. Maar ik weet ook goed rekening te houden met de buurt, en stook prima droog hout. Mensen die er last van hebben krijgen dat vaak omdat buurtgenoten er niet goed mee om gaan. Zorg voor goede trek ik de kachel en stook droog schoon hout. Hier ruikt niemand onze kachel. Ik zou in de stad ook niet met een houtkachel beginnen, maar ik woon op het platteland.
Er is geen toezicht op de houtkacheleigenaren dus als buren trek je aan het kortste eind. Het is alsof iemand de hele dag bij je op de bank aan het roken is. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven