Geld & Recht alle pijlers

Starterswoning

13-03-2018 16:25 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, al een tijdje zijn we voor een nieuwe woning aan het kijken in Utrecht. Dit is de plek waar onze vrienden wonen en voelt echt als thuis. Nu is het uiteraard een relatief dure woonplaats en is het lastig een huis vinden wat past bij onze wensen, in een goede buurt zit en de ruimte heeft voor gezinsuitbreiding. Ik heb met mijn vriend een gemiddeld salaris en wij hebben onlangs een woning gezien van 375K. Dit voelt echter nogal fors aan als eerste woning, ook al zijn we mid 30.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het kopen van een eerste woning in de randstad. Natuurlijk hangt de haalbaarheid af van Eigen Vermoge, ons salaris etc. maar het blijft veel geld. Zijn er meer mensen die in deze tijd een starterswoning hebben gekocht? Ik heb geen idee wat de huizenprijzen gaan doen en ik zoek al jaren naar een geschikte woning, maar de prijzen lijken alleen maar verder te stijgen. De rentestand is nu natuurlijk wel gunstig, maar de maandelijkse lasten blijven flink en ik wil niet in een situatie komen dat de huizenprijzen over een paar jaar weer zo zakken en we veel verlies maken. Ook denk ik dat we het maar net kunnen betalen op één salaris (worst case scenario).

Iemand ervaringen, tips of meer zicht op wat je denkt dat de huizenmarkt gaat doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie een woning met een vraahprijs van 375K niet als starterswoning.

Ik heb dan ook geen idee hoe de prijzen liggen in Utrecht, maar pfff wat een hoog bedrag
Alle reacties Link kopieren
De prijzen in de omgeving Utrecht waar wij willen wonen zijn op dit moment echt belachelijk hoog. Maar het voelt inderdaad niet aan als een normaal bedrag voor een starterswoning.. Alleen zijn we al wat ouder en bezig met kinderen. We moeten dus wat groter wonen en dan kom je al snel aan dit soort bedragen.
Alle reacties Link kopieren
Niemand weet wat de huizenmarkt gaat doen; als dat wel zo zou zijn zou je daar een fortuin mee kunnen verdienen.
Als je nu een huis koopt loop je het risico dat het over 5 of 10 of .... jaar minder waard is. Daarom moet je je ook altijd afvragen voor hoeveel tijd je het betreffende huis denkt te kopen. Is het een huis waar je 10, 20 jaar of nog langer kunt wonen of is het een huis waar je waarschijnlijk maar kort zult kunnen / willen wonen.

Of je een dergelijk huis kunt kopen hangt natuurlijk vooral af van jullie inkomens en de hoeveelheid spaargeld die jullie hebben.
TIP: Probeer is te kijken in bijvoorbeeld Nieuwegein of De Bilt / Bilthoven daar krijg je veel meer voor je geld ;-)
Alle reacties Link kopieren
AsianGirl1985 schreef:
13-03-2018 16:31
De prijzen in de omgeving Utrecht waar wij willen wonen zijn op dit moment echt belachelijk hoog. Maar het voelt inderdaad niet aan als een normaal bedrag voor een starterswoning.. Alleen zijn we al wat ouder en bezig met kinderen. We moeten dus wat groter wonen en dan kom je al snel aan dit soort bedragen.

Jullie kijken dan ook niet naar starterswoningen, dus dat is dan logisch toch?
Alle reacties Link kopieren
Utrecht is een hele dure omgeving om te wonen. Als je het kunt betalen, gewoon doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ga eens met een hypotheekadviseur praten wat jullie mogelijkheden zijn. En kijk ook of jullie de lasten nog kunnen dragen op anderhalf salaris. Zolang er nog geen gezinsuitbreiding is en jullie allebei fultime kunnen werken kun je sparen voor oa extra aflossingen, zodat je maandlasten naar beneden kunnen.

Wij hebben dit huis in 2007 gekocht, ook met het oog op gezinsuitbreiding. En ja de crisis klapte er overheen, en ja we stonden onder water. Maar, we hoefden ons huis niet te verkopen in die tijd. Zouden we het nu willen verkopen zijn we het binnen 2 weken kwijt en voor hetzelfde geld als waar we het destijds voor gekocht hebben. Maar nog steeds niet van plan om te verkopen. Ik zou dus sowieso kijken voor een huis waar je nog jaren vooruit kunt.
wilma36 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 16:40
20.03% gewijzigd
Wij huren momenteel en onze eerste koopwoning zal ook in die prijsklasse zijn. We zijn officieel starters, maar wel met meer spaargeld dan de gemiddelde doorstromer aan overwaarde heeft. Starter of niet zegt niet veel.
Waarschijnlijk moet je flink boven de vraagprijs bieden. Zo gaat dat nu zelfs buiten de randstad. Zeg dat het een hypotheek wordt van 4 ton, lukt dat dan? Hoeveel kunnen jullie lenen? En wat is een gemiddeld salaris? Ik vind een huis van 375 kunnen kopen niet iets wat je doet met een gemiddeld salaris. Als je samen 100k per jaar verdient kan je het doen. Verdien je 70k zou ik het niet doen, maar ik hou mijn maandlasten graag laag (dwz op 1 inkomen kopen).
What goes up must come down. Ik zou nu niet kopen maar middenhuur proberen te bemachtigen (check de lokale woningbouwcorporaties) en te sparen. Dan heb je eigen vermogen achter de hand als de huizenprijzen weer zakken.

Maar goed, dat is wat ik doe en natuurlijk ook maar een mening :)
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat het te duur wordt moet je misschien je eisen bijstellen. Kleiner, minder goede buurt, plaats in de omgeving (misschien sowieso leuker voor kinderen dan in de stad), zoiets.

Ik vind 375 voor een starterswoning ook idioot duur. Maar ik verwacht eigenlijk ook niet dat de prijzen in Utrecht sterk gaan dalen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 jaar geleden ons eerste huis gekocht, ook regio Utrecht en allebei mid-30. Die kinderen hadden we inmiddels al wel, dus die 'kosten' hadden we al.
Ons huis zat net boven de 4 ton. Dus ja, huizen in deze regio zijn duur. En jullie zoeken ook geen starterswoning, die fase hebben jullie (net als wij) overgeslagen. Ga praten met een adviseur en maak een realistische inschatting welke maandlasten jullie kunnen (en willen!) dragen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Jullie zijn geen starters ;)

Als je 30+ bent en een huis koopt op gezinsuitbreiding dan zoeken jullie een eengezinswoning en geen starterswoning. Dan is €375.000 een prima bedrag.

Wel vind ik het slim om een huis te kopen dat ook op 1 salaris te betalen is :)
Alle reacties Link kopieren
Je kan niet voor een dubbeltje eerste rand zitten hè.
In Utrecht willen kopen kost nou eenmaal veel geld. Als je niet in Overvecht ofzo wil wonen al helemaal.

Ga opzoek naar alternatieven.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
13-03-2018 16:41
Jullie zijn geen starters ;)

Als je 30+ bent en een huis koopt op gezinsuitbreiding dan zoeken jullie een eengezinswoning en geen starterswoning. Dan is €375.000 een prima bedrag.

Wel vind ik het slim om een huis te kopen dat ook op 1 salaris te betalen is :)
Je moet dan een bruto salaris Van boven de 70.000 per jaar verdienen (voor 1 salaris en 375). Dat is heel riant, zou ik geen gemiddeld salaris noemen.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
13-03-2018 16:38
What goes up must come down. Ik zou nu niet kopen maar middenhuur proberen te bemachtigen (check de lokale woningbouwcorporaties) en te sparen. Dan heb je eigen vermogen achter de hand als de huizenprijzen weer zakken.

Maar goed, dat is wat ik doe en natuurlijk ook maar een mening :)
Dit doen wij ook, ik vind de prijzen zo idioot hoog nu en wil het risico niet lopen dat het weer instort.
Het is anders als je kan verkopen, dan maakt het niks uit, maar voor een eerste aankoop vind ik het een groot risico.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
13-03-2018 16:50
Je moet dan een bruto salaris Van boven de 70.000 per jaar verdienen (voor 1 salaris en 375). Dat is heel riant, zou ik geen gemiddeld salaris noemen.
Op een salaris kunnen betalen is iets anders dan op een salaris een hypotheek nemen.
Alle reacties Link kopieren
En als het instort? Niks aan de hand, je moet er gewoon blijven wonen, stijgt vanzelf weer.
Maar kan je elke maand rond de 1250 euro netto ophoesten? Bij 1 salaris zal het inkomen dan toch minimaal 3000 euro netto moeten zijn.
ik geef mn bek ook maar een douw
TO schrijft dat ze denkt dat in het geval er één salaris wegvalt, ze de hypotheek nauwelijks van het overblijvende salaris kunnen betalen.

Je bent niet op zoek naar een starterswoning maar je bent starter op de woningmarkt. Laat je adviseren door een hypotheekadviseur, bepaal je budget en ga aan de hand daarvan op zoek naar een woning.
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
13-03-2018 16:41
Jullie zijn geen starters ;)

Als je 30+ bent en een huis koopt op gezinsuitbreiding dan zoeken jullie een eengezinswoning en geen starterswoning. Dan is €375.000 een prima bedrag.

Wel vind ik het slim om een huis te kopen dat ook op 1 salaris te betalen is :)
Helemaal eens met het laatste! Wij hebben ook samen voor het eerst een koophuis in die prijsklasse gekocht (man had wel al eerder een koophuis met z’n ex), maar ik wilde niet verder gaan dan ik qua vaste lasten ook alleen op zou kunnen brengen. Gewoon, voor het geval dat.
Alle reacties Link kopieren
Interessant om al deze reacties te lezen. Ik moet eerlijk bekennen dat we samen rond de 95K zitten, maar het wordt wellicht wel lastig om het in je eentje te moeten op hoesten maandelijks. Ik denk dat het nu op anderhalf salaris is gebaseerd. En ja de maand lasten blijven natuurlijk hoog, dus onze levensstijl zal echt wel aangepast moeten worden ;) en verder voelt het eng om maandelijks ineens rekening te moeten houden met zulke hoge lasten .
AsianGirl1985 schreef:
13-03-2018 17:09
Interessant om al deze reacties te lezen. Ik moet eerlijk bekennen dat we samen rond de 95K zitten, maar het wordt wellicht wel lastig om het in je eentje te moeten op hoesten maandelijks. Ik denk dat het nu op anderhalf salaris is gebaseerd. En ja de maand lasten blijven natuurlijk hoog, dus onze levensstijl zal echt wel aangepast moeten worden ;) en verder voelt het eng om maandelijks ineens rekening te moeten houden met zulke hoge lasten .
Je klinkt vrij onzeker, daarom is het goed een hypotheekadviseur in te schakelen voor het financiële plaatje. Dan weet je waar je aan toe bent en heb je een realistisch beeld van jullie situatie en mogelijkheden.
Naast dalende huizenprijzen (die er niet erg toe doen zolang je niet wilt verhuizen) is er ook nog de rente. Die is nu heel erg laag, maar wat als die in de toekomst omhoog gaat? Al leg je nu je hypotheekrente vast voor 10 jaar, als tegen die tijd krijg je mogelijk een fors probleem met je maandlasten.

Dat gezegd hebbende, het is altijd deels een gok om een huis te kopen. Ooit in de oude tijd heb ik als alleenstaande aan mijn absolute max gekocht en dat heeft (gelukkig) goed uitgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt natuurlijk niet alleen van jullie inkomen af, maar ook van het bedrag dat je zelf in kunt leggen.
Als jullie een flink bedrag zelf in kunnen leggen is het natuurlijk anders dan wanneer je een (bijna) volledige hypotheek moeten nemen.

Is dat laatste het geval dan zou ik er met jullie inkomen sowieso nooit aan beginnen. 4x het gezamenlijk inkomen verhypotheken is echt veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven