5km in 23min

16-03-2018 08:56 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af wat nu een goedtempo is zelf loop ik 5km in 23min. Maar een vriendin zegt vroeger op middelbare school 4km in 16min te lopen... Is het haalbaar om onder 20min te zitten? Als vrouw zijnde en recreatief loper?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-03-2018 08:58
Hoe oud ben je?
22 jaar , 1.63 en 54kg haha
Alle reacties Link kopieren
Wat in 20 minuten?
Ja hoor, dat lijkt mij niet zo ingewikkeld. Ik doe het niet, maar ken genoeg vrouwen die dat wel lopen.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
16-03-2018 09:00
Wat in 20 minuten?
5km
Als recreatief loper 15 km per uur lopen vind ik wel behoorlijk hard. Dat doe je niet zonder een beetje gedegen training.
Lees dit eens:
https://www.beterhardlopen.nl/goede-tij ... k-vrouwen/
Alle reacties Link kopieren
TKoningin schreef:
16-03-2018 09:01
5km
Ja dat kan. Her is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar het is zeker niet onmogelijk
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je, hoe zwaar ben je, hoe is je loop techniek.

er zijn heel veel factoren die bepalen wat je looptempo is. Maar 5 km onder de 20 minuten dan wil je 15 km/u gemiddeld gaan lopen. Dit is voor de meeste recreatieve lopers erg ambitieus, maar er zijn mensen die van nature heel makkelijk en snel lopen.

maar wanneer je bij uitslagen.nl gaat kijken, dan zie je daar er heel erg weinig vrouwen de 5km onder de 20 minuten lopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
1km in 4 minuten ofwel 15km per uur is echt een behoorlijk hoog tempo. Zijn dit loopbandtijden, of buiten?

Dat kan zeker hoor, en ik ken er genoeg die ene halve marathon onder de anderhalf uur lopen, maar dan hoor je echt bij de snellere lopers.

Was je vriendin vroeger fanatiek hardloper?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je prima loopt hoor. Beter kan vaak wel op jouw leeftijd. Wellicht via een hardloopclub of trainer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb twee collega's die de halve marathon ruim binnen 1,5 uur lopen, en ze winnen zelden zo'n loop. Zijn wel vrouwen die al jaren lopen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-03-2018 09:05
Hoe oud ben je, hoe zwaar ben je, hoe is je loop techniek.

er zijn heel veel factoren die bepalen wat je looptempo is. Maar 5 km onder de 20 minuten dan wil je 15 km/u gemiddeld gaan lopen. Dit is voor de meeste recreatieve lopers erg ambitieus, maar er zijn mensen die van nature heel makkelijk en snel lopen.

maar wanneer je bij uitslagen.nl gaat kijken, dan zie je daar er heel erg weinig vrouwen de 5km onder de 20 minuten lopen.
Ik heb vroeger topsport gedaan vechtsport. Dus mijn lichaam past zich snel aan en kan veel hebben. Ben 22 jaar, 1m63 en 54kg. Ik liep eerst af en toe 2x per week 10km. Nu sinds 2 weken meer en korter. Dus wil wel 5x in de week gaan trainen dan. Het snelste wat ik tot nu toe heb gelopen is 5km in 23 min.
MinkeDeWit schreef:
16-03-2018 09:09
Ik heb twee collega's die de halve marathon ruim binnen 1,5 uur lopen, en ze winnen zelden zo'n loop. Zijn wel vrouwen die al jaren lopen natuurlijk.
Winnen? Nee, natuurlijk niet. De wedstrijdlopers lopen sowieso sneller dan dat. Maar onder de recreanten zijn dat echt wel snelle tijden. Dan trainen jouw collega’s wel echt goed.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
16-03-2018 09:06
1km in 4 minuten ofwel 15km per uur is echt een behoorlijk hoog tempo. Zijn dit loopbandtijden, of buiten?

Dat kan zeker hoor, en ik ken er genoeg die ene halve marathon onder de anderhalf uur lopen, maar dan hoor je echt bij de snellere lopers.

Was je vriendin vroeger fanatiek hardloper?
De cross ja die was wel fanatiek loper.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoveel wilt gaan trainen zou ik het onder begeleiding gaan doen. Een goede trainer die je helpt met loopscholing, trainingsschema's en voedingsadvies. Ga eens langs bij een atletiekvereniging, vaak niet eens duur.
Alle reacties Link kopieren
Meer trainer is niet altijd beter. Effectief trainen is iets anders dan (te) veel trainen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op deze website voor schema's. https://www.sportrusten.nl/schemas/
Op deze website staat meer informatie over trainen. Ze letten hier vooral op hartslag. Niet iedereen is gecharmeerd van deze manier van trainen. Verdiep je er in, en beslis dan wat voor jou de juiste manier is.

Don't train hard, train smart!

Wie hard traint, moet ook hard rusten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me wel dat dat lukt. Ik liep toen ik rond de 35 was de 10km in 56 min, en ik was echt een hele middelmatige loper en een echte duurloper, dus snelheid was zeg maar niet mijn ding.

Nu loop ik langzamer denk ik, ik train niet meer zoveel/nog minder, loop even geen wedstrijden en ben de 40 gepasseerd.

Goed trainen is het devies.
Alle reacties Link kopieren
TKoningin schreef:
16-03-2018 09:11
Ik heb vroeger topsport gedaan vechtsport. Ben 22 jaar,
op je 22e, heb je nog helemaal geen 'vroeger' :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-03-2018 09:47
op je 22e, heb je nog helemaal geen 'vroeger' :)
Oud wijf. 16 is al heel erg vroeger hoor als je 22 bent.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-03-2018 09:49
Oud wijf.
:there:
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-03-2018 09:32
Lijkt me wel dat dat lukt. Ik liep toen ik rond de 35 was de 10km in 56 min, en ik was echt een hele middelmatige loper en een echte duurloper, dus snelheid was zeg maar niet mijn ding.

Nu loop ik langzamer denk ik, ik train niet meer zoveel/nog minder, loop even geen wedstrijden en ben de 40 gepasseerd.

Goed trainen is het devies.
Ik vind dat meer dan keurig hoor! Interval trainingen werkte voor mij het beste. Ik loop nu 10 km in 52 minuten.
Dit is mijn motto
Alle reacties Link kopieren
TKoningin schreef:
16-03-2018 09:11
Ik heb vroeger topsport gedaan vechtsport. Dus mijn lichaam past zich snel aan en kan veel hebben. Ben 22 jaar, 1m63 en 54kg. Ik liep eerst af en toe 2x per week 10km. Nu sinds 2 weken meer en korter. Dus wil wel 5x in de week gaan trainen dan. Het snelste wat ik tot nu toe heb gelopen is 5km in 23 min.
Van 23 minuten naar 20 minuten is 13% versnelling/verbetering. Dat is een heel fors percentage om te bereiken. Zeker voor iemand die zegt al redelijk getraind te zijn. Van couch potatoe naar 5km lopen, dan is 13% makkelijk te halen. Maar een snelle marathonloper traint er ook niet makkelijk 20 minuten van zijn tijd af. En Dafne Dekkers loopt er ook niet opeens 1 minuut van haar 100 m af.

Daarnaast is vechtsport een totaal andere belasting voor je lichaam dan lange afstanden lopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven