Eenzaam, geen vrienden, hele weekenden alleen

01-04-2018 17:35 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik erg ongelukkig en kom ik er zelf moeizaam uit.

Mijn hele leven ben ik op mijzelf en vind ik het moeilijk om contacten te leggen en te onderhouden. Ik ben bang om op iemand af te stappen, heel erg onzeker over mijn lichaam (flink overgewicht), moeite om gesprek te starten + op gang te houden. Door die onzekerheid gaat het te vaak over mijzelf. Ik realiseer me dat ik hierdoor andere mensen afstoot. Omdat ik letterlijk geen vrienden heb kan ik claimend gedrag vertonen als ik dan wel met iemand in contact kom. Al een paar keer ben ik door dit gedrag afgewezen (hoewel dat nooit als argument gebruikt is) en is de drempel om contacten te vinden hoger en hoger geworden.

Ondanks dat ik geen vrienden heb ken ik wel heel veel mensen. Met name door vrijwiliggerswerk wat ik jaren heb gedaan. Sinds dit jaar niet meer en dat komt omdat ik geen zin heb om heel erg mijn best te moeten doen om aardig gevonden te worden/erbij te willen horen. Bij de groepen waar ik vrijwilligerswerk deed zal ik er nooit bij horen op de manier die ik het liefst zou willen.

Heel vaak heb ik gevraagd aan mensen die ik ken om uitjes te plannen. 9 van de 10 keer wordt ik afgewezen. Dat doet pijn. Tevens moet het contact ALTIJD vanuit mij komen. Er is geen sprake van gelijkwaardigheid. Ik heb altijd het idee dat mensen iets met mij willen doen omdat ze me zielig vinden.

Vorige week heb ik mijn facebook vrienden eens doorgenomen. Er stonden 477 mensen in mijn lijst en die heb ik teruggebracht naar 21. Daarbij zitten nog zeker 19 twijfelgevallen. Het liefst verwijder ik Facebook helemaal, maar ik volg nog wat groepen als inspiratie voor mijn werk. Ruim 400 mensen heb ik verwijderd. Waarom: ik wil niet geconfronteerd worden met perfecte leventjes, het zijn mensen die geen interesse in mij hebben (alleen maar omdat ze me zielig vinden) en ik hoef eigenlijk ook geen contact met hun. Liever echt contact dan nep. Hetzelfde geld voor mijn telefoonlijst. Er staan alleen nog collega's en familie in.

Relaties heb ik nog nooit gehad. Zelfs nog niet verliefd geweest. Ik voldoe niet aan het perfecte plaatje of mannen willen mij om verkeerde redenen. Dat doet heel veel pijn.

Het gevolg van dit alles is dat mijn weekenden bestaan uit uitslapen (dat is het enige fijne aan weekend) en verder achter de laptop hangen, soms wat sporten/wandelen en alle stress wegeten. Naarmate het weekend vordert word ik heel erg verdrietig. Ik probeer mezelf op te peppen, maar dat lukt maar zelden. Ook dit weekend is weer verschrikkelijk. Ik hou heel erg van sporten, maar door een blessure van inmiddels drie jaar kan ik dat maar minimaal doen. Afvallen lukt daarom moeizaam. Er zijn periodes dat het wel lukt en periodes van niet. Nu even een periode van niet. Ik ben 3 jaar geleden 45 kilo kwijtgeraakt.

Ik heb me inmiddels aangemeld bij NMLK en ik heb mijn 1e activiteit daar gehad. Een hele grote drempel was het om daar te komen, maar ik heb het gedaan. Dat smaakt naar meer, maar ook dat wil ik rustig opbouwen en tevens bang om dezelfde fouten te maken. Oproepjes hier op het forum heb ik ook wel eens gedaan, maar de drempel was steeds te groot.

Natuurlijk heb ik hier hulp voor gehad. Met mijn huisarts heb ik hier veel over gesproken en ik heb een aantal psychologen gezien, maar daar zijn we steeds tot de conclusie gekomen dat onder de mensen zijn het enige is wat voor mij helpt. Hoe meer ik 'oefen' met sociale contacten, hoe makkelijker het zal gaan. Gesprekken bij een psycholoog helpen daar niet bij. Mijn huisarts vind dat ik heel goed bezig ben en een goede kleine stap heb gezet.

Wie weet hoe ik mijn weekenden weer leuker kan maken? Een hobby heb ik niet echt..

P.S Sorry voor dit wazige verhaal. Ik hoop op wat begrip, zonder vooroordelen. Het kostte me veel moeite om dit berichtje te typen.
vrouw-92 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 17:41
4.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werk fulltime. Contact met collega's ga ik even verder niet op in, maar is niet altijd makkelijk. Ik maak hierin wel groei door.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik geen vrienden heb ken ik wel heel veel mensen. Met name door vrijwiliggerswerk wat ik jaren heb gedaan. Sinds dit jaar niet meer en dat komt omdat ik geen zin heb om heel erg mijn best te moeten doen om aardig gevonden te worden/erbij te willen horen. Bij de groepen waar ik vrijwilligerswerk deed zal ik er nooit bij horen op de manier die ik het liefst zou willen.

Vind je jezelf aardig?
Dat is veel belangrijker dan dat anderen je aardig vinden.
Ga dingen doen die jij leuk vindt, niet omdat je denkt dat het zo hoort.
Dus niet perse gaan fitnessen omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt, maar ga zingen of muziek maken of toneelcursus doen als je dat leuker lijkt
nlies wijzigde dit bericht op 01-04-2018 19:02
12.22% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
01-04-2018 18:27
Helaas de realiteit voor veel mensen met overgewicht die erg onzeker zijn. Die hebben het gewicht als een soort pantser om hen heen, niemand kan hen raken. Als ze mensen zouden toelaten, dan zou de kans bestaan dat ze gekwetst raken/ verlaten worden en dat is hun grootste angst.
Waarmee je prachtig illustreert dat jouw eigen advies zich vooral richt op symptoombestrijding
Tjezus, wat vals
8102 schreef:
01-04-2018 18:52
Je vind jezelf nog al gelijk hebben he.
Heb je het nu over jezelf?

Sport kan een enorme invloed hebben op iemands leven. Daar zijn zoveel voorbeelden van. Denk niet echt dat dit te betwisten is, nee. TO geeft aan van sport te houden, dat kan een enorm voordeel zijn in haar herstel.
Je aansluiten bij weight watchers en aerobics lessen volgen? Zo leer je mensen kennen met dezelfde interesses. Of volg een cursus in iets, zo heb ik een paar vrienden leren kennen. Of ga mee op singles reis.
'Heel vaak heb ik gevraagd aan mensen die ik ken om uitjes te plannen.'

Deze zin valt me op in je verhaal. Dus je vraagt aan anderen om uitjes voor jou te plannen ipv zelf een voorstel te doen en de ander uit te nodigen? Zie je zelf in dat dit een beetje gek is?
Lil0u schreef:
01-04-2018 19:01
Heb je het nu over jezelf?
Gebruikte ik het woordje ik? Nee ik had het dus niet over mezelf.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
01-04-2018 19:00

Vind je jezelf aardig?
Dat is veel belangrijker dan dat anderen je aardig vinden.
Ga dingen doen die jij leuk vindt, niet omdat je denkt dat het zo hoort.
Dit. Wie ben jij? Wat zijn je kwaliteiten? Waar word je blij van? Je klinkt heel kritisch over jezelf, maar ik lees hier doorzettingsvermogen, intelligentie, je stapt over drempels, helpt hulp gezocht...
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
01-04-2018 17:38
Ik vind je huisarts een beetje vreemd, want je geeft ook duidelijk aan overgewicht te hebben en je eenzaamheid weg te eten. Lijkt me sowieso al een trigger voor hem om je toch naar een psycholoog te sturen.
Dat is wat ik ook dacht, als eten voor jou een uitvlucht is dan is het toch aan te raden om (opnieuw) hulp in te schakelen. Jammer dat voorgaande psychologen tot de conclusie kwamen dat het alleen een kwestie is van onder de mensen zijn, want uit je verhaal lijkt dat toch niet voldoende te zijn.

Goed dat je met NMLK bent gestart. Het ene kleine stapje vooruit kan je de energie geven voor de volgende. Hou vol. :hug:

En nog een tip: denk ook eens na over dingen die je graag op de lange termijn zou bereiken, even zonder stil de staan bij de moeilijkheden. Wat wil jij echt graag in je leven? Het kan helpen om iets te hebben om naartoe te werken.
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, allereerst een knuffel. Hoe hard het ook klinkt, als jij denkt dat jouw gewicht jou letterlijk en figuurlijk in de weg staat om nieuwe contacten op te doen, dan zul je daaraan moeten werken. En echt, ik weet er alles van, ik ben jaren geleden zelf ook heel veel afgevallen en dat doet echt wel wat met je gemoedstoestand. Je voelt je zekerder en dat schept zelfvertrouwen. Geloof me, dat straal je ook uit! Doe het desnoods met behulp van een diëtist, want ook als sporten niet lukt, kun je toch afvallen. Echt.
En om meer onder de mensen te komen, heb je tijd voor (en zin in uiteraard) bijv. een hond? Lekker met hem wandelen, naar een puppycursus, dat soort dingen. En honden-eigenaren maken graag een praatje. Zomaar een ideetje, hoor.
Sterkte, TO :hug:
Alle reacties Link kopieren
Even wat aanvullingen:

Ik heb een singlereis geboekt voor deze zomer. Een actieve singlereis in Slovenie.

Sporten kan voor mij minimaal en niet consequent vanwege mijn blessure. Ik doe nu 1 - 2x per week weer mee aan de circuittraining in de sportschool. Daar ben ik onder de mensen. Verder is wat krachttraining het enige wat haalbaar is. Lange wandelingen, aerobics, hardlopen zit er allemaal niet in. Anders wist ik het wel :) In de tijd dat ik heel veel ben afgevallen liep ik hard en heb ik daardoor wat mensen leren kennen. Door mijn blessure zijn die contacten weer weg.


Ik ben dus in totaal 45 kilo afgevallen en door mijn blessure daarom weer flink wat kilo's aangekomen. Ik heb 24/7 pijn. Ik doe wat in mijn mogelijkheden ligt, maar dat zijn er helaas niet zoveel.
vrouw-92 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 19:08
14.62% gewijzigd
Er zijn ook facebookgroepen voor mensen die leuke dingen met elkaar doen, sommige van hier kunnen je vast wel advies geven van die facebookgroepen!
8102 schreef:
01-04-2018 19:04
Gebruikte ik het woordje ik? Nee ik had het dus niet over mezelf.
Lees het verhaal van vivamien. Heel veel mensen met overgewicht die afvallen hebben zo'n zelfde verhaal. Dit kan voor TO iets zijn om zich aan op te trekken.
Alle reacties Link kopieren
tarataz schreef:
01-04-2018 17:52
Ik vind het vreemd dat jou steeds geadviseerd wordt door artsen en psychologen om jezelf te dwingen maar vooral heel veel onder te mensen te zijn wanneer toch duidelijk is uit jou verhaal dat je daar enorm veel moeite mee hebt. Ik lees dat je al veel geprobeert hebt op dat vlak en je mag dan toch voorzichtig de conclusie trekken dat het blijkbaar niet “vanzelf beter gaat” zolang je maar veel onderneemt met anderen. Anders had je dit bericht niet geschreven. Ik zou het eerder zoeken op het vlak van acceptatie. Het is geen schande om een persoon te zijn die moeite heeft met het hele sociale gebeuren. Ik vraag me af waarom je jezelf wil dwingen er geen moeite meer mee te hebben. Als je steeds hetzelfde doet kun je geen andere resultaten verwachten. Gooi het eens over een andere boeg. Accepteer jezelf zoals je bent ! Stop met vechten tegen vanalles en nog wat ! Dan ontspan je meer, je voelt meer tevredenheid en zo stijgt je kwaliteit van leven. Ik kan je het boekje “leven in acceptatie” van Annemarie Postma aanraden. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Dit!
iemand die heel graag "wil", is vaak niet heel aantrekkelijk voor een ander. Mensen vinden dat gedrag vaak storend. Je geeft zelf aan dat je nogal claimerig bent wanneer iemand met je omgaat, ook dit schrikt mensen af. Helaas heb ik ook mensen in mijn omgeving gehad die dit deden en het vreet energie.

Wat betreft jouw overgewicht, ik begrijp wel dat je onzeker bent, maar ik vind het geen reden om geen relatie of vrienden te hebben. Ik ben zelf ook dik, ken ook genoeg andere dikke mensen, maar die hebben allemaal vrienden. Je postuur op zich heeft daar echt niks mee te maken, waarschijnlijk is het jouw houding. Een spontane dikkerd word vaak leuker gevonden dan een timide, stille dikkerd.

Hoe was jouw gedrag vroeger als kind? Had je toen wel vriendjes? Was je toen wel spontaan? Mogelijk speelde dit probleem als kind al en heb je gewoon nooit geleerd hoe normaal contact werkt tussen mensen. Ik zou zeker overwegen om opnieuw naar een psycholoog te gaan, misschien een stuk in groepsverband. Je bent namelijk absoluut niet de enige met dit probleem. Wellicht ontmoet je daar mensen die je heel goed begrijpen en hetzelfde zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
01-04-2018 19:08
Lees het verhaal van vivamien. Heel veel mensen met overgewicht die afvallen hebben zo'n zelfde verhaal. Dit kan voor TO iets zijn om zich aan op te trekken.
Het verhaal van vivamien is haar verhaal.
Waar haal jij nou toch die wijsheid vandaan dat heel veel mensen met overgewicht die afvallen zo'n zelfde verhaal hebben? Heb je daar onderzoek naar gedaan? Cijfers, linkjes? Of DENK JIJ dat heel veel mensen zo'n zelfde verhaal hebben?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Allereerst een dikke knuffel :hug: Je ongelukkig voelen is niet leuk.
anoniem_358913 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 10:25
81.89% gewijzigd
.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 01:08
99.82% gewijzigd
.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 01:08
98.90% gewijzigd
Oei ik vind dit een confronterend verhaal. Ik heb namelijk iemand in m'n omgeving die ik eigenlijk als heel prettig en intelligent ervaar. Maar ik kan het maar met moeite opbrengen omdat ze als we afspreken aan één stuk door ratelt, over zichzelf. Zij wil wel altijd graag met mij afspreken. Ik heb me nooit gerealiseerd dat er zo'n eenzaam verhaal achter zou zitten. Inderdaad heeft zij ook niet veel vrienden (eigenlijk geen), terwijl ze wel echt aardig is. Maar een afspraak met haar kost me zo veel energie. Ze gooit er ook werkelijk alles uit, de meest onbelangrijke details krijg ik te horen zoals dat er een elektricien over de vloer was die eerst z'n boor vergeten was in de auto en dat hij zei dat de plinten mooi aangelegd waren enz. enz.

Zou je daar iets aan kunnen doen? Je zegt zelf dat dat over jezelf praten een probleem zou kunnen zijn, vandaar dat ik dat er uitgepikt heb.

Succes :hug:
.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 01:08
99.70% gewijzigd
Solomio schreef:
01-04-2018 20:23
Het verhaal van vivamien is haar verhaal.
Waar haal jij nou toch die wijsheid vandaan dat heel veel mensen met overgewicht die afvallen zo'n zelfde verhaal hebben? Heb je daar onderzoek naar gedaan? Cijfers, linkjes? Of DENK JIJ dat heel veel mensen zo'n zelfde verhaal hebben?
TO stipt enkele punten aan die hierbij aansluiten. Op een bepaald moment belanden mensen in een negatieve spiraal. Gevoelens van eenzaamheid, veel eten, je daardoor nóg slechter over jezelf voelen, dikker worden, dit versterkt weer de onzekerheid, daardoor durf je er niet goed op uit te gaan, waardoor je je nog eenzamer voelt, dit lokt weer eetbuien uit, etc.

Is een heel bekend verschijnsel. Lees er eens iets over zou ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Beste TO,

Allereerst heeft dit niets met je gewicht temaken, dan zouden er tegenwoordig veel mensen eenzaam zijn. Ik herken je gevoel, mensen kunnen je teleurstellen, en je vertrouwen beschadigen. Maar ik hoop dat je in je hart ruimte en liefde hebt, voor dieren en planten. In mijn ondervinding, geven ze meer als dat ze nemen, en ze zijn vaak meer tevertrouwen als de mens helaas. Ik doe vrijwilligers werk op een manage bij mensen met een verstandelijke en geestelijke beperking, zo mooi.
Deze mensen kunnen niet oordelen, maar zijn al zielsgelukkig als ze een dier kunnen zien of berijden, misschien iets voor jou, om je zelfvertrouwen terug tekrijgen.
Alle reacties Link kopieren
fruitschaaltje schreef:
01-04-2018 21:19
Beste TO,

Allereerst heeft dit niets met je gewicht temaken, dan zouden er tegenwoordig veel mensen eenzaam zijn. Ik herken je gevoel, mensen kunnen je teleurstellen, en je vertrouwen beschadigen. Maar ik hoop dat je in je hart ruimte en liefde hebt, voor dieren en planten. In mijn ondervinding, geven ze meer als dat ze nemen, en ze zijn vaak meer tevertrouwen als de mens helaas. Ik doe vrijwilligers werk op een manage bij mensen met een verstandelijke en geestelijke beperking, zo mooi.
Deze mensen kunnen niet oordelen, maar zijn al zielsgelukkig als ze een dier kunnen zien of berijden, misschien iets voor jou, om je zelfvertrouwen terug tekrijgen.
Het zal misschien niet de enige reden zijn, maar het kan er wel een onderdeel van zijn. Zeker omdat TO het zelf ook in de OP noemt. En wat ik al eerder zei, dit heeft zeker invloed op je geestelijke gesteldheid. Natuurlijk zijn er genoeg mensen met overgewicht die gelukkig zijn, een relatie hebben, met veel vrienden, een rijk leven etc. Maar het is gewoon een feit dat overgewicht voor de meeste mensen iets is waar ze onder gebukt gaan, zowel geestelijk als lichamelijk. En de kans is aanwezig dat wanneer je dit aanpakt, je een gelukkiger mens wordt. Kan, hè? Mij heeft het destijds heel veel goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
01-04-2018 21:05
TO stipt enkele punten aan die hierbij aansluiten. Op een bepaald moment belanden mensen in een negatieve spiraal. Gevoelens van eenzaamheid, veel eten, je daardoor nóg slechter over jezelf voelen, dikker worden, dit versterkt weer de onzekerheid, daardoor durf je er niet goed op uit te gaan, waardoor je je nog eenzamer voelt, dit lokt weer eetbuien uit, etc.

Is een heel bekend verschijnsel. Lees er eens iets over zou ik zeggen!
Jezus, echt, de arrogantie.....
Als voormalig morbide obees mens weet ik er aardig wat vanaf. En weet ik ook dat wat jij schrijft voor een enkeling geldt, maar voor de meesten helemaal niet.
Alsof alle dikke mensen eenzaam zijn en dat wegeten. Bullshit.

Tis mij allang duidelijk dat jouw 'kennis' komt uit 'er eens iets over gelezen hebben'.
Waarbij de praktijk enorm veel complexer is dan jij je zelfs maar bij benadering voor kunt stellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven