Geld & Recht alle pijlers

hoeveel hou je over na verkoop van huis

07-04-2018 15:46 58 berichten
Ik ben niet van plan om op dit moment mijn huis te verkopen, maar vraag me af wat je nou overhoudt als je je huis verkoopt.
Even een voorbeeld met fictieve bedragen om het duidelijker te maken.

Stel je heb een spaarhypotheek van 200.000 euro.
De hypotheek is afgesloten voor 30 jaar en na 10 jaar heb je 50.000 euro opgebouwd.
Je verkoopt je huis op dat moment voor 230.000 euro

Hou je dan een bankrekening met 50.000 + 30.000 = 80.000 euro over of brengt de bank dan allerlei kosten in rekening omdat je de hypotheek beeindigt voor die 30 jaar om zijn?

Bij tussentijdse wijzigingen moet je boeterente en dergelijke betalen maar hoe zit dat bij verkoop?

En geldt voor een aflossingsvrije hypotheek hetzelfde?
Dus als je een hypotheek hebt van 200.000 euro en je verkoopt na 10 jaar voor 230.000 euro. Hou je dan 30.000 euro over?

En maakt het dan nog uit of je wel of niet opnieuw een huis koopt en dus een nieuwe hypotheek wilt?
Je betaalt idd een boete omdat je voortijdig aflost.
dame30 schreef:
07-04-2018 15:48
Je betaalt idd een boete omdat je voortijdig aflost.
Vertel?
dame30 schreef:
07-04-2018 15:48
Je betaalt idd een boete omdat je voortijdig aflost.
Niet bij verkoop, normaal gesproken.
dame30 schreef:
07-04-2018 15:48
Je betaalt idd een boete omdat je voortijdig aflost.
En aan wat voor bedrag moet ik dan denken?
Hetzelfde als bij het openbreken van een rentevastperiode? Dus zeg maar het verschil tussen je eigen rente en de huidige hypotheekrente voor de jaren dat de hypotheek nog zou gaan?
Maar Minke jij zegt dus dat dat niet zo is, dus dan hou je wel die 80.000 euro over?
Welnee. Als je verkoopt betaal je helemaal geen boete.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is staat er in je hypotheekcontract dat je geen aflosboete betaalt bij verkoop van je huis. Zou mooie boel worden: dan kan iedereen pas na 30 jaar verkopen.
Wat is een boete bij verkoop?

Een boete bij verkoop is de boete die je betaalt aan je geldverstrekker voor de misgelopen rente. Bij het afsluiten van een hypotheek stel je meestal een rentevaste periode af. In deze periode blijft de rente die je maandelijks betaalt hetzelfde. De geldverstrekker, meestal de bank, loopt bij verkoop rente mis omdat je dan meestal je hypotheek direct aflost met de opbrengst uit je huis. De maandelijkse rente over het geleende bedrag dat je tijdens de rentevaste periode aan de bank zou betalen vervalt. Hiervoor wil de bank een vergoeding zien. Dit is de boete bij verkoop. Niet elke geldverstrekker legt een boete op bij verkoop. Je kan dit nagaan in je hypotheekovereenkomst. Daar zit een boeteclausule in.


Hoe wordt de boete bij verkoop berekend?

De manier waarop de boete bij verkoop wordt berekend, is niet bij iedere hypotheekaanbieder hetzelfde. Meestal wordt er een constante waarde berekend van het verschil tussen de marktrente en de rente die je hebt afgesproken in je hypotheekovereenkomst. Welke marktrente wordt gehanteerd ligt aan de aanbieder. Dit varieert tussen de marktrente van de oorspronkelijke rentevaste periode en de marktrente van de resterende rentevaste periode. Meestal wordt er voor de tweede optie gekozen. Weten hoe lang je je rente moet vastzetten?


Voorbeeld

Je rentevaste periode was 10 jaar, en daarvan zijn er 7 verstreken. De eerste optie gaat uit van de 10 jaars rente, en de tweede van de 3 jaars rente. Bij een hogere vergelijkingsrente, in dit geval 10 jaar, is de boete die je moet betalen lager. Het berekende rentenadeel, de rente die de geldverstrekker misloopt, is dan kleiner.

Wil je je hypotheekvoorwaarden meenemen naar je nieuwe huis? Kijk dan bij verhuisregeling.

https://www.ikbenfrits.nl/hypotheek/hui ... j-verkoop/
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 07-04-2018 16:00
1.95% gewijzigd
Ik weet niet precies hoe het werkt met een spaarhypotheek. Zelf kreeg ik gewoon het verschil op mijn bankrekening gestort, uiteraard minus het bedrag dat ik in mijn nieuwe huis heb gestopt en na aftrek van gemaakte kosten.
anoniem_362599 wijzigde dit bericht op 07-04-2018 16:00
1.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.nhp.nl/hypotheken/faq/hypot ... oop-woning

Eerste hit als ik het Google; bijna nooit, heel soms wel, ligt aan je hypotheekvoorwaarden, dus die er even op naslaan.
Maar het komt echt niet vaak voor hoor. Ik heb al aardig wat huizen verkocht en nog nooit een boete betaald.
Het maakt dan dus ook nog uit hoe lang je de rente vast hebt staan, niet alleen hoe lang je hypotheek nog zou lopen.

edit: ik loop achter, dit was een reactie op de post van Cateautje
anoniem_12567 wijzigde dit bericht op 07-04-2018 16:03
22.67% gewijzigd
Excuus jullie hebben gelijk. Je moet je voorwaarden ff lezen, daar staat het in. Sommige banken berekenen een boete, de meesten niet.
Alle reacties Link kopieren
Hou bij verkoop met overwaarde wel rekening met het feit dat je over dat bedrag bij een volgende hypotheek geen renteaftrek meer hebt !
Wij hoefden geen boete te betalen, en kregen idd de pot uit de spaarhypotheek en de overwaarde uitgekeerd, minus aftrek van wat kosten.
cat_v schreef:
07-04-2018 16:03
Hou bij verkoop met overwaarde wel rekening met het feit dat je over dat bedrag bij een volgende hypotheek geen renteaftrek meer hebt !
Waar lees jij dat TO dit niet weer gebruikt voor aankoop van een nieuwe woning?
Bedankt allemaal!
Heb naar aanleiding van jullie reacties ook even gezocht op de website van mijn hypotheekverstrekker en daar staat inderdaad dat bij verkoop geen boete hoeft te worden betaald.
De voorwaarden ga ik nog een keer heel diep in mijn laden voor graven.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
07-04-2018 16:09
Waar lees jij dat TO dit niet weer gebruikt voor aankoop van een nieuwe woning?
Ik neem juist aan dat TO dat wel doet, vandaar mijn "waarschuwing".
cat_v schreef:
07-04-2018 16:17
Ik neem juist aan dat TO dat wel doet, vandaar mijn "waarschuwing".
Dan snap je er niet zoveel van, als je denkt dat ze dan geen renteaftrek daarover heeft.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
07-04-2018 16:28
Dan snap je er niet zoveel van, als je denkt dat ze dan geen renteaftrek daarover heeft.
Sorry ik wil geen verwarring scheppen als dat niet hoeft, maar ik heb het zo begrepen van mijn adviseur en van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... enregeling
Als verkoop van je woning meer oplevert dan er aan hypotheek openstaat dan word je geacht die overwaarde in de nieuwe woning te investeren. Je nieuwe hypotheek waarover je renteaftrek kunt krijgen wordt dan dus maximaal waarde nieuwe woning - overwaarde oude woning.

Kies je ervoor de overwaarde (deels) in je zak te steken dan krijg je geen hypotheekrenteaftrek voor het bedrag dat je ahw ‘onttrekt’.

Een voorbeeld met cijfers:

Verkoopprijs oude woning - 200,000
Hypotheek oude woning -150,000
Overwaarde - 50,000

Waarde nieuwe woning - 250,000
Hypotheek nieuwe woning - 230,000
Bedrag uit overwaarde in nieuwe woning - 20,000

In dit geval heb je 30,000 van de overwaarde in je zak gestoken en over dat bedrag krijg je géén hypotheekrenteaftrek meer.
Alle reacties Link kopieren
cat_v schreef:
07-04-2018 16:03
Hou bij verkoop met overwaarde wel rekening met het feit dat je over dat bedrag bij een volgende hypotheek geen renteaftrek meer hebt !
Als je nu wat gaat kopen moet je sowieso niet naar renteaftrek krijgen. Het is niet de vraag of maar wanneer het wordt afgeschaft (of flink wordt ingeperkt). Kijk gewoon naar het brutobedrag en alles wat je nog terugkrijgt is meegenomen.
cat_v schreef:
07-04-2018 16:46
Sorry ik wil geen verwarring scheppen als dat niet hoeft, maar ik heb het zo begrepen van mijn adviseur en van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... enregeling


Dan zei je ergens iets niet goed: als ze de winst van het oude huis niet in het nieuwe huis steekt, krijg je niet over het hele hypotheekbedrag rente-aftrek.

Stel de winst is 30.000 euro, en het nieuwe huis 250.000 euro. Betaal je een deel van het aankoopbedrag met die winst, dan is je nieuwe hypotheek dus 220.000 euro en mag je de rente over de hele hypotheek aftrekken.
Doe je iets anders met die 30.000 euro en neem je op het nieuwe huis van 250.000 euro een hypotheek van 250.000 euro, dan mag je maar over 220.000 euro de rente aftrekken en niet over de gehele hypotheek dus.

Overigens geldt dit alleen als je in hetzelfde jaar of het eerstvolgende kalenderjaar een huis koopt. Ik heb mijn huis in 2016 verkocht en heb nog geen nieuw huis gekocht. Voor mij geldt deze regel daarom nu niet meer. Had ik in 2016 of 2017 een nieuw huis gekocht, dan had ik de winst in mindering moeten brengen op het hypotheekbedrag.
Okee, nu het toch gaat over de rente-aftrek als ik een nieuw huis zou kopen:
Welk bedrag wordt beschouwd als winst?

Stel ik heb een huis gekocht voor 190.000 euro en een hypotheek afgesloten voor 200.000 euro (10 jaar geleden kon je kosten koper nog meefinancieren, dus mijn hypotheek is hoger dan de toenmalige aankoopwaarde van mijn huis) en ik verkoop nu voor 230.000 euro, wat beschouwt de belastingdienst dan als winst?

Uitgaande van de aankoop- en verkoopbedragen zou dat namelijk 40.000 euro zijn, maar het verschil tussen hypotheek en verkoopbedrag is 30.000 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven