Gezondheid alle pijlers

Tips gynaecoloog sterilisatiewens

16-04-2018 16:59 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Al heel mijn leven heb ik geen kinderwens. Nu ik 30 ben, bijna 31, weet ik het zeker: die eileiders moeten worden doorgebrand. Ik kan niet tegen de pil, een spiraal heb ik gepoogd te laten plaatsen, maar dat is mislukt. Nu ben ik bij twee verschillende gynaecologen geweest, maar beiden willen ze me niet verder helpen, want ik zou spijt kunnen krijgen van mijn beslissing, omdat ik te jong ben en geen partner heb. Ik werd doorverwezen naar een medisch psycholoog en die zou moeten beslissen of ik wel of geen sterilisatie zou krijgen.

Dit vind ik dus echt belachelijk. Ik ben een volwassen vrouw, ik zit niet meer in de risicogroep van <30jaar, ik kan prima beslissen over mijn toekomst en het wel of niet hebben van een man zou geen verschil moeten maken, want heb is en blijft mijn keus. Ik wil helemaal geen gesprek met een psycholoog gaan voeren, want ik voel me niet serieus genomen daardoor. Mijn huisarts had op de tweede verwijzing ook vermeld dat ik een jaar geleden al heb aangegeven dat ik gesteriliseerd wil worden en dat zij achter mijn sterilisatiewens staat. Dit mocht niet baten.

Nu mijn vraag: Zijn er dames die (recentelijk) zijn gesteriliseerd op/rond 30-jarige leeftijd, toen ze geen partner hadden en ook geen kinderen, zonder dat daar geneuzel met een psycholoog aan te pas kwam? Bij welke arts, in welk ziekenhuis heb je het laten doen? Dan wil ik met die arts ook een afspraak maken.
Beste TO, dit soort informatie mag hier niet worden uitgewisseld.
Holy moly, betutteling ten top!
Hier 31, ook geen kinderwens en nooit gehad, maar ook het voordeel dat er geen man in de buurt komt.
Ik duim voor je dat je ergens terecht kan!
sinnombre schreef:
16-04-2018 17:04
Beste TO, dit soort informatie mag hier niet worden uitgewisseld.
Oh?
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
16-04-2018 17:04
Beste TO, dit soort informatie mag hier niet worden uitgewisseld.
Niet? Ik heb de huisregels erop nagelezen, maar ik weet niet onder welke regel dit zou vallen?
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
16-04-2018 17:05
Holy moly, betutteling ten top!
Hier 31, ook geen kinderwens en nooit gehad, maar ook het voordeel dat er geen man in de buurt komt.
Ik duim voor je dat je ergens terecht kan!
Dat vind ik nou ook. Dank je!
Misschien 'ns in Belgie proberen. Daar heeft 'n vriendin van mij het op 25-jarige leeftijd laten doen. Da's al wel 20 jaar geleden overigens...
Vind het ook achterlijk dat je zoveel moeite moet doen om gesteriliseerd te worden, terwijl elk dom schaap mag besluiten 'n kind op de wereld te zetten.
Als het niet anders kan zou ik die psycholoog gewoon bezoeken en haar vertellen wat je ook je huisarts al hebt verteld.
Alle reacties Link kopieren
Heel verstandig dat er eerst een gesprek met een psycholoog is. Een gynaecoloog is geen psycholoog en kan veel moeilijker in schatten of dat dit een bevlieging is of iets wat diep geworteld is. Daarvoor is een gynaecoloog niet voor opgeleid.

Statisch gezien zijn er best veel vrouwen die rond hun 30ste "absoluut geen kinderen willen'". Maar wanneer ze tegen de 40 aanlopen, en een leuke partner ontmoeten, er opeens wel een kinderwens ontstaat. En nee, natuurlijk echt niet bij iedere vrouw.

Een sterilisatie bij een vrouw is veel lastiger ongedaan te maken dan die bij een man.

Heel logisch dat ze gaan doorvragen voordat ze deze ingreep gaan doen. Het is nogal een beslissing die wel overwogen gemaakt moet worden. En voor sommige vrouwen absoluut de beste beslissing is, maar niet voor iedere vrouw.

Ben jij echt zo overtuigd, dan is dit gesprek een formaliteit. En kan de operatie daarna gepland worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Sirkullen schreef:
16-04-2018 17:08
Niet? Ik heb de huisregels erop nagelezen, maar ik weet niet onder welke regel dit zou vallen?
Ik zie het ook nergens staan hoor in de huisregels.
Rot voor je TO!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om één gesprek? Ik zou gewoon gaan geloof ik, zie het probleem niet zo eigenlijk. Ze willen het gewoon grondig aanpakken voor ze tot sterilisatie overgaan.
Alle reacties Link kopieren
TO; ik vind het beleid in Nederland ook werkelijk belachelijk en ouderwets. Ik heb ruzie gehad met een gyn in Leiden, die vond mijn verzoek ook raar. Vermeld er gemakshalve maar even bij dat het een man was.

We mogen als vrouw zijnde in Nederland nog steeds niet over ons eigen lichaam beslissen. Wil je een abortus? Wachtperiode van zoveel uur. Wil je een keizersnee ipv 2 dagen lijden/weeen/persen? Helaas. Wil je je laten steriliseren? Dan moet er toch wel iets ernstigs mis met je zijn.


Veel succes met zoeken, het is niet onmogelijk maar wel heel, heel vermoeiend en moeilijk :redrose:
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
En waarom niet proberen via dat gesprek bij psych?

Ik zie niet goed in hoe die op 1 gesprek kan oordelen of je wel of niet gesteriliseerd kan worden ...
Maar als het misschien kan helpen om toch tot een sterilisatie te komen ... Gewoon proberen?
hamerhaai schreef:
16-04-2018 17:11
Heel verstandig dat er eerst een gesprek met een psycholoog is. Een gynaecoloog is geen psycholoog en kan veel moeilijker in schatten of dat dit een bevlieging is of iets wat diep geworteld is. Daarvoor is een gynaecoloog niet voor opgeleid.

Statisch gezien zijn er best veel vrouwen die rond hun 30ste "absoluut geen kinderen willen'". Maar wanneer ze tegen de 40 aanlopen, en een leuke partner ontmoeten, er opeens wel een kinderwens ontstaat. En nee, natuurlijk echt niet bij iedere vrouw.

Een sterilisatie bij een vrouw is veel lastiger ongedaan te maken dan die bij een man.

Heel logisch dat ze gaan doorvragen voordat ze deze ingreep gaan doen. Het is nogal een beslissing die wel overwogen gemaakt moet worden. En voor sommige vrouwen absoluut de beste beslissing is, maar niet voor iedere vrouw.

Ben jij echt zo overtuigd, dan is dit gesprek een formaliteit. En kan de operatie daarna gepland worden.
Maar waarom mogen ze dan wel uit bevlieging zwanger worden? Veel ouder dan 30 moet je ook niet zijn om nog te werpen, dus alleen maar prima als rond die leeftijd de eileiders worden doorgebrand als er geen kinderwens is. Kunnen ze tenminste ook niet rond de 40 nog zo'n laatste kans baby nemen met alle gezondheidsrisico's van dien.
Alle reacties Link kopieren
Zou het in Belgie ook vergoed worden?

Ik ben het helemaal met je eens. Denk juist dat veel aanstaande ouders de psychologische begeleiding in dat proces beter kunnen gebruiken. Ik heb helemaal geen zin om door een hoepeltje te moeten springen...
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:09
Misschien 'ns in Belgie proberen. Daar heeft 'n vriendin van mij het op 25-jarige leeftijd laten doen. Da's al wel 20 jaar geleden overigens...
Vind het ook achterlijk dat je zoveel moeite moet doen om gesteriliseerd te worden, terwijl elk dom schaap mag besluiten 'n kind op de wereld te zetten.
Als het niet anders kan zou ik die psycholoog gewoon bezoeken en haar vertellen wat je ook je huisarts al hebt verteld.
Hier in België doen de meeste gynaecologen voor je 35ste toch ook moeilijk.

Of je moet al 5 kinderen hebben.
Waarom voel je je niet serieus genomen als je een gesprek met een psycholoog hebt?
Er zijn wel meer ingrepen waarvoor dat een vereiste is.
En voordat je een afspraak bij een ander arts hebt, had je al 10 keer dat gesprek bij de psycholoog kunnen hebben.
SallySpectra schreef:
16-04-2018 17:14
Waarom voel je je niet serieus genomen als je een gesprek met een psycholoog hebt?
Er zijn wel meer ingrepen waarvoor dat een vereiste is.
Ik denk de twee maten waarin gemeten wordt. Een vrouw die een ongelukje heeft en het toch wil houden moet daarvoor ook niet eerst naar 'n psych.
Sirkullen schreef:
16-04-2018 17:13
Zou het in Belgie ook vergoed worden?

Ik ben het helemaal met je eens. Denk juist dat veel aanstaande ouders de psychologische begeleiding in dat proces beter kunnen gebruiken. Ik heb helemaal geen zin om door een hoepeltje te moeten springen...
Dat hoeft toch ook niet?
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:16
Ik denk de twee maten waarin gemeten wordt. Een vrouw die een ongelukje heeft en het toch wil houden moet daarvoor ook niet eerst naar 'n psych.
Dat is ook niet hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:13
Maar waarom mogen ze dan wel uit bevlieging zwanger worden? Veel ouder dan 30 moet je ook niet zijn om nog te werpen, dus alleen maar prima als rond die leeftijd de eileiders worden doorgebrand als er geen kinderwens is. Kunnen ze tenminste ook niet rond de 40 nog zo'n laatste kans baby nemen met alle gezondheidsrisico's van dien.
Ja, iedereen mag zwanger worden in Nederland, daar zijn geen beperkingen voor. En dat zwangeren van rond de 40 hebben een verhoogd risico, maar die zijn echt niet zo dramatisch als soms voorgesteld wordt. Net zo min, als het hebben van kinderen op oudere leeftijd voor zowel de ouder als het kind niet dramatisch erg is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet met een psycholoog praten, omdat ik mijn wens met de huisarts al een jaar geleden heb besproken. Die was toen ook al akkoord en zei dat ze het op de doorverwijzing zou vermelden. Ik vind het onnodig betuttelend en ik voel me niet serieus genomen. Een man op 30 jarige leeftijd met hetzelfde verzoek wordt zonder problemen geholpen.
SallySpectra schreef:
16-04-2018 17:17
Dat is ook niet hetzelfde.
Nou, die zou ik eerder naar 'n psych sturen dan een 30-jarige die bewust kindvrij is.
Sirkullen schreef:
16-04-2018 17:17
Ik wil niet met een psycholoog praten, omdat ik mijn wens met de huisarts al een jaar geleden heb besproken. Die was toen ook al akkoord en zei dat ze het op de doorverwijzing zou vermelden. Ik vind het onnodig betuttelend en ik voel me niet serieus genomen. Een man op 30 jarige leeftijd met hetzelfde verzoek wordt zonder problemen geholpen.
Je kan het idioot belachelijk vinden, maar het is blijkbaar wel de vereiste.

Zolang je dus niet "door die hoepel springt" is je wens tot sterilisatie blijkbaar toch niet zo extreem groot.
Of niet groot genoeg om effe dat 1 uurtje uit te zweten.
Sirkullen, volgens mij wordt een man van 30 niet zonder gedoe gesteriliseerd hoor. De enige man die ik ken die voor zijn 35ste werd gesteriliseerd had al vijf kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven