Hoe ziet een goede relatie eruit?

24-04-2018 16:19 48 berichten
Goeiemiddag,

Omdat ik het zelf niet - meer- weet en ik de vorige keer heel wat hulp kreeg op dit forum, stel ik hier maar even de vraag.
Hoe ziet een goede relatie eruit?
Jouw partner is jouw beste maatje? Je kan alles aan elkaar vertellen? Of voor dat 'over alles praten' heb je net je beste vrienden?
Jullie zijn elkaars tegenpolen? Of jullie kunnen niet meer op elkaar lijken?
Laten jullie (kleine) dingen gewoon passeren? Of wordt alles op tafel gegooid?
Het zijn vrij algemene vragen, maar misschien haal ik hieruit net de antwoorden die ik zoek.
Ik hoor/lees wel vaker: 'in een goede relatie, gaat alles vanzelf.' Maar dat heb ik zelf nog nooit zo ervaren.
Misschien ben ik te veeleisend? Verwacht ik te veel?

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
to trapt af, hoe denk jij dat een goede relatie eruit zou zien?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Voor mij: als ik niet het gevoel heb, dat ik er voor moet 'vechten', 'werken'.
Als het inderdaad vanzelf gaat
Hij is niet mijn beste maatje oid, heb vriendinnen die ik die titel eerder toespeel.
We kunnen wel erg veel lol hebben, en dieppe gesprekken.

Oh, en de seks moet goed zijn. Beetje dezelfde grenzen (of geen grenzen :) ), helpt ook
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-04-2018 16:27
Voor mij: als ik niet het gevoel heb, dat ik er voor moet 'vechten', 'werken'.
Als het inderdaad vanzelf gaat
Hij is niet mijn beste maatje oid, heb vriendinnen die ik die titel eerder toespeel.
We kunnen wel erg veel lol hebben, en dieppe gesprekken.

Oh, en de seks moet goed zijn. Beetje dezelfde grenzen (of geen grenzen :) ), helpt ook
dit en daarbij wel het gevoel hebben dat je altijd op hem (en hij op jou) kan steunen als het nodig is.

We zijn zeker niet hetzelfde op elk gebied maar ook geen absolute tegenpolen, ik hoop te denken dat we elkaar in evenwicht houden.
Alle reacties Link kopieren
ik laat vaak zaken waaien , soort van pick your battles.

realiseer je dat vrijwel alle positieve eigenschappen ook een keerzijde hebben , het is aan jou om te bedenken wat de doorslag geeft.
Ikzelf?
Ik vind alles bij elkaar kwijt kunnen belangrijk, samen lol kunnen maken, elkaar altijd wel iets te vertellen hebben.
Aangetrokken zijn tot de ander, een klik op seksueel gebied vind ik ook erg belangrijk.
Min of meer op dezelfde toekomstvisie hebben, gedeelde interesses hebben....
Een meningsverschil kunnen uitpraten, zonder slecht gevoel achteraf....
Vertrouwen in elkaar en in een toekomst samen....
Een partner die rust brengt....
Ik denk dat dit het zo een beetje samenvat. Ik krijg het niet veel beter verwoord.
Alle reacties Link kopieren
Mijn relatie loopt gewoon, hoeven niet te werken ervoor. Seks is heel goed, alles is gewoon in evenwicht. We bespreken dingen altijd. Hij is zeker mijn beste vriend en we hebben heel vaak de slappe lach. We lijken in sommige dingen op elkaar en in andere dingen weer helemaal niet. Hij is bv perfectionistisch en ik ben meer van de “ het is wel goed zo”. Ja, ik denk wel dat ik een goede relatie heb.
Alle reacties Link kopieren
Een goede relatie is voor mij ook dat je niet het gevoel hebt dat je er zelf altijd meer energie insteekt dan de partner.
En in welke zin passen jullie jullie aan aan elkaar?
Blijven jullie gewoon 100 procent jezelf? Of hou je echt wel rekening met wat belangrijk is voor de ander? En verwacht je dat omgekeerd dan ook?
Alle reacties Link kopieren
evenwicht en rust, serieus zijn en lol maken moet allebei kunnen
veel vertrouwen hebben in elkaar en voor elkaar opkomen mocht dat nodig zijn
een goede balans tussen dezelfde dingen willen en/of elkaar vrijlaten daarin
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
MTilde82 schreef:
24-04-2018 16:43
En in welke zin passen jullie jullie aan aan elkaar?
Blijven jullie gewoon 100 procent jezelf? Of hou je echt wel rekening met wat belangrijk is voor de ander? En verwacht je dat omgekeerd dan ook?
wij passen ons beide soms aan, het is een beetje geven en nemen> maar dat ligt er volkomen aan waar het om gaat.

Zo is hij niet zo`n familiemens dus ik spreek vaak alleen af met mijn vader en broer maar hij snapt hij ook wel dat hij af en toe een beetje moet buigen en dan doet hij oprecht zijn best tijdens een familieweekend ;-)

Ik vind trouwens altijd 100 % jezelf zijn een enorm egoïstische manier van leven, ik kan dat in ieder geval niet, je moet je af en toe aanpassen aan je omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn nogal verschillend, maar over belangrijke zaken denken wij hetzelfde. Zoals wel of geen kinderen, inde stad of op de buiten wonen, wie het belangrijkst is: familie of vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Rekening houden met mijn partner uit zich bij mij in geduld hebben, ook als dat lastig is soms... proberen dingen te doen voor de ander ook als deze niet belangrijk zijn voor mij, of er zelfs op anticiperen. Het houdt niet in dat 'ja' mijn antwoord is op alles. En mijn partner kan ook maar beter geduld hebben met mij :proud:
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je je af gaat vragen of je een goede relatie hebt, je er geen hebt. Voor mij persoonlijk is een goede relatie rekening houden met elkaar, geïnteresseerd zijn in elkaar, sex speelt zeker een grote rol, dezelfde humor en helemaal mezelf kunnen zijn. Soms ben ik het niet eens met mijn partner, maar dat bespreken we, we vinden een oplossing waar we ons beiden in kunnen vinden, tellen onze zegeningen en gaan weer verder. In tijden van stress troosten we elkaar en zijn we er voor elkaar.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je schrijft wat er allemaal wel moet kloppen.

De realiteit is echter dat jij en je partner beide niet perfect zijn en de ideale partner.

TO hoe ga je om wanneer er iets niet gaat zoals je verwacht of hoopt? Maak je dan de relatie uit?

Een partner kiezen is niet zo iets als de frituur op de hoek, je maakt een bestelling en je krijgt wat je vraagt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het is geven en nemen. Maar altijd meer geven dan nemen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ons huwelijk werkt vanzelf. Het was alsof we twee spoorlijnen waren die op een bepaald moment overging naar een spoor. Soepel en als vanzelf.

Respect en aandacht voor de ander, je verplaatsen in de ander en altijd indachtig houden dat de ander er niet op uit is om je te sarren, kwetsen of boos te maken helpt heel veel.

Ik vind het, na een paar andere relaties een verademing zo te mogen leven.
Wanneer iets niet gaat zoals ik verwacht, praat ik daar wel graag over. Afhankelijk natuurlijk over wat het gaat. Kleine zaken laat ik makkelijk passeren.
Mijn vriend doet dat ook wel, tot hij er ineens alles uitgooit en ik denk: 'huh?!'
Achteraf excuseert hij zich dan wel, want 'hij bedoelde het natuurlijk niet zo', maar ik blijf daar dan wel een vervelend gevoel aan over houden.
@ Doreia... dat klinkt helemaal hoe het zou moeten gaan... Mooi omschreven trouwens!
Dat wat jij schrijft vind ik voor mezelf heel onveilig. Dat iemand alles opkropt en op een zeker moment eruit gooit.
Zo doen wij het niet. Op het moment zelf wordt er gevraagd hoe het zit, maar nooit op een aanvallende manier. Altijd met het idee dat er een logische verklaring voor is.

Bijvoorbeeld wanneer ik een half uur later ben zonder van me te laten horen. Als ik dan binnen kom en zeg: sorry dat ik te laat ben, mijn trein had vertraging en mijn mobiel was leeg.
Dan zegt man; ik dacht al zoiets.

Omdat hij weet dat ik hem niet expres zou laten wachten/zitten.
Beetje lastig uitleggen, maar het uitgangspunt bij ons is dat je iets niet doet om de ander dus boos te maken.
Alle reacties Link kopieren
Leuke vraag eigenlijk.

Mijn vriend heb ik leren kennen terwijl hij in een nette broek met overhemd gekleed was en hij heeft mij leren kennen in spijkerbroek met Uggs (ja, sorry, het was winter en Uggs zijn heerlijk) :proud:

De omstandigheid waarin wij elkaar leerden kennen laat ik wegens herkenning achterwege, maar vier jaar na onze ontmoeting zijn we nog steeds samen.

Maar ik vond hem tijdens de eerste ontmoeting erg aantrekkelijk en hij mij ook.

Seksuele aantrekking lijkt mij in het beginsel wel belangrijk.

Na wat ontmoetingen, samen, leer je elkaar gaandeweg kennen.

Humor, normen, waarden, levenswijze...enz..en dat past of het past niet.

Ik raak nooit uitgekletst/gepraat met hem. lachend of huilend.
Dat vind ik heerlijk.
Het kan allemaal.
Hij is mijn liefde en mijn beste vriend en dat heb ik hem ook gezegd.
Doreia schreef:
24-04-2018 16:56
Ons huwelijk werkt vanzelf. Het was alsof we twee spoorlijnen waren die op een bepaald moment overging naar een spoor. Soepel en als vanzelf.

Respect en aandacht voor de ander, je verplaatsen in de ander en altijd indachtig houden dat de ander er niet op uit is om je te sarren, kwetsen of boos te maken helpt heel veel.

Ik vind het, na een paar andere relaties een verademing zo te mogen leven.
Hier net zo. Je omschrijft het mooi.

En fantastische seks, haha, niet onbelangrijk.

Er is gewoon veel veiligheid voor allebei.
Hij is mijn beste vriend. Ik kan uren met hem praten en ik kan met hem lachen. Ik kan hem alles vertellen. We hebben veel gezamenlijke interesses, maar ook een aantal andere hobby's zodat we elkaar ook nieuwe dingen of inzichten kunnen leren. We vertrouwen elkaar en laten elkaar vrij. En ik vind hem nog steeds de mooiste man als hij een ruimte binnen komt.

Niet alles waar ik me aan erger laat ik merken. In mijn hoofd vraag ik me af of het wel belangrijk genoeg is. Idd pick your battles.

Ik ben mezelf bij hem maar omwille van de romantiek ga ik bijv niet uitgebreid praten over mijn stoelgang of menstruatie. Ook knip ik niet mijn teennagels waar hij bij is of ga ik naar het toilet met de deur open.
Veiligheid inderdaad, je kunt het best over zaken oneens zijn maar die praat je uit. Of zoals Mn Amerikaanse vriendin altijd zegt ‘ we agree to disagree’. Verder idd soms jezelf even opzij zetten omdat je nu eenmaal met zn tweeën bent. Het draait niet allen om jou en wat jij wilt. Dingen van elkaar aan willen nemen, hard kunnen lachen en respectvol met elkaar omgaan. Dus niet afvallen in gezelschap of elkaar vrienden of familie afkraken. Elkaar niet willen veranderen. En elkaar wat gunnen. Hetdraait in de basis om balans. Als en allebei wat meer geeft dan neemt dan gaat t prima.
Mijn relatie is imo precies zoals hij zou moeten zijn. Niet omdat we perfect bij elkaar passen, of nooit ruzie hebben of de seks altijd vuurwerk is, maar omdat wij zo gek op elkaar zijn dat we alles voor de ander op zouden geven, maar elkaar ook zoveel respecteren dat we dit nooit van elkaar zouden vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven