Werk & Studie alle pijlers

Werkzaamheden die niet tot mijn takenpakket horen

14-05-2018 17:34 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ik werk bij een bedrijf waar ik licht administratieve werkzaamheden doe (deed). Mijn functie is van origine telefoniste/administratief medewerker. Sinds 1,5 jaar doe ik behoorlijk wat werkzaamheden erbij. ik organiseer bijeenkomsten en evenementen, ik boek vergaderzalen, hotelkamers en vluchten. Ik organiseer grote vergaderingen en notuleer ze. Ik onderhoud de website, ik stel nieuwsbrieven op. Ik doe veel regelwerk, beheer agenda's ,personeel gerelateerde werkzaamheden zoals opstellen contracten, vragen beantwoorden van personeel over meest uitlopende zaken. Dus al lang niet meer alleen de facturatie en opnemen van de telefoon waar ik voor aangenomen ben.

Mijn baas vindt een secretaresse onzin, hij zegt dat hij die niet nodig heeft. Dat kan ik me voorstellen want volgens mij ben ik o.a. secretaresse. :-) Ik ben zelf 46 en heb een MBO+/HBO (tweejarig) achtergrond op secretarieel gebied. Ik ben ook 12 jaar directiesecretaresse geweest. Hoewel ik het werk en het bedrijf superleuk vind merk ik dat het me begint te irriteren. Ik doe al lange tijd werkzaamheden waar ik niet voor betaald wordt. Mijn salaris is 2200 op basis van een 40 urige werkweek. Ik wil dit dus gaan bespreken. Wat vinden jullie? En hoe zal ik dit eens aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Oef, je wordt echt flink onderbetaald voor het takenpakket dat jij nu hebt, dus ik kan me goed indenken dat dit je dwars is gaan zitten.

Als de extra taken opgedragen zijn (en jij ze niet zelf toegeëigend hebt), dan zou ik heel stellig naar je werkgever zijn. Gewoon iets zeggen als “Baas, ik doe veel meer dan de functiebeschrijving en het daarbij behorende salaris rechtvaardigen. Ik doe dat met enorm veel plezier en volgens mij ook naar volle tevredenheid, dus ik ontvang graag een salarisverhoging die past bij mijn werkelijke taken en waarin de waardering voor mijn inzet tot uitdrukking komt”. Als de baas vraagt waar je zelf aan denkt, dan zou ik aangeven dat ik zelf niets wil zeggen omdat ik graag wil weten dat mijn inzet echt op waarde geschat wordt.

Als je de taken zelf naar je toe hebt getrokken, dan zou ik iets minder stellig zijn, en aangeven dat er veel meer te doen is dan oorspronkelijk in de functie was inbegrepen. Dat je die taken met plezier naar je toegetrokken hebt, maar dat jij je nu toch wel ondergewaardeerd voelt in salaris, en dat je dus graag een goede salarisverhoging zou willen.

In het eerste geval zou ik het voor minder dan 3500 euro niet doen (omdat je simpelweg onderbetaald wordt tov de verwachtingen mbt jouw takenpakket), in het tweede geval is een iets lager salaris van 3000 euro ook acceptabel (omdat jij dan jouw eigen functie hebt gecreëerd en de werkgever die kosten niet gebudgetteerd heeft in de functie).
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten bij mijn vorige werkgever.
Ik kreeg langzaam door de jaren heen steeds meer taken toegeschoven wat ik niet zo erg vond omdat het mijn werk leuker en meer uitdagend maakte.

op een gegeven moment wilde ik over mijn salaris onderhandelen en vroeg ik een uitdraai van mijn functieprofiel. Dit hadden ze niet of wilde ze niet geven. Ik vermoed omdat ze al aanvoelden wat mijn bedoelingen waren en geen zin hadden om zichzelf in de nesten te werken.

TO, heb je ergens op papier wat je functieprofiel zou moeten zijn? Als je kan aantonen dat je aanzienlijk meer doet dan daar beschreven staat kan je daarmee naar P&O en je leidinggevenden en een salarisverhoging vragen. Let wel: het komt vaak voor dat functieprofielen na wat jaren veranderen door allerlei factoren. dat wil niet automatisch zeggen dat je een verhoging verdient. Het is sterk afhankelijk van de taken die erbij komen - hoeveelheid, complexiteit, aantal uren extra, het niveau van de functie etc.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt toch betaald voor de tijd dat je werkt, dus ook voor de taken die je doet.

De vraag is, klopt het salaris bij je takenpakket. Daar kan jij je baas wel op aanspreken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2018 17:54
Oef, je wordt echt flink onderbetaald voor het takenpakket dat jij nu hebt, dus ik kan me goed indenken dat dit je dwars is gaan zitten.

Als de extra taken opgedragen zijn (en jij ze niet zelf toegeëigend hebt), dan zou ik heel stellig naar je werkgever zijn. Gewoon iets zeggen als “Baas, ik doe veel meer dan de functiebeschrijving en het daarbij behorende salaris rechtvaardigen. Ik doe dat met enorm veel plezier en volgens mij ook naar volle tevredenheid, dus ik ontvang graag een salarisverhoging die past bij mijn werkelijke taken en waarin de waardering voor mijn inzet tot uitdrukking komt”. Als de baas vraagt waar je zelf aan denkt, dan zou ik aangeven dat ik zelf niets wil zeggen omdat ik graag wil weten dat mijn inzet echt op waarde geschat wordt.

Als je de taken zelf naar je toe hebt getrokken, dan zou ik iets minder stellig zijn, en aangeven dat er veel meer te doen is dan oorspronkelijk in de functie was inbegrepen. Dat je die taken met plezier naar je toegetrokken hebt, maar dat jij je nu toch wel ondergewaardeerd voelt in salaris, en dat je dus graag een goede salarisverhoging zou willen.

In het eerste geval zou ik het voor minder dan 3500 euro niet doen (omdat je simpelweg onderbetaald wordt tov de verwachtingen mbt jouw takenpakket), in het tweede geval is een iets lager salaris van 3000 euro ook acceptabel (omdat jij dan jouw eigen functie hebt gecreëerd en de werkgever die kosten niet gebudgetteerd heeft in de functie).

Ik vind 3000-3500 erg hoog hoor. Dat is meer passend bij n volledige HBO-functie....hm...ligt misschien ook aan de branche...werk zelf in de hulpverlening.
Zeg gewoon dat je het geweldig vindt daar, maar dat je toch om je heen gaat kijken voor een baan waar een stevig hoger loon mogelijk is.
Een verhoging naar 3000+ euro is inderdaad heel fors, dat is 50% meer.
een verhoging van 10% zou wellicht meer passend zijn bij een functie van MBO4? niveau. Je doet vooral administratief en secretarieel werkt - is een salaris van 2500 voldoende?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3500 en zelfs 3000 echt too much voor wat ze beschrijft. De aanpak wel helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net het salaris kompas van intermediair ingevuld en kom rond de 2700 2800 uit. Ik zou het zelf even invullen TO en dan goed beslagen ten ijs het gesprek in.
Alle reacties Link kopieren
De aanpak ben ik mee eens, het salaris schat ik op 2700
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
14-05-2018 18:02
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten bij mijn vorige werkgever.
Ik kreeg langzaam door de jaren heen steeds meer taken toegeschoven wat ik niet zo erg vond omdat het mijn werk leuker en meer uitdagend maakte.

op een gegeven moment wilde ik over mijn salaris onderhandelen en vroeg ik een uitdraai van mijn functieprofiel. Dit hadden ze niet of wilde ze niet geven. Ik vermoed omdat ze al aanvoelden wat mijn bedoelingen waren en geen zin hadden om zichzelf in de nesten te werken.

TO, heb je ergens op papier wat je functieprofiel zou moeten zijn? Als je kan aantonen dat je aanzienlijk meer doet dan daar beschreven staat kan je daarmee naar P&O en je leidinggevenden en een salarisverhoging vragen. Let wel: het komt vaak voor dat functieprofielen na wat jaren veranderen door allerlei factoren. dat wil niet automatisch zeggen dat je een verhoging verdient. Het is sterk afhankelijk van de taken die erbij komen - hoeveelheid, complexiteit, aantal uren extra, het niveau van de functie etc.
Ik heb helaas geen functieprofiel. Ook staat nergens beschreven wat mijn werkzaamheden zijn. Dus dat is wel lastig. Ik ben destijds in de plaats gekomen voor iemand anders, maar zij was managementassistente. Ik heb een beetje het gevoel dat ze met mij voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zo van, ik heb de ervaring en de papieren maar niet de naam van het beestje.
Alle reacties Link kopieren
TO doet het werk van een (directie)secretaresse en ze heeft jarenlang ervaring in die functie. Een goede secretaresse met jarenlange ervaring verdient zeker wel 3500 euro per maand, zelfs in de minder betaalde sectoren.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
14-05-2018 19:43
Ik heb net het salaris kompas van intermediair ingevuld en kom rond de 2700 2800 uit. Ik zou het zelf even invullen TO en dan goed beslagen ten ijs het gesprek in.
Dat is dus denk ik mijn probleem. Mijn werkgever zegt; je bent administratief medewerker en die worden ingeschaald op een bepaald salaris. Afhankelijk van leeftijd en werkervaring. Maar ik doe taken die m.i. echt niet bij een administratief medewerker horen. Wat ook nog zo is, binnen het bedrijf is ben ik de enige die al die werkzaamheden kan doen qua ervaring. Als ze mij b.v. managementassistente maken hoort daar ook meer salaris bij.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2018 20:56
TO doet het werk van een (directie)secretaresse en ze heeft jarenlang ervaring in die functie. Een goede secretaresse met jarenlange ervaring verdient zeker wel 3500 euro per maand, zelfs in de minder betaalde sectoren.
Dank je voor je advies. Dat is dus ook het probleem, op papier ben ik administratief medewerker waar volgens Loonwijzers een bepaald salaris aanhangt. Als ik b.v. managementassistente zou zijn hoort daar ook een hoger salaris bij. Mijn werkgever schermt daar ook mee, dat ik nu eenmaal administratief medewerker ben en geen managementassistente. Het bedrijf heeft ook geen CAO dus daarom is dit zo lastig. :-(
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
14-05-2018 21:00
Dank je voor je advies. Dat is dus ook het probleem, op papier ben ik administratief medewerker waar volgens Loonwijzers een bepaald salaris aanhangt. Als ik b.v. managementassistente zou zijn hoort daar ook een hoger salaris bij. Mijn werkgever schermt daar ook mee, dat ik nu eenmaal administratief medewerker ben en geen managementassistente. Het bedrijf heeft ook geen CAO dus daarom is dit zo lastig. :-(
Het is alleen lastig als de werkgever niet wil dat jij al die werkzaamheden uitvoert. Je kunt lastiger extra geld vragen voor extra werkzaamheden als iemand daar nut en noodzaak niet van inziet. Maar in dat geval zou ik de extra taken laten vallen, en op zoek gaan naar ander werk.
Mentosje schreef:
14-05-2018 20:48
Ik heb helaas geen functieprofiel. Ook staat nergens beschreven wat mijn werkzaamheden zijn. Dus dat is wel lastig. Ik ben destijds in de plaats gekomen voor iemand anders, maar zij was managementassistente. Ik heb een beetje het gevoel dat ze met mij voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zo van, ik heb de ervaring en de papieren maar niet de naam van het beestje.
Kan je misschien zelf op papier zetten welke taken erbij zijn gekomen in die 1.5 jaar tijd t.o.v. wat je eerder deed?
Let wel dat er kans bestaat dat ze gaan zeggen dat als je nu zo veel meer doet dat je voorheen misschien te veel tijd over had en dat ze het op een aanvallende manier kunnen bespelen. Dat jij je straks moet verantwoorden hoe het kan dat je sinds 1.5 jaar zoveel erbij heb kunnen doen. Dit is een tactiek die mijn vorige werkgever toegepast heeft op een ex-collega van mij. Ze hebben hem zelf een profiel laten opstellen met de taken die hij deed en vervolgens hebben ze alles weggestreept wat zij niet relevant vonden en een nieuw profiel gemaakt met de informatie die ze van hem gekregen hadden - dat werd dus zijn nieuw functieprofiel en tada opeens voldeed hij aan het 'nieuwe' profiel (die hij zelf opgesteld heeft).

Heel sneaky kunnen ze soms zijn. Ik weet niet hoe het zit bij jullie, maar volgens mij een organisatie wel verplicht om een functieomschrijving op papier te zetten. Weliswaar niet tot in detail, maar wel iets in ieder geval. Vanuit daar zou je misschien een betere case kunnen maken als je kan aantonen dat de extra taken die jij uitvoert van toegevoegde waarde is.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
14-05-2018 18:02
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten bij mijn vorige werkgever.
Ik kreeg langzaam door de jaren heen steeds meer taken toegeschoven wat ik niet zo erg vond omdat het mijn werk leuker en meer uitdagend maakte.

op een gegeven moment wilde ik over mijn salaris onderhandelen en vroeg ik een uitdraai van mijn functieprofiel. Dit hadden ze niet of wilde ze niet geven. Ik vermoed omdat ze al aanvoelden wat mijn bedoelingen waren en geen zin hadden om zichzelf in de nesten te werken.


TO, heb je ergens op papier wat je functieprofiel zou moeten zijn? Als je kan aantonen dat je aanzienlijk meer doet dan daar beschreven staat kan je daarmee naar P&O en je leidinggevenden en een salarisverhoging vragen. Let wel: het komt vaak voor dat functieprofielen na wat jaren veranderen door allerlei factoren. dat wil niet automatisch zeggen dat je een verhoging verdient. Het is sterk afhankelijk van de taken die erbij komen - hoeveelheid, complexiteit, aantal uren extra, het niveau van de functie etc.
Hoe is dit verder afgelopen?
Mijn werkgever heeft heel slim het generieke functiehuis in het leven geroepen, het komt erop neer dat de taken die je uitvoert niet in beton zijn gegoten, je functie voer je uit, maar ze mogen ten alle tijden taken toevoegen die passen bij de schaal waarin je zit.
Dus als je administratief medewerkster bent en je zit in schaal 7, dan mogen ze jou ook vragen een keer te notuleren wanneer de directiesecretaresse ziek is, ze mogen jou ook vragen een vergaderzaal te reserveren, want dat is ook schaal 7. Het is dus allemaal breder getrokken.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
14-05-2018 21:23
Hoe is dit verder afgelopen?
Mijn werkgever heeft heel slim het generieke functiehuis in het leven geroepen, het komt erop neer dat de taken die je uitvoert niet in beton zijn gegoten, je functie voer je uit, maar ze mogen ten alle tijden taken toevoegen die passen bij de schaal waarin je zit.
Dus als je administratief medewerkster bent en je zit in schaal 7, dan mogen ze jou ook vragen een keer te notuleren wanneer de directiesecretaresse ziek is, ze mogen jou ook vragen een vergaderzaal te reserveren, want dat is ook schaal 7. Het is dus allemaal breder getrokken.
Dit is heel gebruikelijk en mag ook gewoon. Maar structureel een flink deel van een “hoger” takenpakket uitvoeren, zou ook als zodanig beloond moeten worden. Je kunt iemand niet aannemen als receptioniste, daar naar betalen, en vervolgens inzetten als directiesecretaresse.
Miskotto schreef:
14-05-2018 21:23
Hoe is dit verder afgelopen?
Mijn werkgever heeft heel slim het generieke functiehuis in het leven geroepen, het komt erop neer dat de taken die je uitvoert niet in beton zijn gegoten, je functie voer je uit, maar ze mogen ten alle tijden taken toevoegen die passen bij de schaal waarin je zit.
Dus als je administratief medewerkster bent en je zit in schaal 7, dan mogen ze jou ook vragen een keer te notuleren wanneer de directiesecretaresse ziek is, ze mogen jou ook vragen een vergaderzaal te reserveren, want dat is ook schaal 7. Het is dus allemaal breder getrokken.
Wat ze toen gedaan hebben omdat ik erop bleef aandringen dat ik een functieprofiel wilde zien, is dat ze een al bestaande algemene functieomschrijving onder me neus hebben gedrukt die voor ongeveer 35% overeenkwam met wat ik deed, en de overige 65% was niet van toepassing op mijn functie. Mijn functie was namelijk een nieuwe functie die later was toegevoegd aan de afdeling waardoor mijn specifieke taken nooit aan het functiehuis zijn toegevoegd.
Kortom: ik kon er niets mee en ik kon ze ook niet verplichten om een nieuwe voor mij te maken. Van P&O kreeg ik de boodschap dat ze er niet aan beginnen om voor elke functie een specifiek functieprofiel op te stellen.

Uiteindelijk ben ik daar weggegaan. Ik werd sowieso onderbetaald en omdat we een CAO hadden viel er weinig te onderhandelen. Ieder jaar ga je een trede omhoog en thats it.
Alle reacties Link kopieren
Ons bedrijf heeft helemaal geen CAO dus er is niets. Geen functieomschrijving en geen schalen.
Alle reacties Link kopieren
Goed, net dus een gesprek gehad. Mijn baas was behoorlijk geïrriteerd. Ik ga vanmiddag meer horen zei hij. o_o
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2018 21:27
Dit is heel gebruikelijk en mag ook gewoon. Maar structureel een flink deel van een “hoger” takenpakket uitvoeren, zou ook als zodanig beloond moeten worden. Je kunt iemand niet aannemen als receptioniste, daar naar betalen, en vervolgens inzetten als directiesecretaresse.
En dat is nu precies wat in 1 zin mijn situatie is
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
15-05-2018 09:28
Goed, net dus een gesprek gehad. Mijn baas was behoorlijk geïrriteerd. Ik ga vanmiddag meer horen zei hij. o_o
Goed teken, want dat betekent waarschijnlijk dat je hem bij de ballen hebt. Hij zal beseffen dat deze situatie niet correct is en balen dat hij nu min of meer gedwongen wordt daar iets aan te doen als hij jou niet kwijt wil.
Alle reacties Link kopieren
Is die 2200,- het bruto salaris of is heet netto?
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
15-05-2018 09:28
Goed, net dus een gesprek gehad. Mijn baas was behoorlijk geïrriteerd. Ik ga vanmiddag meer horen zei hij. o_o
Ik kan hier zo boos om worden! Dit soort reacties maakt dat mensen niet meer durven te vragen in de toekomst. Erg onprofessioneel van je baas! Ik hoop dat ze inzien dat ze aan jou een goede hebben en je gaan betalen naar het werk wat je doet. Zo niet, dan zou ik echt op zoek gaan naar iets anders. Voor zulke mensen zou ik niet eens meer willen werken.
Keep on dreaming!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven