Israël moet onevenredig geweld tegen de Palestijnen stoppen

15-05-2018 11:35 486 berichten
Alle reacties Link kopieren
Edit (16-05-2018 15.45):
Documentaire Gaza in Context <<Must see!!
https://www.youtube.com/watch?v=bmRPkfAN2EU

Edit (21-05-2018):
B'Tselem - Het Israëlische informatiecentrum voor mensenrechten in de bezette gebieden
https://www.btselem.org/statistics/fata ... e-of-event
https://www.btselem.org/ota


Maandelijks, nu dagelijks koppen de kranten al jarenlang dat het geweld dat Netanyahu toepast om de Palestijnen in bedwang te houden excessief, grof en niet in verhouding staat tegenover het gevaar dat de Palestijnen vormen. Gaza is verworden tot een "openlucht-gevangenis", alle grensposten worden door het Israëlische leger gecontroleerd en zodra de Palestijnen in opstand komen tegen deze onleefbare en uitzichtloze onderdrukking kunnen ze de kogel krijgen.

Een willekeurige greep van de stapel oud papier.
https://www.metronieuws.nl/nieuws/2008/ ... itensporig
http://politiek.tpo.nl/2012/11/22/een-d ... -conflict/
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/03/ex ... f-a1598024
http://sargasso.nl/hoeveel-burgerdoden-gaza/


(27-02-2015)
"Er is steeds meer bewijs voorhanden dat Israëlische leiders en commandanten oorlogsmisdaden, genocide en misdaden tegen de menselijkheid gepleegd hebben, zoals die gedefinieerd zijn in het Statuut van Rome voor het Internationaal Strafhof. De door de VS verleende militaire hulp heeft bijstand verleend aan en was behulpzaam bij het plegen van deze misdaden door Israël de militaire middelen voor het begaan van de misdaden te leveren.

Tijdens het recente Gaza-offensief hebben de Israëlische strijdkrachten opnieuw de ‘Dahliye-Doctrine’ gevolgd, die volgens het rapport van Richard Goldstone van de VN-Mensenrechtenraad leidt tot ‘het gebruik van onevenredig geweld, het veroorzaken van grote schade, de verwoesting van burgerlijk bezit en infrastructuur en lijden voor burgerbevolkingen’. "

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... op-een-rij

Afbeelding
http://graphics.wsj.com/gaza-surveying-destruction/


Update
(16-05-2018)
Ine Roox is net terug uit Gaza: 'Onconventionele kogels gebruikt tegen Palestijnen'
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180516_03515328

Israël moet stoppen met deze waanzin

Totaal aantal stemmen: 89

Ja, mee eens (48%)
Oneens (52%)
anoniem_327403 wijzigde dit bericht op 21-05-2018 20:37
15.81% gewijzigd
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Goed topic, maar wel een ingewikkelde problematiek.

Ik weet er te weinig van, maar op basis van mijn beperkte kennis ben ik het ermee eens. Hoop dat de discussie hier losbarst zodat ik mijn mening beter kan onderbouwen of nuanceren.
merano wijzigde dit bericht op 15-05-2018 16:03
1.28% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
15-05-2018 11:52
Goed topic, maar wel een ingewikkelde problematiek.

Ik weet er te weinig van, maar op basis van mijn beperkte kennis ik ben het ermee eens. Hoop dat de discussie hier losbarst zodat ik mijn mening beter kan onderbouwen of nuanceren.
Een discussie? Ik zag dat je hier al ruim tien jaar forumt, dat stemt me dan toch nog enigszins hoopvol.Afbeelding
anoniem_327403 wijzigde dit bericht op 15-05-2018 12:18
9.65% gewijzigd
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Ik weet er helaas ook te weinig vanaf, maar heb het idee dat de Nederlandse media vooral schrijven over wat de israeli doen tegen de Palestijnen, maar niet de andere kant van het verhaal vertellen.

Mijn tante woont in Israël en zij vertelt wel eens hoe de Palestijnen te werk gaan. Ook daar heb ik geen goed woord voor over.

Doordat Israël betere wapens tot hun beschikking hebben lijkt het wellicht buitenproportioneel, maar de Palestijnen doen het met zelfgemaakte raketten.

Daarnaast weet ik dat de israel van te voren aankondigt waar ze gaan bombarderen en geven de Palestijnen dus de kans om weg te gaan. Ze schijnen zelfs oude ziekenhuizen in te nemen en dat als basis te gebruiken. Om dat te “beveiligen” zetten ze daar vrouwen en kinderen in zodat Israël geen bommen er op gooit.

Dus ja. Welke kant moet je kiezen?
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
15-05-2018 12:09
Ik weet er helaas ook te weinig vanaf, maar heb het idee dat de Nederlandse media vooral schrijven over wat de israeli doen tegen de Palestijnen, maar niet de andere kant van het verhaal vertellen.

Mijn tante woont in Israël en zij vertelt wel eens hoe de Palestijnen te werk gaan. Ook daar heb ik geen goed woord voor over.

Doordat Israël betere wapens tot hun beschikking hebben lijkt het wellicht buitenproportioneel, maar de Palestijnen doen het met zelfgemaakte raketten.

Daarnaast weet ik dat de israel van te voren aankondigt waar ze gaan bombarderen en geven de Palestijnen dus de kans om weg te gaan. Ze schijnen zelfs oude ziekenhuizen in te nemen en dat als basis te gebruiken. Om dat te “beveiligen” zetten ze daar vrouwen en kinderen in zodat Israël geen bommen er op gooit.

Dus ja. Welke kant moet je kiezen?
Als ik jou was zou ik onvoorwaardelijk de kant van mijn tante kiezen. Dat is echter niet de poll-vraag, partij kiezen. Je vindt het geweld dat Israël tegen de Palestijnen gebruikt proportioneel of niet.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat Egypte wordt vergeten in dit geheel. De Gaza grenst zowel aan Egypte als aan Israel.

Dus als het een openluchtgevangenis zou zijn, kan je niet alleen israel daar de schuld van geven.
Alle reacties Link kopieren
Even losstaand van deze discussie vind ik die 2 grafieken wel misleidend. Dat 1 van de 2 beter oorlog kan voeren en er minder slachtoffers aan hun kant vallen, betekent niet dat dat ook zo zal blijven als zij de wapens neerleggen. De andere oorlogvoerende partij zou maar wat graag zien dat zij net zoveel slachtoffers maakten als de andere partij.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-05-2018 12:37
Even losstaand van deze discussie vind ik die 2 grafieken wel misleidend. Dat 1 van de 2 beter oorlog kan voeren en er minder slachtoffers aan hun kant vallen, betekent niet dat dat ook zo zal blijven als zij de wapens neerleggen. De andere oorlogvoerende partij zou maar wat graag zien dat zij net zoveel slachtoffers maakten als de andere partij.
:facepalm: Koekoek.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
inkepinkje schreef:
15-05-2018 12:38
:facepalm: Koekoek.
Ze heeft anders wel gelijk; laten we niet vergeten dat er in Gaza democratisch gestemd is om een terroristische groepering het land te laten leiden.
En wat willen die ook alweer? Oja, Israel 'wegvagen'!
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
15-05-2018 12:38
:facepalm: Koekoek.

Oh word het zo'n discussie...
Alle reacties Link kopieren
Loca_Loca schreef:
15-05-2018 12:41
Ze heeft anders wel gelijk; laten we niet vergeten dat er in Gaza democratisch gestemd is om een terroristische groepering het land te laten leiden.
En wat willen die ook alweer? Oja, Israel 'wegvagen'!
Het enige wat echt weggevaagd wordt is het Palestijnse volk.
anoniem_327403 wijzigde dit bericht op 15-05-2018 12:45
2.08% gewijzigd
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-05-2018 12:41
Oh word het zo'n discussie...
Met iemand die feiten misleiding noemt ga ik niet in discussie.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
inkepinkje schreef:
15-05-2018 12:43
Het enige wat echt weggevaagd wordt zijn de Palestijnen.
Je mist het punt. Als de Palestijnen het wapenarsenaal van Israel zou hebben zouden de Israeli's weg worden gevaagd.
En definieer "het Palestijnse volk" even als je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Loca_Loca schreef:
15-05-2018 12:46
Je mist het punt. Als de Palestijnen het wapenarsenaal van Israel zou hebben zouden de Israeli's weg worden gevaagd.
Als, als, als, als, als. Sprookjes.
Wat jij mist is de realiteit.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd moet ik erg mijn best doen om me er nog dagelijks enigszins in te verdiepen, al is het maar door erover te lezen in de krant.
Het conflict sleept al zo lang, en heeft zoveel aspecten dat ik er moedeloos van word.
Zo'n houding is een onuitsprekelijke luxe, dat weet ik.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Loca_Loca schreef:
15-05-2018 12:47
En definieer "het Palestijnse volk" even als je wilt.
Is het Palestijnse volk jou dan niet bekend? In dat geval raad ik je aan om eerst te googelen voordat je je in deze discussie mengt.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de Gaza worden brandbommen aan een vlieger gehangen om vervolgens israel in brand te steken. Israel probeerde deze vliegers zonder geweld naar beneden te halen met drones.

Maar toen werden de drones de lucht uit gegooit vanuit Gaza.

Verder roept Hamas hun burgers op om de grens te bestormen en israel te vernietigen. Israel heeft vervolgens folders uitgedeeld waarop staat dat ze bij de grens weg moeten blijven, want anders nemen ze maatregelen.

Wat voor maatregelen zou israel volgens jou moeten nemen om zichzelf te beschermen ?
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik het geweld niet goedkeur, vind ik wel dat de Nederlandse media erg anti Israël rapporteert. Vanmorgen nog in de Volkskrant: '....., hebben Israëlische troepen in Gaza meer dan vijftig Israëlische betogers gedood.'

Deze mensen waren geen betogers. of dan in ieder geval gewelddadige betogers. Zij bestormen met messen, vliegers met brandbommen, stenen etc. naar de Israëlische grens. Israël verdedigd, maar zij hebben nu eenmaal betere wapens en een beter leger. Ik neem aan dat als de Palestijnen dezelfde soort wapens zouden hebben, deze ook in zouden zetten.
-bladora- wijzigde dit bericht op 15-05-2018 12:54
0.26% gewijzigd
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Loca_Loca schreef:
15-05-2018 12:47
En definieer "het Palestijnse volk" even als je wilt.
Officieel zijn Palestijnen inwoners van Palestina. Dit waren vroeger zowel christen, joden als Arabieren.
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
15-05-2018 12:44
Met iemand die feiten misleiding noemt ga ik niet in discussie.

Fijn dan ga je niet in discussie, vind ik best. Feit is wel dat jij mijn bericht niet begrijpt. Ik zeg namelijk nergens dat de feiten niet kloppen. Dat is niet het punt wat ik wil maken. Het is precies zoals Loca_Loca zegt. Dat dit blijkbaar niet in jouw straatje past en je daardoor er niet over in discussie wil gaan, zegt m.i. al genoeg over jouw openheid om te discussiëren en je inzet om je in een ander te verplaatsen. Veel plezier met je zogenaamde 'discussie'.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
15-05-2018 12:50
Fijn dan ga je niet in discussie, vind ik best. Feit is wel dat jij mijn bericht niet begrijpt. Ik zeg namelijk nergens dat de feiten niet kloppen. Dat is niet het punt wat ik wil maken. Het is precies zoals Loca_Loca zegt. Dat dit blijkbaar niet in jouw straatje past en je daardoor er niet over in discussie wil gaan, zegt m.i. al genoeg over jouw openheid om te discussiëren en je inzet om je in een ander te verplaatsen. Veel plezier met je zogenaamde 'discussie'.
Het is een poll, geen discussie.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
inkepinkje schreef:
15-05-2018 12:24
Als ik jou was zou ik onvoorwaardelijk de kant van mijn tante kiezen. Dat is echter niet de poll-vraag, partij kiezen. Je vindt het geweld dat Israël tegen de Palestijnen gebruikt proportioneel of niet.
Goed, hier was ik al bang voor. Je staat dus niet open voor andere kanten van het verhaal.

Prima, maar stel dan de vraag niet als je alleen maar wil horen wat in je straatje past.
TO heeft de slachtofferrol al geperfectioneerd, waar ken ik dat van! Succes met je discussie TO.
Alle reacties Link kopieren
Loca_Loca schreef:
15-05-2018 12:53
TO heeft de slachtofferrol al geperfectioneerd, waar ken ik dat van! Succes met je discussie TO.
Dankjewel voor de ongevraagde erkenning. :rofl:
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven