Geld & Recht alle pijlers

auto reparatie en geen bon wat nu?

15-05-2018 20:04 41 berichten
Ik zal een poging doen t kort uit te leggen wat er gaande is. Maar vrees dat dat niet lukt sorry
Vooropgesteld weet ik denk ik t antwoord wel al maar tips zijn natuurlijk welkom

Ik heb hier in mijn woonplaats een handelsonderneming die auto’s verkoopt en repareert.
Hij adverteerd alleen met verkoop niet met reparaties. Er staat een brug in Zijn loods en tig onderdelen etc
Ik heb ooit een auto gekocht bij hem maar weg gedaan om diesel te rijden ivm wisselen van werkgever verder weg
Afgelopen maand moest de distributieriem vervangen worden en aangezien ik wel vaker voor kleine reparaties naar hem ging nu ook gekozen voor hem.
Prijs afspraak gemaakt auto gebracht voor onderhoudt en klaar. Dag later haalde ik de auto op betaalde en ging weg.
Geen bon van zijn gedane werk maar dat kreeg ik nooit. Heb er niet bij stil gestaan
Na twee dagen begon mijn auto bij de distributie riem te ratelen dus meteen maandags terug. Hij luisterde wat draaide wat boutjes aan en zei niks aan de hand wijfie daar ken je prima mee naar Frankrijk ( wij zouden de nacht na koningsnacht vertrekken )
De ratel was niet weg maar oké prima wij gingen er mee op vakantie.
De auto bracht ons veilig in Frankrijk na een week terug naar huis en bij Parijs begon t geëmmer Veel brandstof verbruik en een geluid alsof er 3 diesel motorren onder de kap zaten ipv 1. Echt niet oké.
De auto reed verder wel gewoon en als hè muziek aanhad merkte je er weinig van.
Maar best was t niet. Ik dorst er sowieso niet meer mee te rijden. Maandags direct naar de garage terug waarop de man wat schaapachtig lacht en zegt ja die auto heb 3,5 ton gelopen die mag best beetje geluid maken. Eikel. Dit was echt niet oké dit geluid
Er is iemand naar komen kijken die we vertrouwen en die wel de kennis en expertise in huis heeft. Een second opinion dus. Deze garagehouder wist vrijwel zeker dat de distributie riem niet terug op tijd was gezet. Maar voor zekerheid moest de auto naar zijn bedrijf en zou daar gaan kijken hoe of wat.
Weer een rib uit me lijf maar goed in deze man had ik wel vertrouwen. Alleen deze garage is 120 km buiten bij woonplaats. Vandaar dat we daar niet heen gaan voor onze kleine dingen maar naar die man hier uit de regio gaan
Maar goed mijn punt
Ik belde de man en vertelde hem dat uit een second opinion gebleken is dat de ds riem niet goed terug gezet was.
Een hoop gelach en blabla want dan was ik nooit thuis gekomen vanuit Frankrijk en dan had ie dit en dat en lalala al met al was die man niet in staat normaal te praten en wuifde alles weg
Hij zou er zaterdag of woensdag wel ff naar kijken maar als t dat niet was kon ik 500€ aftikken.
Ik zei hem woensdag te komen
Maar in de tussen tijd wist ik dus wat er werkelijk fout was. En dat t dus echt door hem is gekomen dat mijn auto meer schade heeft opgelopen dan nodig. Als hij de distributieriem optijd terug had gezet was er dus niks loos. Nu is er ruim 2000km gereden en dat doet t geen goed.
Maar dus zoals ik schreef geen bon van zijn reparatie. Ik heb een handgeschreven kladje met wat hij ging doen en de prijs.
Meer niet.
Ik heb een rechtsbijstand verzekering die ik kan aanspreken. Mijn verhaal voorgelegd en een medewerker zei dat ik de zaak moest aanmelden en dan werd er door een jurist met mij contact gemaakt hoe verder.
Hoe mijn kansen zijn zei ze niet. Maar ik denk dat ik dikke pech heb.
Mijn vader zegt aan de schandpaal die gast hoppa op social media en waar dan ook gewoon vertellen wat een eikel t is.
Ik zit zo niet in elkaar maar feit is wel dat ik bijna 800€ kwijt ben in totaal
Met mijn auto is t goed gekomen ik heb m laten maken en heb officieeel een bon etc en een schade rapport.
Rijdt weer fijn en veilig

Tips zijn welkom of zal ik echt pech hebben
Je gaat serieus naar Frankrijk rijden met een auto die ratelt !
Alle reacties Link kopieren
"Geen bon van zijn gedane werk, maar dat kreeg ik nooit."

Tsja, dan heb je toch echt wel heel bewust voor geen bovag-garantie gekozen zal ik maar zeggen. Het nadeel van goedkope mannetjes, je kiest zelf voor het risico.
Ik kan niet heel veel medelijden voor je opbrengen.
Je brengt hem zelf naar een mannetje. Al heel vaak blijkbaar. En nu gaat het fout en nu is de beste man een eikel?

Zo blijkt maar weer dat je zo goed bent als je laatste fout...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat je gewoon pech hebt.

Waarschijnlijk schrijft hij geen bonnen uit voor een reden.
Geen bon = niet gebeurt = geen formele inkomsten = lekker zwart verdiend

En voor jou:
Geen bon = geen bewijs = geen poot om op te staan

Laat me raden: je hebt ook contant betaald?
Anders heb je in elk geval een bewijs van betaling via een bankafschrift.
When in doubt, the auditor is always right!
Simitçi schreef:
15-05-2018 20:13
Je gaat serieus naar Frankrijk rijden met een auto die ratelt !
Yep idd
T was heel minimaal en ik vertrouwde de man gewoon echt.
Wellicht de goedgelovigheid van mij
Kan mij niet voorstellen dat die man niet wist wat ie deed en hij zal mij toch niet opzettelijk naar Frankrijk laten rijden als ie daadwerkelijk wist dat ie iets niet goed gedaan had
Normaal gesproken kun je je meestal wel ergens op beroepen (garantie, non-conformiteit), maar je hebt wel heel dom gehandeld. Je hebt geen bon en je bent toch gaan rijden. Bewijs maar eens dat het euvel niet is veroorzaakt door je reis naar Frankrijk.

En ik snap ook niet zo goed waarom je naar een garage 120 km verderop moet voor een second opinion. Binnen 10 km heb ik wel 20 garages die allemaal betrouwbaar zijn. En dan is 300 euro ook wel erg goedkoop voor het vervangen van een distributieriem. Dat is één van de duurste onderhoudsreparaties.
Auditor schreef:
15-05-2018 20:21
Ik ben bang dat je gewoon pech hebt.

Waarschijnlijk schrijft hij geen bonnen uit voor een reden.
Geen bon = niet gebeurt = geen formele inkomsten = lekker zwart verdiend

En voor jou:
Geen bon = geen bewijs = geen poot om op te staan

Laat me raden: je hebt ook contant betaald?
Anders heb je in elk geval een bewijs van betaling via een bankafschrift.
Hij heeft een bon van de materialen. Die zijn er nieuw in gegaan. Die bon heb ik niet maar moet hij toch hebben om te verantwoorden in zn eigen boekhouding lijkt mij.
Ik ben idd niet slim geweest en heb er niet over nagedacht.
Vertrouwd op de man zn blauwe ogen en gedacht dat ie vast wist wat ie deed. De man zit al meer dan 30 jaar daar

Naïef dom klopt helemaal
Alle reacties Link kopieren
Je hebt wel de normale gangbare prijs betaald voor de reparatie. Of geen bonnetje en we passen de prijs daarvoor aan?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
nerdopviva schreef:
15-05-2018 20:22
Normaal gesproken kun je je meestal wel ergens op beroepen (garantie, non-conformiteit), maar je hebt wel heel dom gehandeld. Je hebt geen bon en je bent toch gaan rijden. Bewijs maar eens dat het euvel niet is veroorzaakt door je reis naar Frankrijk.

En ik snap ook niet zo goed waarom je naar een garage 120 km verderop moet voor een second opinion. Binnen 10 km heb ik wel 20 garages die allemaal betrouwbaar zijn. En dan is 300 euro ook wel erg goedkoop voor het vervangen van een distributieriem. Dat is één van de duurste onderhoudsreparaties.

Deze garage komen we vaker voor bepaalde onderdelen We hebben een type auto daarvoor kan je niet veel meer vinden. Nieuw is spuugduur en tweedehands dus nagenoeg niet in de handel Deze man heeft exact mijn auto exact mijn kleur en type staan voor onderdelen en dus gaan we wel eens naar hem. Plus hij heeft nog tig van de auto’s staan van ons merk auto
Waarom ik naar de man hier ging is vanwege dichtbij uiteraard en hij maakt gewoon een prijsje
Onderdelen waren 175€ nog vervangen van t oliefilter en verse olie erin. Bandje verwisselen en koelvloeistof bijvullen 400€ dan rekent ie 150€ arbeidsloon als ik naar t briefje kijk wat ie schreef.
Bij een “ echte “ garage ben ik heeeele veel arbeidsloon kwijt En deze man doet dat dus op zijn eigen manier. Dus aanzienlijk minder. Maar zoals ik al zei hij zit er al zowat 30 jaar dus dacht dat is wel oké
hamerhaai schreef:
15-05-2018 20:25
Je hebt wel de normale gangbare prijs betaald voor de reparatie. Of geen bonnetje en we passen de prijs daarvoor aan?
Ik snap je helemaal niet. Sorry
Alle reacties Link kopieren
De motor had geen vervolgschade, kromme kleppen bijvoorbeeld? Aan de prijs kan je zien dat het een beun is, zoveel goedkoper dan bij een echte garage. Hij is autoverkoper begrijp ik, geen echt garagebedrijf.

Als je bewijs hebt kun je hem wat maken, anders is het jou woord tegen de zijne.
Alle reacties Link kopieren
Lenteuitjes schreef:
15-05-2018 20:36
Ik snap je helemaal niet. Sorry
Wanneer zijn uurloon een stuk lager is, dan zal hij er waarschijnlijk geen belasting over betalen, en krijg je niet zo snel een officieel bonnetje. En geen bonnetje, dan heb je minder bewijs bij problemen.

Het is waarschijnlijk jullie eigen keuze ook om naar deze garage te gaan. Want hij is een stuk goedkoper. Daarmee kan je dus een risico lopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bekijk het positief; je hebt een aantal keren geld uitgespaard. Nu heeft het je extra geld gekost, maar per saldo zal het eindbedrag ongeveer hetzelfde zijn.

En je hebt al die keren de benzine voor de rit heen en terug naar die andere garage uitgespaard, plus de tijd die dat kost.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
300,- is geen rare prijs voor het vervangen van een distributieriem hoor.

Zelfs met bon kan dat gewoon. Onderdelen kosten werkelijk maar een paar tientjes en het is maar een paar uurtjes werk tenzij je bepaalde moderne auto's hebt waarbij de halve auto al gedemonteerd moet worden om een lamp te vervangen.
Daar ga ik gezien de kilometerstand en het type handelaar maar niet van uit.
Dahlia74 schreef:
15-05-2018 20:43
De motor had geen vervolgschade, kromme kleppen bijvoorbeeld? Aan de prijs kan je zien dat het een beun is, zoveel goedkoper dan bij een echte garage. Hij is autoverkoper begrijp ik, geen echt garagebedrijf.

Als je bewijs hebt kun je hem wat maken, anders is het jou woord tegen de zijne.
Nou t bewijs heb ik op een foto dat je duidelijk ziet dat de riem niet juist gezet is Je ziet heel duidelijk dat ie 2 tandjes te ver staat
hamerhaai schreef:
15-05-2018 21:36
Wanneer zijn uurloon een stuk lager is, dan zal hij er waarschijnlijk geen belasting over betalen, en krijg je niet zo snel een officieel bonnetje. En geen bonnetje, dan heb je minder bewijs bij problemen.

Het is waarschijnlijk jullie eigen keuze ook om naar deze garage te gaan. Want hij is een stuk goedkoper. Daarmee kan je dus een risico lopen.
Ja je heb gelijk wel , ik ging er echter vanuit omdat die man er al zolang zit dat t wel snor zat
Beijtje schreef:
16-05-2018 00:10
300,- is geen rare prijs voor het vervangen van een distributieriem hoor.

Zelfs met bon kan dat gewoon. Onderdelen kosten werkelijk maar een paar tientjes en het is maar een paar uurtjes werk tenzij je bepaalde moderne auto's hebt waarbij de halve auto al gedemonteerd moet worden om een lamp te vervangen.
Daar ga ik gezien de kilometerstand en het type handelaar maar niet van uit.
Mijn auto is niet modern en uit 2001
Ik was m wel de hele dag kwijt. Of t een dag werk was i dont know. De distributieriem en waterpomp ( set ) was 150€ monteren ook. De rest was voor olie filter verversen en een andere band om mijn velg. Die prijsopgave heb ik op een papiertje Thats it
Doreia schreef:
15-05-2018 20:21
Ik kan niet heel veel medelijden voor je opbrengen.
Je brengt hem zelf naar een mannetje. Al heel vaak blijkbaar. En nu gaat het fout en nu is de beste man een eikel?

Zo blijkt maar weer dat je zo goed bent als je laatste fout...
.
Dit dus.
En wat iemand al zei: je hebt tot nu toe veel geld bespaard en met dit geval een keer niet.
Neem je verlies en ga die man niet lopen zwart maken op social media. Waarom in hemelsnaam?
Simitçi schreef:
15-05-2018 20:13
Je gaat serieus naar Frankrijk rijden met een auto die ratelt !
Ja want als je de radio wat harder zet dan hoor je er niets van :')
Alle reacties Link kopieren
Lenteuitjes schreef:
15-05-2018 20:34
Deze garage komen we vaker voor bepaalde onderdelen We hebben een type auto daarvoor kan je niet veel meer vinden. Nieuw is spuugduur en tweedehands dus nagenoeg niet in de handel Deze man heeft exact mijn auto exact mijn kleur en type staan voor onderdelen en dus gaan we wel eens naar hem. Plus hij heeft nog tig van de auto’s staan van ons merk auto
Waarom ik naar de man hier ging is vanwege dichtbij uiteraard en hij maakt gewoon een prijsje
Onderdelen waren 175€ nog vervangen van t oliefilter en verse olie erin. Bandje verwisselen en koelvloeistof bijvullen 400€ dan rekent ie 150€ arbeidsloon als ik naar t briefje kijk wat ie schreef.
Bij een “ echte “ garage ben ik heeeele veel arbeidsloon kwijt En deze man doet dat dus op zijn eigen manier. Dus aanzienlijk minder. Maar zoals ik al zei hij zit er al zowat 30 jaar dus dacht dat is wel oké
ben je nou 550 kwijt voor oliefilter met olie, een band en koelvloeistof bijvullen? ik vind dat heel duur. of zit die riem daar bij?
Don't cry, buy a bag and move on.
Goede les voor je TO.
Je bent ontzettend dom geweest. Je wilt zo goedkoop mogelijk de reparaties uit laten voeren. Het kan je niets schelen dat het halve oplichterij is wat er gebeurt, als jij maar goedkoop uit bent.
Nu gaat het fout en ga je ineens lopen miepen. Je wilt die man nu gaan zwartmaken? Dan wens ik je heel veel succes. Kans op succes? 0 procent. Kans dat je jezelf te kakken zet? 100 procent.
Ga voortaan naar een fatsoenlijke garage en stop zelf ook met de boel belazeren. Je werkt zelf mee aan deze vorm van oplichting.
sinnombre schreef:
16-05-2018 07:45
Goede les voor je TO.
Je bent ontzettend dom geweest. Je wilt zo goedkoop mogelijk de reparaties uit laten voeren. Het kan je niets schelen dat het halve oplichterij is wat er gebeurt, als jij maar goedkoop uit bent.
Nu gaat het fout en ga je ineens lopen miepen. Je wilt die man nu gaan zwartmaken? Dan wens ik je heel veel succes. Kans op succes? 0 procent. Kans dat je jezelf te kakken zet? 100 procent.
Ga voortaan naar een fatsoenlijke garage en stop zelf ook met de boel belazeren. Je werkt zelf mee aan deze vorm van oplichting.
Kan je niet lezen ?
Ik kies daar niet voor. Mijn vader opperde dat. Ik ga t gewoon proberen niet geschoten is altijd mis. Ik wilde wat advies en tips. Thats it hoor. Dat ik dom en naïef geweest ben dat snap ik toch zeker zelf ook wel.
Ik werk helemaal niet mee aan een vorm van oplichting. Als ik dat idee had dan moet ik t ook niet gaan melden bij mijn verzekering lijkt mij.
Lesje geleerd grootste kans dat ik niet hier niets mee win. Toch waag ik een poging. Ik ben immers verzekerd voor rechtsbijstand en wat ik al zeg niet geschoten ....
Courage-- schreef:
16-05-2018 00:24
.
Dit dus.
En wat iemand al zei: je hebt tot nu toe veel geld bespaard en met dit geval een keer niet.
Neem je verlies en ga die man niet lopen zwart maken op social media. Waarom in hemelsnaam?
Ik ga dat niet doen. Heb je dat gelezen in mijn post. Nee !! Mijn vader opperde dat. Ik ga t proberen meer niet. Maar ik verlaag mij niet tot social media
daenerys79 schreef:
16-05-2018 07:07
ben je nou 550 kwijt voor oliefilter met olie, een band en koelvloeistof bijvullen? ik vind dat heel duur. of zit die riem daar bij?
400€ Daarvoor deed hij dit :
Distributieriem/ set = incl waterpomp
Oliefilter vervangen
Verse olie
Bijvullen koelvloeistof
Andere achterband

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven