Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen twee koophuizen

16-05-2018 16:21 65 berichten
Allen,

Mijn vriendin en ik willen in de nabije toekomst gaan samenwonen omdat wij het heen en weer reizen zat zijn. We willen gaan wonen in de woning van mijn vriendin. Wij hebben momenteel allebei een koopwoning waardoor we bepaalde keuzes moeten maken.

Ik wil mijn woning niet direct verkopen als ik bij haar intrek, waarschijnlijk ga ik het verhuren.

Wat vinden jullie fair qua meedragen haar kosten? En mocht ik het verhuren, heeft dit daar invloed op?

Ik hoor graag jullie meningen :)
Alle reacties Link kopieren
Jij betaald mee aan alle vaste lasten bij haar + een soort huur.
De woning blijft dan gewoon op haar naam en zij betaald de aflossing en rente.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle kosten en opbrengsten door de helft.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Mág je het verhuren van de hypotheekverstrekker?

Ik neem aan dat je alle kosten via de verhuur binnen haalt, dus dan is de situatie met je vriendin net zoals iemand die géén eigen huis heeft.
En over de verdeling van kosten zijn al veel topics geweest.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ColeJ schreef:
16-05-2018 16:21
Allen,

Mijn vriendin en ik willen in de nabije toekomst gaan samenwonen omdat wij het heen en weer reizen zat zijn. We willen gaan wonen in de woning van mijn vriendin. Wij hebben momenteel allebei een koopwoning waardoor we bepaalde keuzes moeten maken.

Ik wil mijn woning niet direct verkopen als ik bij haar intrek, waarschijnlijk ga ik het verhuren.

Wat vinden jullie fair qua meedragen haar kosten? En mocht ik het verhuren, heeft dit daar invloed op?

Ik hoor graag jullie meningen :)
Jullie kosten toch?


Betaal gewoon overal netjes de helft van ( dus ook woonverzekeringen, gas, licht, gemeentebelastingen, waterschap, riool, afval, booschappen, tv, internet, rente, behalve de aflossing van de hypotheek. Daar zou ik niet aan mee betalen. Dat zou ik apart zetten. En de eventuele onderhoudkosten, die ook niet.

Behalve als je samen besluit wat te gaan verbouwen, dan wel meebetalen natuurlijk.
himalaya schreef:
16-05-2018 16:24
Mág je het verhuren van de hypotheekverstrekker?

Ik neem aan dat je alle kosten via de verhuur binnen haalt, dus dan is de situatie met je vriendin net zoals iemand die géén eigen huis heeft.
En over de verdeling van kosten zijn al veel topics geweest.
Ik ben vrij om te verhuren. Mijn verhuur opbrengsten zullen hoger zijn dan de kosten die ik heb. Ik twijfel alleen of dit relevant is in deze situatie. We kunnen ook in mijn woning gaan wonen en dan zou ze die van haar kunnen verhuren maar dit gaat niet vanwege de reistijd naar haar werk die dan ontstaat.
Alle reacties Link kopieren
Houd er rekening dat je niet zomaar mag verhuren maar daar toestemming voor nodig hebt van je hypotheekverstrekker!

Ik zou inderdaad ook kiezen voor alle kosten en opbrengsten door de helft, lijkt me vooralsnog het simpelst. Je zou er wel voor kunnen kiezen om daarbij het aflossingsdeel van jullie beider hypotheekbetalingen buiten beschouwing te laten, zodat mochten jullie t.z.t. toch nog eens uit elkaar gaan, het duidelijk is dat ieder zijn eigen huis heeft betaald.
Lucifermiauww schreef:
16-05-2018 16:25
Jullie kosten toch?


Betaal gewoon overal netjes de helft van ( dus ook woonverzekeringen, gas, licht, gemeentebelastingen, waterschap, riool, afval, booschappen, tv, internet, rente, behalve de aflossing van de hypotheek. Daar zou ik niet aan mee betalen. Dat zou ik apart zetten. En de eventuele onderhoudkosten, die ook niet.

Behalve als je samen besluit wat te gaan verbouwen, dan wel meebetalen natuurlijk.

Zo doen wij het ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je een hypotheek hebt op je huis. Dan zal je eerst toestemming moeten vragen aan de hypotheekverstrekkers of je het wel mag verhuren. Doe je dat niet en komen ze er achter dat je toch verhuurt dan mogen ze in de meeste gevallen per direct de hele hypotheekschuld opleiden en dan heb je een probleem.

Ik ben van de gezamenlijke rekening en alle inkomsten en uitgaven samen delen.

Maar anderen zullen het weer anders regelen.
sugarmiss schreef:
16-05-2018 16:28
Ik neem aan dat je een hypotheek hebt op je huis. Dan zal je eerst toestemming moeten vragen aan de hypotheekverstrekkers of je het wel mag verhuren. Doe je dat niet en komen ze er achter dat je toch verhuurt dan mogen ze in de meeste gevallen per direct de hele hypotheekschuld opleiden en dan heb je een probleem.

Ik ben van de gezamenlijke rekening en alle inkomsten en uitgaven samen delen.

Maar anderen zullen het weer anders regelen.
De hypotheekverstrekker komt er niet achter zolang deze zijn geld gewoon maandelijks krijgt. Er is geen afdeling die actief zoekt naar verhuurde koopwoningen. Maar goed, ik ben vrij om te verhuren bij mijn hypotheekverstrekker.
ColeJ schreef:
16-05-2018 16:31
De hypotheekverstrekker komt er niet achter zolang deze zijn geld gewoon maandelijks krijgt. Er is geen afdeling die actief zoekt naar verhuurde koopwoningen. Maar goed, ik ben vrij om te verhuren bij mijn hypotheekverstrekker.
Moet jij eens opletten!
Alle reacties Link kopieren
ColeJ schreef:
16-05-2018 16:31
De hypotheekverstrekker komt er niet achter zolang deze zijn geld gewoon maandelijks krijgt. Er is geen afdeling die actief zoekt naar verhuurde koopwoningen. Maar goed, ik ben vrij om te verhuren bij mijn hypotheekverstrekker.
Blijf je hypotheekrente aftrekken dan?
Alle reacties Link kopieren
Overal de helft van, behalve het aflossingsbedrag van haar hypotheek (rente wel de helft van), zolang jullie niet formeel samenwonen / getrouwd zijn.
Alle reacties Link kopieren
ColeJ schreef:
16-05-2018 16:31
De hypotheekverstrekker komt er niet achter zolang deze zijn geld gewoon maandelijks krijgt. Er is geen afdeling die actief zoekt naar verhuurde koopwoningen. Maar goed, ik ben vrij om te verhuren bij mijn hypotheekverstrekker.

Dus je gaat je ook niet inschrijven bij je vriendin? En behoudt zo je hypotheekrenteaftrek, ondanks dat je niet in dat huis woont..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
16-05-2018 16:37
Blijf je hypotheekrente aftrekken dan?
Volgens mij kun je alleen hypotheekrenteaftrek krijgen als je ingeschreven bent op het adres van de hypotheek

Verhuren lijkt me de hel: Gedoe om ze eruit te krijgen als je toch wilt verkopen, huizen die uitgewoond worden

Ik zou gewoon je huis verkopen en je inkopen bij je vriendin
pearle schreef:
16-05-2018 16:50
Volgens mij kun je alleen hypotheekrenteaftrek krijgen als je ingeschreven bent op het adres van de hypotheek

Verhuren lijkt me de hel: Gedoe om ze eruit te krijgen als je toch wilt verkopen, huizen die uitgewoond worden

Ik zou gewoon je huis verkopen en je inkopen bij je vriendin
Want?
ColeJ schreef:
16-05-2018 16:31
..vrij om te verhuren bij mijn hypotheekverstrekker.
.
Heb je te maken met een VVE? Die zijn meestal ook niet happig op verhuur van een koopwoning (en hebben daar vaak ook wat over te zeggen) en dan is een melding door een van de buren snel gedaan.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 19:54
1.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-05-2018 16:22
Jij betaald betaalt mee aan alle vaste lasten bij haar + een soort huur.
De woning blijft dan gewoon op haar naam en zij betaald betaalt de aflossing en rente.
Woning blijft van haar. Als het uit gaat kan ze je er gewoon uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
16-05-2018 16:26
Zo doen wij het ook.
Dit vind ik interessant. Ik zit in dezelfde situatie met mijn vriend: beiden een koophuis, ik ben bij hem ingetrokken, verhuur mijn huis en betaal hem 'huur'. Zo simpel mogelijk, we dragen (voorlopig) allebei de kosten en opbrengsten van ons eigen huis. Een toekomstig huis willen we evt wel samen kopen, maar zo ver is het nog lang niet.

Wat als we nu gaan verbouwen aan 'zijn' huis (dus wel het huis waar we samenwonen). De verbouwing voegt waarde toe aan zijn huis, die hij er later weer voor terugkrijgt. Als ik de helft van de verbouwing betaal, krijg ik dat niet.

Hoe zien jullie dit?
pearle schreef:
16-05-2018 16:50
Volgens mij kun je alleen hypotheekrenteaftrek krijgen als je ingeschreven bent op het adres van de hypotheek

Verhuren lijkt me de hel: Gedoe om ze eruit te krijgen als je toch wilt verkopen, huizen die uitgewoond worden

Ik zou gewoon je huis verkopen en je inkopen bij je vriendin

Dat laatste lijkt mij nou juist de hel: gedoe over wie eruit moet als de relatie toch overgaat, en welk bedrag er dan aan wie overgemaakt moet worden.

Ik zou de helft van de vaste lasten (incl boodschappen, energie, abonnementen) + de helft van haar hypotheekrente betalen als je zelf geen kosten meer hebt aan je eigen huis vanwege de verhuur.
Als je zelf nog wel kosten hebt aan je huis zou ik helemaal niet meebetalen aan haar hypotheek, en alle overige gezamenlijke kosten gewoon door 2en delen.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf even mee lezen want ik lees alweer heel veel tenenkrommende dingen
katrien1974 schreef:
16-05-2018 17:04
Ik blijf even mee lezen want ik lees alweer heel veel tenenkrommende dingen
Zeker, al meerdere keren aangegeven dat ik mag verhuren. Alsnog opmerkingen over: foei mag niet van de bank! Foei mag niet zomaar van de VVE!

Ik schrijf mij uiteraard in op haar adres mocht ik daar gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Tigmo schreef:
16-05-2018 17:00
Hoe zien jullie dit?

Mijn man en ik wonen samen in mijn huis. Ik betaal alle grote verbouwingen. Klein onderhoud betalen we samen.
Alle reacties Link kopieren
Sinds 1 juli 2016 is tijdelijke verhuur ook toe gestaan. Met een maximum van 2 jaar (korter mag ook), ik denk dat dit in jouw geval goed is. Mocht het samenwonen niet bevallen dan kun je toch terug naar je eigen huis nadat het huurcontract af loopt. Bevalt het goed dan kun je na 1 of 2 jaar besluiten je huis te verkopen en samen wat groters te kopen. Natuurlijk kun je ook verkopen met huurders erin, maar dat is lastiger.
Qua financien zou ik zeggen gewoon elk de helft, je gaat een gezamenlijk huishouden voeren en de kosten van jouw huis worden gedekt door de huurders. Alleen eventuele aflossing niet meebetalen. Maar uit je reacties heb ik het idee dat je dat zelf anders ziet, ik ben wel benieuwd hoe.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
16-05-2018 16:48
Dus je gaat je ook niet inschrijven bij je vriendin? En behoudt zo je hypotheekrenteaftrek, ondanks dat je niet in dat huis woont..

Belastingfraude, adresfraude en niet voldoen aan de voorwaarden van de hypotheekverstrekker. Met als mogelijke consequenties: een boete van de Belastingdienst, een bestuurlijke boete én meteen je hypotheek moeten terugbetalen. Je neemt nogal een risico voor die paar rotcenten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven