Geld & Recht alle pijlers

Verdeling vaste lasten

16-05-2018 17:14 235 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Helaas alweer dezelfde vraag :( maar ik kon mijn situatie niet echt terug vinden in de andere topics.

Ik woon al een tijdje samen, ik werk in loondienst partner is zzp.
Ik verwachte dat partner na verloop van tijd wel in staat zou zijn de helft van de vaste lasten te gaan betalen.

Hoewel partner er financieel op vooruit is gegaan is de verhouding nog steeds 80/20.

Dit onder het motto van geld aan de kant moeten zetten voor belasting, geen pensioen opbouw enz.
Ik verdien genoeg en kan het betalen dus waarom zou ik klagen is het antwoord, echter ben ik niet van mening dat omdat ik het kan betalen ik het ook maar moet doen.
Als ik alles alleen had willen doen was ik wel alleen gebleven.

Daarbij doe ik ook bijna al het huishouden. Wassen, zuigen, dweilen, stof vegen, kleding vouwen/ ophangen, toilet&badkamer doe ik allemaal.

1 x per week komt iemand poetsen dat betaald partner meestal.

De inkomsten van partner variëren flink per maand en verdiend ook wel eens zwart bij. Als we uit eten gaan betaald hij dit meestal of andere uitjes maar ik deel dat liever en vind dat hij dat beter per maand in de vaste lasten kan steken.

Verhouding lasten betalen is even grof gezegd.
1000 euro vaste lasten waarvan partner 270 betaald en ik de rest.

Ik werk in 3 diensten a 40 uur gemiddeld. Partner werkt vooral in het weekend en door de week thuis.

Wat vinden jullie van de situatie want ik kom er niet uit, ik wordt er niet blij van hoe het nu gaat, maar heb moeite dit te uiten. Omdat ik dan als egoist bestempeld wordt en niet met geld om kan gaan.

Ik moet kunnen sparen in deze situatie maar omdat ik een lening heb om het huis te kunnen huren destijds en ook nog tussendoor ontslagen ben geweest en tijdelijk werk en uitkering heb gehad ben ik pas sinds kort net uit het rood.


Sorry voor het lange verhaal, voor meer info vraag gerust.
Is het bedrijfje van je partner wel levensvatbaar? Zit er groei in? Kan hij er meer uithalen? Is hij vooral zelf aan het sparen en vindt hij daarom dat hij niet meer kan bijdragen?
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft t goed voor elkaar, de hele week thuis hangen, geen ruk in het huishouden doen en een schijntje meebetalen.
Maar ja, je hebt dit zelf toegelaten he? Zie t nu maar weer eens terug te draaien.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een schop onder zijn kont nodig maar wat valt er voor huishouden ( buiten de was) nog te doen als er elke week iemand komt poetsen?
Waarom moet jij wassen, zuigen, dweilen, stof vegen, kleding vouwen/ ophangen, toilet&badkamer doen als er eens in de week iemand komt schoonmaken?

Kun je jullie netto inkomens (dus voor hem minus sparen voor pensioen etc, voor jou minus je lening) naast elkaar zetten en zo een verdeling naar rato maken?
Je kunt het ook omdraaien: als hij op deze manier samen wil wonen moet hij per maand zoveel kunnen inleggen.
Ik zou inzage willen in zijn financieen en spaargeld.
Of hij woont boven zijn stand of hij spaart.
Op wiens naam staat het huurcontract?
Je kunt er als je deze duidelijkheid hebt ook voor kiezen dit zo te laten. Maar ik zou eerst duidelijkheid willen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Lise,

Er zit wel wat groei in maar niet spectaculair.
Er wordt vooral gespaard om dit te bekostigen, denk aan spullen, apperatuur enz dat is allemaal prijzig spul.
Ik zelf vind het niet rendabel omdat de verhoudigen niet veranderen niet als er meer binnenkomt.

Met mijn ex partner had ik een koopwoning, ik verdiende toen minder maar de vaste lasten waren 50/50 en een gezamenlijke rekening, dit is nu gescheiden en wil ik ook zo houden.

Het is een onberekenbare sector helaas, en ik weet dat ik hiervoor gekozen heb destijds maar wel met een andere verwachting.
Alle reacties Link kopieren
Goh, fijne vent zeg. Leuk materiaal om tegenaan te kijken zeker? @(

Dat huishouden staat natuurlijk los van dat hij niet meebetaalt (hoewel ik me kan voorstellen dat het bijdraagt aan jouw ergernis). Maar daar kun je per direct het gesprek over aan en afspraken maken.

Hoeveel spaart hij? Is dat een realistische hoeveelheid of gebruikt hij dat als excuus om vooral maar niet mee te hoeven betalen?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-05-2018 17:20
Hij heeft t goed voor elkaar, de hele week thuis hangen, geen ruk in het huishouden doen en een schijntje meebetalen.
Maar ja, je hebt dit zelf toegelaten he? Zie t nu maar weer eens terug te draaien.
Dat klopt inderdaad l, in heb het al meerdere keren aangekaart maar dan worden de rollen omgedraaid als in moet ik maar geen andere dingen kopen ect. Het feit dat dit zo is en ik weinig durf te zeggen heeft een reden. Ik werk hier momenteel aan, maar voor mezelf opkomen en stand houden is niet mijn sterke kant
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
16-05-2018 17:23
Hij heeft een schop onder zijn kont nodig maar wat valt er voor huishouden ( buiten de was) nog te doen als er elke week iemand komt poetsen?
De katten kunnen nogal rommel maken, en helaas is 2 x per week zuigen en dweilen niet altijd voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
16-05-2018 17:29
Dat klopt inderdaad l, in heb het al meerdere keren aangekaart maar dan worden de rollen omgedraaid als in moet ik maar geen andere dingen kopen ect. Het feit dat dit zo is en ik weinig durf te zeggen heeft een reden. Ik werk hier momenteel aan, maar voor mezelf opkomen en stand houden is niet mijn sterke kant
Hij maakt dus echt gewoon schaamteloos misbruik van je. Weet je wel zeker dat hij wel een toekomst met je ziet en je niet alleen ziet als een tijdelijk goedkoop onderdakadresje terwijl hij z'n bedrijf opstart?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Dus hij deelt niet alleen niet mee in de kosten maar manipuleert jou ook nog zo dat jij degene bent die fout zit in deze situatie. En jij laat je door zijn manipulatie zodanig intimideren dat je niets durft te zeggen?
Goed dat je eraan werkt om voor jezelf op te komen, want op dit moment laat je op een hele schofterige manier misbruik van jezelf maken door iemand die geen enkel respect voor je toont.
Ik vind dat je volkomen gelijk hebt als je zegt dat de verdeling onredelijk is, hij moet gewoon meebetalen en meedraaien in het huishouden.
Ik hoop dat je binnenkort de ruggengraat vindt om hem de wacht aan te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
16-05-2018 17:25
Goh, fijne vent zeg. Leuk materiaal om tegenaan te kijken zeker? @(

Dat huishouden staat natuurlijk los van dat hij niet meebetaalt (hoewel ik me kan voorstellen dat het bijdraagt aan jouw ergernis). Maar daar kun je per direct het gesprek over aan en afspraken maken.

Hoeveel spaart hij? Is dat een realistische hoeveelheid of gebruikt hij dat als excuus om vooral maar niet mee te hoeven betalen?
Klopt het huishouden is vooral ergernis, hij verwacht heel veel en wil het op een bepaalde manier, maar ik heb hier niet altijd zin, tijd en energie voor.

Probleem is ik weet niet precies wat de inkomsten zijn en hoeveel hij spaart.
Hij wil perse zien wat in binnenkrijg en uitgeef en dan pas kijken hoe en wat.
Ik vind dit dreigend en voel me gecontroleerd wat niet zou moeten. Maar zoals ik verantwoordelijk ben voor mijn kosten is hij dat toch ook ?

Voel me vooral alleen hierin.
Oh, en als hij zijn deel niet doet, je vader of broer ofzo vragen om te komen, het uitmaken en gelijk hem en zijn spullen buiten zetten. Of, als het zijn huis is, vader of broer erbij, het uitmaken, je spullen pakken en gaan.
Ik ben ook zzp-er en in het begin was het opstarten dus verdiende ik ook minder. En partner betaalde meer.
Nu mijn praktijk goed loopt heb ik door middel van een ondernemings plan door gerekend hoeveel ik nou eigenlijk over hou, en in het uur wil verdienen en hoeveel uur ik wil maken. Nu weet ik ook hoeveel ik moet sparen voor de belasting en hoeveel ik kan uitgeven voor vaste lasten en om te leven.
Ik denk dat je partner hier even in moet verdiepen zodat hij ook daadwerkelijk weet hoeveel erin en eruit gaat en hoeveel hij echt kan betalen aan vaste lasten zodat jij ook kan sparen.
Het is jammer dat hij hier zelf niet mee komt, maar ik zou wel aan de bel trekken bij hem, anders moet hij meer uren gaan draaien om jou tegemoet te zien in de lasten.
Succes
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
16-05-2018 17:14
Verhouding lasten betalen is even grof gezegd.
1000 euro vaste lasten waarvan partner 270 betaald en ik de rest.

Met 270 euro kan hij nergens anders wonen. Hoe zou hij dat doen als hij jou niet had als geldschieter?
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
16-05-2018 17:34
Klopt het huishouden is vooral ergernis, hij verwacht heel veel en wil het op een bepaalde manier, maar ik heb hier niet altijd zin, tijd en energie voor.
Zijn verwachting zijn probleem. Dan zorgt hij er maar voor dat de schoonmaakster vaker komt.

Betaald hij wel zijn eigen vaste lasten of zelfs dat niet?
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
16-05-2018 17:33
Hij maakt dus echt gewoon schaamteloos misbruik van je. Weet je wel zeker dat hij wel een toekomst met je ziet en je niet alleen ziet als een tijdelijk goedkoop onderdakadresje terwijl hij z'n bedrijf opstart?
Zoals er wordt gezegd is dit ook met oog op de toekomst want we hebben het niet slecht.
Ik heb hierzelf ook aan gedacht maar kan me niet voorstellen dat iemand zoiets doet.
Ik wil ook niet iemand zwart maken hier, maar mijn gevoel zit nogal in de knoop.

Ik snap dat ik meer verdien en gelijkmatig, maar ik vind dat als hij thuis wil wonen en werken hij de helft moet mee dragen.
Maar dat zou oneerlijk zijn omdat ik dan kan sparen en hij niet altijd.

Er zijn gewoon zoveel dingen, meeste meubels zijn van mij, wat ook niet uit moet maken maar ik krijg dan tegenwoord dat hij bepaalde elektronica apparaten heeft gekocht. Mij hoor je ook niet over de rest of over de borg.


Ik lees ook zoveel verschillende dingen, naar rato verdelen naar dan zou ik amper wat krijgen op sommige maanden. Vind ik niet reëel.
50/50 is soms ook oneerlijk.
Iedereen heeft ook zijn mening waardoor ik door de bomen het bos ook niet meer zie. :(
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
16-05-2018 17:34
Klopt het huishouden is vooral ergernis, hij verwacht heel veel en wil het op een bepaalde manier, maar ik heb hier niet altijd zin, tijd en energie voor.

Probleem is ik weet niet precies wat de inkomsten zijn en hoeveel hij spaart.
Hij wil perse zien wat in binnenkrijg en uitgeef en dan pas kijken hoe en wat.
Ik vind dit dreigend en voel me gecontroleerd wat niet zou moeten. Maar zoals ik verantwoordelijk ben voor mijn kosten is hij dat toch ook ?

Voel me vooral alleen hierin.
Dan vraag je om zijn jaarcijfers, dan zie je wat zijn winst uit onderneming is, hoeveel geld er onderaan de streep overblijft zijn inkomen dus. En wanneer je deze van de afgelopen 3 jaar ziet, dan heb je een redelijk goed idee hoe het met de zaken gaat.

Verder gewoon de taken in en rond het huis beter verdelen. Hij zal dit niet uit zichzelf voorstellen, dus moet jij toch beter voor jezelf op komen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dit klinkt echt als een vreselijke relatie. Waarom zou je hiermee door blijven gaan? Ik zie alleen maar nadelen voor jou.
Inclusief schoonmaak is de verdeling ongeveer:
Hij 370
Jij 730

Jij betaalt nog geen 2 keer zoveel, niet 80/20 maar 66/34. Klinkt al minder onredelijk.

Als jij het niet kunt bolwerken zo zou ik de schoonmaakhulp schrappen, die taken verdelen (en gelijk de rest bespreken!) en voorstellen dat hij die 100 euro extra inlegt voor de vaste lasten. Dan is de verhouding 63/37. Als je dat verder ter discussie wil stellen, moeten jullie beiden je eigen inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten.

Uiteindelijk moeten jullie beide financieel zelfstandig zijn en niet elkaar lopen onderhouden.
Firenze57 schreef:
16-05-2018 17:34
Klopt het huishouden is vooral ergernis, hij verwacht heel veel en wil het op een bepaalde manier, maar ik heb hier niet altijd zin, tijd en energie voor.

Probleem is ik weet niet precies wat de inkomsten zijn en hoeveel hij spaart.
Hij wil perse zien wat in binnenkrijg en uitgeef en dan pas kijken hoe en wat.
Ik vind dit dreigend en voel me gecontroleerd wat niet zou moeten. Maar zoals ik verantwoordelijk ben voor mijn kosten is hij dat toch ook ?

Voel me vooral alleen hierin.
Wacht eens even.
Dit klinkt allemaal echt niet ok en ik zou hem er zsm uitgooien.
Ik denk dat er misbruik van je wordt gemaakt.
Eerder dacht ik: oh vage kunstenaar met weinig oog voor het huishouden en wat het leven kost.
Maar iemand die jou gaat opleggen hoe jij het huishouden moet gaan doen?
En dan ook nog niks meebrengt en eigenlijk profiteert? En jou, die zoveel betaalt om inzage in je financieen vraagt?
Trommel wat grote familieleden op en zet hem eruit.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties,

Meerdere had ik al verwacht en ik snap dat het makkelijk is te oordelen. Het is nu ook wel 2 kant van het verhaal.

Voor mijn gevoel geef ik meer en krijg ik er weinig voor terug.
Ik ben verhuisd heb al 6 jaar gesteund en vind het nu wel een beetje tijd.

Maar ik ben bang dat ik ongelijk heb dat in niet moet zeuren. Ik snap dat dit raar overkomt.

Bedankt silencer voor je input als zzper, maar hij doet dit al 5+ jaar
En ik denk niet dat hij er puur misbruik van maakt naar wel dat hij er zich gemakkelijk vanaf maakt. En als er naar rato gekeken moest worden hij waarschijnlijk nog minder moet betalen.
Ik weet zeker niet alle regels hierin maar in al die jaren heeft hij 1 x btw moeten betalen voor de rest nog nooit.
Alle reacties Link kopieren
Bij een startend bedrijf komen kosten en investeringen kijken. Dat je dit een bepaalde tijd afkijkt en verrekent naar rato van inkomsten is niet meer als normaal. Wel ben ik benieuwd naar het doel.
Mij lijkt dat je na 3 jaar 50/50 zou moeten kunnen delen bij vaste lasten van 1000 euro.
Zo veel is dat dan niet, bij 2 inkomens. Maar naar rato, daar horen ook de kosten voor de poetshulp en de gezamenlijke uitgaven bij. In overleg.
Alle reacties Link kopieren
Bailey26 schreef:
16-05-2018 17:42
Zijn verwachting zijn probleem. Dan zorgt hij er maar voor dat de schoonmaakster vaker komt.

Betaald hij wel zijn eigen vaste lasten of zelfs dat niet?
Ja vind ik eigenlijk ook, ik ben inderdaad wat rommeliger maar geen smeerlap. Ik denk wel eens vaker dat kan morgen ook nog.

Ja hij betaald wel zijn eigen rekeningen. Zoals auto telefoon zorgverzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven