Syriëgangers terug naar Nederland

19-05-2018 15:09 1087 berichten
Alle reacties Link kopieren
Syriëgangers mogen hun hoger beroep (loopt een proces in Turkije) in Nederland afwachten.
Opmerkelijk verhaal, paspoort intrekken mag niet want dan zijn ze stateloos (daar zijn internationale verdragen over) ze opsluiten mag niet want er loopt al een proces in Turkije

De ambassade gaat een paspoort regelen(en vermoedelijk betalen) want dat zijn ze kwijt geraakt.

https://nos.nl/artikel/2232486-syriegan ... rland.html

En Nederland als braaf land doet het allemaal.

Ik zou zeggen, trek dat paspoort maar gewoon en laat ze maar naar de rechter stappen.
Goede kans dat de Nederlandse staat dat verliest maar dit 'brave' gedrag is tenenkrommend.

Overigens kan Nederland een paspoort wel intrekken als de betreffende persoon in vreemde krijgsdienst een dubbel paspoort heeft.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
19-05-2018 19:18
Vrouw, de Universele Rechten van de Mens zijn vooral een westers gedachtegoed. Een hoop landen hangen dit niet aan en ik keur dat vanuit mijn gedachtegoed zeker af, maar tegelijkertijd besef ik dat ik hiermee groot geworden ben. Dat ik het helemaal eens ben met mijn gedachten, betekent niet dat iemand uit zeg Syrie het met me eens moet zijn.

En ja, ik vind heel veel van homohaat en zie dan ook echt niet in waarom we gezinnen terug moeten halen die homo's, afvalligen, vrouwen, niet-moslims en dergelijke haram vinden.

Idealisme heb ik helaas de afgelopen jaren achter me gelaten. Teveel gezien en gehoord om te weten dat de multiculturele samenleving een farce is en dat niet iedereen zit te wachten op Vrij Links. (wat ik dus aanhang)

Dat het met de Universele Rechten van de Mens in de praktijk niet zo goed gesteld is, is wel duidelijk. Voor een groot deel van de landen in de wereld is het, via de VN, wel een streven.
Ik heb eens nagezocht hoe het zit met landen die openlijk de Universele Verklaring betwisten.
Dit vond ik erover : https://nl.wikipedia.org/wiki/Ca%C3%AFr ... n_de_islam
nounou
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
20-05-2018 10:50
Sommige van die kinderen zijn al zo gehersenspoeld dat ze een gevaar voor onze samenleving vormen. Deradicaliseren is niet zo eenvoudig. In Nederland is het nu zelfs zo dat er eerder meer moslims radicaliseren dan andersom.

Je gaat veel te makkelijk voorbij aan het feit dat ouders meekomen naar Nederland. Het is onmogelijk om iedereen in de gaten te houden. Dat is ook al gebleken in andere landen waar ex IS-gangers aanslagen hebben gepleegd.

Waarom moeten die kinderen eigenlijk naar Nederland? Vrijwel al die ouders hebben een dubbel paspoort. Ze kunnen dan toch ook naar bijvoorbeeld Marokko? Dat is tenslotte ook nog eens een moslimland. Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar er nog steeds geen antwoord op gekregen.

Waar baseer je de stelling op dat 'ouders meekomen naar Nederland' ?
Dat lijkt me namelijk iets waar Nederland wel degelijk iets over te zeggen heeft. Los daarvan vind ik trouwens dat mensen die naar IS-gebied zijn gegaan berecht moeten worden, waar dan ook.

Ik heb er moeite mee dat er over deze kinderen gesproken wordt alsof het vuil is dat je ook naar een ander land kunt vegen, omdat de ouders allemaal een dubbel paspoort zouden hebben. Of dat laatste zo is weet ik ook niet. Het zijn maar veronderstellingen, van ons allemaal hier.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 20-05-2018 11:24
0.11% gewijzigd
nounou
Maar Zaza, dan is dit toch je antwoord? De Cairo-verklaring is een Islamitisch RVM dat de kernwaarden van een democratie niet erkent. De sharia staat boven alles! Dan is het toch ook niet zo raar dat islamitische landen hun bips afvegen met onze 'Universele' Rechten van de Mens?

Laat staan wat er gebeurt als je Syriegangers terug laat keren. Ik kan je op een briefje meegeven dat zij achter sharia staan en zodoende niets moeten hebben van de vrijheden waar wij waarde aan hechten.

Hoe graag ik het ook anders zou zien; islam en democratie gaan niet samen. Domweg omdat ze andere rechten aan mensen toekennen. (vrijheid van godsdienst versus geen strenge straffen op afvalligheid)
zazamaenade schreef:
20-05-2018 11:10
Dat het met de Universele Rechten van de Mens in de praktijk niet zo goed gesteld is, is wel duidelijk. Voor een groot deel van de landen in de wereld is het, via de VN, wel een streven.
Ik heb eens nagezocht hoe het zit met landen die openlijk de Universele Verklaring betwisten.
Dit vond ik erover : https://nl.wikipedia.org/wiki/Ca%C3%AFr ... n_de_islam
Waarom wil je mijn vraag niet beantwoorden? Waarom kunnen die kinderen met hun ouders niet naar het land van hun tweede paspoort? Een land dat een moslimland is en waar zij zich wellicht ook beter thuisvoelen. Zij hebben toch zelf ook al aangegeven dat zij op onze westerse samenleving spugen? Dan is het toch niet logisch dat zij zich vervolgens weer in Nederland gaan vestigen?

O wacht, gratis geld, zorg en een woning..........
"Het ministerie van Buitenlandse Zaken is bezig met de paspoorten". Hoe moet ik dat zien als Nederlander in het buitenland die ruim 1000 euro moet uitgeven of om naar Riyaad of om naar Den Haag te vliegen voor twee fucking paspoorten?? Het wegbezuinigen van consulaten in landen heeft voor zoveel onrust gezorgd. Hoe kun je verklaren dat Nederlanders op Ijsland voor hun paspoort naar Oslo moeten vliegen? Waarom moeten wij duizenden kilometers afleggen en zoveel euro's neertellen en voor dit heerschap worden de paspoorten gelijk geregeld door het Ministerie? Hoeveel moeten zij daarvoor betalen? Hoeveel documenten moeten zij daarvoor meenemen? Hebben zij ook een officiele verblijfsvergunning nodig die uitgegeven is door de officiele instantie van het land waar je verblijft inclusief vertaling?? Betalen zij ook het tarief dat de Nederlandse regering voor Nederlanders in het buitenland hanteert??
HET MOET NIET GEKKER WORDEN!!
anoniem_2871 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 11:58
0.21% gewijzigd
Ik heb er ook moeite mee dat er over kinderen wordt gesproken alsof het vuil is. Aan de andere kant zijn die kinderen de verantwoordelijkheid van hun ouders en geloof ik echt dat die kalifaatgangers achter hun 'idealen' staan. Een moslimrijk voor heel de wereld! Deze idealen hebben ze ook aan hun kinderen meegegeven, net als ik mijn kinderen mijn idealen meegeef.

Is het wenselijk om kinderen met een, mijns inziens, haaks op democratie staand gedachtegoed terug te halen? De deradicaliseringsprogramma's hebben tot nu toe ook niet gewerkt, dus ik geloof niet dat die kinderen op andere gedachten kunnen worden gebracht.

We kunnen ze niet redden. Echt niet. Hoe sneu het ook is. Waarschijnlijk denken de ouders daar heel anders over, anders waren ze niet naar het kalifaat gegaan. (en nee, ik geloof niet dat ze spijt hebben)
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
20-05-2018 11:23
Maar Zaza, dan is dit toch je antwoord? De Cairo-verklaring is een Islamitisch RVM dat de kernwaarden van een democratie niet erkent. De sharia staat boven alles! Dan is het toch ook niet zo raar dat islamitische landen hun bips afvegen met onze 'Universele' Rechten van de Mens?

Laat staan wat er gebeurt als je Syriegangers terug laat keren. Ik kan je op een briefje meegeven dat zij achter sharia staan en zodoende niets moeten hebben van de vrijheden waar wij waarde aan hechten.

Hoe graag ik het ook anders zou zien; islam en democratie gaan niet samen. Domweg omdat ze andere rechten aan mensen toekennen. (vrijheid van godsdienst versus geen strenge straffen op afvalligheid)

Maar dat betekent toch niet dat wij, in Nederland, ons niet zouden moeten houden aan de beginselen van de Universele Verklaring ?
Als je die beginselen onderschrijft, en als je die beginselen belangrijk vindt, gelden ze voor al je burgers, niet alleen voor degenen die zich er aan houden.
Dat zijn rechtsstatelijke principes. Iedereen is gelijk voor de wet ( al is de Universele Verklaring natuurlijk geen wet, maar een beginselverklaring)
Maar goed, ik ben geen juriste, en ook juristen zullen misschien verschillen van mening over de praktische uitwerking hiervan.
nounou
Liubi, ik ben het met je eens: gekker moet het niet worden. Helaas heb ik nul komma nul vertrouwen in Rutte en consorten, dus waarschijnlijk gaat het nog gekker worden.

Totdat er een giga-aanslag komt. Dan zijn we allemaal verbaasd.
Zaza, ik ben inderdaad voor: iedereen is voor de wet gelijk. Die gelijkheid houdt dan ook in dat je gelijkwaardig behandeld dient te worden. Of dat gebeurt? Lees de post van Liubi maar.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
20-05-2018 11:25
Waarom wil je mijn vraag niet beantwoorden? Waarom kunnen die kinderen met hun ouders niet naar het land van hun tweede paspoort? Een land dat een moslimland is en waar zij zich wellicht ook beter thuisvoelen. Zij hebben toch zelf ook al aangegeven dat zij op onze westerse samenleving spugen? Dan is het toch niet logisch dat zij zich vervolgens weer in Nederland gaan vestigen?

O wacht, gratis geld, zorg en een woning..........

Zie 11:23. Ik heb natuurlijk ook geen antwoorden op al deze vragen. Ik heb wel bezwaar tegen stemmingmakerij.
nounou
Alle reacties Link kopieren
sauvignonblanc schreef:
19-05-2018 16:09
Ik vind het een dikke middelvinger naar de echte vluchtelingen. Brengen ze degene waarvoor je gevlucht bent gewoon weer naar je toe.

Kinderen terughalen vind ik ook belachelijk. Het is erger voor de kinderen om ze bij hun ouders weg te halen dan ze met ouders daar te laten waarvoor de ouders ooit hebben gekozen. Het was toch zo geweldig. O nee ze hebben verloren dus dan maar weer terug naar huisje, uitkering en die "walgelijke racistische" Nederlanders die ze zo haten.
Niets aan toe te voegen.
Het blijft overigens wel een soort Salomons-keuze. Kies je voor het terughalen van kinderen uit een, in mijn ogen, verderfelijke omgeving? Of kies je voor veiligheid van de burger? (Indonesië als recent voorbeeld)
Zaza, Pientje heeft wel een punt. Je krijgt hier met gemak een vergunning, huis en een uitkering. Dat dat voor andere groepen in Nederland niet zo makkelijk is, is wel even een puntje.

Ze hebben namelijk nog een optie: daar blijven. Het was daar blijkbaar zo fantastisch, dat het echt een goed idee was om daar met je gezin naartoe te gaan. Nu het wat minder fantastisch is zullen ze daar de consequenties van onder ogen zien. Net zoals elk willekeurig persoon dat moet bij het nemen van een domme beslissing..
zazamaenade schreef:
20-05-2018 11:34
Zie 11:23. Ik heb natuurlijk ook geen antwoorden op al deze vragen. Ik heb wel bezwaar tegen stemmingmakerij.
Wat is stemmingmakerij? Waarom moeten die ouders met hun kinderen per se naar Nederland als ze nog een tweede paspoort hebben van een land dat meer aansluit bij hun religie? Waarom moeten wij de veiligheid van onze kinderen op het spel zetten door onze vijanden hier weer binnen te laten en vervolgens ook nog eens op onze kosten levenslang te onderhouden?
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
20-05-2018 11:23
Waar baseer je de stelling op dat 'ouders meekomen naar Nederland' ?
Dat lijkt me namelijk iets waar Nederland wel degelijk iets over te zeggen heeft.
Kinderen zijn Nederlands omdat in ieder geval de moeder Nederlandse is.

Anders zou Nederland geen verantwoording hoeven nemen.

Dan zouden de kinderen - in veel gevallen - een Irakese of Syrische nationaliteit hebben omdat ze daar geboren zijn.

Nederland kan dus de ouders of ouder niet verbieden zich bij een ambassade te melden om naar Nederland te reizen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zazamaenade schreef:
20-05-2018 11:30
Maar dat betekent toch niet dat wij, in Nederland, ons niet zouden moeten houden aan de beginselen van de Universele Verklaring ?
Als je die beginselen onderschrijft, en als je die beginselen belangrijk vindt, gelden ze voor al je burgers, niet alleen voor degenen die zich er aan houden.
Dat zijn rechtsstatelijke principes. Iedereen is gelijk voor de wet ( al is de Universele Verklaring natuurlijk geen wet, maar een beginselverklaring)
Maar goed, ik ben geen juriste, en ook juristen zullen misschien verschillen van mening over de praktische uitwerking hiervan.
Op het moment dat je je aansluit bij een vijand die het Westen en Nederland openlijk de oorlog verklaart, een vijand die oproept om hier aanslagen te plegen dan ben je geen burger meer van Nederland. Dan heb je wat mij betreft al je rechten hier verspeeld.

Ik blijf het altijd verbazingwekkend vinden dat mensen die het hardste roepen over allerlei rechten de plichten zo makkelijk vergeten. Jammer dat het in Nederland altijd zo’n slappe hap is, maar we hadden natuurlijk van al die IS-gangers al lang het Nederlanderschap af moeten nemen. Dat kan volgens de wet en ik denk dat het overgrote deel van de Nederlandse bevolking daar achter zou staan.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
20-05-2018 11:29
Ik heb er ook moeite mee dat er over kinderen wordt gesproken alsof het vuil is. Aan de andere kant zijn die kinderen de verantwoordelijkheid van hun ouders en geloof ik echt dat die kalifaatgangers achter hun 'idealen' staan. Een moslimrijk voor heel de wereld! Deze idealen hebben ze ook aan hun kinderen meegegeven, net als ik mijn kinderen mijn idealen meegeef.

Is het wenselijk om kinderen met een, mijns inziens, haaks op democratie staand gedachtegoed terug te halen? De deradicaliseringsprogramma's hebben tot nu toe ook niet gewerkt, dus ik geloof niet dat die kinderen op andere gedachten kunnen worden gebracht.

We kunnen ze niet redden. Echt niet. Hoe sneu het ook is. Waarschijnlijk denken de ouders daar heel anders over, anders waren ze niet naar het kalifaat gegaan. (en nee, ik geloof niet dat ze spijt hebben)
Nederland bereikt niets met alle programma's die er bestaan om bepaalde groeperingen meer te laten integreren in de samenleving.
Je hebt ook hele groepen Marokkanen die hier geboren zijn maar vanuit huis een bepaald gedachtegoed mee krijgen en dus niet te 'veranderen' zijn. En dan zou dat met deze IS kinderen wel gebeuren? Ik geloof daar niet in. Hoe sneu ook voor deze kinderen.
Minnie, ik denk ook niet dat al die goed bedachte programma's werken. Wel ken ik een paar bobo's uit mijn gemeente die er prat op gaan dat de IS-strijders in beeld zijn en de geradicaliseerde gezinnen goed gemonitord worden. Volgens een van hun gaat het allemaal hartstikke goed en hoeft niemand zich zorgen te maken, maar daarentegen spreekt ze zichzelf tegen als het gaat om ghetto-vorming in de stad. Ja, dat is allemaal heel vervelend, maar we kunnen er niets tegen doen.

Huh? De jaren 70 zijn voorbij! De tijd waarin we geloofden in de maakbare samenleving en waar we woonscholen oprichtten om de onmaatschappelijken goed burgerschap te leren. Dit mislukte faliekant, maar er is blijkbaar niet van geleerd.

Het paradoxale is dat we het onszelf aandoen. Door de vrijheden die we hier (nog) hebben mogen allerlei mensen de vrijheid nemen om te strijden voor een gedachtegoed dat haaks staat op vrijheid. De ironie.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
20-05-2018 11:34
Zie 11:23. Ik heb natuurlijk ook geen antwoorden op al deze vragen. Ik heb wel bezwaar tegen stemmingmakerij.

Is geen stemming makerij.
Terugkeerders hoeven zich echt niet bij het leger des heils te melden.

De overheid wil zicht op ze houden dus krijgen ze een vast woonadres.
Een uitkering om afhankelijkheid van radicale moslims te voorkomen.

Pien slaat de spijker op de kop.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Zachte aanpak voor Deense jihadisten

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/200101 ... isten.html

In vergelijking met bijvoorbeeld België en Nederland krijgen terugkerende jihadstrijders in Denemarken een warm welkom. Geen direct vooruitzicht op een verblijf in de cel, maar kans op een baan of opleiding. De jihadisten mogen niet automatisch worden opgepakt en bestraft. Alleen als is bewezen dat ze crimineel actief waren, worden ze vervolgd. In alle andere gevallen worden de jongens 'vriendelijk en open' benaderd door de politie. Discriminatie of uitsluiting drijft volgens de Denen jonge moslims juist naar de jihad.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
De Denen? Ik dacht dat zij een pittig beleid hadden.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
20-05-2018 14:57
De Denen? Ik dacht dat zij een pittig beleid hadden.

Op migratie gebied wel maar op dit gebied niet.
Overigens is het natuurlijk wel verstandig om de opvang en deradicalisatie niet aan de plaatselijke moskee over te laten :-D
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe denken jullie over Mensen die tegen IS hebben gestreden?
Zouden die ook niet terug mogen keren?
Want ook die hebben meegevochten in vreemde krijgsdienst.
zazamaenade schreef:
20-05-2018 11:34
Zie 11:23. Ik heb natuurlijk ook geen antwoorden op al deze vragen. Ik heb wel bezwaar tegen stemmingmakerij.
Misschien is die stemmingmakerij in dit geval best wel rationeel.
Alle reacties Link kopieren
Radeloos73 schreef:
21-05-2018 18:54
Hoe denken jullie over Mensen die tegen IS hebben gestreden?
Zouden die ook niet terug mogen keren?
Want ook die hebben meegevochten in vreemde krijgsdienst.
Poepen is poepen.
Pissen is pissen.
Vreemde krijgsdienst is vreemde krijgsdienst.

Geen onderscheid maken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven