Overheid heeft schijt aan persvrijheid

12-06-2018 18:13 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Justitie ging nóg verder en probeerde BD-journalist af te luisteren, ook gesprekken afgetapt

DEN BOSCH - Justitie is haar boekje nóg verder te buiten gegaan in het onderzoek naar het burgemeesterslek in Den Bosch. Het Openbaar Ministerie wilde een gesprek tussen BD-verslaggever Jos van de Ven en één van de verdachten in een horecagelegenheid afluisteren.

Dat mislukte alleen wegens tijdgebrek. Volgens hoofdofficier Heleen Rutgers werden wél telefoongesprekken tussen de verdachte en de journalist afgeluisterd.

Vorige week al werd bekend dat justitie telefoongegevens van de BD-verslaggever opvroeg. Dat leidde landelijk tot grote verontwaardiging en excuses van het Openbaar Ministerie.

Dinsdagochtend had het Brabants Dagblad een gesprek met Rutgers en haar plaatsvervanger Jan Jaap Smilde van het parket Oost-Brabant. Daaruit bleek dat justitie van plan was een gesprek van BD-verslaggever Jos van de Ven met één van de verdachten in een horecagelegenheid af te luisteren.

Rutgers erkent dat dit in strijd is met de regels voor bronbescherming. “Daarom zijn we achteraf heel blij dat het niet gelukt is. Het was een dwangmiddel dat we wilden inzetten tegen de verdachte, niet tegen de journalist. Als dan blijkt dat de verdachte een afspraak met een journalist heeft, moeten we dat middel niet inzetten. ”

'Zeer ernstig'
BD-hoofdredacteur Lucas van Houtert vindt de afluisterpoging zeer ernstig. “Dit zijn praktijken die we in Nederland echt niet moeten willen.” Het aftappen van telefoongesprekken die de verdachte voerde met de BD-verslaggever vindt hij eveneens ver over de schreef. “Dat justitie de verdachte op de korrel had en niet onze verslaggever, doet niet ter zake. Op het moment zelf was duidelijk dat een gesprek van een journalist werd afgetapt . Dat gebeurde willens en wetens en justitie heeft het opgenomen in het dossier.”

Rutgers erkent dat het OM fel is in deze zaak maar vindt het belang groot. “We zijn er heel erg op gebrand dit misdrijf op te lossen. Er zijn mensen beschadigd. Daarom hebben de gevoeligheden zoals bronbescherming niet in de hoofden van onze mensen gespeeld toen we besloten het gesprek af te luisteren.”

Smilde: “Het lekken uit de benoemingsprocedure is een aparte schending van een procedure waarbij geheimhouding was afgesproken. Die zaak willen we oplossen.” Justitie wordt daarbij volgens Rutgers niet onder druk gezet door bestuurders. “Natuurlijk houden we ze op de hoogte, maar ze hebben niet geprobeerd ons te beïnvloeden.”

Onthulling
Het Brabants Dagblad onthulde vorig jaar in juli hoe de benoemingsprocedure van de nieuwe burgemeester van Den Bosch was verlopen. De belangrijkste conclusies waren dat de nummer één van de vertrouwenscommissie, Jan Hamming, op het laatste moment koos voor Zaanstad. Daardoor werd de nummer twee, Jack Mikkers, burgemeester van Den Bosch. Opvallend was ook de nummer drie van de lijst, Rianne Donders, nog geen drie jaar burgemeester was van Roermond toen ze op de vacature in Den Bosch solliciteerde.

Om te achterhalen wie er lekte over de procedure, vroeg het Openbaar Ministerie in augustus telefoongegevens van journalist Jos van de Ven op. Over welke periode dat ging, zegt Rutgers niet te weten. “Maar we hadden het niet mogen doen.”

Ondanks die spijtbetuiging en het feit dat het Openbaar Ministerie vorige week diep door het stof ging, zitten de telefoongegevens van Jos van de Ven volgens Rutgers en Smilde nog in het strafdossier. Het Brabants Dagblad eist dat ze worden vernietigd en niet worden gebruikt tijdens de rechtszaak ergens komend najaar. Smilde: “Daar kunnen we nog geen antwoord op geven. Ze zijn onrechtmatig verkregen maar zitten wel in het dossier. De vraag is of je ze dan nog kunt verwijderen.” Dat besluit laat volgens Rutgers ‘nog weken’ op zich wachten.

Rutgers wil dat justitie iets leert van de gemaakte fouten. “We hebben wel wat te doen. Kijken of al onze mensen nog up-to-date zijn. En niet zeggen: wat jammer nou, op naar de volgende zaak.”


https://www.bd.nl/s-hertogenbosch/justi ... ~af99b339/


Zo zie je maar de ware aart van de oligarchen. Ze hebben schijt aan persvrijheid en de privacy van hun eigen burgers.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Alle reacties Link kopieren
De_Cynicus schreef:
12-06-2018 18:13

de ware aart
Aart Staartjes?
Alle reacties Link kopieren
De overheid heeft al tijden schijt aan haar burgers volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Allemachtig TO, waarom open je toch telkens OP's die bestaan uit integrale tekst van een krantenartikel met één regel eigen tekst ?
Zó oninteressant.
Wanneer je over een onderwerp wilt discussiëren, schrijf dan gewoon zelf een paar regels en zet het artikel als link erbij Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
Continu topics die knip-plakwerk zijn van een artikel... Start een discussie, stel een vraag, open een poll, wat dan ook. Niemand zit hierop te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Voor de overheid (en die niet alleen) is het een ideale situatie om iedereen 24 uur per dag 100% te kunnen volgen. En ze zullen altijd weer proberen tot hoever ze kunnen gaan. Tegenwoordig kunnen ze de burger al veel beter volgen dan vroeger toen dat nog een taboe was, en ze zijn al een heel eind op weg naar perfectie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
12-06-2018 18:17
Aart Staartjes?

De ware Aart (Stratemakeropzeeshow)

Afbeelding
zazamaenade wijzigde dit bericht op 12-06-2018 18:39
3.85% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Gaaaaaaap.

Het is allemaal een groot complot, TO.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
12-06-2018 18:17
Aart Staartjes?
:high5:

Dacht ik ook gelijk :)

Wil de ware Aart nu opstaan?
Alle reacties Link kopieren
Waar jij op doelt is het verkeerd inzetten van opsporingsmethodes en bronbescherminning.

Dit heeft maar zijdelings met persvrijheid te maken
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je nou van ons (mij)?
Krantenartikelen lezen doe ik ook wel zonder dit soort topics. Dit werkt zelfs averechts. Ik klik op je topic, want ben best benieuwd wat iemand te zeggen heeft. Zie een enorme lap tekst en denk: "laat maar weer. Het is weer een roeptoeter."
Je brengt veel meer zinvolle discussie op gang als je een stukje uit te tekst pakt en daar zelf een mening, opmerking, vraag o.i.d in je OP bijzet.
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Of deze Aart, als professor Fetze Alsvanouds, professor aan de Universiteit van Harderwijk (die echt heeft bestaan)

Afbeelding
nounou
:yawnee:
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
12-06-2018 18:47
Of deze Aart, als professor Fetze Alsvanouds, professor aan de Universiteit van Harderwijk (die echt heeft bestaan)

Afbeelding
O ja, geweldig.
zazamaenade schreef:
12-06-2018 18:47
Of deze Aart, als professor Fetze Alsvanouds, professor aan de Universiteit van Harderwijk (die echt heeft bestaan)

Afbeelding
Heeft Fetze echt bestaan????

:cheers:
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
13-06-2018 08:19
Heeft Fetze echt bestaan????

:cheers:

Nou, dat denk ik niet :D
Maar de Universiteit van Harderwijk wél (Linnaeus, de Zweedse plantkundige, is er zelfs gepromoveerd).
Ik vond het wel een goeie grap, de Universiteit van Harderwijk, maar dat is het dus niet : https://nl.wikipedia.org/wiki/Universit ... Harderwijk

Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/Wy5IYuhJ8wQ

Edwin Rutten, Aart Staartjes en Frank Hoeheettieookalweer.

Vanaf het refrein krijg ik de slappe lach. Denk dat dit tegenwoordig niet meer op tv mag.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Groothof.

De Geitenbreiers :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
13-06-2018 20:08
https://youtu.be/Wy5IYuhJ8wQ

Edwin Rutten, Aart Staartjes en Frank Hoeheettieookalweer.

Vanaf het refrein krijg ik de slappe lach. Denk dat dit tegenwoordig niet meer op tv mag.

Ik denk het ook niet :-[ Daar zijn 'we' wat te preuts voor geworden.
Nóg een Aart :

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=sAQoBqyRyCY
zazamaenade wijzigde dit bericht op 14-06-2018 13:59
5.07% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
13-06-2018 15:09
Nou, dat denk ik niet :D
Maar de Universiteit van Harderwijk wél (Linnaeus, de Zweedse plantkundige, is er zelfs gepromoveerd).
Ik vond het wel een goeie grap, de Universiteit van Harderwijk, maar dat is het dus niet : https://nl.wikipedia.org/wiki/Universit ... Harderwijk

Afbeelding
Niet alleen Linnaeus heeft daar gestudeerd, Boerhaave ook. De universiteit had een slechte reputatie, er werd gezegd dat je daar je bul kon kopen... Napoleon heeft de universiteit gesloten, net als de Gelderse Munt die ook in Harderwijk gevestigd was. Als doekje voor het bloeden kregen de Harderwijkers het Koloniaal Werfdepot ervoor terug. Daarna kreeg het stadje de illustere bijnaam "Het gootgat van Europa". Rimbaud (de Franse schrijver) heeft zich hier ooit aangemeld, maar is vrij rap gedrost.

Ik kom oorspronkelijk uit Harderwijk en ging veel uit in het jongerencentrum dat toen gevestigd was in de oude 'Snijkamer' van de universiteit, hier werd geoefend op lijken. Brrrrr.... Nu zit er het Marinus van Dokkum museum in.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
12-06-2018 18:41
Waar jij op doelt is het verkeerd inzetten van opsporingsmethodes en bronbescherminning.

Dit heeft maar zijdelings met persvrijheid te maken
Kijk, dit is tenminste on-topic.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
14-06-2018 13:53
Kijk, dit is tenminste on-topic.

Ach, TO slingert een krantenbericht in een OP en komt niet meer terug, dat vind ik niet iets om serieus te nemen, en zo is er nog een beetje lol en interessante informatie op het forum.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven