Helpen met rekenen

05-07-2018 20:04 134 berichten
Hoi,

Zoontje zit in groep 4 en loopt qua snelheid achter met rekenen. Hij scoorde op de laatste Cito een E (1e Cito dit jaar een C) en na de zomer in groep 5 gaat hij wel de lesstof op niveau 2 krijgen, maar maakwerk gaat hij op niveau 1 doen.
Helemaal terugzetten naar niveau 1 wilen ze niet, omdat ze het wijten aan het (regelmatig) ziek zijn de afgelopen maanden en ze verwachten dat hij de achterstand wel in gaat halen. En als hij nu al naar niveau 1 gaat, moet hij na de lagere school sowieso naar VMBO-BK omdat hij de lesstof niet op een hoger niveau gehad heeft.

Ook qua lezen heeft hij best even 'opstartproblemen' gehad, maar dat kwartje is nu ineens volledig gevallen. Begrijpend lezen, spelling, DMT allemaal A of B op de Cito. Voorheen (kleuter en groep 3) C en D scores.

Nu maakt het voor mij niet uit als hij 'later' BK gaat doen, niet iedereen is een ster in leren. Maar hij wil zelf heel graag alles goed doen. Het automatiseren vindt hij het lastigst. + en - haalt hij wel eens door elkaar en hop, dan heb je de hele rij sommen fout. De tafels kent hij van 1 t/m 10.

Dus net een account aangemaakt bij Squla. Kan hij morgenmiddag lekker oefenen thuis. Maar hoe kan ik hem helpen bij het rekenen? Ik ben geen juf en leg dingen anders uit dan de juf aldus zoon ;-) Logisch natuurlijk maar wil het niet lastiger maken dan hij het al vindt.

Zijn er bijv. leuke spelletjes waarbij hij op niveau spelenderwijs leert rekenen? Of iemand die andere tips heeft hoe ik het beste met hem aan de slag kan gaan?

Nogmaals, hij hoeft niet ineens allemaal A's te scoren natuurlijk. Maar we willen er wel uit halen wat er in zit. En hij raakt er zelf zo gefrustreerd van, dat het maar niet uit z'n hoofd komt..
Alle reacties Link kopieren
Oefenen met Squla is echt helemaal prima, dan zie je gelijk wat hij oefent en hoe. Doe daar wat samen, laat hem vertellen hoe hij het aanpakt, zie je vanzelf wat mis gaat.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens aan de juf of ze misschien een kopietje van de handleiding kan maken waarin staat welke strategie wordt gebruikt voor een bepaalde opgave, dan kun jij aansluiten bij de strategie.

Wat verder kan helpen, is rekenen met concreet materiaal of met modellen: gebruik voor plussommen bijvoorbeeld een kralenketting of een rekenrekje. Het automatiseren van de sommen van 1 t/m 20 doe je door ze heel vaak te doen, maar als je veel fouten maakt, lukt het nooit om ze goed te automatiseren. Daarom kan het goed zijn om eerst een stap 'terug' te doen, namelijk door er concrete modellen bij te pakken die het reken inzichtelijker maken.
Alle reacties Link kopieren
Werken ze op school met de methode Wereld in getallen? Daar bestaat een remediërend (werk)boek van. Wij hebben dat voor onze zoon destijds mee naar huis gekregen, om verder te oefenen. Dus misschien even aan de juf vragen?
Heeft de juf toevallig geen werkbladen voor de vakantie?
Die dingen volgen meestal het stramien zoals het op school geleerd wordt.
Hij mag van de juf ook niet meer op z'n vingers tellen zeg maar. Dus hij zit nu maar te tellen in z'n hoofd en hij zegt zelf dat hij dan zoveel getallen voor zich ziet dat hij niet meer weet wat de som was.

En hoe simpeler omschreven, hoe makkelijker hij de som uitrekent. Maar vooral bij de Cito's zijn het van die verhaalsommen. Dus dat probeer ik al extra te oefenen met hem.
Alle reacties Link kopieren
Maar... eind groep 4... en dan al spreken over een BK niveau omdat hij een keertje minder goed gescoord heeft? 🤔 geen paniek hoor...
-Nienke- schreef:
05-07-2018 20:12
Werken ze op school met de methode Wereld in getallen? Daar bestaat een remediërend (werk)boek van. Wij hebben dat voor onze zoon destijds mee naar huis gekregen, om verder te oefenen. Dus misschien even aan de juf vragen?
Ja inderdaad, Wereld in Getallen. Ga ik vragen aan de juf, dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Misschien valt het kwartje beter met een net iets andere uitleg dan op school. Ik zou ook lekker oefenen met squla en in de vakantie blijven doen. Leg het uit op jouw manier, misschien vindt je kindje dat makkelijker?
Stephanie05 schreef:
05-07-2018 20:15
Maar... eind groep 4... en dan al spreken over een BK niveau omdat hij een keertje minder goed gescoord heeft? 🤔 geen paniek hoor...
Daarom wil de juf hem dus niet helemaal op niveau 1 zetten. Dan krijg je dus te laag niveau rekenen om nog hoger dan BK uit te komen blijkbaar. Hoorde ik vandaag voor het eerst, dus heb me er verder nog niet in verdiept.

Maak me ook niet persé zorgen hoor, maar het is zo sneu om te zien dat hij wel wil en zijn best doet, maar dat het niet uit z'n koppie komt.
Alle reacties Link kopieren
En trouwens. Niveau 1 zegt nog niks over zijn niveau. Wanneer een kind een individueel handelingsplan krijgt met een volledig eigen aanpak buiten de reguliere lesstof om, komt hij pas “in aanmerking” voor BK; dit mag echt niet nu al gezegd worden eind groep 4; die “diagnose” mag pas eind groep 5/ begin groep 6 worden gesteld...
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
05-07-2018 20:14
Hij mag van de juf ook niet meer op z'n vingers tellen zeg maar. Dus hij zit nu maar te tellen in z'n hoofd en hij zegt zelf dat hij dan zoveel getallen voor zich ziet dat hij niet meer weet wat de som was.

En hoe simpeler omschreven, hoe makkelijker hij de som uitrekent. Maar vooral bij de Cito's zijn het van die verhaalsommen. Dus dat probeer ik al extra te oefenen met hem.
Ik zou hem thuis dan tóch wel een rekenrekje of kralenketting aanbieden. Dat doe ik bij mijn vijfdegroepers ook als ik verlengde instructie geef. Het lukt blijkbaar niet op het meer formele niveau, dus het is dan beter om even een stapje terug te doen.
Ook de verhaalsommen kun je op deze manier aanpakken, duidelijk stap voor stap:
- waar gaat de som over?
- wat weet je al?
- wat wordt er gevraagd?
- welke som moet je uitrekenen?
- reken de som uit
Laat hem eens hardop vertellen wat hij doet als hij zo'n som aanpakt. Gaat het mis bij het lezen van een lang stuk tekst? Kan hij niet vinden welke getallen hij moet gebruiken? Weet hij niet welke bewerking erbij hoort? Als hij bijvoorbeeld niet het inzicht heeft dat "ik heb 5 appels, en ik koop er nog 6" een optelling is, kun je gaan werken aan inzicht krijgen in de verschillende bewerkingen. Maar als hij dat ziet, heeft het geen zin om daaraan te werken.
Promethium schreef:
05-07-2018 20:21
Ik zou hem thuis dan tóch wel een rekenrekje of kralenketting aanbieden. Dat doe ik bij mijn vijfdegroepers ook als ik verlengde instructie geef. Het lukt blijkbaar niet op het meer formele niveau, dus het is dan beter om even een stapje terug te doen.
Ook de verhaalsommen kun je op deze manier aanpakken, duidelijk stap voor stap:
- waar gaat de som over?
- wat weet je al?
- wat wordt er gevraagd?
- welke som moet je uitrekenen?
- reken de som uit
Laat hem eens hardop vertellen wat hij doet als hij zo'n som aanpakt. Gaat het mis bij het lezen van een lang stuk tekst? Kan hij niet vinden welke getallen hij moet gebruiken? Weet hij niet welke bewerking erbij hoort? Als hij bijvoorbeeld niet het inzicht heeft dat "ik heb 5 appels, en ik koop er nog 6" een optelling is, kun je gaan werken aan inzicht krijgen in de verschillende bewerkingen. Maar als hij dat ziet, heeft het geen zin om daaraan te werken.
Fijn je tips! Heb ik veel aan.

Het lezen van de som gaat goed. Meestal snapt hij ook of het + of - is. De sommen tot 20 doet hij moeiteloos maar de sommen tot 100 vind hij echt lastig. Tientallen gaat goed maar vooral 'over het tiental heen' is echt tellen, nog eens tellen en dan kijkt 'ie met zo'n onzeker koppie 'is het dit antwoord?'

Ik ga morgen eens op zoek naar een kralenrek. Dat kan hem misschien ook wel helpen om over de tientallen heen te tellen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een héél domme vraag... maar... krijgen kinderen geen hoofdrekenen meer? En hoe kan je nou het verschil tussen + (erbij) en - (eraf) niet snappen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
05-07-2018 20:32
Misschien een héél domme vraag... maar... krijgen kinderen geen hoofdrekenen meer? En hoe kan je nou het verschil tussen + (erbij) en - (eraf) niet snappen?
Helaas valt niet bij ieder kind in groep 4 meteen het kwartje op zo'n manier dat ze zonder hulpmiddelen alle sommen kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Is het misschien een idee om een ander kind in te schakelen, die weet hoe de juf het uitlegt en dan kan jouw kind daarvan leren.
Alle reacties Link kopieren
Probeer hem aan te leren om eerst naar het tiental te rekenen.

26+37

26 + 4 =30 dan plus 3 (die 7 heb je gesplitst in 4 en 3) en daarna plus 30.

Teken hierbij een getallenlijn en boogjes.
Zo iets zeg maar.

https://drive.google.com/drive/mobile/f ... sp=sharing

Kent je kind de verliefde harten? (1+9/ 2+8/ 3+7/ 4+6/ 5+5/ 10+0)

En inderdaad misschien kan hij volgend jaar het (oranje) bijwerkboek meekrijgen.

Bij sommige kinderen valt het kwartje wat later. Misschien helpt een andere uitleg van een andere juf/meester volgend jaar ook wel.
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
erinhanson, dat ben ik nu inderdaad aan het aanleren ja, eerst naar het tiental toe rekenen. Maar hij raakt zo snel letterlijk de tel kwijt ;-)
Op school mag hij sinds deze week op zo'n lichtbak sommen uitrekenen en dan weer uitvegen zeg maar. Maarja, de laatste week voor de zomervakantie gaat dat niet echt veel meer helpen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-07-2018 20:32
Misschien een héél domme vraag... maar... krijgen kinderen geen hoofdrekenen meer? En hoe kan je nou het verschil tussen + (erbij) en - (eraf) niet snappen?
Waarom? Waarom zo'n reactie?

En ja inderdaad een hele domme vraag. Het gaat hier over een kind dat heel laag scoort met rekenen, dat zegt dus helemaal niets over alle kinderen.
En voor jouw beeldvorming, mijn zoon kan uitstekend hoofdrekenen maar scoort dan ook beduidend hoger dan de zoon van to.

On topic: Scula is prima om te oefenen. Ik zou zeker in de vakantie ook juist de omgeving veel gebruiken om het beeldend te krijgen. Dus bij voorbeeld met auto's die voor het stoplicht staan. Wegen in de supermarkt, snoepjes in een bakje enz. Minder schools.
Zo doe ik het vaak vooruit, topo onderweg op de snelweg, Engels met allerlei reclames die je tegen komt. Dat houdt het leuk.
delicious35 wijzigde dit bericht op 05-07-2018 21:06
10.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft je kind uitleg nodig of oefening met automatiseren van + en - tot 20?

Als je kind veel werkgeheugen moet gebruiken voor simpele sommen blijft er idd erg weinig ruimte over voor het grote geheel van de som.

Ik zou je adviseren om net zoals de tafels geautomatiseerd zijn eerst de sommen + en - tot tien te automatiseren. Als dat er echt in zit + en - tot 20.
Dan help je je kind enorm en hoef je niet bang te zijn dat je verwarrende strategieën aanbiedt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
05-07-2018 20:39
Helaas valt niet bij ieder kind in groep 4 meteen het kwartje op zo'n manier dat ze zonder hulpmiddelen alle sommen kunnen maken.
Snap ik, maar het verschil tussen + (erbij) en - (eraf) was ons in de eerste klas lagere school toch al duidelijk gewoonlijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pejeka, als hij de sommen ziet staan (bijv. 85-17) snapt hij prima dat het eraf moet. Maar in een verhaal van 5 regels met 'ik heb 27 knikkers, ik win 16 knikkers en verlies er 13' vindt hij het gewoon erg lastig. En dan heeft 'ie gelukkig een moeder die iets meer tijd heeft om het nog eens uit te leggen dan de juf met 30 kinderen in de klas ;-)

Feow, hij kan de sommen t/m 20 wel gewoon goed. De tafels heeft hij allemaal wel gehaald maar zeker nog niet op het niveau dat hij de antwoorden zo uit zijn mouw schudt.

Klein beginnen neem ik in ieder geval mee. Even de basis weer goed erin krijgen. Als die al niet goed is wordt de rest natuurlijk ook lastig.
Overigens zit zuslief in groep 3 en maakt fluitend alle sommen van broer in groep 4. Dat is trouwens ook niet alles, een kind wat alles maar kan zonder er iets voor te hoeven doen. Dus ja, hoofdrekenen leren ze zeker!
Zou een dergelijke speelmat helpen:
https://www.toys42hands.nl/webshop/toys ... -pr/pr1910

Kun je nog best leuke spelletjes mee verzinnen denk ik. En het fysieke combineren met het rekenen wil misschien ook nog wel wat helpen.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
05-07-2018 21:10
Pejeka, als hij de sommen ziet staan (bijv. 85-17) snapt hij prima dat het eraf moet. Maar in een verhaal van 5 regels met 'ik heb 27 knikkers, ik win 16 knikkers en verlies er 13' vindt hij het gewoon erg lastig. En dan heeft 'ie gelukkig een moeder die iets meer tijd heeft om het nog eens uit te leggen dan de juf met 30 kinderen in de klas ;-)

Feow, hij kan de sommen t/m 20 wel gewoon goed. De tafels heeft hij allemaal wel gehaald maar zeker nog niet op het niveau dat hij de antwoorden zo uit zijn mouw schudt.

Klein beginnen neem ik in ieder geval mee. Even de basis weer goed erin krijgen. Als die al niet goed is wordt de rest natuurlijk ook lastig.
Snap ik, en alles valt of staat dan met een goede uitleg van de leerkracht. Kan me dat soort sommen ook nog herinneren, ook van twee auto's die dan op verschillende snelheden reden bijv. en dan moest je uitrekenen hoeveel langer de één er over deed dan de ander om van a naar b te komen. Maar ik zou me er niet druk over maken, en als hij dan zo'n som met van die knikkers heeft, dan zou ik gewoon een zak knikkers neerleggen en het hem op die manier voorspelen. Zo van: jij hebt nou 27 knikkers, OK? En je krijgt er 16 bij, alsjeblieft, 16 knikkers, hoeveel heb je er nu? 43, helemaal geweldig, maar shit joh, je verliest bij het volgende potje 13 knikkers, dus die pak ik terug. Hoeveel heb je dan over? Tel maar na...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven