Werk & Studie alle pijlers

faalangst op het werk

11-07-2018 14:00 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een paar jaar geleden afgestudeerd en heb verschillende banen gehad inmiddels (tijdelijke contracten). Bij mijn eerste baan was ik ontslagen omdat ik niet bij het team paste en alles niet snel en goed genoeg oppakte.

Door dat ontslag ben ik erg onzeker geworden. Ik heb daar enorm op mijn tenen gelopen en werd op elke fout afgezeken. Er werd mij verteld dat ze alles maar 1 keer uitleggen en dan moet ik het gelijk op kunnen pakken. Door die ervaring heb ik last van onzekerheid en faalangst, iets waar ik nooit eerder last van had.

Nu heeft het zijn weerslag op mijn huidige werk. Op kritiek reageer ik heel gevoelig en verdedigend. Ik ben bang dat als ik teveel fouten maak, ze mij gaan ontslaan. Ik voel me soms nog zo onervaren en weet dat ik nog veel te leren heb. Ik weet dat ik het wel kan en dat ik bepaalde dingen ook echt goed heb gedaan. En ik weet dat ik op sommige punten mijzelf moet verbeteren. Maar omdat er hier ook soms zo’n heisa wordt gemaakt om een klein foutje, word ik er doodzenuwachtig van en dek ik mijzelf continu in.

Ondertussen hoor ik alleen maar succesverhalen van andere oud studenten.

Hoe hebben jullie de eerste periode van werken ervaren? Ben ik nou de enige die zich zo gefaald en verloren voelt op de (harde) arbeidsmarkt?
Alle reacties Link kopieren
Oh nee je bent zeker niet de enige. Ben nu zo'n 7 jaar aan het werk maar ik heb me zeker de eerste 3 jaar behoorlijk verloren gevoeld. Lag vooral aan de combinatie van mij en de betreffende organisatie trouwens, maar dat wist ik toen nog niet. Kom later nog wel even meer vertellen / vragen beantwoorden maar moet nu weg.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Heel vervelend natuurlijk maar kijk ook eens naar jouw eigen aandeel.
Je schrijft “een hoop heisa om een klein foutje” en bij je vorige werk bleven ze je ook op je fouten wijzen.
Het is niet aan jou om te bepalen of dat foutje wel echt zo klein is en daarnaast is het superirritant als een medewerker of collega fouten blijft maken, zeker als zij wil bepalen of dat wel of niet erg is.
Alle reacties Link kopieren
Ben na mijn diploma begonnen als persoonlijk begeleider op een woongroep met jongeren. (Lvb, gedragsproblematiek)
Het begin was heftig. De groep was nieuw, team ook en ik onervaren. Door het nieuwe wel allemaal open aan te gaan en feedback te vragen ontwikkelde ik mijn eigen stijl en kreeg ik het in de vingers. Het werd steeds leuker daardoor. Echter, eerste jaar was heftig. Ben nu jeugdbeschermer en heb zelf nooit gewerkt op een werkplek waar dingen maar 1 keer uitgelegd worden zoals jij omschrijft. Lijkt me stressvol. Op mijn werkplekken, 2 verschillende, werd/ wordt fouten maken (binnen bepaalde kaders) gezien als onderdeel van het leerproces. Uitgangspunt is echter dat je gedegen onderzoek doet en voldoende afgewogen beslissingen neemt.
Alle reacties Link kopieren
Heb het met Stellar eens. Als je vaak een klein foutje maakt kan dat irritant Izijn voor anderen, en misschien zijn de foutjes niet zo klein als je denkt.

Zie je zelf in dat je het fout doet? Misschien werk je boven je niveau, of juist eronder dat je slordig wordt? Vind je je werk leuk? Etc.

Daarnaast kan steeds maar indekken heel vervelend zijn, alsof je je eigen fouten niet inziet en steeds met smoesjes komt.
Those who don’t believe in magic will never find it
stellar schreef:
11-07-2018 14:38
Heel vervelend natuurlijk maar kijk ook eens naar jouw eigen aandeel.
Je schrijft “een hoop heisa om een klein foutje” en bij je vorige werk bleven ze je ook op je fouten wijzen.
Het is niet aan jou om te bepalen of dat foutje wel echt zo klein is en daarnaast is het superirritant als een medewerker of collega fouten blijft maken, zeker als zij wil bepalen of dat wel of niet erg is.
Pfff. TO zit aan het begin van haar carrière. Fouten maken hoort erbij, dat calculeert een werkgever op dat niveau gewoon in. Minder verantwoordelijkheden, minder salaris. Een junior zou ook geen fouten moeten kunnen maken met gigantische gevolgen, als het werk goed is ingedeeld. Als ze daar zo keihard op wordt afgerekend, dan schiet de begeleiding gewoon tekort. Geen wonder dat die zo tekeer gaan, dan.
Eens met Forsyth. Aanvulling: ik verwacht van een WO/HBO junior wel probleemoplossend vermogen. Je hoeft toch niet alles voorgekauwd te krijgen? Als ik je probleem X voorleg kom je maar terug met opties Y en Z hoe jij denkt dat je dat het beste op kunt lossen en dan vertel ik je wel of je in de juiste richting zit, waar je eventueel nog meer aan kunt denken en wie je er allemaal bij moet betrekken.
Alle reacties Link kopieren
TO ik werk inmiddels 10 jaar en heb bij verschillende organisaties gewerkt.
Ik ben 2 keer in een 'zeik' team terecht gekomen.
Hoe vaker je naar sollicitatie gesprekken gaat hoe beter je leert te filteren in wat voor team je terecht komt.
Ik weet niet om wat voor fouten het gaat en welke gevolgen die hebben maar iemand afzeiken werkt niet.
Vaak is het verloop ook hoger op dat soort afdelingen.
Collega's moeten steeds een nieuwe collega inwerken en zo blijven ze hangen in hun drama.

Blijf open staan voor opbouwde kritiek en probeer daarvan te leren.
forsyth schreef:
11-07-2018 21:24
Pfff. TO zit aan het begin van haar carrière. Fouten maken hoort erbij, dat calculeert een werkgever op dat niveau gewoon in. Minder verantwoordelijkheden, minder salaris. Een junior zou ook geen fouten moeten kunnen maken met gigantische gevolgen, als het werk goed is ingedeeld. Als ze daar zo keihard op wordt afgerekend, dan schiet de begeleiding gewoon tekort. Geen wonder dat die zo tekeer gaan, dan.
Hoezo nou weer pff?
Fouten maken hoort erbij ja maar als je er door ontslagen wordt gaat er toch wat mis, het is niet alsof een werkgever het als hobby heeft om continue nieuw personeel aan te nemen en in te werken. Ik zeg ook niet dat t volledig haar schuld zou zijn maar een beetje zelfreflectie kan geen kwaad, zeker niet aan het begin van een carrière.
Stop met verdedigen en indekken dat is irritant. Onzekerheid is normaal, stel vragen, en denk eerst na over de feedback ipv meteen te reageren. Na een paar maanden ga je je steeds zekerder voelen. Vervelend dat je eerste werkplek zo onveilig voelde, maak dat bespreekbaar met collega's. Openheid wordt vaak wel gewaardeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven