Geld & Recht alle pijlers

Huis geheel aflossen of niet

16-07-2018 20:23 96 berichten
Volgend jaar loopt onze hypotheek af met een rente van 2.5%.

Man denkt dat de rente tegen die tijd wel hoger zal zijn en wil dan het resterende hypotheekbedrag aflossen zodat het huis hypotheekvrij zal zijn.

Ik lees zoveel verschillende verhalen over een hypotheekvrij huis,bij de ene voordelen en bij de ander nadelen.De bank vind dat we het inplaats van aflossen beter kunnen beleggen. Nou dat willen we dus niet.


Wat is jullie mening,geheel aflossen of niet?
niet aflossen, als het in stenen zit dan kan je er niks meer mee zonder je huis te verkopen
Als je nog voldoende saldo overhoudt zou ik aflossen. Lijkt me heerlijk, hypotheekloos
S-Meds schreef:
16-07-2018 20:25
niet aflossen, als het in stenen zit dan kan je er niks meer mee zonder je huis te verkopen
Kun je dan nooit meer opnieuw een hypotheek erop afsluiten? Want dat is natuurlijk wel een optie.
Mijn boerenverstand zegt ook: aflossen als je daar niet krom voor hoeft te liggen. Dan houd je elke maand geld over dat je kunt sparen/beleggen/op andere manier vastzetten.
Dat hangt van zoveel factoren af. Hoeveel eigen geld is er, welke hypotheekvorm hebben jullie?

Je weet niet wat de rente gaat doen en de overheid is ook onbetrouwbaar.
Ligt natuurlijk ook aan het resterende hypotheekbedrag en hoeveel buffer je daarna nog zal overhouden. Iedere maand je hypotheeklasten kunnen sparen is natuurlijk ook niet verkeerd!
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2018 20:31
Dat hangt van zoveel factoren af. Hoeveel eigen geld is er, welke hypotheekvorm hebben jullie?
Beleggershypotheek.
Geld dat in stenen zit is niet meer op te nemen, dus alleen aflossen als je buffer met dan groot genoeg is.

Gedeeltelijk aflossen is ook nog een optie. Ooit in ons eerste huis hadden we na acht jaar nog een netto hypotheeklast van 120 GULDEN. Toen werd er niet meer afgelost, zodat we het gespaarde geld komen besteden aan de verhuizing, vakantie, een auto etc.
Alle reacties Link kopieren
Ja aflossen! Het is heerlijk geen hypotheek meer te hebben! Ik woon gratis!
En als we het zat zijn verkopen we de toko, huren een flatje en brassen we het geld op :cheer:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aflossen als je nog genoeg spaargeld voor noodgevallen overhoud.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat is een noodgeval? Met 10 duizend euro kan je veel noodgevallen oplossen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek = huis is van de bank

Afgelost = huis is van jou
https://www.plusonline.nl/wonen/hypothe ... uurder-uit

Hierom twijfel ik dus.
Ik zou aflossen en snap dat de bank dit niet adviseert, omdat de bank daar geen belang bij heeft.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal aflossen is toch helemaal niet interessant meer, nu de belastingregels veranderd zijn?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
16-07-2018 20:56
Helemaal aflossen is toch helemaal niet interessant meer, nu de belastingregels veranderd zijn?
Welke regels? Als je alles hebt afgelost scheelt je dat sowieso veel rente per maand.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
ramy72 schreef:
16-07-2018 20:54
Ik zou aflossen en snap dat de bank dit niet adviseert, omdat de bank daar geen belang bij heeft.
Indd het enige belang van een bank is hoe ze van geld meer geld kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Precies, Miranda.
Het zou mijn keuze niet zijn om volledig af te lossen. De huizenprijzen stijgen weer dus je rendement op stenen is relatief hoog.
Natuurlijk kan ik niet in jullie portemonnee kijken maar 100% aflossen lijkt me niet slim.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is alles aflossen niet slim? Onderbouw dat eens.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
De bank heeft je waarschijnlijk iets anders gezegd dan alleen maar "beleggen". Het maakt namelijk nogal uit waarin je belegt.

Ja, er zijn een hoop mogelijkheden om nu meer rendement te halen op je spaargeld dan dat je aan hypotheekrente (na verrekening van de renteaftrek) betaalt. Dus als je het zo bekijkt, dan hebben ze een punt.

Maar het moet ook bij je passen. Als jullie niet prettig slapen van het idee dat je beleggingen hebt die in waarde kunnen dalen, dan is dat dus helemaal geen goed advies voor jullie.

Daarnaast moet je voor zo'n advies jullie hele financiële én leefplaatje zien. Of je wel of geen kinderen hebt, hoe je levensverzekering is geregeld, wat de verwachte inkomsten in de toekomst zijn, jullie woonlasten, moet er nog gestudeerd worden, wat is er nog aan andere beleggingen etc.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-07-2018 20:58
Welke regels? Als je alles hebt afgelost scheelt je dat sowieso veel rente per maand.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fijne er niet van weet, maar de wet Hillen die wordt afgeschaft (volgend jaar?) betekent dat je over je afgeloste huis belasting betaalt.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ja 2000 euro. Rente die je betaald is vele malen hoger. Dus wat is er niet slim?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-07-2018 21:05
Ja 2000 euro. Rente die je betaald is vele malen hoger. Dus wat is er niet slim?
Dat hangt er natuurlijk vanaf als je de hypotheek laat staan op een paar duizend kan het nooit zoveel zijn. Al breng ik mn geld dan liever naar de staat dan naar de bank. Al hou ik het natuurlijk het allerliefste zelf.
Madeliefjees schreef:
16-07-2018 20:58
Welke regels? Als je alles hebt afgelost scheelt je dat sowieso veel rente per maand.
Deze daar twijfel ik dus over als dat doorgaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven