Zwemmen als sport/doel

02-08-2018 12:15 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Ik zit er aan te denken om te gaan starten met zwemmen (baantjes, misschien eens aquarobics proberen) als sport en om fit te worden en een paar kilo's te verliezen (max. 5).
Wie heeft hier ervaring mee of wil het ook doen?
En iemand misschien nog een goed schema om te volgen?
Alle reacties Link kopieren
Hier is het mogelijk om onder begeleiding van een zwemcoach te zwemmen. Het motiveert mij om te gaan omdat ik dan een soort afspraak heb. Deze zorgt gelijk voor afwisseling van slagen en hij let op je techniek. Uit welk deel van het land kom je?
Ik zwem wel veel, maar gebruik nooit een schema. In het begin was ik na een half uur al moe. Nu lukt het me om een uur rustig te zwemmen (schoolslag).

Ik heb steeds iets langer gezwommen, maar ik tel nooit de banen. Ik let alleen op de tijd.

Ik vind wel dat je een mooi lichaam krijgt van zwemmen. Alles mooi in balans.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood, wat kun je qua zwemmen? Beheers je alleen de schoolslag of ook andere slagen?

Het voordeel van aquarobics, aquaspinning ed is dat het weinig vraagt qua ervaring/techniek van de reguliere zwemslagen. Daarnaast is het voor de meeste mensen een intensievere manier van zwemmen dan baantjes (je gaat mee in het tempo/de muziek).

Banen zwemmen zou ik onder begeleiding doen, zodat je aan je techniek kunt werken, maar ook voor een goed opbouwschema. Bij gewone banen zwemmen valt het mij namelijk vaak op dat de meesten namelijk maar wat aanrommelen en veel te langzaam zwemmen. Om af te vallen heeft het dan gewoon weinig zin.

Succes!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
02-08-2018 13:10
Foodisgood, wat kun je qua zwemmen? Beheers je alleen de schoolslag of ook andere slagen?

Het voordeel van aquarobics, aquaspinning ed is dat het weinig vraagt qua ervaring/techniek van de reguliere zwemslagen. Daarnaast is het voor de meeste mensen een intensievere manier van zwemmen dan baantjes (je gaat mee in het tempo/de muziek).

Banen zwemmen zou ik onder begeleiding doen, zodat je aan je techniek kunt werken, maar ook voor een goed opbouwschema. Bij gewone banen zwemmen valt het mij namelijk vaak op dat de meesten namelijk maar wat aanrommelen en veel te langzaam zwemmen. Om af te vallen heeft het dan gewoon weinig zin.

Succes!
Niet eens. Bij mij in het zwembad is er ook vaak een lesje aquarobics en de intensiteit is vele malen lager dan wanneer je een uur flink wat baantjes zwemt. Veelal vrouwen van een jaar of 50-70 met flink overgewicht, die vooral aan het kletsen en lachen zijn en af en toe een oefening doen.

Als je de zwemmers dan bekijkt zie je gelijk wel wie er fitter zijn ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
02-08-2018 13:22
Niet eens. Bij mij in het zwembad is er ook vaak een lesje aquarobics en de intensiteit is vele malen lager dan wanneer je een uur flink wat baantjes zwemt. Veelal vrouwen van een jaar of 50-70 met flink overgewicht, die vooral aan het kletsen en lachen zijn en af en toe een oefening doen.

Als je de zwemmers dan bekijkt zie je gelijk wel wie er fitter zijn ;-D

Dat kan natuurlijk. Ik zie ze hier altijd erg rood aangelopen uit het klasje komen met opmerkingen als, poe was wel stevig doorgaan. Dit klas bevat veel vrouwen van 30-50, dus misschien scheelt dat. Het zal er misschien ook aan liggen wie de les geeft. :-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
02-08-2018 13:10
Foodisgood, wat kun je qua zwemmen? Beheers je alleen de schoolslag of ook andere slagen?

Het voordeel van aquarobics, aquaspinning ed is dat het weinig vraagt qua ervaring/techniek van de reguliere zwemslagen. Daarnaast is het voor de meeste mensen een intensievere manier van zwemmen dan baantjes (je gaat mee in het tempo/de muziek).

Banen zwemmen zou ik onder begeleiding doen, zodat je aan je techniek kunt werken, maar ook voor een goed opbouwschema. Bij gewone banen zwemmen valt het mij namelijk vaak op dat de meesten namelijk maar wat aanrommelen en veel te langzaam zwemmen. Om af te vallen heeft het dan gewoon weinig zin.

Succes!
Gebruik wel het meeste en vrijwel altijd de schoolslag inderdaad. Heb vroeger met zwemles ook wel andere geleerd zoals crawl maar gebruik het erg weinig.

Ik kom uit het noorden, Drenthe. Ik zal eens informeren of ze hier ook individuele lessen geven want in de prijslijst staat het er niet bij.
Is er geen trimzwemmen bij jullie? Dan doe je onder begeleiding van een trainer verschillende slagen als borstcrawl, rugcrawl, schoolslag en vlinderslag en verschillende afstanden. Is heel goed voor je conditie en ik vind het erg leuk. Ik heb van mijn 6e-21e aan wedstrijdzwemmen gedaan en sindsdien doe ik trimzwemmen. Eerst 3 x per week, momentaal 1 x per week omdat ik nu CrossFit ernaast doe.
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen is heerlijk natuurlijk, maar ik meen dat je wel lang moet zwemmen wil je er van afvallen.

Toevoeging:
Dit heb ik bijna altijd op internet gelezen over zwemmen om af te vallen:

Verbranding van vet duurt lang
Wanneer je gaat zwemmen begin je gelijk calorieën te verbranden, maar dat zijn vooral koolhydraten. Je vetten worden pas aangesproken na ongeveer 25 minuten zwemmen. Je eerste doel zal dus moeten zijn deze 25 minuten te doorbreken.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 02-08-2018 16:37
Reden: toevoeging
65.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
02-08-2018 15:58
Gebruik wel het meeste en vrijwel altijd de schoolslag inderdaad. Heb vroeger met zwemles ook wel andere geleerd zoals crawl maar gebruik het erg weinig.

Ik kom uit het noorden, Drenthe. Ik zal eens informeren of ze hier ook individuele lessen geven want in de prijslijst staat het er niet bij.
Ik bedoelde eigenlijk iets van trimzwemmen (alhoewel dat steeds weer anders heet). Sommige zwembaden/zwemverenigingen bieden dit aan. Dan ga je gestructureerd zwemmen maar wel op je eigen niveau. En het is een stok achter de deur om te gaan!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@elske @dianaf, helaas hebben wij geen trimlessen hier. Woon in een vrij kleine plaats dus er is niet zoveel :(
Heb even nagevraagd en een prive trainer kost behoorlijk wat
Dan zou ik voor banenzwemmen kiezen. Is ook heerlijke beweging! Je kunt het langzaam opbouwen in je eigen tempo. Doe niet te vee in ene anders heb je kans op blessures aan schouders, borstspier en liezen.
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen is heerlijk, wel even kijken of de openingstijden van je zwembad aansluiten op de tijden dat je wilt zwemmen. Dat vind ik voor mij zelf het grootste nadeel vandaar dat ik meestal in het open water zwem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een abonnement om 2 keer per week banen te zwemmen.
Ik zwem 60 banen. Begonnen met 3 banen school 1 baan borst. Inmiddels zwem ik 1 baan school en andere baan borst.
Volgens mijn eigen gemaakte schema ga ik nog 2 keer deze manier doen en daarna over naar 2 borst derde schoolzwemmen.
Uiteindelijk wil ik ernaar toe werken om alleen borst te doen.

Die zwemtijden is wel een ding inderdaad want bij ons is banen zwemmen wel beperkt. En dan zeker in de zomervakantie. Slechts 2 maal per week vroeg (7.00) in de ochtend. Het is dan wel erg druk.

Ik vind zwemmen heerlijk. Ik ga ook naar de sportschool maar dat is meer omdat het "moet" maar zwemmen doe ik voor mijn plezier. Zeker nu ik een mp3 speler heb die onder water gaat geniet ik er erg van.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hee, wat leuk dit topic. Ik ben net begonnen met banen zwemmen (ben nu 2 keer geweest). Vanwege de beperkte openingstijden in de vakantie zwem ik gewoon het uur "vol". Tot nu toe nog vooral school- en rugslag. Paar baantjes borstcrawl omdat ik al daar al na 1 baan helemaal buiten adem van ben.

Omdat ik ook graag aan mijn techniek wil werken ga ik as. dinsdag een proefles trimzwemmen doen. Ze geven ook aquavaria (soort aquagym denk ik) en ook daar ga ik een proefles van doen. Ik heb gewoon een maandabonnement genomen waarmee ik naast het banenzwemmen ook kan deelnemen aan de groepslessen. Lijkt mij ideaal.

IBI, ik heb ook zo'n mp3 speler aangeschaft, leuk ding vind ik. Een sportbadpak heb ik maar ik heb er nog 1 extra bested. Waarschijnlijk koop ik ook een badmuts en zwembril, dat lijkt me fijner voor de borstcrawl.

Vandaag bij het banenzwemmen viel het me wel op dat er veel mensen tijdens het zwemmen naast elkaar zwommen en aan het keuvelen waren. Op een bepaald moment zelfs 5 naast elkaar die langzaam zwommen. Toen ben ik maar in de snelle baan gaan zwemmen, hoewel die ook best druk was.

Hebben jullie misschien tips over ideale (rustige) zwemtijden? 's Ochtends vroeg of juist 's avonds? En welke dagen zijn rustiger? Ik hoop dat het na de zomervakantie wel rustiger is, omdat de tijden dan een stuk ruimer zijn.
Oh ja, even een toevoeging: als je gewicht wil verliezen is natuurlijk elke vorm van beweging goed omdat je er calorieën mee verbrandt. Maar het belangrijkste is een goed voedingspatroon. De verhouding voedingspatroon : sport is ongeveer 70 : 30.

Kortom: ga zwemmen omdat je het een fijne manier van beweging vindt. Ik vind dat absoluut wel. Heerlijk om zo vrij te bewegen en niet te baden in het zweet, en toch te voelen dat je flink actief bent geweest.
Alle reacties Link kopieren
lot75 schreef:
05-08-2018 16:34

IBI, ik heb ook zo'n mp3 speler aangeschaft, leuk ding vind ik. Een sportbadpak heb ik maar ik heb er nog 1 extra bested. Waarschijnlijk koop ik ook een badmuts en zwembril, dat lijkt me fijner voor de borstcrawl.

Vandaag bij het banenzwemmen viel het me wel op dat er veel mensen tijdens het zwemmen naast elkaar zwommen en aan het keuvelen waren. Op een bepaald moment zelfs 5 naast elkaar die langzaam zwommen. Toen ben ik maar in de snelle baan gaan zwemmen, hoewel die ook best druk was.

Hebben jullie misschien tips over ideale (rustige) zwemtijden? 's Ochtends vroeg of juist 's avonds? En welke dagen zijn rustiger? Ik hoop dat het na de zomervakantie wel rustiger is, omdat de tijden dan een stuk ruimer zijn.
Ow zo irritant is dat. Laatst hoorde ik iemand aan de kant zeggen: ja mijn arts snapt er niks van al maanden zwem ik 2 keer per week maar geen enkele verbetering. Uh nee dame u zwemt hoogstens 10 banen in een uur dat zet niet echt zoden aan de dijk. De rest van de tijd aan de kant hangen.
Of als mensen in 2 verschillende banen zwemmen en dan toch nog samen kletsen. Ga dan ajb gewoon in dezelfde baan zwemmen.

Mijn ervaring hier dat het juist vroeg in de morgen druk is. Mensen willen er of van af zijn of moeten nog werken en datzelfde geldt ook voor mij.
Ik heb een daluren abbo dus mag maar beperkt gebruik maken van de tijden maar het verschil tussen losse kaarten en een abbo is zoveel dat vrijwel iedereen alleen in de daluren zwemt.

Veel plezier gewenst met het zwemmen. Ik kan dinsdagochtend weer!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
05-08-2018 16:46
Ow zo irritant is dat. Laatst hoorde ik iemand aan de kant zeggen: ja mijn arts snapt er niks van al maanden zwem ik 2 keer per week maar geen enkele verbetering. Uh nee dame u zwemt hoogstens 10 banen in een uur dat zet niet echt zoden aan de dijk. De rest van de tijd aan de kant hangen.
Of als mensen in 2 verschillende banen zwemmen en dan toch nog samen kletsen. Ga dan ajb gewoon in dezelfde baan zwemmen.

Mijn ervaring hier dat het juist vroeg in de morgen druk is. Mensen willen er of van af zijn of moeten nog werken en datzelfde geldt ook voor mij.
Ik heb een daluren abbo dus mag maar beperkt gebruik maken van de tijden maar het verschil tussen losse kaarten en een abbo is zoveel dat vrijwel iedereen alleen in de daluren zwemt.

Veel plezier gewenst met het zwemmen. Ik kan dinsdagochtend weer!
Dat zijn dus dure kletsuurtjes voor die mensen. Ik heb het ook weleens gedaan hoor, zwemmen met vriendinnen. Maar dat werd ook vooral kletsen. Op een bepaald moment maar besloten om voortaan maar gewoon bij iemand af te spreken voor een kop thee.

Ik hoop eigenlijk dat het me niet teveel gaat storen op het moment dat ik zelf beter / sneller kan en wil zwemmen.

Wat jammer dat je met een abbo gebonden bent aan beperkte tijden. Zo creeert het zwembad dus in de daluren extra drukte.

Jij ook veel zwemplezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een abonnement, maar ik kan er vrij veel mee doen. Banen zwemmen op twee locaties, aquasporten, vrij zwemmen, zonnebank ed. Dit kost 24 euro per maand of zo. Als je 1 keer per week gaat zwemmen, ben je net zoveel kwijt als met een los bad.

Poedelaars zijn inderdaad irritant. En daarmee bedoel ik kletsende vrouwen, die een halve meter per minuut zwemmen. Genoeg mensen die niet snel zijn, maar wel netjes zwemmen. Het zou prettig zijn als badmeesters mensen aanspraken op de etiquette (bv altijd rechts van de streep zwemmen, dan kun je achter elkaar zwemmen zonder bang te zijn op elkaar te botsen) of meer lijnen in het water leggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
04-08-2018 09:36
Zwemmen is heerlijk, wel even kijken of de openingstijden van je zwembad aansluiten op de tijden dat je wilt zwemmen. Dat vind ik voor mij zelf het grootste nadeel vandaar dat ik meestal in het open water zwem.
Daar had ik niet aan gedacht! Heb het net opgezocht en zijn inderdaad niet de beste tijden.. Maargoed, ga het na mijn vakantie maar eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
02-08-2018 16:44
Ik bedoelde eigenlijk iets van trimzwemmen (alhoewel dat steeds weer anders heet). Sommige zwembaden/zwemverenigingen bieden dit aan. Dan ga je gestructureerd zwemmen maar wel op je eigen niveau. En het is een stok achter de deur om te gaan!
Nee, alleen zwemles dus letterlijk leren zwemmen :/
Alle reacties Link kopieren
lot75 schreef:
05-08-2018 16:39
Oh ja, even een toevoeging: als je gewicht wil verliezen is natuurlijk elke vorm van beweging goed omdat je er calorieën mee verbrandt. Maar het belangrijkste is een goed voedingspatroon. De verhouding voedingspatroon : sport is ongeveer 70 : 30.

Kortom: ga zwemmen omdat je het een fijne manier van beweging vindt. Ik vind dat absoluut wel. Heerlijk om zo vrij te bewegen en niet te baden in het zweet, en toch te voelen dat je flink actief bent geweest.
Dat is het ook meer hoor, in principe hoef ik geen gewicht te verliezen maar wil een iets mooier lichaam en dat krijg je volgens mij met zwemmen wel en ik wil ook wat meer uithoudingsvermogen.

Wat leuk dat je ook begonnen bent! Jij bent goed voorbereid zo te lezen. Zwem jij 's ochtends of 's avonds?
Foodisgood schreef:
06-08-2018 22:19
Dat is het ook meer hoor, in principe hoef ik geen gewicht te verliezen maar wil een iets mooier lichaam en dat krijg je volgens mij met zwemmen wel
Verwacht daar niet teveel van. Ik ken mensen die al jaren een paar keer per week flink trainen en die hebben nog steeds geen mooi lichaam.
Al is het maar net waar je het mee vergelijkt natuurlijk.
Maar zeker als je alleen maar schoolslag zwemt train je niet alles.
Alle reacties Link kopieren
Zo mijn zwemdag zit er alweer op. Het was echt druk helaas dus een beetje stoeien voor een plekje in de baan.

Volgende week ga ik mee doen met de zwemvierdaagse. Vorig jaar voor het eerst gedaan toen gekozen voor 900 meter maar dit keer ga ik het maximale van 1200 meter doen. Zin in!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
lot75 schreef:
05-08-2018 16:39
Oh ja, even een toevoeging: als je gewicht wil verliezen is natuurlijk elke vorm van beweging goed omdat je er calorieën mee verbrandt. Maar het belangrijkste is een goed voedingspatroon. De verhouding voedingspatroon : sport is ongeveer 70 : 30.

Kortom: ga zwemmen omdat je het een fijne manier van beweging vindt. Ik vind dat absoluut wel. Heerlijk om zo vrij te bewegen en niet te baden in het zweet, en toch te voelen dat je flink actief bent geweest.

Van de sporten die ik doe (hardlopen, fietsen en zwemmen) vind ik zwemmen gewoon het fijnst. Of ik nu hard gezwommen heb of gewoon rustig, ik voel mij daarna altijd helemaal zen. Lekker verstand op nul en gaan. :flirting:

En het niet merken dat je zweet is zeker op dit moment heel fijn. Met hardlopen gaat het momenteel met straaltjes... :sick:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven