Zoontje thuishouden of niet

07-08-2018 11:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 2,5 en een baby van 8 maanden.
Baby gaat naar kdv als hij 1 wordt we starten dan met 1 dag ( noodzakelijk ivm werk). Dat hebben we met oudste ook zo gedaan. Hij gaat sinds hij 2 is 2 dagen omdat hij wat achter liep qua praten en spelen met andere kinderen. Sinds die 2e dag heeft hij enorme sprongen gemaakt, hij praat nu bijna in volzinnen en speelde goed met de anderen. Sinds 2 maanden zit hij nu in de peutergroep maar hij kan nog niet wennen. Het gaat vaak wel goed maar er zitten ook dagen of dagdelen bij dat hij niet gaat spelen met de kinderen en bij de juf blijft staan. Soms moet hij plotseling heel hard huilen en dat blijft dan de hele middag. Ze weten dan niet wat er is. Slapen gaat ook erg moeilijk ( voorheen prima). Hij zegt nu op de dag dat hij moet gaan en alle andere ochtenden dat hij niet met de kindjes wil spelen en moet dan huilen. Hij kan natuurlijk nog niet echt uitleggen waarom niet. Ik vraag ernaar en dan zegt hij soms dat hij geen fruit wil eten.

We gaan verhuizen dus ook naar een ander kdv. Ik denk er nu over om hem 1 dag te laten gaan ( dat moet ivm werk) de overige dagen zijn we zelf thuis en 1 dag opa en oma. Ik vind het zelf fijn want het gaat zo snel en over anderhaf jaar gaat hij al naar school. As hij het inderdaad niet zo leuk vindt dan is het maar 1 dag.
Maar ik twijfel ook of ik hem dan niet iets ontneem of belemmer in ontwikkeling? Voora omdat die extra dag wel echt een enorme sprong heeft bewerkstelligd. In het spelen met andere kindjes leert hij ook veel wat ik hem thuis minder kan geven. Met leeftijdsgenoten spelen is natuurlijk anders als met babybroertje.

Wat zijn jullie ideeen hierover?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst twee dagen proberen, misschien vindt hij het op dat andere kinderdagverblijf wel veel leuker, of zit hij sowieso beter in zijn vel als de hele verhuizing en bijbehorende stress eenmaal achter de rug is. Gaat het niet, dan kan je altijd nog verder kijken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou 2 dagen voor beide kinderen doen. Ook raar als hij twee dagen moet en de jongste maar 1 dag.
Alle reacties Link kopieren
Juist bij kinderen die nog moeten wennen wordt 1 dag meestal afgeraden. Dan moeten ze eigenlijk elke week opnieuw wennen, odmat er zo veel tijd tussen zit. Ik zou dus twee dagen doen, en kijken of het nieuwe KDV beter bij hem past.
(Overigens geldt dat voor jongste ook, die is best op een eenkennige leeftijd, dan is 1 dag ook wel erg weinig).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je kind drie dagen naar het KDV laten gaan. Het klinkt alsof je kind er niet aan gewend is om met andere kinderen in de omgeving te zijn en dat lijkt me een goede vaardigheid om te ontwikkelen voor je kind naar school gaat.
Alle reacties Link kopieren
En ik zou je andere kind niet pas bij 1 naar het KDV brengen, maar juist al eerder, toen mijn kind 1 was was ze echt verschrikkelijk eenkennig, ze wilde of mij, of papa, of de leidsters van het KDV (aan wie ze dus helemaal gewend was....). Opa's, oma's, ooms en tantes (die ze echt regelmatig ziet), ware allemaal helemala niet goed genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je kind naar het kdv gedaan ivm achterlopen met praten? Is dat standaard de oplossing? Want hier praat er ook een nog nauwelijks, maar ik werk thuis in de avonduren dus hoef geen kdv. Speelafspraakjes werken toch net zo goed?
Alle reacties Link kopieren
Met 1 dag horen ze er niet echt bij en hebben ze ook geen tijd om te wennen. Ik zou ook zeker voor 2 dagen gaan (en liever nog 3 maar kan me voorstellen dat dat financieel en gevoelsmatig niet je eerste keuze is).
Je kind wil liever wat rustiger aan dus.
Gun hem dat.
Niet ieder kind is een sociale tijger.
En zeker niet met 2.5!
Wist je dat kinderen vroeger pas met 3 jaar naar de psz gingen.
mater_matuta schreef:
07-08-2018 12:17
Heb je je kind naar het kdv gedaan ivm achterlopen met praten? Is dat standaard de oplossing? Want hier praat er ook een nog nauwelijks, maar ik werk thuis in de avonduren dus hoef geen kdv. Speelafspraakjes werken toch net zo goed?
Ik ben to niet maar mijn zoon zit in verticale groep bij kdv en praat heel veel. Dat bereik je in mijn ogen toch meer door ze in een groep te plaatsen, dan ze met 1 kind te laten spelen.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
07-08-2018 12:17
Heb je je kind naar het kdv gedaan ivm achterlopen met praten? Is dat standaard de oplossing? Want hier praat er ook een nog nauwelijks, maar ik werk thuis in de avonduren dus hoef geen kdv. Speelafspraakjes werken toch net zo goed?
Bij achterstanden met praten krijg je hier een extra indicatie voor de peuterspeelzaal van zelfs 4 dagdelen! Speelafspraakjes zijn absoluut niet vergelijkbaar met het brede taalgerichte aanbod van een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. En tot 4 alleen maar thuis laten is een slechte voorbereiding op school. Zeker als er al sprake is van een achterstand. Tijd om dit aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk moet hij nog wennen aan de oudere kinderen in de prutergroep. Geef het even de tijd en haal hem niet direct op. Juist voor kinderen die verbaal en sociaal wat achterlopen is fit erg goed. Zeker ter voorbereiding op school. Pas beginnen bij 1 zorgde hier voor eenkennigheid. Enorm spijt van dus daarna niet meer gedaan.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
07-08-2018 12:35
Bij achterstanden met praten krijg je hier een extra indicatie voor de peuterspeelzaal van zelfs 4 dagdelen! Speelafspraakjes zijn absoluut niet vergelijkbaar met het brede taalgerichte aanbod van een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. En tot 4 alleen maar thuis laten is een slechte voorbereiding op school. Zeker als er al sprake is van een achterstand. Tijd om dit aan te pakken.
En is dat dan verplicht? Ik zou ons kind nml op z'n allervroegst pas met 3 evt naar psz willen laten gaan, het is absoluut geen groeps- of druktemensje (man en ik ook niet) en hangt erg aan ons, opa, oma en mijn zus.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de topicvervuiling trouwens TO.
mater_matuta schreef:
07-08-2018 12:54
En is dat dan verplicht? Ik zou ons kind nml op z'n allervroegst pas met 3 evt naar psz willen laten gaan, het is absoluut geen groeps- of druktemensje (man en ik ook niet) en hangt erg aan ons, opa, oma en mijn zus.
Zou dat laatste misschien niet juist komen doordat hij het niet kent?
Alle reacties Link kopieren
Er is ook zoiets als de aard van het beestje hè. Ik hou zelf totaal niet van drukte/groepen, ga liever naar de bieb dan naar een feestje en dat was vroeger al zo. De psz hebben m'n ouders zowel mij als mijn zus vanaf gehaald, de een wegens blijven huilen en de ander vanwege duidelijk liever alleen blijven spelen. M'n man is socialer maar alleen in kleine groepjes van max 4 personen. Eén grootouder is overleden en de andere drie zijn eigenlijk ook altijd bij elkaar, bij ons of hooguit bij de buren. Geen drukke sociale bedoening hier in de familie en er is ook niemand die daar behoefte aan heeft. Wil niet zeggen dat Kind het niet zou mógen hoor, maar in de (binnen)speeltuin speelt Kind alleen of met een kindje dat ook alleen zit, nooit met drukke kindjes die een groepje vormen.
mater_matuta schreef:
07-08-2018 13:44
Er is ook zoiets als de aard van het beestje hè. Ik hou zelf totaal niet van drukte/groepen, ga liever naar de bieb dan naar een feestje en dat was vroeger al zo. De psz hebben m'n ouders zowel mij als mijn zus vanaf gehaald, de een wegens blijven huilen en de ander vanwege duidelijk liever alleen blijven spelen. M'n man is socialer maar alleen in kleine groepjes van max 4 personen. Eén grootouder is overleden en de andere drie zijn eigenlijk ook altijd bij elkaar, bij ons of hooguit bij de buren. Geen drukke sociale bedoening hier in de familie en er is ook niemand die daar behoefte aan heeft. Wil niet zeggen dat Kind het niet zou mógen hoor, maar in de (binnen)speeltuin speelt Kind alleen of met een kindje dat ook alleen zit, nooit met drukke kindjes die een groepje vormen.
Klopt er is aard van het beestje. Als je kind echter altijd gewend is aan rust, zal hij drukte in begin vreselijk vinden misschien. Maar misschien vindt hij het ook wel heerlijk om juist in grote groep te zijn. Spelen in binnenspeeltuin is echter niet te vergelijken met kdv of peuterspeelzaal.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
07-08-2018 12:54
En is dat dan verplicht? Ik zou ons kind nml op z'n allervroegst pas met 3 evt naar psz willen laten gaan, het is absoluut geen groeps- of druktemensje (man en ik ook niet) en hangt erg aan ons, opa, oma en mijn zus.
Het is niet verplicht, zover ik weet, het kan alleen goed zijn voor de ontwikkeling. Persoonlijk geloof ik dat ze er een betere en makkelijkere start door maken op de basisschool straks maar ik geloof ook dat ze uiteindelijk de achterstand alsnog inhalen. Ik zou ze wel met 3 zeker naar een psz laten gaan en niet later, dan is de overgang naar 5 dagen basisschool straks wel heel pittig ineens. Bovendien ook best fijn om zelf een dag iets voor jezelf te kunnen doen?
En natuurlijk kan het het aard van het beestje zijn om niet van de drukte te houden, ik zie dat bij onze dochter juist andersom, ze geniet ervan om alleen te spelen maar in de spotlights staan of op een druk festival rondlopen vind ze heerlijk! Maar een kdv is niet perse heel druk, bij onze kdv geven ze kinderen de ruimte om te kiezen om samen te spelen of iets voor zichzelf te doen en dat is allemaal prima. Scheelt natuurlijk wel heel erg dat zij vanaf 4mnd al gaat en er helemaal gewend is, voor jou zoon wordt het straks wel eerst even flink wennen en doorbijten.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Een vriendin heeft een peuter die van de ene op de andere dag het KDV niet meer leuk vond. Tranen met tuiten. Juffies waren lief, beestjes waren ook lief, moestuin was lief, mama was lief. Maar hij wilde toch niet meer naar ´school´.

En toen stond ik aan het aanrecht, peuter naast me met zijn handjes in het water, en ons gesprekje ging over oma, en over oppas en over juffies van de nieuwe school en ineens kwam daar het zinnetje; op school is niet Jopie.

Geen idee wie (of wat) Jopie is, maar Jopie maakte blijkbaar indruk. Op het nieuwe KDV is geen Jopie, en daar gaat het weer prima.

Dus met dit in mijn achterhoofd denk ik dat je op het nieuwe KDV gewoon kunt starten met twee dagen en dan even afwachten wat er gebeurt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook met 2 dagen starten. Of anders iig peuterspeelzaal erbij nemen voor 2 ochtenden.

Zeker als er sprake is van een vertraagde taalontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zijn op die leeftijd erg egocentrisch en spelen naast en niet met elkaar. Het is echt onzin dat een kind wat vaker komt beter in de groep ligt. Als kind x alleen op dinsdag komt dan is dat een feit en nemen andere kinderen dat ook aan.

Aan taalontwikkeling kun je zelf heel veel doen, daar hoeft een kind niet voor naar een kdv. Zeker niet als een kind er niet happy is en niet tot spelen komt. Veel liedjes zingen en boekjes lezen en voor het contact af en toe een speelafspraakje. In een veilige omgeving zal je kind meer leren dan op een kdv waar hij zich niet veilig voelt.
Alle reacties Link kopieren
Als kind aangeeft dat hij geen fruit wil eten wordt hij blijkbaar gepushed door de juf om het wel te doen.

Ik zou niet willen dat kind gedwongen wordt om te eten. Dus daar zou ik als eerste iets van zeggen.

Een medewerker die dat een goed idee vindt kan in mijn ogen nooit een goede KDV medewerkster zijn.

Dus zou ik kind zo weinig mogelijk laten gaan.

Hopelijk is het nieuwe KDV beter en dan zou ik kind dan weer 2 dagen laten gaan.

Vindt kind het dan nog niet leuk. Dan ander KDV zoeken.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
07-08-2018 18:52
Als kind aangeeft dat hij geen fruit wil eten wordt hij blijkbaar gepushed door de juf om het wel te doen.

Ik zou niet willen dat kind gedwongen wordt om te eten. Dus daar zou ik als eerste iets van zeggen.

Een medewerker die dat een goed idee vindt kan in mijn ogen nooit een goede KDV medewerkster zijn.

Dus zou ik kind zo weinig mogelijk laten gaan.

Hopelijk is het nieuwe KDV beter en dan zou ik kind dan weer 2 dagen laten gaan.

Vindt kind het dan nog niet leuk. Dan ander KDV zoeken.
Het feit dat een kind van 2,5 aangeeft dat hij geen fruit wil eten hoeft niks met de oorzaak te maken te hebben. Natuurlijk, ik zou het even navragen, maar kinderen kunnen op die leeftijd vaak nog helemaal niet uitleggen waarom ze iets niet willen of leuk vinden. Net als kinderen tot 5/7 bijna alles wat ze niet willen benoemen met ‘buikpijn’. Ook als ze eigenlijk gepest worden, of de nieuwe poster eng vinden.
Dus navragen, prima, maar niet meteen van allerlei dingen uitgaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat Nausciaa zegt wilde ik ook al typen, een kind van die leeftijd interpreteert dingen soms ook heel anders of vertelt dingen die niet helemaal (of helemaal niet) kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Nu is zijn taal overigens goed. Hij praat nu meer dan sommige andere kindjes van zijn leeftijd. Dat heeft een vlucht genomen toen we van 1 naar 2 dagen gingen.

Ik vind het lastig. Kk denk ook dat hij moet wennen aan de oudere kindjes. In zijn oude groep was hij op het laatst een van de oudsten en de gangmaker. Hij bedacht de spelletjes zeg maar.

Als ik hem breng is het weer huilen net als in het begin, al is dat wel vlug over. Als ik hem kom halen zit hij vaak ergens alleen. Dat vind ik dan zo zielig, maar misschien maak ik dat ook groter dan het is. Maar feit ijft dat hij toch niet helemaal lekker in zn vel zit.
Ik ga denk ik ik voor 2 dagen zodat hij ook wat sneller kan wennen op nieuwe kdv.
Maar ergens voelt het ook krom dat ik mijn kind wegbreng terwijl ik gewoon thuis ben. Als hij nou stond te popelen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven