Lijf & Lijn alle pijlers

drie maaltijden per dag

09-08-2018 13:38 697 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik wil een kilo of 6 kwijt.
Nu heb ik bedacht dat ik naar 3 maaltijden per dag wil.
Zodat ik niet constant aan hoef te denken wat ik (tussendoor) ga eten en ik denk ook dat het mijn bloedsuikerspiegel ten goede komt (vaak als ik wat eet, krijg ik daarna weer extra trek).
Wie doet dit nog meer en wat eet je dan zoal?
Ik ben vandaag begonnen en het bevalt me tot nu toe goed. Ik eet wel ongeveer 500 kcal per maaltijd zodat ik er een paar uur tegen aan kan.

Dit is wat ik vandaag eet/ heb gegeten

Ontbijt om 6.30 : 300 ml magere yoghurt met 5 eetlepels havermout, handje rozijnen en handje blauwe bessen
Lunch om 12.30: 3 bruine boterhammen, met pindakaas en met jam en 2 pruimen
Avondeten om 18 uur: 3 kleine gekookte aardappelen, een tartaartje en spinazie

Als ik ga hardlopen (45 min) zal ik na het hardlopen nog wel iets extras eten zoals een bakje yoghurt met een appel bijvoorbeeld.

Wat vinden jullie ervan?
anoniem_372094 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 13:40
3.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij erg weinig om de hele dag op te gaan. Sowieso vraag ik me af of je nu wel genoeg fruit en groente binnen krijgt.

Waarom niet als tussendoortje een sinaasappel/appel of een stuk komkommer?
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Het is prima om 3 maaltijden per dag te eten en geen tussendoortjes. Die tussendoortjes worden vooral gepromoot door de voedingsindustrie. Er zijn wetenschappers die aangeven dat het voor een stabiele stofwisseling beter is om maar 3x per dag te eten.

1500 kcal per dag kan voor iemand die ook sport/fysieke arbeid verricht te weinig zijn. En ik zou voor de lunch voor minder snelle koolhydraten kiezen. Meer vet en eiwitten. Dus geen jam en pindakaas maar gewone kaas, notenpasta of een gevulde salade of soep.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
3 maaltijden per dag en geen tussendoortjes is heel gezond. Als je wilt afvallen volgens deze eetmethode kan ik je het boek Hoe word ik een Supervetverbrander van Maaike de Vries aanraden.

Een paar tips:
  • kies voor volle producten, dus volle yoghurt en geen magere of halfvolle. Roomboter en geen margarine en halvarine. Volle producten verzadigen beter.
  • eet genoeg eiwit, neem een gekookt ei bij de lunch of het ontbijt. Eiwitten verzadigen goed.
  • eet veel groenten, neem wat groenten bij de lunch en neem minstens 2 soorten groenten bij het avondeten. Groenten zijn gezond en ze bevatten veel vezels, dat werkt verzadigend.
anoniem_287123 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 13:47
2.52% gewijzigd
Ik eet altijd al 3 maaltijden per dag en niks tussendoor, ik ben daar niet van afgevallen. Het voornaamste is het terugbrengen van het aantal calorieën, hoe vaak per dag je eet is niet zo heel belangrijk.

Hoewel er ook theorieën zijn dat het goed is om de hele dag door kleine hoeveelheden te eten, om zo de verbranding aan de gang te houden. Ach je, er zijn zoveel methoden.
Alle reacties Link kopieren
Elske1975: bedankt voor deze bruikbare tips! daar heb ik wat aan :-) ga ze zeker toepassen. Eet jij ook op deze manier?

Lizbakker: Weet ik hoor, dat je ook prima met 6 maaltijden kan afvallen. Maar ik denk dat deze manier prettiger is voor mij vanwege de redenen die ik in de OP heb genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai: Klopt op sportdagen is dit zeker te weinig voor mij.. ben 1.80 cm.
Ik eet dan ook extra op die dagen (4 x) .. Ik sport 2x per week
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
09-08-2018 13:46
3 maaltijden per dag en geen tussendoortjes is heel gezond. Als je wilt afvallen volgens deze eetmethode kan ik je het boek Hoe word ik een Supervetverbrander van Maaike de Vries aanraden.

Een paar tips:
  • kies voor volle producten, dus volle yoghurt en geen magere of halfvolle. Roomboter en geen margarine en halvarine. Volle producten verzadigen beter.
  • eet genoeg eiwit, neem een gekookt ei bij de lunch of het ontbijt. Eiwitten verzadigen goed.
  • eet veel groenten, neem wat groenten bij de lunch en neem minstens 2 soorten groenten bij het avondeten. Groenten zijn gezond en ze bevatten veel vezels, dat werkt verzadigend.
+1, heel goed boek!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai: bedankt voor de tip, ga ik meer kaas eten ipv zoet beleg :-)
De pindakaas is wel 100 procent van pindas en wat zeezout, verder geen toevoegingen.
Alle reacties Link kopieren
Daev83 schreef:
09-08-2018 13:56
Hamerhaai: Klopt op sportdagen is dit zeker te weinig voor mij.. ben 1.80 cm.
Ik eet dan ook extra op die dagen (4 x) .. Ik sport 2x per week

Niet alleen extra eten op dagen dat je sport. Want je verbruik namelijk niet de energie die je rond het sporten inneemt, maar wat je in het algemeen tot je neemt. Ik zou er dan eerder voor kiezen om meer te eten op alle dagen, en niet extra op dagen dat je sport.

Voor (spier)herstel zou je extra eiwitten kunnen nemen na het sporten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Boek ga ik ook lezen, thanks!!
Alle reacties Link kopieren
Daev83 schreef:
09-08-2018 13:58
Hamerhaai: bedankt voor de tip, ga ik meer kaas eten ipv zoet beleg :-)
De pindakaas is wel 100 procent van pindas en wat zeezout, verder geen toevoegingen.

Noten zijn gezond, maar pinda's zijn geen noten en bevatten veel koolhydraten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-08-2018 13:59
Niet alleen extra eten op dagen dat je sport. Want je verbruik namelijk niet de energie die je rond het sporten inneemt, maar wat je in het algemeen tot je neemt. Ik zou er dan eerder voor kiezen om meer te eten op alle dagen, en niet extra op dagen dat je sport.

Voor (spier)herstel zou je extra eiwitten kunnen nemen na het sporten.
Ik wil het wel tot 3x per dag eten beperken, ik denk dat mijn bloedsuikerspiegel dat fijner vind..
Heb je tips over hoe ik voldoende zou kunnen eten die drie maaltijden?
hamerhaai schreef:
09-08-2018 14:01
Noten zijn gezond, maar pinda's zijn geen noten en bevatten veel koolhydraten.
Een pinda bevat juist heel weinig koolhydraten!

https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... el/?id=779
anoniem_352904 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 14:14
Reden: aanvulling
15.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
09-08-2018 13:40
Het lijkt mij erg weinig om de hele dag op te gaan. Sowieso vraag ik me af of je nu wel genoeg fruit en groente binnen krijgt.
Als je geen bijzonder zware arbeid verricht is dit meer dan genoeg voor een normaal persoon. Zelfs als we denken dat we weinig eten krijgen de meesten nog meer dan genoeg energie binnen.
Daev83 schreef:
09-08-2018 13:54
Elske1975: bedankt voor deze bruikbare tips! daar heb ik wat aan :-) ga ze zeker toepassen. Eet jij ook op deze manier?
Ik eet ook op die manier op de meeste dagen. Ik eet ook wel eens 1 maaltijd of 2 maaltijden per dag. Ik ben nu alweer jaren op mijn streefgewicht. 2 jaar geleden 14 kilo afgevallen.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
09-08-2018 14:22
Ik eet ook op die manier op de meeste dagen. Ik eet ook wel eens 1 maaltijd of 2 maaltijden per dag. Ik ben nu alweer jaren op mijn streefgewicht. 2 jaar geleden 14 kilo afgevallen.
Super goed!!
Ik ben al eerder een aantal kilo afgevallen, maar val steeds weer terug in snoepbuien.
Nu denk ik wel dat ik de knop om heb om er echt voor te gaan.
Vandaag dagje drie maaltijden en bevalt tot nu toe erg goed! Geen honger tussendoor en denk ook minder aan eten omdat ik weet waar ik aan toe ben. (gewoon 3x pd eten)
Ik heb echt het idee dat tussendoor eten juist ervoor zorgt dat ik meer trek krijg.
En bovendien vind ik het fijn dat ik nu gewoon drie stevige maaltijden kan eten (ik eet graag flinke maaltijden)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar precies op die manier 13 kilo afgevallen. Ik heb overigens gewoon gegeten, zoals ik het gewend was, maar heb letterlijk alle tussendoortjes laten staan.
Drie maaltijden per dag, waaronder ook gewoon friet of een boterham met zoet beleg, maar niks meer tussendoor. Ik heb berekend dat ik per dag tussen de 1200 en 1500 calorieen at. In 9 maanden ben ik 13 kilo afgevallen.
Juist omdat het zo duidelijk was, 3 maaltijden en verder niks, was dit goed vol te houden. In het weekend nam ik 1x een extraatje (beetje M&M's of chips).
Om op gewicht te blijven, neem ik 's ochtends nu wel weer een tussendoortje, maar de verdere dag niks. In het weekend ben ik ook weer iets soepeler met tussendoortjes. Ben nu al een jaar stabiel op gewicht.
Voor mij werkte het heel goed om met mezelf de afspraak te maken om geen tussendoortjes te eten. Het is toch een soort levensstijl die vrij duidelijk is.
Ik wens je veel succes!
Daev83 schreef:
09-08-2018 15:23
Ik heb echt het idee dat tussendoor eten juist ervoor zorgt dat ik meer trek krijg.
Bij mij werkt dat ook zo! Voor ik met minder eetmomenten begon at ik de hele dag door en niet de gezondste dingen (denk aan croissants, pistoletjes, chips, chocolade, drop, ijs, snoep enz.) Ik had echt de hele dag trek. Dat is gelukkig helemaal weg nu!
Alle reacties Link kopieren
Duet: goed om zo'n succesverhaal te horen!
Het werkt dus echt! :).
Goed gedaan zeg!
Lijkt me een erg duidelijke manier van eten.. en lekker simpel.
Je hoeft er niet ingewikkeld over na te denken, gewoon 3 voedzame maaltijden, verder niks!
En als je 500 kcal per maaltijd mag kun je inderdaad ook weleens wat lekkers op brood eten of een keer frites..
Fijn dat het zo goed is bevallen!
Had je in het begin last van hongergevoel?
Was je er snel aan gewend?
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
09-08-2018 17:50
Bij mij werkt dat ook zo! Voor ik met minder eetmomenten begon at ik de hele dag door en niet de gezondste dingen (denk aan croissants, pistoletjes, chips, chocolade, drop, ijs, snoep enz.) Ik had echt de hele dag trek. Dat is gelukkig helemaal weg nu!
Fijn is dat! Ik denk dat je gewoon minder met eten bezig bent en daardoor minder trek hebt.
Maar ook iets met die bloedsuikerspiegel.
Ik had vandaag een prima dag! Is me goed bevallen!
Nu volhouden zo :) .
Alle reacties Link kopieren
Daev83 schreef:
09-08-2018 17:53
Duet: goed om zo'n succesverhaal te horen!
Het werkt dus echt! :).
Goed gedaan zeg!
Lijkt me een erg duidelijke manier van eten.. en lekker simpel.
Je hoeft er niet ingewikkeld over na te denken, gewoon 3 voedzame maaltijden, verder niks!
En als je 500 kcal per maaltijd mag kun je inderdaad ook weleens wat lekkers op brood eten of een keer frites..
Fijn dat het zo goed is bevallen!
Had je in het begin last van hongergevoel?
Was je er snel aan gewend?
Ja, in het begin (eerste week/twee weken) wel een hongergevoel op de momenten dat ik anders iets tussendoor zou eten. Maar na 2 weken was dat over. Meestal dronk ik op die momenten dan een kop koffie of thee en ik heb vaker suikervrije kauwgum tussendoor genomen. Ik was er snel aan gewend. En verder at ik tijdens de maaltijden gewoon wat ik gewend was en na het avondeten ook gewoon een toetje. Ik hoefde dus niet na te denken over allerlei gezonde groente-happen of koolhydraat-vrije maaltijden. Gewoon evenwichtige normale voeding en soms een pizza of friet. Smaakte dan ook driedubbel lekker, want als het tijd was om te eten had je ook gewoon trek. Met al die aangewende tussendoortjes ben je gewoon niet meer gewend om honger te voelen. Ik zei altijd tegen mezelf honger is maar een gevoel, geen ziekte en over ....minuten/kwartier/uur ga je lekker eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! :)
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Alle reacties Link kopieren
Of je afvalt hangt precies niks af van hoeveel maaltijden je eet. Dus doe waar jij je goed bij voelt! Als je denkt dit langer vol te kunnen houden zonder tussendoortjes dan is dat helemaal prima. Mis wel wat fruit (zie het alleen bij het ontbijt), dus ik zou je aanraden om 's middags een banaan of appel te eten op brood.
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
09-08-2018 18:08
Ja, in het begin (eerste week/twee weken) wel een hongergevoel op de momenten dat ik anders iets tussendoor zou eten. Maar na 2 weken was dat over. Meestal dronk ik op die momenten dan een kop koffie of thee en ik heb vaker suikervrije kauwgum tussendoor genomen. Ik was er snel aan gewend. En verder at ik tijdens de maaltijden gewoon wat ik gewend was en na het avondeten ook gewoon een toetje. Ik hoefde dus niet na te denken over allerlei gezonde groente-happen of koolhydraat-vrije maaltijden. Gewoon evenwichtige normale voeding en soms een pizza of friet. Smaakte dan ook driedubbel lekker, want als het tijd was om te eten had je ook gewoon trek. Met al die aangewende tussendoortjes ben je gewoon niet meer gewend om honger te voelen. Ik zei altijd tegen mezelf honger is maar een gevoel, geen ziekte en over ....minuten/kwartier/uur ga je lekker eten.
Ik merk dat ik een knorrende maag krijg rond half 12 en rond half 5, maar hoef dan nog maar één uur te wachten en dat is prima op te lossen met een glas water of kop thee.
Ik heb uiteindelijk vandaag minder hongergevoel/ trek gehad dan dat ik normaal wel tussendoortjes eet..
En inderdaad het avondeten smaakte me echt heel erg goed :)..
Bedankt voor je verhaal!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven