Steeds meer voornaamswijzigingen

09-08-2018 18:10 48 berichten
Je voornaam laten wijzigingen gebeurt in Nederland steeds vaker. Daartoe moet een verzoek bij de rechter worden aangebracht. Op een enkel verzoek met een slecht, beknopt verhaal, dat later helemaal geen slecht verhaal bleek te zijn, wordt het nog altijd toegewezen ook.

Een verklaring voor de stijging is er niet. Wel is het vaak dat als men in de omgeving een andere naam gebruikt, deze wil dat dit de officiele naam wordt.

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... ieuwsbrief

Bij dit soort berichten moet ik overigens denken aan gekke namen die ouders de afgelopen jaren hun kinderen steeds vaker lijken te geven. Zou dat binnenkort ook invloed hebben op het aantal naamswijzigingen?
Waarschijnlijk laten Digentley en Readbad hun voornaam veranderen als ze 18 zijn.
Of zijn Goud Storm Bikkel Boes en Jupiler hun naam zat.
Of Djill maakt er officieel Jill van want zoveel uitleggen...
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij wel voorstellen dat iemand "Vlindertje" niet zo'n leuke naam vindt.
Ik geloof dat ik mijn naam dan ook zou laten veranderen.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
09-08-2018 18:27
Ik kan mij wel voorstellen dat iemand "Vlindertje" niet zo'n leuke naam vindt.
Ik geloof dat ik mijn naam dan ook zou laten veranderen.
Dat Bitje een beter alternatief is zullen we maar niet bevestigen. ;)
Al die vele duizenden fantasieloze Mohammeds misschien?
En idd die rare modegril tokkienamen.
Bryndise schreef:
09-08-2018 18:24
Waarschijnlijk laten Digentley en Readbad hun voornaam veranderen als ze 18 zijn.
Of zijn Goud Storm Bikkel Boes en Jupiler hun naam zat.
Of Djill maakt er officieel Jill van want zoveel uitleggen...
Dat zou over een aantal jaar best het geval kunnen zijn. Maar volgens mij is dat momenteel niet de reden dat er steeds meer voornaamswijzigingen zijn. Er staat dat het vooral is dat de omgeving de naamswijzigers kent met een andere naam en ze daarom ook officieel een andere naam willen. Maar wat zijn de oorspronkelijke namen dan? Gekke namen?
Dat is lastig te zeggen. Kan ook zijn dat mensen er meer aan wennen. Moet de persoon die het verzoek doet meerderjarig zijn?

Als iemand van 50 Knotter heet dan hoort hij waarschijnlijk al heel zijn leven: hoe heet jij??? Want in 1968 zullen er weinig Knotters zijn geboren. In 1998 misschien een paar meer maar wie weet groeien kinderen anno 2016 massaal op met klasgenootjes die Knotter, Tummel, Leeuw en Broeme heten en zitten die samen met Olivier, Floris, Thomas en Sem in de klas.

Maar wie weet vinden Broeme en Knotter het over 20 jaar ook wel vervelend, dat kan ook.
redbulletje schreef:
09-08-2018 18:29
Al die vele duizenden fantasieloze Mohammeds misschien?
En idd die rare modegril tokkienamen.
De naam Mohammed was al gebruikelijk voordat er een profeet Mohammed was geboren.
Vlindertje3978 schreef:
09-08-2018 18:29
Dat zou over een aantal jaar best het geval kunnen zijn. Maar volgens mij is dat momenteel niet de reden dat er steeds meer voornaamswijzigingen zijn. Er staat dat het vooral is dat de omgeving de naamswijzigers kent met een andere naam en ze daarom ook officieel een andere naam willen. Maar wat zijn de oorspronkelijke namen dan? Gekke namen?
Of het zijn Catharina's die al sinds dag 1 Karin heten maar enkel zo zijn ingeschreven of het is een Maria Johanna Petronella Wilhelmina maar die heet dan Marjolein of Marieke en vindt het vervelend om een rits doopnamen officieel te hebben terwijl iedereen haar aanspreekt met haar voornaam (roepnaam).
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 18:35
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn naam veranderd. In de naam die mijn moeder mij eigenlijk wou geven maar mijn vader vond een andere naam leuker. En die andere naam was het dus geworden. Nou; niet te spellen. Hoor je letterlijk nooit. Er bestaat maar 1 iemand in Nederland met die naam, en gelukkig ben ik het niet :-D Ik heb mijn 'nieuwe' naam wel dichtbij originele naam gehouden, een soort afkorting. Die je vaker hoort. Mijn vader baalt er enorm van, die vond hem juist zo leuk. Duurde jaren voor hij de nieuwe naam accepteerde :-D
redbulletje schreef:
09-08-2018 18:29
Al die vele duizenden fantasieloze Mohammeds misschien?
De enige waarvan ik weet dat die het heeft gedaan heette zo voor de wijziging.
NYC schreef:
09-08-2018 18:34
Of het zijn Catharina's die al sinds dag 1 Karin heten maar enkel zo zijn ingeschreven of het is een Maria Johanna Petronella Wilhelmina maar die heet dan Marjolein of Marieke en vindt het vervelend om een rits doopnamen officieel te hebben terwijl iedereen haar aanspreekt met haar voornaam (roepnaam).
Wat is er bezwaarlijk aan meerdere voornamen hebben? Alleen maar handig toch als je een geslachtsnaam als De Jong draagt?
Nee hoor, vaak zijn het helemaal niet de rare namen. Er zijn ook meer transgenders dan vroeger die een naamswijziging aanvragen. Verder zijn het echt vaak normale namen die worden omgezet. Antonius naar Ton bijvoorbeeld. Sterker nog, er zijn ook vaak aanvragen van mensen die een rare naam wíllen. Die verzoeken worden wel meestal afgewezen.

Maar er zijn ook uitspraken van naamwijziging ivm adoptie waarbij voor- en achternaam veranderen. Maar ook vaak worden ook een moeilijke jeugd of andere problemen aangevoerd.

Op rechtspraak.nl kun je gewoon zoeken op uitspraken.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 18:54
7.20% gewijzigd
Vlindertje3978 schreef:
09-08-2018 18:36
Wat is er bezwaarlijk aan meerdere voornamen hebben? Alleen maar handig toch als je een geslachtsnaam als De Jong draagt?
Niks. Ik probeerde een argument te bedenken waarbij de omgeving iedereen iemand kent onder een andere naam (Marieke, Marjolein) dan onder de officiële naam of namen.

Geen van de doopnamen zal waarschijnlijk een echte roepnaam zijn.
Een Catharina is vaak Karin, Johanna is in de praktijk vaak Janneke en Cornelis is vaak Kees. Dat bedoelde ik meer.
Vlindertje3978 schreef:
09-08-2018 18:36
Wat is er bezwaarlijk aan meerdere voornamen hebben? Alleen maar handig toch als je een geslachtsnaam als De Jong draagt?
Zo'n verzoek wordt dan ook vaak afgewezen met als reden dat er geen zwaarwegend belang is.
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik (ik ben uit de Anita, Natascha, Bianca, Jolanda-generatie) een vrij normale en gangbare naam maar zeg ik nu iets heel geks als ik zeg dat je dan toch gewoon een roepnaam hanteert en dat de rest: Maria-Jacoba-Cornelia-Swaentje alleen bij officiële gebeurtenissen wordt genoemd dan wel op officiële documenten vermeld staat.

Wellicht is dat bij namen als Broeme, Aardpeer en Desdiquany lastiger...alhoewel, Bram, Aart en Debby dit ook oplossen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alweer een topic over je naam laten veranderen? :-?
De vorige is denk ik nog gewoon actief.

TO, je kan altijd een nickname gebruiken en die mag je veranderen zo vaak je wil. Al heet je vandaag vlindertje en morgen de goede samaritaan. Allemaal toegestaan; alleen niet in een grote-mensen paspoort.

Simpeler kan ik het niet maken..
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
09-08-2018 18:34
Of het zijn Catharina's die al sinds dag 1 Karin heten maar enkel zo zijn ingeschreven of het is een Maria Johanna Petronella Wilhelmina maar die heet dan Marjolein of Marieke en vindt het vervelend om een rits doopnamen officieel te hebben terwijl iedereen haar aanspreekt met haar voornaam (roepnaam).
Vanwege deze reden heb ik serieus over nagedacht om mijn roepnaam mijn officiële voornaam te zijn. Vooral ook omdat het met een andere ketter begint. Dan krijg ik bv brieven met h Janssen terwijl voornaam l Janssen zou zijn ik heb dan toch vaak het idee als ik die brieven krijg dat ben ik niet
Je hoeft toch niet officieel langs de rechter om je roepnaam te laten wijzigen? Mijn officiële naam is Maria met nog wat katholieke doopnamen er achter. Mijn roepnaam is al sinds mijn geboorte Marana. Geen hond die mij ooit Maria noemt, behalve bij heel officiële gelegenheden zoals toen ik trouwde.
Als transgender snap ik wel dat je naar de rechter gaat, maar als je Desteney Shaqoia heet officieel kun je gewoon tegen je omgeving zeggen dat je voortaan Daisy genoemd wilt worden.
LizBakker schreef:
09-08-2018 18:45
Nee hoor, vaak zijn het helemaal niet de rare namen. Er zijn ook meer transgenders dan vroeger die een naamswijziging aanvragen. Verder zijn het echt vaak normale namen die worden omgezet. Antonius naar Ton bijvoorbeeld. Sterker nog, er zijn ook vaak aanvragen van mensen die een rare naam wíllen. Die verzoeken worden wel meestal afgewezen.

Maar er zijn ook uitspraken van naamwijziging ivm adoptie waarbij voor- en achternaam veranderen. Maar ook vaak worden ook een moeilijke jeugd of andere problemen aangevoerd.

Op rechtspraak.nl kun je gewoon zoeken op uitspraken.
Wat op Rechtspraak staat is maar een heel klein deel van alle uitspraken. Het zijn vooral uitspraken die de media hebben gehaald.
Marana-- schreef:
09-08-2018 19:04
Je hoeft toch niet officieel langs de rechter om je roepnaam te laten wijzigen? Mijn officiële naam is Maria met nog wat katholieke doopnamen er achter. Mijn roepnaam is al sinds mijn geboorte Marana. Geen hond die mij ooit Maria noemt, behalve bij heel officiële gelegenheden zoals toen ik trouwde.
Als transgender snap ik wel dat je naar de rechter gaat, maar als je Desteney Shaqoia heet officieel kun je gewoon tegen je omgeving zeggen dat je voortaan Daisy genoemd wilt worden.
Van namen zoals Marianne die je officieel wil laten veranderen in Maria begrijp ik ook niet zo goed waarom je naar de rechter zou gaan. Tenzij je een hele negatieve herinnering hebt aan Marianne.
Vlindertje3978 schreef:
09-08-2018 19:18
Wat op Rechtspraak staat is maar een heel klein deel van alle uitspraken. Het zijn vooral uitspraken die de media hebben gehaald.
Juist niet; het zijn bijna allemaal geanonimiseerde uitspraken die buiten de media worden gehouden.
Ik denk dat de 'maakbaarheid' van het leven anders is; vroeger had je het er maar mee te doen, tegenwoordig verander je iets dat je afschuwelijk vindt.

Verder denk ik dat het vroeger gemakkelijker was om te 'verdwijnen'; rotjeugd gehad, gepest op school of werk, gewelddadige ex ... Ga aan de andere kant van het land wonen met een geheim nummer en je was 'van de kaart'. Tegenwoordig met social media, de zoekmogelijkheden via het Internet, het is Godsonmogelijk echt onvindbaar te worden. Behalve misschien met een nieuwe naam.
Vlindertje3978 schreef:
09-08-2018 19:19
Van namen zoals Marianne die je officieel wil laten veranderen in Maria begrijp ik ook niet zo goed waarom je naar de rechter zou gaan. Tenzij je een hele negatieve herinnering hebt aan Marianne.
Ik denk dat het aan de rechter is hoe legitiem een reden is. Ik kan me bijv voorstellen dat iemand baalt omdat hij door aparte ouders Yankatanka-BooBoo is genoemd en daar vanaf wil omdat hij jaren is gepest en Jan wil heten eerder het verzoek krijgt ingewilligd dan iemand die Jan heet en zegt: ik ben kunstenaar en Yankatanka-BooBoo past beter bij mij dan... Jan.
Ook al kan Yankatanka-Booboo zich informeel ook allang gewoon voorstellen als Jan.
Alle reacties Link kopieren
Precies, het zal de maakbaarheid van het leven nu zijn.
Niet kunnen accepteren en tegenwoordig is men assertiever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven