Werk & Studie alle pijlers

Problemen eerste-generatiestudent. Bekrompen familie

10-08-2018 00:13 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
_______________________________________
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-08-2018 15:48
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP. Mvg Moderator Viva forum
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je blik op je eigen familie komt niet echt positief over......
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog thuiswonend en om zowel praktische als financiële redenen, is het voor mij niet mogelijk om op kamers te gaan.

Ik vind dit altijd zo'n kulargument! Duizenden studenten wonen op kamers. Waarom kan jij dat niet?

En als mijn kind het opeens hoog in zijn of haar bol zou krijgen na een paar maanden studie, zou ik ze niet serieus meer nemen. Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
Rasistisch moet racistisch zijn! Ja leuk, hier ook hetzelfde maar school is maar school. Uiteindelijk ontwikkel je jezelf en zijn je kansen, als het goed is, een stuk beter bij het vinden van een baan. Voor de rest verandert er niet veel. Misschien vrienden maken op school en op sport/bijbaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik verder lees, joh.....ach je bent nog jong....ik merk aan mezelf dat ik me aan je irriteer, je voelt je heel wat blijkbaar, met je moeilijke "woorden". Wat wil je u eigenlijk met dit topic? Concrete vraag aub.....
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
10-08-2018 00:21
Ik ben nog thuiswonend en om zowel praktische als financiële redenen, is het voor mij niet mogelijk om op kamers te gaan.

Ik vind dit altijd zo'n kulargument! Duizenden studenten wonen op kamers. Waarom kan jij dat niet?

En als mijn kind het opeens hoog in zijn of haar bol zou krijgen na een paar maanden studie, zou ik ze niet serieus meer nemen. Kom op zeg.
Hogeschool heb ik het idee dat mensen niet op kamers gaan. Is ook niet nodig. Dat geld kun je beter besteden of sparen.
Je klinkt vooral zelf heel bekrompen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je erg uit de hoogte over komen en denigrerend praten over je enige familie. Je bent niet opeens een beter mens dan je familie omdat je nu op de hogeschool zit hè.
Alle reacties Link kopieren
De school biedt wel activiteiten aan, maar gezien mijn klasgenoten daar geen behoefte aan lijken hebben, voel ik me geremd om daaraan deel te nemen. Het voelt zo stom om dat in m'n eentje te doen. Ik zou graag meer uit m'n studententijd willen halen en mijn netwerk uitbreiden.

Lijken je klasgenoten geen behoefte te hebben of denken zij dat het cool is om zo te doen. Als jij een netwerk op wil bouwen zal je stappen moeten ondernemen zonder te kijken naar wat je klasgenoten willen, maar door te kijken naar wat jij wil. Ga er op uit, ga doen wat je denkt dat leuk is, en misschien haalt de rest van de groep opgelucht adem omdat zij dat nu ook kunnen doen. Jullie gedragen je nog als een groep middelbare scholieren die vooral niet anders willen zijn dan de rest. En daar bereik je dus gewoon niets mee.
Op deze manier denk jij even bekrompen als dat je denkt dat je familie denkt
nlies wijzigde dit bericht op 10-08-2018 00:36
4.57% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Je laat hier nogal een beetje het standaard beeld van ‘ik ben student dus nu stel ik wat voor’ zien. Terwijl een jaar hbo je echt niet ineens zo compleet verandert hoor. Het kan dat jij een beetje een buitenbeentje bent in je familie, dat komt voor. Maar je schuift dat nu af op ‘beter opgeleid, zij zijn simpel en ik veel beter’, terwijl het nooit zo zwart-wit is. Ik ben (nou ja, was, ben inmiddels als lang klaar) denk ik ook eerste generatie student, maar heb daar nog nooit zo over nagedacht. Ik ben namelijk ook maar gewoon een mens. Mijn ouders houden meer van klassieke muziek dan ik, ondanks dat die ‘maar’ middelbare school hebben gedaan. Ik heb soms interesses die zij niet hebben, maar dat geldt ook voor mijn broer en mijn ouders, terwijl mijn broer ook niet gestudeerd heeft. En bovendien lult die echt iedereen onder de tafel (tot aan de hoogleraren bij mijn promotie aan toe).
Thuis vaktaal gebruiken begrijp ik ook niet. Ik ben medisch opgeleid, dus op mijn werk heeft een patient laryngitis. Maar thuis heb ik gewoon keelontsteking hoor. Mijn collega heeft een fissuur van een radiaal ligament, maar thuis gewoon last van zijn knie. Hoe moeilijk is dat nou helemaal?

Als je thuis zo overkomt als hier, snap ik best dat je familie je behoorlijk omhoog gevallen vindt, want zo klink je ook. Het is niet aan jou om hen ‘moeilijke woorden’ uit te leggen, tenzij iemand je daar om vraagt.
Goed van je dat je je opleiding serieus neemt, maar blijf wel een beetje realistisch hoor. Er studeren duizenden en duizenden mensen per jaar af, en jij bent nog maar net begonnen. Dat maakt je niet ineens een soort van superman.
nausicaa wijzigde dit bericht op 10-08-2018 00:38
1.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je komt niet echt aardig over als je over jouw familie schrijft. Ik denk dat je heel veel zaken gooit op ‘eerstegeneratie student zijn’ die daar niet thuishoren. Het is niet zo dat mijn ouders mijn muziek konden waarderen en die hebben wel gestudeerd (oké, ik was dan meer van rapmuziek maar de literaire meerwaarde van die maatschappijkritische songs vonden ze toch beter klinken uit de mond van Bob Dylan).

Mijn ouders gingen niet eens mee naar open dagen, dat vonden ze toch echt mijn eigen pakkie an. Qua netwerk had ik als gammafiguur ook niet veel aan twee bèta’s. En ze vulden ook niet de maandelijkse gaten (dat stukje maand dat nog over is aan het einde van het bijbaansalaris en basisbeurs). Dat was gewoon een ‘ervaring’.

Natuurlijk kun jij je netwerk niet uitbreiden als je steeds verwacht dat mensen die je al kent (klasgenoten) hetzelfde gaan doen. Je kunt ook gewoon solo aanmelden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt hier als een 16jarige. Draag je ook een stropdas?
Alle reacties Link kopieren
Ook als je niet gaat studeren maak je een andere ontwikkeling mee dan je ouders als je op een bepaalde leeftijd komt.
Hoort er bij. Je eigen weg zoeken, je eigen mening vormen, je eigen denkkader. Ook kinderen van ouders die wel hebben gestudeerd maken dat mee, want die denken net zo goed dat ze iets leren waar hun ouders nog nooit van hebben gehoord of bij hebben stil gestaan.

Misschien ben jij je er meer van bewust, omdat studeren mee brengt dat je wordt aangezet tot nadenken en dingen niet als vanzelfsprekend nemen. Het kan goed zijn dat jouw ouders niet op die manier hebben leren kijken naar de wereld. Dat maakt niet dat je beter bezig bent, maar gewoon anders.

Neem de mensen om je heen, en vooral diegenen die dichtbij je staan, serieus en zoals ze zijn. Waardeer wat er wel is, in plaats van alleen te kijken naar wat er niet is. Dan doen ze dat ook bij jou.
...
anoniem_6368c0de068c3 wijzigde dit bericht op 12-08-2018 13:49
97.65% gewijzigd
Blijf vooral normaal.. je hebt nog niet zoveel gepresteerd..
Alle reacties Link kopieren
En nog even:
Voor je je familie bekrompen gaat noemen, besef wel even dat zij er voor hebben gezorgd, en nog zorgen, dat jij kàn studeren.

Je zo verheven voelen terwijl zij je hebben opgevoed tot wie je nu bent en financieel nog voor je zorgen, is behoorlijk arrogant en ontzettend misplaatst.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 10-08-2018 00:53
35.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het verhaal wel een beetje (hoogopgeleid). Ik neem afstand van sommige gevoelige discussies, meningen en politieke opvattingen van sommige mensen en bemoei me niet teveel met andermans leven. Ik probeer wel assertief te zijn, maar dat werkt niet bij iedereen. Als sommige mensen het te bont naar mijn idee maken, dan zeg ik dat soms (afhankelijk van de persoon in kwestie, sommigen kunnen namelijk niet tegen kritiek en worden agressief) en ga ik niet meer met ze om.

Voor de rest kan ik om heel veel dingen lachen, ook om puberale grappen.

Ik zou gewoon aan de introductieweek meedoen. Ik heb dat vroeger ook gedaan, het was interessant, gezellig, daarmee leer je nieuwe mensen kennen.
Don't follow me. I'm lost too..
Alle reacties Link kopieren
Jeminee..mag ik een teiltje?
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook eerstegeneratiestudent met 0 geld, ben lekker op mezelf gaan wonen (doe het!). Ga lekker bij een vereniging, kijk ook eens naar algemenere verenigingen die tussen uni en hbo inzitten en voor beide toegankelijk zijn, zoals studentenvakbonden, koren, toneelverenigingen, campustijdschriften of (brrrr) een dispuut.
Kom nog es terug als je effectief afgestudeerd bent :-D.

Of moet jij dan ineens héél de familie gaan onderhouden :-D?


Je bent het buitenbeentje van de familie dat nu éénmaal niet van Hazes en de Toppers houdt. En je studeert op dit moment.

Niet op kamers snap ik overigens nog.

Maar waarom zou je niet zonder je klasgenoten bij een studentenvereniging kunnen?
Kan nog handig van pas komen zo'n stel oudere jaars in een vereniging die alle examens al es gezien hebben ... zeker als je dus geen familie hebt die je kan helpen :devil:.
Je doet een opleiding op de Hogeschool en doet alsof je een ingewikkelde studie technische natuurkunde doet in Delft naast je nog vijf andere studies.
Je hebt geen colleges, je hebt lessen.
Even weer landen jij, want je hebt het te hoog in je bol nu.
Stop even met je wannabe hyperintelligent zijn-houding.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre, tikkeltje minder neerbuigend naar het hbo toe mag wel zeg :')
Zeeepje schreef:
10-08-2018 01:12
sinnombre, tikkeltje minder neerbuigend naar het hbo toe mag wel zeg :')
Denk dat ie eerder TO terug naar realiteit wilt halen... TO beseft waarschijnlijk niet dat 1/3 mensen minimaal HBO niveau hebben...
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
10-08-2018 01:25
Denk dat ie eerder TO terug naar realiteit wilt halen... TO beseft waarschijnlijk niet dat 1/3 mensen minimaal HBO niveau hebben...
Ik snap het... Denk ook wel dat TO misschien beetje verkeerd wordt begrepen, ik heb ook in die positie gezeten (heb uni gedaan) en de vervreemding is echt moeilijk, zowel naar je niet-opgeleide oudere omgeving toe, als naar je nieuwe opgeleide omgeving waar je ook niet helemaal in past. Je moet je zonder steun of begrip een weg zoeken in een geheel nieuwe wereld. Dat gedeelte snap ik goed, al komt TO's bewoording soms hard over en had dat zorgvuldiger gekund.
Alle reacties Link kopieren
Stel je niet aan. Op t HBO zijn er helemaal geen colleges, gewoon les.
En thuis kan je gewoon normaal praten, heb respect voor je ouders! Zij zorgen er wel voor dat je nu naar school kan gaan en te (vr)eten hebt!
Ben blij dat mijn dochter op de uni normaal doet, ze gaat naar "school" en heeft "les". Nooit zal ze tegen ons die niet gestudeerd hebben uit de hoogte doen en ze kan gelukkig net zo hard om onze grappen lachen als wijzelf.
Dus douw dat cognitieve denken maar lekker op een plek waar de zon nooit schijnt, omhooggevallen ettertje.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven