Er niet toe doen

12-08-2018 13:57 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn best een goed team, alleen in één ding heel verschillend. Mijn vriend heeft namelijk een uitgebreide vriendenkring – die natuurlijk ook onderhouden moet worden. Mijn (weinige) vriendschappen hebben de tand des tijds niet doorstaan. Ik heb dingen in het verleden niet uitgepraat, vriendschappen laten verwateren… Met behulp van een psych weet ik dat ik de neiging heb om me terug te trekken wanneer ik me slecht behandeld voel. Ik word getriggerd als ik het idee krijg dat ik onbelangrijk ben en trek me dan terug. Best triest, maar zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen. Het is iets wat in mijn familie een generatie-op-generatie issue is. Natuurlijk heb ik er diep van binnen geen vrede mee. De manier waarop ik mijn leven heb ingericht is best eenzaam maar weegt toch op tegen de teleurstellingen en pijn.

Ik kan mijn vriend dat natuurlijk niet opleggen en daar worstel ik vreselijk mee. Mijn vriend doet genoeg dingen buiten mij, voor de komende weken staan er buiten de gebruikelijke sportavonden, een festival, een vrijgezellenweekend, verschillende borrelavondjes en een concert gepland. Soms geldt dan dat de partner mee komt, maar daar onttrek ik me vaak aan. Alternatief is dat ik dan ook alleen thuis zit. Dat is uit vrije wil, natuurlijk, maar ik voel me ook wel gedwongen om die keus te maken. Het gaat namelijk niet om mij, maar om mijn vriend die zijn vriendin meeneemt. Het is een soort kip-ei idee… ga ik niet meer mee omdat ik me er niet bij voel horen of hoor ik er niet bij omdat ik weinig meega. Ik wil niet zielig doen, want om erbij te horen, moet er een bepaalde betrokkenheid zijn. Ik kan me voorstellen dat als mensen mijn gereserveerdheid merken, dat ook niet uitnodigt. Maar ik ben niet bij machte om dat te keren, of het wordt geforceerd en daar prikken mensen ook doorheen.

Laatst hebben we spontaan een etentje getrakteerd in een restaurant. Dat is overigens wel in overleg gegaan, beetje smoezen aan tafel en ik vond het okee. Het viel me op dat mijn vriend dan wordt bedankt. Niet ik… Nou is hij ook degene met een (aan luxe zichtbaar) hoger salaris, maar toch… het ging van de gezamenlijke rekening en daar stort ik net zo veel op. Het gaat me echt niet om het geld, maar om het gevoel wat ik ervan krijg: ik doe er niet toe. Natuurlijk kennen die mensen de details niet, maar toch voelde het alsof hij er goede sier mee maakte. Ik ben overigens zelf ook blij dat hij gul is in het rondjes bier halen zodat ik niet aan de bar hoef te stuntelen, gaat ook van de gezamenlijke rekening… al vraag ik me nu af of de rest dan denkt dat ik ondertussen alleen op andermans kosten zit te drinken.

Als er iets wordt georganiseerd, dan wordt er ook vaak een gezamenlijk kado gegeven. Dat wordt dan in de groeps-app besproken waar alleen mijn vriend in zit. Bijdrage gaat van de gezamenlijke rekening, prima… maar als ik dan vervolgens op dat feestje ben, heb ik er niks van meegekregen. Dan denk ik wel dat mijn vriend hierin een steek laat vallen. Ik heb het idee dat hij het wel prima vindt dat ze hem zien als hoofdsponsor en de leukste van ons twee, als stel.

Ik ben hier met hem over in gesprek gegaan en natuurlijk is hij zich van geen kwaad bewust, ben ik overgevoelig en zie ik dingen die er niet zijn. Het voelt inderdaad allemaal heel verwarrend en ik vraag me soms af of mijn vriend hierin wel zo leuk is voor mij. Ik vraag me ook echt af hoe ik dit zelf kan ombuigen, of dat ik me voortaan maar helemaal van deze contacten moet onthouden. Hoe zien jullie dit… en is er herkenning?? Zoals jullie inmiddels vast begrijpen, is het ook niet makkelijk om een eigen kring op te bouwen.
Dus jij onttrekt je van de groep en klaagt dan dat je geen onderdeel bent van de groep.

Begin eens met meegaan naar gezamenlijke dingen.
je hebt een behoorlijk probleem, je ben dus voor je sociale contacten geheel afhankelijk van je vriend. En over die contacten ben je ook nog eens ontevreden.

dat is behoorlijk ongelijkwaardig, wat gebeurt er met jou als je relatie stukloopt, want een duurzaam concept is dit natuurlijk niet
De titel van je OP zegt alles. Jij vind dat je er niet toe doet. Als je zo in het leven staat, zul je nooit anders ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Probeer het klein..
Zit er misschien een persoon bij de groep met wie je wat meer verbondenheid voelt? Wellicht Kun je daar wat meer in investeren? Hoeft niet gelijk een vriendschap.. gewoon samen koffie doen is al iets.

Snap je punt verder wel.
S-Meds schreef:
12-08-2018 14:04
je hebt een behoorlijk probleem, je ben dus voor je sociale contacten geheel afhankelijk van je vriend. En over die contacten ben je ook nog eens ontevreden.

dat is behoorlijk ongelijkwaardig, wat gebeurt er met jou als je relatie stukloopt, want een duurzaam concept is dit natuurlijk niet
TO is met haar vriendschappen voor de relatie ook niet goed omgegaan.
Ik zie een patroon.
weet je, als jij degene bent die zich terugtrekt, die vriendschappen laat verwateren als het moeilijk wordt, die afhankelijk is van haar vriend voor sociale contacten, die haar vriend verwijt dat hij de populaire jongen speelt omdat Hij degene die de contacten onderhoudt dan kan je je ook afvragen in hoeverre anderen er voor jou toe doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dat zijn vrienden denken dat hij alles betaalt? Is dat een aanname van hen die hij niet tegenspreekt?
Als hij dat fijn vindt, kan hij dus de bijdrages wel uit eigen zak gaan betalen, dan klopt het plaatje ook voor jou.
S-Meds schreef:
12-08-2018 14:09
weet je, als jij degene bent die zich terugtrekt, die vriendschappen laat verwateren als het moeilijk wordt, die afhankelijk is van haar vriend voor sociale contacten, die haar vriend verwijt dat hij de populaire jongen speelt omdat Hij degene die de contacten onderhoudt dan kan je je ook afvragen in hoeverre anderen er voor jou toe doen.
Precies.
Ik bedoel dit niet lullig, maar ik word al moe als ik de OP lees. Alles wordt geweid aan de ander en TO lijkt het allemaal te ondergaan in stilte.
Ik vraag mij dan af hoe gezellig TO zelf is tijdens zo'n etentje. Praat ze mee, komt ze geïnteresseerd over of straalt haar gevoel van er niet toe doen van haar af, waardoor ze mensen ook afstoot?

Mensen zijn doorgaans best bereid om in stille, verlegen mensen te investeren, maar zonder wisselwerking houdt het op den duur op.
parbleumondieu schreef:
12-08-2018 14:14
Hoe komt het dat zijn vrienden denken dat hij alles betaalt? Is dat een aanname van hen die hij niet tegenspreekt?
Als hij dat fijn vindt, kan hij dus de bijdrages wel uit eigen zak gaan betalen, dan klopt het plaatje ook voor jou.
Het is haar aanname dat anderen dat wel zullen denken.
Alle reacties Link kopieren
Zelf georganiseerd slachtofferschap is ook fijn, het kost geen inzet of moeite en je kan jezelf heel zielig vinden. Goed excuus voor Netflix en chocolade. Alleen moet je het wat minder opvallend doen als je medelijden van anderen wil
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 12-08-2018 14:20
0.86% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
12-08-2018 14:16
Het is haar aanname dat anderen dat wel zullen denken.
Als vrienden gezamenlijk een etentje trakteren, bedank ik ze allebei.
Alle reacties Link kopieren
Jee, wat ben je onzeker!
:hug:

Om te beginnen zou ik eens stoppen met het denken voor anderen. Als je jezelf ook maar enigszins vermaakt in een bepaald gezelschap, of je nou meekletst of vooral luistert, zou ik een uitnodiging niet afslaan. Ze vragen je niet voor niks mee. En door vaker iets met die groep te doen, wordt het ook steeds makkelijker.

Over dat betalen ... als je graag wil dat mensen weten dat jij trakteert, is de oplossing simpel: ga zelf pinnen!
Nemaìn’ schreef:
12-08-2018 14:16
Het is haar aanname dat anderen dat wel zullen denken.
Als hij degene is die de rekening steeds betaald is dat toch niet zo heel gek? Als ik wordt getrakteerd ga ik ook niet tijdens het etentje vragen wiens geld het echt is. Ik bedank degene die betaald en na afloop bedank ik ook de partner voor een fijne avond.
parbleumondieu schreef:
12-08-2018 14:19
Als vrienden gezamenlijk een etentje trakteren, bedank ik ze allebei.
Ligt er een beetje aan hoe “aanwezig”. TO is. Als die er als een muurbloempje bij zit, en er altijd zo bij zit en het dus lijkt alsof ze er bij moet zitten, want bij andere uitjes is ze er ook niet, zou ik ook niet denken dat zij betaalt idd.
En wtf maakt het uit wie ze denken wie wat betaalt?
Ana_Isabel** schreef:
12-08-2018 14:20
Als hij degene is die de rekening steeds betaald is dat toch niet zo heel gek? Als ik wordt getrakteerd ga ik ook niet tijdens het etentje vragen wiens geld het echt is. Ik bedank degene die betaald en na afloop bedank ik ook de partner voor een fijne avond.
Dit
Nemaìn’ schreef:
12-08-2018 14:21
Ligt er een beetje aan hoe “aanwezig”. TO is. Als die er als een muurbloempje bij zit, en er altijd zo bij zit en het dus lijkt alsof ze er bij moet zitten, want bij andere uitjes is ze er ook niet, zou ik ook niet denken dat zij betaalt idd.
En wtf maakt het uit wie ze denken wie wat betaalt?
Exact dat laatste.
Weinig mensen interesseert zoiets. Die zijn allang blij met een gratis maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de OP is de bijdrage van TO veelal niets anders dan dat betaald wordt van hun gezamenlijke rekening. Ze denkt niet mee, doet niet mee, betaalt niet mee, financiert slechts. Gek dat niemand daar voor bedankt ja
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
12-08-2018 14:23
Volgens de OP is de bijdrage van TO veelal niets anders dan dat betaald wordt van hun gezamenlijke rekening. Ze denkt niet mee, doet niet mee, betaalt niet mee, financiert slechts. Gek dat niemand daar voor bedankt ja
Spijker op de kop.
Ik hoop dat je nog wel terugkomt TO. Dit is de uitgelezen kans om jouw vluchtpatroon te doorbreken.
Alle reacties Link kopieren
Even loepen leert dat “ze bedanken me niet genoeg” wel een thema is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Vind je zelf dat jullie wel bij elkaar passen?
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is gewoon hun aanspreekpunt, jou kennen ze niet zo goed. Dat zie je vaker.

Mijn man wordt ook nooit gevraagd met gezamenlijke cadeautjes of het organiseren van iets, dat doe ik. Niet omdat niemand hem aardig vindt, maar omdat het zo gegroeid is
Alle reacties Link kopieren
Ik lees veel verongelijktheid TO. Je vindt het prettig om je terug te trekken in je veilige eenzame cocon, maar als anderen geen extra moeite in jou steken (wat jij andersom ook niet doet als ik je goed begrijp, maar misschien heb ik dat fout) voel je je tekort gedaan. Als jouw vriend de aanwezige en hartelijke persoon is van jullie 2, is het niet zo gek dat zijn vrienden meer naar hem toetrekken dan naar jou. Grote kans dat dat te maken heeft met hoe jij erbij zit en kijkt in gezelschap, daar kun je wat aan doen. Je moet ook investeren in je contacten en dat is meer dan meebetalen aan een kado waarvoor gelapt wordt met een groep.

Waarom is geld überhaupt zo belangrijk voor je, dat je 2 voorbeelden aanhaalt waarin je verongelijkt bent dat men je niet duidelijk erkent voor je bijdrage? Dat doe je toch omdat je het leuk vindt om iets te geven, en niet voor de erkenning van je uitgave?
JollyRider schreef:
12-08-2018 14:26
Even loepen leert dat “ze bedanken me niet genoeg” wel een thema is.
logisch, als je zelf vindt dat je er niet toe doet probeer je bevestiging uit anderen te halen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven