Gezondheid alle pijlers

stiekem roken, schaamte

03-09-2018 20:10 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben niet nieuw, maar zelfs anoniem durf ik dit niet te delen, daarom heb ik voor het eerst in mijn forum carrière een nieuw account aangemaakt. Irritant, ik weet het.
Het gaat om het volgende. Al jaren rook ik stiekem. Ik ben officieel vijf jaar geleden gestopt, na jaren gerookt te hebben. Nooit bij mijn ouders of broers en zussen thuis, mijn moeder rookte (buiten) en mijn vader heeft dat altijd vreselijk gevonden. Ook dat ik rookte uiteraard, maar daar werd niet over gesproken. Ze wisten dat wel, maar hebben het dus nauwelijks ooit echt gezien.
Mijn moeder is twee jaar geleden overleden aan longkanker. Te jong. Vreselijk. En ja, door het roken.
Ik was dus gestopt, zo'n vijf jaar geleden, en sindsdien denkt iedereen dat ik een niet-roker ben. Alleen mijn vriend weet het, zelfs mijn kinderen niet. Ik schaam me diep. Ik heb in de loop der jaren enkele stoppogingen gedaan, en soms met kortdurend succes. Nu wil ik echt stoppen, dat gaat vandaag gebeuren. Ik heb nog twee sigaretten, die rook ik op als mijn kinderen in bed liggen. Dan is het klaar.
Ik ben bang voor ziektes, ik voel me slecht, mijn zelfrespect is op dit vlak weg, ik voel me hypocriet. Ik ben af en toe best kortademig en de angst groeit. Is het niet te laat? Gaat het me wel lukken? Ik heb nu, door mijn eigen schuld, geen steun om me heen. Niemand weet het immers en ik schaam me zo. Ik ga het niemand vertellen, sowieso niet.
Wat wil ik nu? Ik hoop op reacties, op digitale schoppen onder mijn kont, bevestiging dat dit echt niet kan, maar eigenlijk hoop ik ook op steun. Steun in de zin van motivatie om vol te houden, geen steun voor deze verachtelijke leugen....
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je de knoop hebt door gehakt! Wat ga je doen als je morgen weer trek krijgt in een sigaret?

Zou de huisarts je kunnen helpen? Of een rookstoppoli in het ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren
Begin eens met het te vertellen
En door niet meer anoniem te zijn, dan krijg je die schoppen vanzelf
Ik geloof niet dat ze niks doorhebben.

Anders mag je mij wel eens leren hoe ik van mijn rokers lucht af kom. Je ruikt het gewoon wanneer je een sigaret op hebt. Of plan jij al 5 jaar lang iedere sigaret en dat je daarna je handen gaat wassen, een kauwgompje neemt, even een fris luchtje op spuit.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
03-09-2018 21:08
Goed dat je de knoop hebt door gehakt! Wat ga je doen als je morgen weer trek krijgt in een sigaret?

Zou de huisarts je kunnen helpen? Of een rookstoppoli in het ziekenhuis?
Bij trek in een sigaret ga ik vooral bedenken dat deze trek blijft bestaan als ik eraan toegeef. Ik kan die cirkel alleen doorbreken door geen sigaret meer op te steken. Ik heb wel nicotine pleisters voor in het begin.

Je tips over huisarts en poli hou ik in gedachten, bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Waardoor zijn eerdere pogingen mislukt?
Leg voor die situaties een alternatieve "oplossing" klaar ipv een sigaret.

Bv:
Verveling - ga een spelletje op je telefoon spelen wat je leuk vindt
Trek - dan mag je een beker lekker chocolademelk made from scratch
Stress - neem een uitgebreide douche met je favoriete doucheschuim

Ect, maar dan dingen die bij jou passen. Niet dan pas een alternatief bedenken, nu alvast "klaarleggen".

Succes, niet meer stinken, geld overhouden, jezelf niet langer ziek maken, je niet meer hoeven schamen/ stiekem hoeven doen.

:cheer:
anoniem_208023 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 21:22
0.18% gewijzigd
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
03-09-2018 21:16
Ik geloof niet dat ze niks doorhebben.

Anders mag je mij wel eens leren hoe ik van mijn rokers lucht af kom. Je ruikt het gewoon wanneer je een sigaret op hebt. Of plan jij al 5 jaar lang iedere sigaret en dat je daarna je handen gaat wassen, een kauwgompje neemt, even een fris luchtje op spuit.
Toch wel dat laatste ja. Handen wassen en tictac o.i.d. sowieso. Best dwangmatig.
Maar misschien hebben sommige mensen best iets door, dat kan. Niemand heeft het me ronduit gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hebben en dan toch roken. Ben je wel geschikt om moeder te zijn vraag ik me af?
Als zelfs jouw kinderen je niet kunnen motiveren om te stoppen met die stinkverslaving

"En nog 2 sigaretten en dan stoppen"....please, als je echt wilt verkruimel je die kankerstokjes en stop je meteen

Weer typisch uitstel gedrag

Als je niet eens voor jezelf kunt zorgen, hoe kun je dan voor anderen zorgen?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-09-2018 21:09
Begin eens met het te vertellen
En door niet meer anoniem te zijn, dan krijg je die schoppen vanzelf
Dat durf ik echt niet.
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
03-09-2018 21:21
Waardoor zijn eerdere pogingen mislukt?
Leg voor die situaties een alternatieve "oplossing" klaar ipv een sigaret.

Bv:
Verveling - ga een spelletje op je telefoon spelen wat je leuk vindt
Trek - dan mag je een beker lekker chocolademelk made from scratch
Stress - neem een uitgebreide douche met je favoriete doucheschuim

Ect, maar dan dingen die bij jou passen. Niet dan pas een alternatief bedenken, nu alvast "klaarleggen".

Succes, niet meer stinken, geld overhouden, jezelf niet langer ziek maken, je niet meer hoeven schamen/ stiekem hoeven doen.

:cheer:
Dank je wel voor je fijne reactie. Top! Hier ga ik mee aan de slag.
Mijn man denkt soms ook dat hij stiekem kan roken. Dat ruik je echt wel hoor. Er zullen heus mensen zijn die je doorhebben.
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
03-09-2018 21:21
Kinderen hebben en dan toch roken. Ben je wel geschikt om moeder te zijn vraag ik me af?
Als zelfs jouw kinderen je niet kunnen motiveren om te stoppen met die stinkverslaving

"En nog 2 sigaretten en dan stoppen"....please, als je echt wilt verkruimel je die kankerstokjes en stop je meteen

Weer typisch uitstel gedrag

Als je niet eens voor jezelf kunt zorgen, hoe kun je dan voor anderen zorgen?
Dat is inderdaad een schop onder mijn knot. En een harde ook.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is je voorstellen dat je te horen krijgt van de longarts dat je nog 6 maanden te leven hebt en moet bedenken wat je allemaal aan je kinderen en eventuele kleinkinderen zal gaan missen en zij aan jou een goede motivatie?

De moeder van mijn toenmalige beste vriendin is overleden toen ze begin 40 was. Toen ze de diagnose kreeg kon ze wel stoppen (en mijn vriendin gelukkig ook), maar dat was helaas al te laat. Ze heeft haar kleinkinderen nooit gezien en haar man is vreselijk jong alleen komen te staan. Dat is het toch allemaal niet waard ? :|
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
03-09-2018 21:24
Misschien is je voorstellen dat je te horen krijgt van de longarts dat je nog 6 maanden te leven hebt en moet bedenken wat je allemaal aan je kinderen en eventuele kleinkinderen zal gaan missen en zij aan jou een goede motivatie?

De moeder van mijn toenmalige beste vriendin is overleden toen ze begin 40 was. Toen ze de diagnose kreeg kon ze wel stoppen (en mijn vriendin gelukkig ook), maar dat was helaas al te laat. Ze heeft haar kleinkinderen nooit gezien en haar man is vreselijk jong alleen komen te staan. Dat is het toch allemaal niet waard ? :|
Nee....daar word ik heel stil van. En bang.
En nee nee nee dat is het NIET waard!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ruikt men dat je rookt. Maar top dat je dit niet doet in bijzijn van je kinderen. Ga zo door!

Ik ben ook weleens in deze situatie geweest: jarenlang niet gerookt en toen op een moeilijk moment dacht ik dat één geen kwaad kon maar dat had ik helemaal mis.

Ik wist meteen dat ik weer wou stoppen maar het duurde een halfjaar voordat ik spontaan besloot om halverwege de sigaret uit te drukken en na veertien dagen was ik weer een niet-roker. Tot nu.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-09-2018 21:26
Natuurlijk ruikt men dat je rookt. Maar top dat je dit niet doet in bijzijn van je kinderen. Ga zo door!

Ik ben ook weleens in deze situatie geweest: jarenlang niet gerookt en toen op een moeilijk moment dacht ik dat één geen kwaad kon maar dat had ik helemaal mis.

Ik wist meteen dat ik weer wou stoppen maar het duurde een halfjaar voordat ik spontaan besloot om halverwege de sigaret uit te drukken en na veertien dagen was ik weer een niet-roker.
Wat goed! Ja, de fout 'eentje kan wel' heb ik nu vaak genoeg gemaakt.
Ik sluit me aan bij huisduif en lilalinda. Wat goed dat je de eerste stap hebt gezet om het (anoniem) te delen.

Ik denk dat je zelf wel inziet dat het voor jouw een probleem is. Je trekt immers zelf aan de bel. Mijn advies zou ook zijn om de HA te raadplegen. Er bestaan verschillende programma's, dus vast ook waarbij jij baat hebt ; )

Wat ik mij wel afvraag: Hoeveel rook je gemiddeld op een dag? En heb je wel een start gemaakt door minder te gaan roken of is dit hetzelfde gebleven?

Ik wens je veel succes en :hug:
Alle reacties Link kopieren
love-amy-ivy schreef:
03-09-2018 21:32
Ik sluit me aan bij huisduif en lilalinda. Wat goed dat je de eerste stap hebt gezet om het (anoniem) te delen.

Ik denk dat je zelf wel inziet dat het voor jouw een probleem is. Je trekt immers zelf aan de bel. Mijn advies zou ook zijn om de HA te raadplegen. Er bestaan verschillende programma's, dus vast ook waarbij jij baat hebt ; )

Wat ik mij wel afvraag: Hoeveel rook je gemiddeld op een dag? En heb je wel een start gemaakt door minder te gaan roken of is dit hetzelfde gebleven?

Ik wens je veel succes en :hug:
Dank je wel!
Hoeveel ik rook hangt af van welke dag het is en wat de plannen zijn. Bij welke sociale activiteiten dan ook rook ik niet.
Als ik vrij ben en de kinderen zijn naar school, rook ik er wel een stuk of vijf. En dan weer twee of drie als ze naar bed zijn. Zijn de kinderen tegelijk sporten, dan ga ik weer naar buiten om nog een paar sigaretten te roken. Nee, ik ben niet gaan minderen. Maar dat hoeft nu ook niet meer.

En ja, ik zie absoluut dat het een probleem is. Het voelt (voelde) zo vreselijk hypocriet en dwangmatig.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel lang geleden. Maar net als jij heb ik langere tijd stiekem gerookt nadat een stoppoging was mislukt. Ik wachtte op de juiste mentale instelling en toen dat moment er was sprong ik uit de draaimolen. Natuurlijk weet je niet zeker dat het je gaat lukken maar ik was van plan om de rest van de dag niet meer te roken. En de volgende dag zei ik hetzelfde tegen mezelf: vandaag niet, misschien morgen. De volgende dag weer. En afleiding zoeken. Na een dag of vijf weet je dat het kennelijk mogelijk is om roken succesvol uit te stellen. En van uitstel komt afstel.

Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je de stap hebt gezet en nu gaat stoppen. Als jij er echt achter staat gaat het je lukken. Hoe stop je, gebruik je ook hulpmiddelen? Je vriend weet het wel zeg je, kan je van hem hulp verwachten? Zorg voor jezelf ook dat je afleiding hebt. Ga een stukje lopen of iets anders waar jij afleiding uit haalt.
Het bestaat niet dat je omgeving niets door heeft. Rokerslucht gaat in je haren en kleding zitten en je vingers worden geel.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-09-2018 21:42
Het is heel lang geleden. Maar net als jij heb ik langere tijd stiekem gerookt nadat een stoppoging was mislukt. Ik wachtte op de juiste mentale instelling en toen dat moment er was sprong ik uit de draaimolen. Natuurlijk weet je niet zeker dat het je gaat lukken maar ik was van plan om de rest van de dag niet meer te roken. En de volgende dag zei ik hetzelfde tegen mezelf: vandaag niet, misschien morgen. De volgende dag weer. En afleiding zoeken. Na een dag of vijf weet je dat het kennelijk mogelijk is om roken succesvol uit te stellen. En van uitstel komt afstel.

Succes.
Dat is heel motiverend. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
03-09-2018 21:43
Goed dat je de stap hebt gezet en nu gaat stoppen. Als jij er echt achter staat gaat het je lukken. Hoe stop je, gebruik je ook hulpmiddelen? Je vriend weet het wel zeg je, kan je van hem hulp verwachten? Zorg voor jezelf ook dat je afleiding hebt. Ga een stukje lopen of iets anders waar jij afleiding uit haalt.
Ja, ik begin morgen de dag met een nicotine pleister. Ik kan van mijn vriend wel wat support verwachten, hoor. Maar ik weet niet of hij er nog wel in gelooft dat ik nu echt ga stoppen. En terecht natuurlijk, tot op heden ben ik ook steeds weer begonnen. Maar deze keer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nooit verteld, maar toen men mij vroeg of ik nu wel of niet rookte, kon ik zeggen "niet". Omdat ik toen zeker was dat het voorbij was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-09-2018 21:44
Het bestaat niet dat je omgeving niets door heeft. Rokerslucht gaat in je haren en kleding zitten en je vingers worden geel.
Ja, dat weet ik. Maar ja, of mensen het wel vermoeden maar niet vragen weet je natuurlijk niet.
Mijn vingers zijn niet geel. Ik rook buiten. Ik was mijn handen na iedere sigaret. Maar je hebt gelijk, het zou niet gek zijn als iemand het toch ruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven