Zindelijk krijgen kind

05-09-2018 11:05 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb even een vraagje. Mijn zoon is bijna 2,5 jaar en sinds maandag doet hij ongeveer 3/4 plasjes per dag op het potje, maar als ik hem zonder luier laat lopen plast hij gewoon in zijn onderbroek. Hij plast dus alleen op het potje als ik hem er op zet en dan blijft hij soms een half uur zitten voordat er iets komt. Hij wil er dan niet af voordat hij geplast heeft.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan? Dit gewoon blijven doen een aantal keer per dag of toch wat anders?
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
05-09-2018 13:49
Ik kan ook leukere dingen bedenken dan luiers verschonen. Plasje opdoen vind ik minder vervelend.
En als je niet heel je tuin hebt betegeld hoef je niet eens iets op te ruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon weer luiers aan doen TO, en dan misschien beginnen met 1 vast moment op de dag (bv na de middagslaap) vragen of hij op het potje wil. Zo ja: even laten zitten en nadien een compliment geven, ongeacht of hij wat gedaan heeft (“heel goed geprobeerd, knap hoor!”). Zo nee: ook prima.
Ik zou stoppen met de stickers (als dat nog lukt nadat je daarmee al gestart bent). Het klinkt nu namelijk alsof jouw zoontje maar blijft zitten, puur om de sticker te verdienen. Je zoontje moet leren om te herkennen dat hij moet plassen, en de link leggen met naar potje/wc gaan. En er komt vanzelf een moment dat je zoontje wel vrij vlot plast nadat hij op potje is gaan zitten. Vanaf daar zou ik dan ‘uitbouwen’.
Hier de ervaring dat dat moment vanzelf kwam. Wel boekjes gelezen over plassen op het potje, overgegaan op onderbroekjes ipv rompers (dus gewoon over de luier) en potje stond zichtbaar in de woonkamer. Maar niet ‘geforceerd’ door telkens op potje te zetten bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was rond zijn tweede verjaardag zindelijk. Wij gebruikten idd wasbare luiers (overigens bij constatering natte luier verschoonden wij natuurlijk meteen. Heeft ook nooit last van luieruitslag gehad).

Ik denk dat die luiers hebben geholpen. Hij keek ook graag het filmpje van de kleine prinses op youtube over plassen op een potje. (Filmpjes op youtube kijken is nog steeds voor hem een goede manier om een vaardigheid onder de knie te krijgen).

Enige wat we verder iedere avond na het avondeten deden was aan de duplo tafel met hem spelen terwijl hij op het potje zat. Hadden dan altijd de grootste lol (hele rollenspellen werden er gespeeld) en hij begon hierdoor uiteindelijk te herkennen wanneer hij aan het plassen/poepen was. Verder is het vanzelf gegaan. Hij heeft zelf op een gegeven moment bedacht dat hij geen luier meer aanwilde, en het aantal ongelukjes vanaf dat moment zijn op 1 hand te tellen.
Google eens op 3-dagen methode.

Werkte hier als een speer. 3 dagen volle, zorgzame aandacht en ons zoontje was met 2,5 zindelijk met plassen. De hele dag, nauwelijks tot al snel geen ongelukjes. Denk dat ik totaal 2 x heb moeten dweilen sinds die 3 dagen. Kind is nu 3.
De basis was gelegd zeg maar. Poepen en nachten kwamen wat later. Enige voorwaarde is dat je kind al aan kan geven wanneer het geplast heeft. Dus dat het het voelt, hoeft niet vooraf, mag ook vlak na het plassen. Als het maar enig benul heeft van dat ie plast.
Wij hebben overigens kind nooit op het potje ‘gezet’... dat hoort niet bij die methode. Kind loopt lekker rond (liefst bloot van onderen) en als hij moet plassen dan zie jij dat (want je let de hele dag scherp op hem) en dan pak jij het potje en schuif jij het potje onder zijn billen. Je draait de actie dus om!

Les 1 is plassen associeren met potje, als ze dat snappen gaan ze vanzelf zelf dat potje opzoeken. Wij hadden er 2 verspreid door de kamer staan.
Annelleke schreef:
05-09-2018 14:03
En als je niet heel je tuin hebt betegeld hoef je niet eens iets op te ruimen.
Ow ja die van ons loopt ook nu binnen met blote billen ;-).
Lucifer2018 schreef:
05-09-2018 11:49
Ken er geen een. Ken wel veel gefrustreerde ouders die de hele dag achter de kinderen aan rennen en plas moeten opdweilen. Kinderen van 2 en net 3. Stickers plakken en soms maanden bezig zijn.. en dan zijn nog steeds niet echt zindelijk.

Wacht gewoon effe als blijkt na een paar dagen dat hij/zonder jou als plaswekker in broek blijft plassen.
Als je al de tijd hebt om de hele dag achter ze aan te rennen en op potjes te zetten.
Toch werkt dit voor veel mensen goed en zonder noemenswaardige problemen. Vaak is het inderdaad één week achter ze aan rennen en daarna snappen ze het. Dat is een keuze inderdaad, een ander wacht liever tot ze het in één keer goed doen, maar dat is dan meestal niet als ze 2,5 zijn. De één raakt gefrustreerd van het achter het kind aan rennen, de ander raakt gefrustreerd van een kind van 3,5 in de luiers. Dat is voor iedereen anders.
Ik vond het zelf vooral zonde om het moment niet te benutten. Hij was geïnteresseerd in de wc en onze toiletgang. Hij begon te merken dat hij gepoept had in de luier én hij zat nog niet helemaal in de tegendraadse ‘nee’ fase. Dat is imo wel het moment om zindelijkheid aan te grijpen hoor.

Als ik deze periode had laten gaan dan had het zo maar weer een jaar kunnen duren voor een kind daar interesse in heeft en mee wilde werken. En dan zit je al op ruim 3 jaar, 3,5 en dat komt mij iets te dicht tegen school aan. Nu ging het relaxed en speels en zonder tijdsdruk.
Nitflex schreef:
05-09-2018 17:25
Toch werkt dit voor veel mensen goed en zonder noemenswaardige problemen. Vaak is het inderdaad één week achter ze aan rennen en daarna snappen ze het. Dat is een keuze inderdaad, een ander wacht liever tot ze het in één keer goed doen, maar dat is dan meestal niet als ze 2,5 zijn. De één raakt gefrustreerd van het achter het kind aan rennen, de ander raakt gefrustreerd van een kind van 3,5 in de luiers. Dat is voor iedereen anders.

Een week? Sure.

Eerder weken en maanden soms. En ook als de zomer al voorbij was of gewoon weken regende... Lekker pis in huis. Mmm.

Ik vond het wel erg vermakelijk altijd. En bij die gevallen snap ik niet dat je na een paar dagen een luierbroekje aan doet, de stickers weer opbergt en hem/haar heus nog wel op wc zet maar niet meer hysterisch elk uur en overals pis moet van opdweilen als je even niet op let.
Voor niemand nuttig.
Lucifer2018 schreef:
05-09-2018 19:35
Een week? Sure.

Eerder weken en maanden soms. En ook als de zomer al voorbij was of gewoon weken regende... Lekker pis in huis. Mmm.

Ik vond het wel erg vermakelijk altijd. En bij die gevallen snap ik niet dat je na een paar dagen een luierbroekje aan doet, de stickers weer opbergt en hem/haar heus nog wel op wc zet maar niet meer hysterisch elk uur en overals pis moet van opdweilen als je even niet op let.
Voor niemand nuttig.

Ik ken dit soort verhalen echt niet hoor, zoals jij het omschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
05-09-2018 19:38
Ik ken dit soort verhalen echt niet hoor, zoals jij het omschrijft.
Nou inderdaad.
Wij doen met beide kinderen aan Bzc, babyzindelijkheidscommunicatie. Zindelijk krijgen lukt heel snel eigenlijk. Wij hielden de kids boven de wc pot na het wakker worden en ca een half uur na het eten. Kinderen plassen vaak niet in hun diepe slaap, maar vaker tijdens het wakker worden. En natuurlijk als de luier afgaat. Dan komt het ook bijna altijd. Sommige dagen had ik geen een vieze luier. Wij gebruiken ook wasbare luiers, ook dat zal schelen. Onze dochter was vlak ver voor haar eerste verjaardag poepluiervrij. Dat gaf ze aan met gebaren. rond 18 maanden ook van plasluiers ag, zowel dag als nacht.

Natuurlijk zaten we er bovenop, maar ook de dagen dat dat niet kon vingen we een deel op. Veel kinderen vinden potjes spannnend, bij ons was het routine. Kinderen zijn nu veel later zindelijk dan vroeger en dat heeft echt te maken met de intresse van de ouders. Waarom zou je langer wachten? Kinderen kunnen meer dan we denken. Ze zijn huilerig bij honger, moe, plas enz. Als die enorme afvalbergen met wegwerpluiers....zo zonde!
Alle reacties Link kopieren
rozegeranium schreef:
06-09-2018 07:36
Wij doen met beide kinderen aan Bzc, babyzindelijkheidscommunicatie. Zindelijk krijgen lukt heel snel eigenlijk. Wij hielden de kids boven de wc pot na het wakker worden en ca een half uur na het eten. Kinderen plassen vaak niet in hun diepe slaap, maar vaker tijdens het wakker worden. En natuurlijk als de luier afgaat. Dan komt het ook bijna altijd. Sommige dagen had ik geen een vieze luier. Wij gebruiken ook wasbare luiers, ook dat zal schelen. Onze dochter was vlak ver voor haar eerste verjaardag poepluiervrij. Dat gaf ze aan met gebaren. rond 18 maanden ook van plasluiers ag, zowel dag als nacht.

Natuurlijk zaten we er bovenop, maar ook de dagen dat dat niet kon vingen we een deel op. Veel kinderen vinden potjes spannnend, bij ons was het routine. Kinderen zijn nu veel later zindelijk dan vroeger en dat heeft echt te maken met de intresse van de ouders. Waarom zou je langer wachten? Kinderen kunnen meer dan we denken. Ze zijn huilerig bij honger, moe, plas enz. Als die enorme afvalbergen met wegwerpluiers....zo zonde!
Jij was de hele dag thuis neem ik aan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
06-09-2018 07:46
Jij was de hele dag thuis neem ik aan?
Dat kan inderdaad alleen als je die luxe hebt. Als je niet die luxe hebt is het onmogelijk de hele dag zo met je kind bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
het is ook een flinke dosis mazzel, jongste was binnen een week dag & nacht zindelijk, net 2 geworden.
Die had het gewoon razendsnel door, kan niet zeggen, dat ik daar nou hard aan gewerkt heb oid.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het hele potje overgeslagen. Krukje en wc verkleiner erbij gepakt en dat ging eigenlijk prima. Ze was toen bijna 3.
Ze had een vriendinnetje waar ze wel eens speelde die al wat ouder was en al op de wc ging, dat vond ze interessant en wilde zelf ook.

Als we thuis waren ging ze op de wc en als we weggingen voor de zekerheid een luierbroekje aan.
Met slapen was haar luier meestal altijd droog in de ochtend dus we konden snel over naar zonder luier, en dan voordat wij naar bed gingen nog even laten plassen op het toilet.

Ik denk dat we mazzel hebben gehad dat ze het zo snel oppikte, ik heb iedergeval niet actief getraind.
rozengeranium Zo doen ze het in Azië, en daar zijn kinderen inderdaad veel eerder zindelijk. Het is wel intensief inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er niet aan denken, al die plasgebaren in de gaten houden. Ik ben blij als ik op mijn vrije een kop thee warm kan opdrinken en zelf even rustig kan plassen.

Heel eerlijk, dat hele zindelijksheidsgedoe vind ik ook gewoon een kutklus. Ik snap wel dat ouders het uitstellen, het is veel werk. Je kunt het ook niet half doen. En je moet al zoveel, zeker met meer kinderen.

Je oudste kind moet lege pleerolletjes mee voor de herfsttafel, de gymschoenen zijn te klein, op het werk willen ze van alles van je, er moet elke dag een gezonde maaltijd op tafel staan als het even kan, de was moet schoon, het huis ook, van de tandarts moet je flossen, ergens wil of moet je sporten en een sociaal leven onderhouden bungelt ook ergens onderaan je lijstje, net als af en toe tijd vrij maken voor een avondje uit met je man, je wilt er niet compleet afgetobd bij lopen, al ben je dat soms wel, dus de kapper moet ook nog ergens in het schema gepropt worden en dan heb je alle verjaardagen, speciale vieringen, feesten en partijen van school, crèche en familie nog niet eens meegeteld.

Dus ja, ik snap het wel. Ik snap dat ouders het uitstellen. En ik vind het in deze tijd waarin je de hele tijd van hot naar her rent eigenlijk een hele prestatie dat er maar 2 of 3 kleuters niet helemaal zindelijk naar school gaan.

Eigenlijk doen we het met z'n allen best goed dus.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
06-09-2018 11:44
1. Ik moet er niet aan denken, al die plasgebaren in de gaten houden. Ik ben blij als ik op mijn vrije een kop thee warm kan opdrinken en zelf even rustig kan plassen.

Heel eerlijk, dat hele zindelijksheidsgedoe vind ik ook gewoon een kutklus. Ik snap wel dat ouders het uitstellen, het is veel werk. Je kunt het ook niet half doen. En je moet al zoveel, zeker met meer kinderen.

2. Je oudste kind moet lege pleerolletjes mee voor de herfsttafel, de gymschoenen zijn te klein, op het werk willen ze van alles van je, er moet elke dag een gezonde maaltijd op tafel staan als het even kan, de was moet schoon, het huis ook, van de tandarts moet je flossen, ergens wil of moet je sporten en een sociaal leven onderhouden bungelt ook ergens onderaan je lijstje, net als af en toe tijd vrij maken voor een avondje uit met je man, je wilt er niet compleet afgetobd bij lopen, al ben je dat soms wel, dus de kapper moet ook nog ergens in het schema gepropt worden en dan heb je alle verjaardagen, speciale vieringen, feesten en partijen van school, crèche en familie nog niet eens meegeteld.
1. Daarom moet je het zomers in de tuin doen
2. Dat hebben we allemaal, en toch krijgen de meeste ouders zo met 2,5 jaar de kinderen zindelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tuin :)

En dat zeg ik, we doen het met z'n allen best goed.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-09-2018 11:56
1. Daarom moet je het zomers in de tuin doen
2. Dat hebben we allemaal, en toch krijgen de meeste ouders zo met 2,5 jaar de kinderen zindelijk
Moet je wel een tuin hebben.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nee natuurlijk ben ik niet de hele dag thuis...Maar het is voor mij een afweging. Het gaat mij sneller af om baby even boven de pot te hangen dan een poepluier hoeven verschonen met natte doekjes en alles wat er bij komt kijken. Ook fijner voor het kind om niet in de poep hoeven liggen. We hebben op de opvang aangegeven dat na het slapen even op de pot….geen probleem verder. Ook als we onderweg zijn ligt er een reispotje ( die kan ook als wc verkleiner ) onderin en lossen we het zo op. Je kunt van dingen ook een probleem maken. En ja....sommigen gaan echt all-in en hebben helemaal geen luiers om. Dat doen Wij niet. Maar kan het dan het liefst zo. Ook fijner voor het milieu. Zo ontzettend veel chemische luiers weggooien, heb je daar nooit een slecht gevoel bij?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar zelf geen slecht gevoel bij. Ik doe wat ik kan. We eten bv heel weinig vlees, rijden nauwelijks auto en hebben geen vervuilende hobby's (behalve de kinderen ;-). Dus die luiers gun ik mezelf.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon relaxed ermee omgaan TO, naar mijn mening hoef je meestal helemaal niet zo te trainen en er bovenop te zitten, als je gewoon even wacht tot je kind er echt aan toe is. En dat laatste is zowel het kunnen (aanvoelen wanneer er iets komt en de sluitspieren kunnen beheersen) en het willen. Dat houdt dus wel wat meer in dan alleen interesse erin.

Wij zijn bij beide kinderen iets voor / rond hun 2e jaar begonnen met het introduceren van het potje, dat vinden ze beiden toen heel interessant. In de woonkamer neergezet en gestimuleerd erop te gaan zitten door samen een boekje te gaan lezen oid.

Bij zoon leek dit eerst wel wat effect te hebben (er kwam af en toe wat in), maar het kwartje wilde niet echt vallen en de interesse sijpelde na een tijdje weer weg. We hebben bij hem flink ons best gedaan hem toch te stimuleren op het potje te blijven gaan (stickers plakken, filmpje mogen kijken, er steeds naast gaan zitten entertainen), maar achteraf vind ik dat verspilde moeite. Toen zoon ruim 3 was kwam hij er zelf mee dat hij geen luier meer om wilde en was hij van de ene op de andere dag zindelijk, zo simpel was het uiteindelijk met gewoon iets langer wachten.

Bij dochter konden we hoog en laag springen, maar die had er na 2x al geen zin meer in om op het potje te gaan. Bij haar hebben we het ook al snel maar gewoon gelaten (wel het potje in de kamer laten staan). Graag of niet, wij gaan er niet om stressen in ieder geval. Toen ze ruim 3 was gaf ze steeds aan dat ze ging poepen of plassen om het dan vervolgens in haar luier te gaan staan doen. Ook toen was ze niet te vermurwen om op het potje te gaan, dat vond ze maar ingewikkeld/spannend. Bij haar hebben we toen van de ene op de andere dag de luier afgelaten, toen moest ze wel en wij wisten dat ze het echt wel kon. 1 dag ongelukjes gehad omdat ze het nog wat lastig vond om te timen (dat je de tijd even moet nemen je broek omlaag te doen) en daarna was ook zij zindelijk. Beide kinderen waren in 1 moeite door ook 's nachts zindelijk.

Ik ken ook wel mensen die er enorm bovenop zitten en bij hun kinderen 5x per dag een half uur hun kind gaan zitten entertainen terwijl het op het potje zit (anders blijft het kind niet zitten, wie zit er voor z'n lol 2,5 uur per dag op zo'n ding?). En dat dan 1,5 jaar lang. De mensen die ik ken deden dat ook als ze op bezoek waren en ook in restaurants, heel gezellig voor de rest van het gezelschap... Hun kinderen waren net als de onze zo rond hun 3e zindelijk en nog lang erna riepen de ouders continu naar de kinderen of ze niet naar de wc moesten. Want het zat er eigenlijk bij de ouders meer ingebakken dan bij de kinderen. Die ouders vinden overigens nog steeds dat ze het zo enorm goed aanpakten bij hun kinderen, ik vind vooral dat het ze enorm veel overbodige tijd en moeite heeft gekost.

Zo'n babyzindelijkheidsgebeuren vind ik al helemaal overtrokken. Als het je puur te doen is om luiers uit te sparen (de afvalberg verkleinen vind ik heel nobel!) dan vind ik het op zich nog wel een mooi principe. Maar het kind is natuurlijk niet zindelijk, de ouders zijn zindelijk. Ik zou verder het echt veel teveel gedoe vinden, dan liever een luie ouder met gewoon rond het 3e jaar een zindelijk kind. Want dat er massaal niet-zindelijke kinderen nu naar de basisschool gaan is volgens mij totale onzin, ik heb daar nog nooit cijfers van gezien en hoor het ook niet om me heen.
Ik heb een kind die heel weinig plast op een dag. Die was zo zindelijk. Plast maar 2x per dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven