Zindelijk krijgen kind

05-09-2018 11:05 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb even een vraagje. Mijn zoon is bijna 2,5 jaar en sinds maandag doet hij ongeveer 3/4 plasjes per dag op het potje, maar als ik hem zonder luier laat lopen plast hij gewoon in zijn onderbroek. Hij plast dus alleen op het potje als ik hem er op zet en dan blijft hij soms een half uur zitten voordat er iets komt. Hij wil er dan niet af voordat hij geplast heeft.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan? Dit gewoon blijven doen een aantal keer per dag of toch wat anders?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wachten, we leren heus zelf wel wanneer en hoe het moet.
Niet forceren, dan krijg je het wat ik had: een kind dat bang wordt van het toilet. Heeft me heel wat moeite en centen gekost om dat te verhelpen. Gewoon omdat ik vond dat 2.5 jr de ideale leeftijd was. Hij heeft pas op 3.5 jr leren plassen op het toilet en het heeft tot zijn 5 jaar geduurd eer de angst om op het toilet grote boodschap te doen een beetje voorbij leek te gaan.
Mijn dochter is nu 3.5 en is sinds 4 maanden zindelijk. Omdat ik gewacht heb tot ze het zelf wou heeft ze maar 2x in haar broekje geplast en toen had ze het door.
_Doortje_ schreef:
06-09-2018 12:09
Ik heb daar zelf geen slecht gevoel bij. Ik doe wat ik kan. We eten bv heel weinig vlees, rijden nauwelijks auto en hebben geen vervuilende hobby's (behalve de kinderen ;-). Dus die luiers gun ik mezelf.
Weinig vlees en weinig autrijden is natuurlijk ook al super, maar dat maakt de afvalberg niet minder =)

Zoals meerdere mensen hierboven al schreven moet het zindelijk worden in het schema van de ouders passen. Waarom zouden we het niet omdraaien en dit prioriteren? Voor het kind zelf zeg maar….
Alle reacties Link kopieren
rozegeranium schreef:
06-09-2018 20:22
Weinig vlees en weinig autrijden is natuurlijk ook al super, maar dat maakt de afvalberg niet minder =)

Zoals meerdere mensen hierboven al schreven moet het zindelijk worden in het schema van de ouders passen. Waarom zouden we het niet omdraaien en dit prioriteren? Voor het kind zelf zeg maar….
Huh? Ik vind juist afwachten tot je kind zelf aangeeft eraan toe te zijn je aanpassen aan het kind. Zoals bij mijn oudste toen hij zei geen luiers meer te willen dragen en bij mijn jongste toen ze steeds zei dat ze ging plassen of poepen. Toen wist ik dat ze het konden en wilden. Kinderen heel vaak op vaste tijden verplicht op de po / de wc zetten, dat vind ik juist ze forceren in het schema van de ouders, om maar een paar luiers uit te sparen. Daar is ook niks zelfstandigs of zindelijks aan, de ouders zijn dan zindelijk, het kind niet. Je doet nu ook alsof het voor kinderen verschrikkelijk is om een luier te dragen, maar mijn kinderen hebben er nooit last van gehad hoor.
nicole123 schreef:
06-09-2018 20:43
Huh? Ik vind juist afwachten tot je kind zelf aangeeft eraan toe te zijn je aanpassen aan het kind.
Ik vind het meer gemakzucht. Kinderen kunnen Prima eerder zindelijk zijn met een beetje hulp. De leeftijd dat kinderen zindelijk worden is tegenwoordig jaar later. De kinderen zijn niet verandert, de ouders zijn drukker. Je helpt toch ook met eten, aankleden etc. Waarom dan niet met zindelijk worden.

Mijn zoon beseft met 1,5 Door lopen in blote billen en wasbare luiers prima wanneer hij plast.
nicole123 schreef:
06-09-2018 20:43
Huh? Ik vind juist afwachten tot je kind zelf aangeeft eraan toe te zijn je aanpassen aan het kind. Zoals bij mijn oudste toen hij zei geen luiers meer te willen dragen en bij mijn jongste toen ze steeds zei dat ze ging plassen of poepen. Toen wist ik dat ze het konden en wilden. Kinderen heel vaak op vaste tijden verplicht op de po / de wc zetten, dat vind ik juist ze forceren in het schema van de ouders, om maar een paar luiers uit te sparen. Daar is ook niks zelfstandigs of zindelijks aan, de ouders zijn dan zindelijk, het kind niet. Je doet nu ook alsof het voor kinderen verschrikkelijk is om een luier te dragen, maar mijn kinderen hebben er nooit last van gehad hoor.

Tja, als je verzint dat dit is hoe ouders het doen dan klinkt het niet fijn nee. Klinkt meer alsof jij gewoon niet wist hoe je het aan moest pakken, als dit het enige is wat in je opkomt.

Natuurlijk kan je wachten tot je kind kan praten en het echt helemaal zelf aangeeft, moet je zelf weten. Van mijn part wacht je tot ze in de puberteit komen. Maar doe ajb niet alsof ouders die vroeger beginnen gelijk een of ander militair regime hanteren en alsof elk kind dat nog niet zelf de luier uit trekt er ‘niet aan toe is’.

Wat bedoel je eigenlijk met ‘eraan toe zijn’? Het is gewoon een doodsimpele associatie. Een pavlov. Geen ingewikkelde vaardigheid. Het is zo simpel als weten dat melk bij het flesje hoort en een lepel bij eten. Als de kringspier communiceert met de hersenen dan kunnen ze vrij simpel ‘leren’ plassen en poepen met potje te associeren. En dat is veel eerder dan met 3,5.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
06-09-2018 21:43
Tja, als je verzint dat dit is hoe ouders het doen dan klinkt het niet fijn nee. Klinkt meer alsof jij gewoon niet wist hoe je het aan moest pakken, als dit het enige is wat in je opkomt.

Natuurlijk kan je wachten tot je kind kan praten en het echt helemaal zelf aangeeft, moet je zelf weten. Van mijn part wacht je tot ze in de puberteit komen. Maar doe ajb niet alsof ouders die vroeger beginnen gelijk een of ander militair regime hanteren en alsof elk kind dat nog niet zelf de luier uit trekt er ‘niet aan toe is’.

Wat bedoel je eigenlijk met ‘eraan toe zijn’? Het is gewoon een doodsimpele associatie. Een pavlov. Geen ingewikkelde vaardigheid. Het is zo simpel als weten dat melk bij het flesje hoort en een lepel bij eten. Als de kringspier communiceert met de hersenen dan kunnen ze vrij simpel ‘leren’ plassen en poepen met potje te associeren. En dat is veel eerder dan met 3,5.
Nou nou, wat een aanname. Ik beschrijf wat ik om me heen gezien heb, met ouders die hun kind dus echt 5x per dag een half uur verplicht op het potje laten zitten. Ik zeg niet dat iedereen die vroeg begint het zo doet. Soms kun je geluk hebben en slaat het wel vroeg al aan. Wij hebben zoals je kunt lezen ook vanaf 2 jaar de kinderen gestimuleerd, maar ze continu erop zetten terwijl ze het zelf niet willen (dat was bij mijn kinderen zo, die hadden nogal een eigen mening) lijkt mij voor zowel kinderen als ouders niet fijn. En nu hadden we ze beiden rond 3 jaar uit de luiers, wat is daar erg of verkeerd of te gemakzuchtig aan dan?

Het is niet allemaal zo maakbaar hoor, dat als je er maar heel veel moeite in stopt ze vanzelf snel zindelijk worden. Dat het allemaal je eigen verdienste is en je tenminste energie in je kinderen steekt als je kinderen vroeg zindelijk zijn en je een slechte luie ouder bent als je wat langer wacht omdat je kind pas wat later aangeeft de plas en poep te kunnen en willen reguleren. Net als dat ik geen betere ouder ben omdat mijn kinderen heel snel al doorsliepen en 's ochtends netjes tot 7:30 slapen. Slapen, eten en zindelijkheid heb je maar heel beperkt in eigen hand en het is onzin om te zeggen dat elk kind met 2,5 zindelijk kan zijn en het anders je eigen schuld is als ouder.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
07-09-2018 09:26
Nou nou, wat een aanname. Ik beschrijf wat ik om me heen gezien heb, met ouders die hun kind dus echt 5x per dag een half uur verplicht op het potje laten zitten.
Maar dat ZIE jij blijkbaar?
Jij bent daar bij??
Ikbenzo iemand die inderdaad zoontje regelmatig een half uur op het potje zette. We lazen een boekje terwijl hij op het potje zat, de ene keer was hij het na 5 minuten zat, de andere keer vond ie het zo leuk dat we meerdere boekjes lazen. Als hij er genoeg van had, was het ook prima. Soms had ie geplast, dan kreeg hij een sticker. Zo niet, geen enkel probleem, geen extra aandacht aan besteden. Uiteindelijk begon hij zelf steeds vaker om het potje te vragen of was zijn luier nog droog als ik hem op het potje zette en kwam er direct een plasje zodra hij op het potje ging zitten. Toen had hij het dus door, en zijn we als beloning de luier uit gaan laten.

Een half uur op het potje zitten hoeft echt niet direct te betekenen dat het een militair regime is ofzo.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-09-2018 09:29
Maar dat ZIE jij blijkbaar?
Jij bent daar bij??
Ja, bij die mensen wel. Want ook op bezoek zat peuter steeds een half uur op dat ding en zelfs toen we er met kerst waren moest peuter continu op het potje met een van de ouders ernaast. Waarmee ik niet zeg dat alle ouders die rond 2 jaar of eerder beginnen het allemaal op die manier aanpakken hoor, het zit door die specifieke aanpak wellicht ook wat in mijn allergie. Maar het heeft mij wel gesterkt in de gedachte dat je invloed als ouder niet enorm groot is hierin. Hun kinderen waren niet of nauwelijks eerder zindelijk dan die van ons, ondanks hun verwoede pogingen. Het gaat er vooral om dat je op het moment dat het kind wil en kan je het faciliteert (en dat je evt af en toe test of het kind wil en kan, als je dat niet uit jezelf merkt) en op welk moment dat is is niet zo maakbaar als sommigen hier suggereren.
Met die kleintjes is er ook nog geen schaamte of teleurstelling als het fout gaat, iets wat bij bijna-kleuters wel speelt.
1-Aapje schreef:
06-09-2018 21:03
Ik vind het meer gemakzucht. Kinderen kunnen Prima eerder zindelijk zijn met een beetje hulp. De leeftijd dat kinderen zindelijk worden is tegenwoordig jaar later. De kinderen zijn niet verandert, de ouders zijn drukker. Je helpt toch ook met eten, aankleden etc. Waarom dan niet met zindelijk worden.

Mijn zoon beseft met 1,5 Door lopen in blote billen en wasbare luiers prima wanneer hij plast.

helpen met aankleden is toch ook gemakzucht? Kinderen konden zich vroeger ook eerder zelf aankleden (volgens mijn moeder dan, tenminste). Het lijkt er juist op dat we kinderen op alle gebieden langer blijven helpen dan noodzakeijk, omdat het sneller gaat als we ze helpen dan om ze het zelf te leren doen.
Nitflex schreef:
07-09-2018 10:07
Met die kleintjes is er ook nog geen schaamte of teleurstelling als het fout gaat, iets wat bij bijna-kleuters wel speelt.

Daarom zou ik er juist voor zijn om het vroeg te proberen. Waarom zou een kind schaamte en teleurstelling moeten ervaren als ze ook al zindelijk kunnen zijn voor ze in die fase komen?
snorriemorrie schreef:
07-09-2018 10:16
Daarom zou ik er juist voor zijn om het vroeg te proberen. Waarom zou een kind schaamte en teleurstelling moeten ervaren als ze ook al zindelijk kunnen zijn voor ze in die fase komen?
Dat bedoelde ik dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft ook niet of met of 2 jaar of met bijna 4 hè? Daar zit ook nog veel tussen. Bij mijn 3-jarigen heb ik geen schaamte gemerkt rondom het zindelijk worden in ieder geval.
snorriemorrie schreef:
07-09-2018 10:14
helpen met aankleden is toch ook gemakzucht? Kinderen konden zich vroeger ook eerder zelf aankleden (volgens mijn moeder dan, tenminste). Het lijkt er juist op dat we kinderen op alle gebieden langer blijven helpen dan noodzakeijk, omdat het sneller gaat als we ze helpen dan om ze het zelf te leren doen.
Leren aankleden bedoel ik.
nicole123 schreef:
07-09-2018 10:06
Ja, bij die mensen wel. Want ook op bezoek zat peuter steeds een half uur op dat ding en zelfs toen we er met kerst waren moest peuter continu op het potje met een van de ouders ernaast. Waarmee ik niet zeg dat alle ouders die rond 2 jaar of eerder beginnen het allemaal op die manier aanpakken hoor, het zit door die specifieke aanpak wellicht ook wat in mijn allergie. Maar het heeft mij wel gesterkt in de gedachte dat je invloed als ouder niet enorm groot is hierin. Hun kinderen waren niet of nauwelijks eerder zindelijk dan die van ons, ondanks hun verwoede pogingen. Het gaat er vooral om dat je op het moment dat het kind wil en kan je het faciliteert (en dat je evt af en toe test of het kind wil en kan, als je dat niet uit jezelf merkt) en op welk moment dat is is niet zo maakbaar als sommigen hier suggereren.
Ik vind dit nogal een extreem voorbeeld. Denk jij echt dat het zindelijk worden op jonge leeftijd vaak zo gaat?
Het leven is niet 100% procent maakbaar maar deels wel. Je kunt een kind prima positief stimuleren zonder enige dwang en daar houden kinderen echt niks aan over.
nicole123 schreef:
07-09-2018 09:26
Nou nou, wat een aanname. Ik beschrijf wat ik om me heen gezien heb, met ouders die hun kind dus echt 5x per dag een half uur verplicht op het potje laten zitten. Ik zeg niet dat iedereen die vroeg begint het zo doet. Soms kun je geluk hebben en slaat het wel vroeg al aan. Wij hebben zoals je kunt lezen ook vanaf 2 jaar de kinderen gestimuleerd, maar ze continu erop zetten terwijl ze het zelf niet willen (dat was bij mijn kinderen zo, die hadden nogal een eigen mening) lijkt mij voor zowel kinderen als ouders niet fijn. En nu hadden we ze beiden rond 3 jaar uit de luiers, wat is daar erg of verkeerd of te gemakzuchtig aan dan?

Het is niet allemaal zo maakbaar hoor, dat als je er maar heel veel moeite in stopt ze vanzelf snel zindelijk worden. Dat het allemaal je eigen verdienste is en je tenminste energie in je kinderen steekt als je kinderen vroeg zindelijk zijn en je een slechte luie ouder bent als je wat langer wacht omdat je kind pas wat later aangeeft de plas en poep te kunnen en willen reguleren. Net als dat ik geen betere ouder ben omdat mijn kinderen heel snel al doorsliepen en 's ochtends netjes tot 7:30 slapen. Slapen, eten en zindelijkheid heb je maar heel beperkt in eigen hand en het is onzin om te zeggen dat elk kind met 2,5 zindelijk kan zijn en het anders je eigen schuld is als ouder.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
07-09-2018 11:33
Ik vind dit nogal een extreem voorbeeld. Denk jij echt dat het zindelijk worden op jonge leeftijd vaak zo gaat?
Het leven is niet 100% procent maakbaar maar deels wel. Je kunt een kind prima positief stimuleren zonder enige dwang en daar houden kinderen echt niks aan over.
Je kunt kinderen best stimuleren en je kunt ook best een kind van rond de 2 jaar het potje (of meteen de wc als ze dat niet eng vinden) aanbieden, dat leuk maken en kijken of het kwartje valt. Heb ik totaal geen probleem mee, sterker nog, ik zeg zelf al een paar keer dat wij ook toen begonnen zijn. Wat ik hier probeer op te merken is dat als het op dat moment bij een kind niet zo landt, als er nu eens wel en dan weer niks in het potje zit, het kind geen zin heeft om op het potje te gaan of als het kind de interesse kwijt is, dat het dan geen enkel punt is om het los te laten en af te wachten tot het kind er blijkbaar meer aan toe is. Om dat gemakzucht te noemen en meteen onheilsscenario's te gaan schetsen vind ik een beetje flauw, dan kleur je het heel negatief in. Ik zou zeggen: waarom ergens enorm veel energie in pompen terwijl het als je even afwacht min of meer vanzelf gaat? Bij mijn eigen kinderen en heel veel kinderen om me heen ging het rond het 3e jaar heel soepel met zindelijk worden, vaak van de ene op de andere dag. Als het al jonger met niet al teveel moeite of gedoe voor zowel ouders als kind gaat, prima, maar zo niet dan is het echt niet nodig om er als ouder enorm bovenop te zitten. Een ouder zoals TO zou ik dus zeggen: probeer het even en als het niet zo gauw lukt: relax, later komt het echt wel, ook zonder dat je er enorm veel energie in steekt. Om dan met verhalen aan te komen van gemakzuchtige ouders, kinderen die zo laat zindelijk worden dat ze zich ervoor schamen en kinderen die massaal niet zindelijk zouden zijn bij aanvang van de basisschool vind ik enorm overtrokken en onnodige bangmakerij.
Slapen, eten en zindelijkheid heb je maar beperkt in de hand, maar de mogelijkheid tot aanbieden van goed eten/fijne situaties aan tafel, rust in bed, fijne slaapplek enz. Dan kun je ook bij zindelijkheid dingen aanbieden. Vaste potmomenten, kijken naar wat je kind nodig heeft enz….
Alle reacties Link kopieren
rozegeranium schreef:
07-09-2018 20:27
Slapen, eten en zindelijkheid heb je maar beperkt in de hand, maar de mogelijkheid tot aanbieden van goed eten/fijne situaties aan tafel, rust in bed, fijne slaapplek enz. Dan kun je ook bij zindelijkheid dingen aanbieden. Vaste potmomenten, kijken naar wat je kind nodig heeft enz….
Zeker. Maar wat je dan specifiek aanbiedt daar verschillen de meningen denk ik over. Vaste potmomenten vind ik juist niet zo zinnig, het gaat bij zindelijk worden juist om het aanvoelen wanneer er iets komt, niet om het toevallig opvangen van een plas. En bij kijken wat een kind nodig heeft was het bij ons dus zo dat de kinderen er tot ze echt zelf zindelijk wilden worden helemaal geen zin in hadden om op dat potje te zitten en al helemaal niet een paar keer per dag. Ze wilden liever lekker bewegen en zagen op hun 2e nog helemaal de zin niet in van het potje. Dus ik heb het idee dat wij juist keken naar wat onze kinderen nodig hadden en niet naar dat wij zelf ze zo graag uit de luiers wilden hebben. Het verschilt denk ik per kind, een ander kind vind het misschien prima om veel op het potje te zitten, en per interpretatie van de ouders van wat hun kinderen nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij vond op het potje gaan maar nepperij. Ze heeft voor de vorm een plas erin gedaan, maar ze wilde veel liever met een wcbril verkleiner en een opstapje op de ‘echte wc’, net als ik. Toen ik dat eenmaal geregeld had ging het hard.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met dat je het niet moet forceren (tenzij het kind op een leeftijd komt dat het bijna naar de basisschool gaat..).

Toen mijn zoon 2,5 was deed hij prima een plas op het potje als ik hem daarop zette, maar zelf aangeven ho maar. Poepen al helemaal niet. Misschien als we toen heel strikt geforceerd bezig waren gegaan dat hij uiteindelijk heus wel zindelijk geworden was, maar ik dacht, hij is er gewoon nog niet aan toe. Dus potje opgeborgen en opeens een half jaar later toen hij net 3 was begon hij zelf aan te geven wanneer hij moest plassen of poepen. Potje weer te voorschijn gehaald en sindsdien heeft hij zelden nog een luier aan gehad! Zomaar ineens helemaal zindelijk!

Had ik nooit gedacht, want ik verwachtte er zelf veel meer energie in te moeten steken. Maar blijkbaar moeten ze er zelf mentaal ook wel echt aantoe zijn.
Alle reacties Link kopieren
shala91 schreef:
07-09-2018 20:48
Die van mij vond op het potje gaan maar nepperij. Ze heeft voor de vorm een plas erin gedaan, maar ze wilde veel liever met een wcbril verkleiner en een opstapje op de ‘echte wc’, net als ik. Toen ik dat eenmaal geregeld had ging het hard.
Relaxed! Bij die van mij was het andersom, die vonden de wc doodeng en hebben ook toen ze zindelijk waren nog een hele tijd alleen op het potje gedurfd. Onhandig vies geklooi met dat ding steeds legen en schoonmaken. Als ze meteen op de wc durven of het juist zelf graag willen is dat superhandig, lekker gebruik van maken.
Alle reacties Link kopieren
pianella2016 schreef:
07-09-2018 21:20
Ik ben het eens met dat je het niet moet forceren (tenzij het kind op een leeftijd komt dat het bijna naar de basisschool gaat..).

Toen mijn zoon 2,5 was deed hij prima een plas op het potje als ik hem daarop zette, maar zelf aangeven ho maar. Poepen al helemaal niet. Misschien als we toen heel strikt geforceerd bezig waren gegaan dat hij uiteindelijk heus wel zindelijk geworden was, maar ik dacht, hij is er gewoon nog niet aan toe. Dus potje opgeborgen en opeens een half jaar later toen hij net 3 was begon hij zelf aan te geven wanneer hij moest plassen of poepen. Potje weer te voorschijn gehaald en sindsdien heeft hij zelden nog een luier aan gehad! Zomaar ineens helemaal zindelijk!

Had ik nooit gedacht, want ik verwachtte er zelf veel meer energie in te moeten steken. Maar blijkbaar moeten ze er zelf mentaal ook wel echt aantoe zijn.
Klinkt precies zoals het bij mijn kinderen ging en wat ik ook heel veel om me heen hoor. Ik vind er niks gemakzuchtigs aan, wel 'waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?'.
Als ze na het slapen even op het potje gezet Worden, is de blaas vol en gaat het plassen makkelijker. Dan is de bewustwording er ook eerder lijkt me...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven